Deze info is niet wereldschokkend, maar vind ik zelf wel interessant, en hoort volgens mij ook hier wel thuis (van de Q8 site gehaald) .
OLIE EN SMEERMIDDELEN ALGEMEEN
1. Wat zijn de belangrijkste functies van een olie?
Een olie dient niet enkel om een systeem te smeren, maar zorgt daarnaast ook voor afkoeling door inwendige warmte af te voeren, vormt een afscheiding tegen stof, vuil en water en beschermt tegen corrosie. Hydraulische oliën moeten bovendien ook een kracht overbrengen.
2. Wat is de viscositeit van een olie?
De viscositeit van een vloeistof staat voor diens weerstand tegen stroming. Zij vormt dus de interne weerstand. Een dikke olie zal een hoge viscositeit hebben (bijvoorbeeld honing), een vloeibare olie een lage viscositeit (bijvoorbeeld water). De eenheid van viscositeit is de centistoke of mmú/s. Zo bedraagt de viscositeit van water 1 cSt (mmú/s) en is een viscositeit van 1000 cSt (mmú/s) vergelijkbaar met de viscositeit van honing.
3. Wat is de viscositeitsindex?
De viscositeitsindex staat voor de schommeling van de viscositeit afhankelijk van de temperatuur. Een minerale (paraffinehoudende) smeerolie van Q8Oils haalt van nature al een hoge index tussen 95 en 100. Overschakeling naar halfsynthetische of zuiver synthetische oliën zorgt voor waarden die een stuk boven de 100 kunnen liggen (120...160...200). Dit betekent dat deze oliën voldoende vloeibaar zullen blijven bij lage temperaturen en niet te vloeibaar zullen worden bij hoge temperaturen, en dit des te meer naarmate de index groter is. Een andere manier om de viscositeitsindex te verbeteren is door het toevoegen van een "VI improver" additief. Hierdoor haalt bijvoorbeeld de Q8Oils Handel 46 (minerale hydraulische olie) viscositeitsindexwaarden van zowat 180, wat voor een minerale olie zeer uitzonderlijk is.
4. Wat betekent ISO VG?
ISO VG (Viscosity Grade) is een viscositeitsindeling en geeft in feite de viscositeit van de olie, gemeten bij 40¡C, met als eenheid centistokes (cst) of mmú/s.
5. Mag men oliën met elkaar mengen?
Gelijksoortige oliën (bijvoorbeeld motoroliën)mogen met elkaar gemengd worden in alle verhoudingen, uitgenomen met sommige synthetische oliën (glycolen). Het is natuurlijk niet aan te raden gelijksoortige oliën van verschillende kwaliteit met elkaar te mengen, aangezien men dan afbreuk doet aan de kwaliteit van de olie. Niet-gelijksoortige oliën mogen alleen gemengd worden na informatie ingewonnen te hebben bij de technische dienst van Q8Oils Petroleum. De contactgegevens van onze Product Helpdesk vindt u hier. Het mengen van motorolie en hydraulische olie bijvoorbeeld kan ernstige schade aan de machines toebrengen, onder andere door schuimvorming van de olie.
6. Wat zijn de voordelen van synthetische oliën?
Er bestaan talloze soorten synthetische oliën, elk met hun eigen, min of meer uitgesproken eigenschappen. Door het kiezen van een bepaald soort synthetische olie kan men het smeermiddel gericht afstemmen op de geplande toepassing. In de zware industrie is men doorgaans op zoek naar oliën die goed bestand zijn tegen hoge temperaturen (viscositeitsindex en corrosievast) en die de inwendige wrijving verminderen.
7. Mag men verschillende synthetische oliën mengen?
Sommige synthetische oliën zijn mengbaar onder elkaar of met een minerale olie, maar het risico dat er problemen in de praktijk ontstaan, blijft altijd bestaan. Het is dus verstandig hierover navraag te doen. Bij twijfel is het beter de olie af te laten en te spoelen, voordat u andere olie dan de voorgaande bijvult. Minerale oliën en halfsynthetische oliën daarentegen zijn doorgaans wel onderling mengbaar. In dit geval dient men vooral de verzoenbaarheid van de additieven te checken.
8. Mogen synthetische oliën met minerale oliën gemengd worden?
Synthetische oliën die afgeleid zijn uit petroleumproducten (pao's, hydrocrack) en sommige esters die gebruikt worden in de sector van de biologisch afbreekbare oliën, kunnen met minerale oliën gemengd worden. Sommige producten, zoals bijvoorbeeld onze half synthetische El Greco olie, kunnen bijvoorbeeld de kwaliteit van een synthetische olie verhogen.
Polyglycolen (gebruikt in tandwielkasten van het worm/wormwieltype) mogen NIET gemengd worden, aangezien deze producten zich scheiden in 2 lagen (waardoor een onvoldoende smering optreedt) en de dichtingen van de tandwielkast aangetast worden.
MOTOROLIE VOOR PERSONENWAGENS EN COMMERCIEEL TRANSPORT
1. Wat zijn de belangrijkste functies van een motorolie?
Motorolie zorgt ervoor dat de onderdelen van uw motor beschermd worden. De juiste motorolie verhoogt de prestaties van uw motor en de levensduur van de verschillende onderdelen.
De specifieke functies van motorolie zijn:
Het vermijden van contact tussen de bewegende delen
Een goede afdichting tussen zuigers en cilinders
Het afvoeren van warmte afkomstig van het verbrandingsproces
Het opnemen en afvoeren van verbrandingsresten en slijtagedeeltjes
Het dempen van het geluid
2. Hoe kan ik een motorolie-kwaliteit herkennen?
Een motorolie-kwaliteit wordt aangeduid door de internationale normen API en ACEA en door normen van de autofabrikant.
