hierbij mijn laatste berichtje in dit deel van het volvo forum....
Begin deze week hebben we de V70 D5 ca 180 pk (2007) ingeruild. De V70 heeft bijna 6 ton gelopen en wij hebben hem 8 jaar gehad. Ik heb nog nooit zo'n goede auto gehad. Meeste onderhoud zelf samen met een vriend gedaan. Samengevat: vooral heerlijke en betrouwbare motor. weinig problemen gehad tot aan het eind. Het ging maar door. Roettesten nooit probleem geweest. Zelfs met 6 ton voelde de motor en de bak nog prima. Ook de rest gewoon ontzettend solide. dash/interieur/electronica die volhouden, bekleding prima, knopjes die goed bleven, etc (behalve CD-speler en parkeerondersteuning die al jaren geleden zijn overleden).
Waarom mocht zij toch met pensioen?
Onderstel en nivomat aan het eind wel gewoon 'moe' na deze km. Voorkant kwam telkens iets lager te liggen (bij drempels soms grond aantikken). Nivomat begon ook wat uit te hangen tijdens lange, zwaar beladen vakantieritten.
Koplampen (xenon) een keer laten polijsten, maar werden snel weer heel dof. Dit was mijn grotere probleem met de auto: slecht zicht in donker. Dit had in principe nog een keer gefixt kunnen worden, maar ja.
Airco is nu voor de tweede keer overleden. Dus grote dreigende kostenpost.
En belangrijkste: ze kan niet meer voldoen aan de strengere Euronorm voor rijden in de Amsterdam (onze woonplaats, vanaf 2025)

Daarom nu een mooie XC70 AWD (2014) gekocht. Met dezelfde diesel 5-cilinder 2.4, dus betrouwbaar volgens mij, maar dan met nog iets meer vermogen, en met Euronorm 5. Ik hoop en bidt dat deze ons net zo veel plezier gaat geven als de V70.