Lief dagboek,
bij deze de memoires voor het jaar
2022
Voor mijn gevoel kan de motor strakker lopen dan ze al een tijdje doet. Zo nu en dan hikt ze even of loopt ze niet helemaal lekker stationair.
Om het jaar lekker te beginnen besluit ik haar eens met 5 spik splinter nieuwe injectoren te verwennen.
Vaker had ik al gesnuffeld naar welke injectoren bij mijn set-up zouden passen.
De Bosch Big Green injectoren is waar ik iedere keer op uit kwam en bij toeval zie ik ze in de aanbieding bij MijnAutoOnderdelen.nl, incl levering de volgende dag!
01-02-2022 Bosch Injector, art. nr. 0280155968, via MijnAutoOnderdelen.nl €62.44 per stuk
De volgende dag ontvang ik een mail dat de levering op z'n vroegst 4 dagen later zal zijn.
Direct schrijf ik een vriendelijke mail naar de klantenservice want toen ik bestelde was er een speciale prijs per injector van €51.55 met een levertijd van 2 dagen of langer.
Die optie was nu niet langer op hun website terug te vinden, dus ik was hem een beetje aan het knijpen of ik niet werd opgelicht.
Heel spraakzaam waren ze niet maar wel duidelijk: Het verschil zal worden terug geboekt op uw rekening. Excuses voor de vertraging.
05-02-2022 komt mijn pakketje sproeierkes binnen, ik scheur me een weg de verzenddoos binnen om mijn nieuwe wonders des techniek te aanschouwen... 1, 2, 3, 4, ..
Wacht even, na 4 komt 5 had ik van Graaf Tel toch geleerd... 1,2,3,4,... geen 5 in de verzenddoos.
Direct schrijf ik een iets zakelijkere mail naar de klantenservice.
Wederom komt er vrij snel een antwoord: We zullen 1 stuks naleveren aan u, excuses voor het ongemak!
07-02-2022 komt de nalevering al binnen, hiep hiep hoera!
Als ik de verzenddoos open hoor ik op de achtergrond een engelenkoor zingen en een magisch licht komt uit de verzenddoos.
In het licht baadt hetzelfde artikeldoosje als de andere 4 en ook het artikelnummer komt overeen!
Mijn dag kan niet meer stuk en euforisch open ik het artikeldoosje...
Ik sloop de batterijen van die ingebouwde bouwlamp en dan ga ik mijn dubbelloops jachtgeweer zoeken om dat k#tkoor weg te jagen.
De injector heeft een heel andere afmeting dan de eerdere 4 en oogt ook nog eens vies.
Toch klopt het artikelnummer op de injector wel, maar hier kan ik niks mee.
Natuurlijk was ik eerder prima geholpen door de klantenservice en hoefde ik waarschijnlijk alleen even te mailen en verzenden ze wel weer een andere... ik was er klaar mee en belde een rondje tot ik bij een automaterialen zaak in Eindhoven er 1 had gevonden.
Dan kon ik tenminste meteen bekijken of ik de juiste injector mee kreeg en kon ik ook onderhand eens over gaan tot montage van de sprietskleppies.
07-02-2022 Bosch Injector, art. nr. 0280155968, via PartsPoint Eindhoven €72.60
Nu heb ik eindelijk 5 identieke injectoren en na inbouw denk ik een iets rustigere motorloop en over de gehele toeren een krachtstoename te merken, maar dat kan ook wishful thinking zijn geweest.
Totale kosten 5 x €51.55 = €257.75 + €72.60 = €330.35
25-03-2022 Apk, km stand: 476045, Goedgekeurd met 2 advies punten: - Banden - Remblokken achter
Ergens halverwege April 2022 kom ik erachter dat de onder garantie geleverde pcv slangen wederom haarscheurtjes beginnen te vertonen.
De auto wordt voor straf direct niet meer gebruikt, of om te voorkomen dat de keerringen weer om mijn oren komen.
Eigenlijk ben ik best teleurgesteld en laat dit weten bij European Tuning.
Kalm leggen ze me uit dat ze alleen kwaliteit willen verkopen en na de eerder verleende garantie hebben ze die set zelf uit het assortiment gehaald.
Nu verkopen ze alleen nog de duurdere OEM pcv kits en als daar enigszins marge op zou zitten hadden ze me graag tegemoet gekomen.
Het is even zuur leergeld maar het idee dat ik misschien invloed heb gehad op het verbannen van slechte producten geeft me in ieder geval wat geruststelling.
