Hi, sinds gisteravond ineens weer iets geks, auto stond stationair te draaien voor de deur, ik kwam terug en toen was er eea aan apparatuur uitgevallen, oa radio enzo.
Melding in het dash "laadsysteem service spoed" . We zijn maar direct gaan doormeten en kwamen op een laadspanning van bijna 21volt. tijdens meten kwam de volgende melding ook in het dash tevoorschijn "Dynamo overladen stop auto z.s.m." Ik ga hier dus vanuit dat de dynamo/spanningsregelaar het opgegeven heeft.
Via vdash alle DTC's gewist en als de motor niet draait bleven de meldingen weg. Vanochtend nog een keer willen kijken maar nu is de accu afgelopen nacht tot het laatste druppeltje stroom leeggetrokken dus het lijkt of er nog iets anders aan de hand kan zijn. Na even googlen zou het wellicht ook de ECM kunnen zijn?, iemand enig idee hoe ik dit verder kan troubleshooten?
Laadsysteem service spoed XC90 V8
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1196
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
De accu zal de strijd inmiddels opgegeven hebben.
Die is vrijwel źeker overleden.
Als eerste de dynamo een nieuwe spanningsregelaar geven of compleet vervangen.
Nieuwe accu monteren en daarna zien of er schade is ontstaan bij gebruikers. Ik ben bang dat de radio de overspanning niet heeft overleefd.
Die is vrijwel źeker overleden.
Als eerste de dynamo een nieuwe spanningsregelaar geven of compleet vervangen.
Nieuwe accu monteren en daarna zien of er schade is ontstaan bij gebruikers. Ik ben bang dat de radio de overspanning niet heeft overleefd.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 12.08.2020 - 18:11
inmiddels een andere accu erin, plan ligt er wel om de spanningsregelaar/dynamo te vervangen maar dat is een dag sleutelen dus dat komt. Alles lijkt nog te werken, ik ben toch eigenwijs en heb de auto weer gestart. Laadsysteem service blijft, Via Vida/Vdash zie ik ECM-U012087 Lost Communication with Starter/Generator Control Module. Bus Signal/Message Failures. Missing message. Vorige maand is de versnellingsbak gereviseerd en dus is de motor eruit geweest(ja ik weet t, op voorhand vervangen had beter geweest...) Het overladen is nu ook weg, ik meet alleen maar de spanning van de accu. Kan het zijn dat er simpelweg een stekker op de spanningsregelaar los zit? Is daar een beetje bij te komen op een V8?
XC90 V8 Sport 2006
Porsche 996 C2 manual 2001
Tesla M3 Performance 2019
Porsche 996 C2 manual 2001
Tesla M3 Performance 2019
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1196
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Andere mogelijkheid is dat de spanningsregelaar helemaal geen verbinding heeft met de accu.
Eerst werkte het regelgedeelte niet meer, daarna is de spanningsregelaar verder doorgebrand waarna er geen verbinding meer is met de accu.
De dynamo zit op een moeilijk bereikbare plaats. Met die kennis in gedachten zou ik de dynamo compleet vervangen.
Sleutelen aan een XC90 met een V8 is niet fijn vanwege ruimte gebrek. Compleet vervangen lijkt me verstandiger.
Eerst werkte het regelgedeelte niet meer, daarna is de spanningsregelaar verder doorgebrand waarna er geen verbinding meer is met de accu.
De dynamo zit op een moeilijk bereikbare plaats. Met die kennis in gedachten zou ik de dynamo compleet vervangen.
Sleutelen aan een XC90 met een V8 is niet fijn vanwege ruimte gebrek. Compleet vervangen lijkt me verstandiger.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 12.08.2020 - 18:11
Dankjewel voor je reactie, ik ben al aan het zoeken naar een complete dynamo maar dat blijkt niet zo makkelijk te zijn. Wil uiteraard wel de juiste van Bosch hebben.WillyWortel2 schreef: ↑20.07.2024 - 13:22 Andere mogelijkheid is dat de spanningsregelaar helemaal geen verbinding heeft met de accu.
Eerst werkte het regelgedeelte niet meer, daarna is de spanningsregelaar verder doorgebrand waarna er geen verbinding meer is met de accu.
De dynamo zit op een moeilijk bereikbare plaats. Met die kennis in gedachten zou ik de dynamo compleet vervangen.
Sleutelen aan een XC90 met een V8 is niet fijn vanwege ruimte gebrek. Compleet vervangen lijkt me verstandiger.
Ga morgen even met mijn garagehouder overleggen maar wat ik online zie zijn ze zo goed als niet te bestellen. Nergens voorraad.
XC90 V8 Sport 2006
Porsche 996 C2 manual 2001
Tesla M3 Performance 2019
Porsche 996 C2 manual 2001
Tesla M3 Performance 2019
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21194
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Winparts.nl heeft misschien de juiste dynamo.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1196
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Wanner het juiste type niet te vinden is dan zou je jouw dynamo ook kunnen laten reviseren door een goed revisie bedrijf.
Ik kan Relonstar in Leerdam van harte aanbevelen. Soms kunnen ze de revisie uitvoeren terwijl je wacht.
In de meeste gevallen is dat in 3 kwartier wel te doen. Scheelt ook nog flink wat met een ruildynamo, goedkoper!
Ik kan Relonstar in Leerdam van harte aanbevelen. Soms kunnen ze de revisie uitvoeren terwijl je wacht.
In de meeste gevallen is dat in 3 kwartier wel te doen. Scheelt ook nog flink wat met een ruildynamo, goedkoper!
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 12.08.2020 - 18:11
Ik heb een ruildynamo bij Van Andel in Rotterdam opgehaald. vind de kosten nog wel enigzins meevallen (250 ex) aangezien er ook meteen een nieuwe regelaar op zit. Uiteindelijk viel het vervangen ook nog wel mee, gisteren op de brug hadden we de dynamo er met 1,5 uur vanaf en vandaag monteren duurde iets langer (2,5uur) maar hij zit erop en het probleem is dus opgelost en het zat gelukkig niet in de ECM.
Belangrijkste bij demonteren was eigenlijk alleen de aandrijfas eruit en de brandstofleiding losmaken en wat omhoog brengen, voor de rest is het een beetje pielen maar prima te doen. Zag allemaal moeilijke filmpjes over subframe laten zakken enzo maar de dynamo kwam gewoon via de wielkast eruit.
Bedankt voor de reacties!
Belangrijkste bij demonteren was eigenlijk alleen de aandrijfas eruit en de brandstofleiding losmaken en wat omhoog brengen, voor de rest is het een beetje pielen maar prima te doen. Zag allemaal moeilijke filmpjes over subframe laten zakken enzo maar de dynamo kwam gewoon via de wielkast eruit.
Bedankt voor de reacties!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC90 V8 Sport 2006
Porsche 996 C2 manual 2001
Tesla M3 Performance 2019
Porsche 996 C2 manual 2001
Tesla M3 Performance 2019
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3905
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Knap gedaan!
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- Almerev70
- 4th Gear member
- Berichten: 844
- Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
- Locatie: Almere
Ohhh joh alleen ff aandrijfas en brandstof leiding los, appeltje eitje....

Zie ik mijzelf zo niet ff doen, dus zeker mooi werk verricht!!
Zie ik mijzelf zo niet ff doen, dus zeker mooi werk verricht!!
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km