Waar op letten bij aankoop C30 T5?

De opvolger van P1800 en 480
Plaats reactie
robinfct2000
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 07.05.2024 - 13:55

Dit weekend ga ik een proefrit maken in een c30 t5, waar moet ik op letten?
Ook heb ik de vraag of iemand de auto kent: https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/vol ... USUzRCUzRA
Volvo C30 T5 2006
Fiat Panda 100HP 2007
Fiat Panda 2008
Gebruikersavatar
Jiska
2nd Gear member
Berichten: 204
Lid geworden op: 11.08.2022 - 14:23

Hoi Robin, welkom op het forum! Ik heb zelf nog nooit een C30 gehad, maar wel veel volvo's. Hier zijn wat tips. De c30 is een import auto. Kijk dus goed of de onderhoudspapieren en alles erbij zitten. Even vragen wanneer de distributieriem, waterpomp, banden etc. Zijn vervangen. En natuurlijk een proefrit maken. Meestal voel en zie je dan wel of het een opgereden auto is of een goed onderhouden auto. Zie dat hij xenon heeft. Deze lampjes gaan nog weleens stuk (en als je te lang wacht nog meer onderdelen van de xenon) controleer dus goed of ze werken en als ze werken of ze blauw / wit schijnen of paars/roze. Paars / roze is een teken dat ze vervangen moeten worden. Als je daar te lang mee wacht gaan er meer dingen kapot en heb je al gauw rond de 300 euro kosten. Veel succes met de proefrit en ik hoor graag of het gelukt is! En veel plezier op het forum!
Opgegroeid met Volvo's en heb altijd volvo gereden.

Huidige auto:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 | 331.000km | 2024/Heden
Orestes velgen, 2.5T motor, AWD, HU850 / HP sound, Geartronic, Bi Xenon

Vorige Auto: (Profielfoto)
Volvo V70 2.4 D5 Edition Sport 2007 | 267.000km/420.000km | 2018/2024
Sentinels velgen, D5 moter, HU650 / Base audio, Navigatie, Adaptieve Xenon, Geartronic
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 699
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Let goed op de motorloop. VVT wil nog weleens gaan ratelen, dus dan hoor je aan de distributiezijde wat geratel en iets zwaar lopen. Carterventilatie wil nog weleens het membraam scheuren, dit geeft een hoog geluid, welke meteen weer verdwijnt als je de peilstok of vuldop van de olie loshaalt.

Stel de auto ook gerust even goed op de proef met lastwisselingen ed.. Motorsteunen en aandrijfassen zijn niet het sterkste punt.

Test of alles het wel doet. Ook de keyless entry.

Rij rechtuit en kijk of de auto geen eigen richting op wil gaan, ook met remmen.

Verder kan iemand anders me vast wel aanvullen en is het ook vooral een kwestie van "Standaardzaken controleren bij een proefrit"
Tien
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 10.02.2024 - 20:34

Mooie kleur!
Nog een paar dingetjes die me te binnenschieten: check de airco. Die gaan allemaal stuk rond of voor deze km-stand (onbeschermde condensor). Men claimt goed onderhoud + boekje dus daar zou het in terug moeten komen. Dito distributie: is bij 184k gedaan zegt men in de tekst, check boekje.
Check of dat bagage-afdek-ding (hoe die ook heet) er bij zit (zie ik geen foto van). Daar is lastig aan te komen in kleur.
Het is lastig met zulk vermogen om legaal te testen, maar probeer de turbo wat langer (in tijd) te belasten (dus bijv in z'n 3, 4 of 5 van 1200 tot 5500 toeren) om te kijken of deze maximaal en de hele tijd meedraait. Controleer ook het turbo-gat, dat minimaal moet zijn.
Controleer op trillen bij vermogensvraag, komt ook vaak voor - en daarmee de laatste tip: lees de topics maar even door op dit forum aangaande T5's (ook de V40/50), dan krijg je wel een idee van wat er vaker voorkomt.

Succes met de aankoop.
V90 LE aut. 1997
C30 T5 aut. 2007
Gebruikersavatar
rifwachter
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 04.07.2007 - 22:15

Vanmiddag is de auto verkocht aan iemand weet ik uit betrouwbare bron..

Jij hebt deze mooie C30 nu thuis staan?
Volvo V70 D5
Volvo S80 T6 Executive
Volvo C30 D5
Volvo C70 D5
robinfct2000
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 07.05.2024 - 13:55

Dank voor alle aandachtspunten,

De onderhoudspapieren zagen er goed uit en de auto reed zoals verwacht heerlijk, dus ze ging terug mee naar huis. Afgezien van een tankdop die aan z'n einde zat en ik vakkundig gemold heb, geeft de airco de geest na +-10 minuten rijden. Gelukkig bestaat er een airco boer, die gaf aan dat het waarschijnlijk de magneetkoppeling van de airco is. Afgezien daarvan is het een groot feest waar ik ook naartoe rijd!
Volvo C30 T5 2006
Fiat Panda 100HP 2007
Fiat Panda 2008
Plaats reactie

Terug naar “C30”