20-04-2022 Carterventilatie Kit - Volvo S70 / V70 / C70 / S60 / XC70 Turbo 1999-2001, art. nr. IPD114177, via E T, €425.-
2 x Banjobout carterventilatie, art. nr. OEM-31325709, via European Tuning, per stuk €16.50 totaal €33.-
4 x Ring koper carterventilatie, art. nr. OEM-947282, via European Tuning, per stuk €0.35 totaal €1.40
Totaal: €459.40
3de x pcv.jpg
Is die kofferbak daar voor bedoeld.jpg
Bij de derde keer een pcv kit vervangen gaat het toch allemaal wat vlotter en ik zet alvast mentaal wat dingen op mijn to-do lijstje.
01-05-2022 op vakantie in de Belgische Ardennen.
Dat de dame af en toe wat koelvloeistof drinkt is prima onder controle te houden, wat nieuw is is dat ik het ook af en toe ruik.
De buitentemperatuur is wisselvallig van 8 graden de ene dag tot 30 graden de volgende.
01-05-2022 vakantie Ardennen België.jpg
01-05-2022 Ardennen. België vakantie.jpg
Met onze oneindige wijsheid weten we de meest broeierige dag van de vakantie uit te kiezen om gezellig met het gezin een berg route te gaan lopen.
We slingeren Google maps aan en navigeren comfortabel en ontspannen met de Volvo door het drukke verkeer richting het start punt.
Net buiten Malmedy gaat de route van de N68 links af, via een pittoresk kerkje worden we als makke lammetjes naar de slachtbank geleid.
Of zoals in ons geval de 1.2km lange "Ferme Libert" op, niet dat wij toen wisten wat dat was.
Direct om de hoek staat een bord wat je nog even liefelijk vermeld dat het eerst volgende stukje 11% klimt.
Maar hey ik heb toch geen onderbemeten autootje onder mijn kont en ik ga er eens lekker voor zitten.
Die 11% slaat op het eerste stuk, dat je via onoverzichtelijke bochten tot het café brengt.
Dat gaat van een leien dakje.
Dan draait de weg nog een keer onoverzichtelijk en kijk je ineens op een recht stuk uit.
Recht omhoog wel te verstaan ...
Hier staat niks langs de weg aangegeven maar online vind ik later terug dat het daar
gemiddeld 12.7% is.
Bijna halverwege is het even ongeveer vlak, maar daar is het dan ook verder mee gezegd.
De weg is vrij van verkeer en ik geef ons oude besje de sporen.
Moeiteloos versneld ze ons de helling op, alsof ze wil tonen dat ze misschien een besje is maar wel één met ballen van staal!
Boven aangekomen parkeren we en laat ik haar een tijdje lopen om de turbo te koelen.
We leggen stenen achter de wielen en hebben het stuur zo gedraaid dat de auto niet de helling af wil, mocht ze onverhoopt toch gaan rollen.
Na een prachtige (maar bloedhete) wandeling kiezen we om dezelfde weg terug naar beneden te rijden.
Van wat ik me meen te herinneren heb ik de Geartronic handmatig in z'n 2 of misschien zelfs stukjes in z'n 1 gehouden.
Het gas natuurlijk dicht en zo kon ik mijn big brake kit ook tijdens de afdaling stukken de tijd geven om af te koelen.
Zonder enige problemen hebben we onze vakantie af kunnen maken.
Alleen af en toe die snuif koelvloeistof laat me toch niet helemaal los.
Tijd om weer iets van mijn to-do lijstje af te strepen zal ik 10-06-2022 vast gedacht hebben.
Er was me eerder al opgevallen dat de bedrading op en rondom de bobines, niet meer in een al te frisse staat was.
Wanneer ik er beter naar kijk lijkt het wel alsof het allemaal gefrituurd is.
En ik heb een donker bruin vermoeden wanneer dat gebeurd is.
Weet u nog dat de kop van de vorige motor 200 graden op de infraroodthermometer aangaf?
Het is maar een vermoeden maar ik weet in ieder geval zeker dat ik er iets mee aan moet.
In dit geval verkies ik een reparatie set boven een stuk draadboom van een auto demontage bedrijf of om zelf een nieuwe set te maken.
Aangezien die draadboom zo warm is geweest zal er wel meer zo warm zijn geweest en ik laad het onderdelen kanon.
*Boem!* 10-06-2022 5x NGK bobine, art. nr. 48127, via Auto-onderdelen24.nl per stuk €52.98 totaal €264.90
*Boem!* 13-06-2022 Via Estate Services:
Trekhaakdop universeel, art. nr. ESthdop, €1.61
Tankklepscharnier S60 S80 V70n €6.74
Reparatie set tbv pen bobines cilin, art. nr. 9125601-REP, €107.02
Oiliedopring b18-230, art. nr. 940096-S €0.70
2 x Kentekenplaathouder zonder tekst, art. nr. 8620661-S per stuk €2.44 totaal €4.88
Tool tbv benzineleiding V70n XC70, art. nr. 9512666-S €10.00
Torx 9 delige set kort profi, art. nr. Estorx9, €3.80
Totaal incl. btw. €171.00
*Boem!* 18-07-2022 Omdat ik een ei ben en vergeten was remblokken bij de vorige bestelling bij Estate Services toe te voegen.
Remblokset v70 01- s60 s90 acht, art. nr. 30648382-A, via Estate Services, €47.11
En
verzendkosten €6.20
Totaal incl. btw. €64.50
Bij de Reparatie set voor de bobine bedrading komt een uitgebreide handleiding.
Er zijn genoeg technieken om draden met elkaar te verbinden maar ik brand graag een middagje mijn vingers aan mijn soldeerbout.
Op mijn gemak maak ik de kop schoon, vervang de bobines, installeer de nieuwe bedrading, zorg dat die beschermd is dmv krimpkousje en uiteindelijk samen komt in 1 grote krimphoes.
Dan vlij ik ieder draadje daar waar ik ze hebben wil.
Zodra ik mezelf genoeg gepijnigd heb en alles vervangen wat ik wilde voor deze dag steek ik de sleutel in het contactslot.
De sleutel hoeft maar kort door gedraaid te worden want de motor komt direct tot leven.
Omdat ze koud is loopt ze korte tijd verhoogd stationair.
Al vlot begint ze het aangenaam te krijgen en de toeren zakken naar een strakke 750 R/Min stationair.
Ook ditmaal heb ik eer van mijn werk, de motor loopt zoveel rustiger en reageert nog beter op het gaspedaal.
Het voelt bijna als een compleet andere motor.
Even een eervolle vermelding, 26-07-2022 Eagle Pro Krik 2,5 ton, art. nr. E-1525C, via De Turck Automaterialen, €168,80
Mijn eerste werkplaatskrik, echt een genot om te gebruiken!
Door middel van mijn sluwe plannetjes weet ik mijn vrouw te manipuleren dat het onderstel wat liefde krijgt.
Zo gebruik ik gemene woorden zoals "veiligheid, controle en comfort" om haar naar mijn kant over te halen.
Mwuhaha! Ik ben zo gemeen.
Zij scheldt terug met zinnen als: "doe maar wat je denkt dat de auto nodig heeft" en "ik vertrouw wel dat je de juiste beslissingen maakt"
Ja ook hier in Best kan het er ooit heftig aan toe gaan...
Herlaad het onderdelen kanon!
*Boem!* 27-07-2022 4 x Michelin Pilot Sport 235-40-R18 5 XL 95Y, art. nr. MI235/40Y18PS5XL, via KwikFit, Totaal incl monteren, balanceren en btw. €595.00
*Boem!* 27-07-2022 Via European Tuning:
2 x HD Endlink Achteras Volvo S60 / V70N / XC70 / XC90 / S80, art. nr. IPD1131199, per stuk €35,00 totaal €70,00
2 x HD Endlink Vooras Volvo S60 / V70N / XC70 / XC90 / S80, art. nr. IPD1101228, per stuk €38,00 totaal €76,00
IPD HD Draagarm LV - Volvo S60 / V70N (p2), art. nr. IPD121530, €154,00
IPD HD Draagarm RV - Volvo S60 / V70N (p2), art. nr. IPD121531, €154,00
Totaal €454,00
*Boem!* 28-07-2022 Automatische versnellingsbakolie atf hfm, model 16000hfm, leverancier onbekend, 6 liter totaal €147,67
*Boem!* 28-07-2022 Via Estate Services:
ATF groen stuurbekrachtioging 1 Ltr, art. nr. 30741424 €17,09
5 Ltr Olie 5w30 volsynth quartz ineo mc, art. nr. Olie5w30-5L €36,00
Oliefilter s/v40 v70 xc70 s60 s80 i, art. nr. 1275810-B €6.57
Oliefilterdop sv40 s60 s80 v70n, art. nr. 430003-S €8.97
Koperen ring turboleiding 850 14, art. nr. 18671-S €0.66
2 x Stuurhuishoes V70n Xc70n S60 S, art. nr. 272418-L , per stuk €14.05 totaal €28,10
Totaal incl btw en gratis verzenden €118,84
Het verversen van de motorolie en de automaat olie loopt voorspoedig.
Ook het vervangen van beide voorste draagarmen lukt me zonder tegenslagen.
Helaas heb ik even ruzie met 1 van de nieuwe Endlinks en beschadig ik de schroefdraad.
*Boem!* 30-07-2022 HD Endlink Vooras Volvo S60 / V70N / XC70 / XC90 / S80, art. nr. IPD1101228, via European Tuning, €38,00
03-08-2022 Het onderstel is af en wordt voor een vriendenprijs bij KwikFit uitgelijnd, €50,00
Er zijn slechts wat kleine aanpassingen nodig wat mij een trots gevoel geeft.
Het onderstel voelt heerlijk aan.
Alle krachten worden beter verwerkt: harder remmen, lichter en directer sturen, minder gevoelig bij spoorvorming, ver verbeterd gedrag op nat wegdek, enz enz.
Een week voordat we naar Beieren, Duitsland op vakantie vertrekken merk ik een een vetvlek onder de auto.
Mijn droom komt uit want ik had tijdens het vorige sleutel rondje al opgemerkt dat er aan beide kant versleten aandrijfashoezen aanwezig zijn.
En 1 was dus zojuist doorgescheurd, Jolly good!
Vervangende hoezen is een risico met levertijd, automaterialen zaken bieden universele hoezen maar ik denk niet dat dat werkt met de unieke 3 vlakke delen van het tripode gewrichts huis.
Dus ditmaal wend ik mij tot de auto demontage bedrijven.
Bij Deijne in Uden bemachtig ik een nette linker aandrijfas, maar de rechter die ze op voorraad hebben blijkt een kapotte hoes te hebben.
15-08-2022 Aandrijfas links voor, automatische versnellingsbak, via Deijne Uden, €75,00
Een belletje met Rima leert me dat ze de rechter in huis hebben, ik bestel hem alvast zodat ik hem direct kan ophalen.
Een half uur voor sluitingstijd heb ik een nette rechter aandrijfas in mijn handen en een nette linker in de Panda achter me.
15-08-2022 Aandrijfas rechts voor, via Rima Druten, €75,00
Door alles af te tekenen en na te meten voordat ik de oude lekkende rechter as verwijder, maak ik vervanging zonder daarna uit te moeten lijnen mogelijk.
Er is ook simpelweg geen tijd meer om de auto voor de vakantie uit te laten lijnen.
De linker as besluit ik te laten zitten, die is bij nader inzien niet zo versleten als ie leek.
De operatie met de rechter as verloopt soepel en ik hou zelfs enkele dagen over om even rust te pakken.
De auto zal nog geladen moeten worden, een taak die ik graag op me neem.
Maar ook dat kost kruim.
Toch beginnen we opgewekt bij dageraad onze minstens 7 uur durende (pauzes niet meegerekend) plezierrit naar een camping in Beieren.
Onze koets presteert de hele reis alsof er geen gewicht aanwezig is.
Af en toe moet ik mezelf eraan herinneren dat we een dakkoffer hebben met een snelheidsbeperking van 130 km/u volgens de voorschriften.
We hebben slechts een kleine 10 uur nodig om op onze bestemming te geraken, want Duitsland biedt bonus files zodat je extra van de omgeving kunt genieten.
Nog altijd bemerk ik zo heel af en toe een "eau du réfrigérant" , maar nergens een spoor van lekkage.
25-08-2022 vakantie Beieren DL.jpg
Helaas kan onze bolide deze vakantie niet bij de tent verblijven.
De gehele vakantie weten we prima te overbruggen met af en toe een beetje bijvullen van de koelvloeistof.
We vieren een toffe vakantie en maken dikke km's in onze T5.
Ergens maar goed dat de dakkoffer erop zat want 1 van de dagen bezoeken we de Nordschleife en de Nürnburgring.
Daar wil ik graag eens over heen denderen, maar nog niet met de huidige staat van de auto.
Naar aanleiding van gelezen adviezen op diverse fora wil ik ook eens de temperatuur sensor vervangen. Voor de lol ook maar gelijk het interieurfilter.
08-11-2022 Temperatuurzender c70 sv70 99-, art. nr. 9125463, via Estate Services, €48,60
Interieurfilter carbon s60 s80 v70, art. nr. 30676413-S, via Estate Services, €13,39
Totaal incl verzending en btw €82,50
Tegen het einde van het jaar kom ik tot de conclusie dat de auto de brom sinds de zomer upgrades niet meer heeft laten horen.
Raar hoe pas na een paar maanden het besef komt dat het weg is, terwijl ik er zo mee bezig ben geweest.
In totaal rijden we in 2022 ongeveer 12.000 km
De totale uitgave in 2022 bedraagt €2926,16
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.