3. Wat betekent API?
API staat voor: American Petroleum Institute.
De API code bestaat uit twee letters. De eerste maakt onderscheid tussen benzinemotoren en dieselmotoren. Benzinemotoren worden aangeduid met de letter S, dieselmotoren met de letter C. De tweede letter geeft het kwaliteitsniveau van de olie aan.
SA Benzine en diesel motoren voor 1964
SB Benzine motoren voor 1964
SC Garantiemodellen US motors van 1964-1967
SD Garantiemodellen US motors van 1968-1971
SE Garantiemodellen US motors van 1972-1979
SF Garantiemodellen US motors van 1980-1988
SG Garantiemodellen US motors van 1989-1993. Eveneens API CC
SH Garantiemodellen US motors van 1994-1997
SJ Garantiemodellen US motors van 1997-2000
SL Garantiemodellen US motors vanaf 2000 ....
CA Diesel motoren met natuurlijke aanzuiging (1900-1961)
CB Diesel motoren met natuurlijke aanzuiging, > S, (1949-1951)
CC Diesel motoren met natuurlijke aanzuiging en turbo, (1961-1990)
CD Diesel motoren met natuurlijke aanzuiging en turbo >S (1955-95)
CD II 2-takt dieselmotoren (1985-1995)
CE DM met natuurlijke aanzuiging en turbo na 1983 geconstrueerd
CF-4 4-takt dieselmotoren onder zware belasting (autoroutes) (1990...)
CF-2 2-takt dieselmotoren - zware belasting (1994...)
CF Dieselmotoren met directe injectie (1994...) Gasolie zwavel wisselend %
CG-4 Idem als CG-4 voor gasolie - op autoroute -0.5 % zwavel- niet op autoroute -0.05% zwavel (1994...)
CH-4 Motoren met emissienormen volgens US van 1998 en oudere motoren met gasolie zwavel -0.5% (1998,...)
CI-4 Motoren met emissienormen volgens US van 2002 met gasrecirculatie en oudere motoren werkend met diesel met lage S
4. Wat betekent ACEA?
ACEA staat voor: Association des Constructeurs Europeens d'Automobile en is een Europese norm voor motorolie. De ACEA code bestaat uit een letter en een cijfer. Met de letter maakt ACEA onderscheid tussen benzinemotoren, lichte dieselmotoren en zware dieselmoteren. Benzinemotoren worden aangeduid met de letter A, lichte dieselmotoren met de letter B en zware dieselmotoren met de letter E.
Het cijfer geeft het kwaliteitsniveau weer.
Benzinemotoren
A1 Lage viscositeits olie: brandstofbesparend (> 2,5% vgl. Met een 15W-40)
A2 Standaardolie type 15w-40, voor standaard verversingsintervallen, niet voor hoog performante wagens
A3 Olie voor hoge prestaties en verlengde verversingsperiodes
A4 Gereserveerd voor direct ingespoten benzinemotoren
A5 Stabiele, stay-in-grade olie voor zwaarbelaste benzinemotoren met lange verversingsintervallen, voor oliën met lage wrijvingscofficient, viscositeit en High Temperature/High shear van 2,9 tot 3,5 mPa.s
Lichte Dieselmotoren
B1 Lage viscositeits olie: brandstofbesparend (> 2,5% vgl. Met een 15W-40)
B2 Standaardolie type 15W-40, voor standaard verversingsintervallen, niet voor hoog performante wagens
B3 Olie voor hoge prestaties en verlengde verversingsperiodes
B4 Olie voor hoge prestaties en verlengde verversingsperiodes, voor motoren met directe injectie (VW, Volvo enz)
B5 Stabiele, stay-in-grade olie voor zwaarbelaste dieselmotoren met lange verversingsintervallen, voor oliën met lage wrijvingscofficient, viscositeit en High Temperature/High shear van 2,9 tot 3,5 mPa.s
Dieselmotoren
E1 Voor atmosferische motoren, gematigde bedrijfscondities en komt overeen met MB 227.1, met standaard verversingsperiodes
E2 Olie voor motoren met natuurlijke aanzuiging of turbo-opgeladen, gemiddelde bedrijfscondities
E3 Voor EURO 1en EURO 2 motoren onder zware belasting, olie van het SHPD type. Verminderde bore polishing en slijtage, komt overeen met MB 228.3 en laat verversingsperiodes tot 45.000 km toe
E4 Verzekert een bescherming tegen slijtage superieur aan E3. MB 228.5 en versingsperiodes tot 100.000 km. Type UHPD
E5 Voor EURO 3 motoren en lage emissies. Intermediaire E3-E4 API CH-4
Algemene info over olie
De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Terug naar “Over alle vloeistoffen”
Ga naar
- Over Volvo Forum
- ↳ Berichten over de werking van Volvo-forum.nl
- ↳ Volvo en Forum hebbedingen
- ↳ De Forumsponsors
- ↳ Aanbiedingen van Sponsors
- ↳ FAQ over het forum
- Algemeen Volvo
- ↳ Volvo algemeen (niet technisch)
- ↳ Zou mijn oude Volvo nog rijden?
- ↳ Volvo fraudemeldingen
- ↳ Volvo Nieuws
- ↳ Volvo Racing Nieuws
- ↳ Volvo Ocean Race
- ↳ De avonturen van Peth©oni
- ↳ Polestar Cyan racing
- ↳ Volvo Drive Magazine
- ↳ Volvo SPY
- De Modellen
- ↳ De Klassiekers
- ↳ De Katterug en Duett
- ↳ De Amazon
- ↳ AWD maar geen XC
- ↳ 1800 serie
- ↳ De oldtimers
- ↳ De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic
- ↳ De 'Bakstenen'
- ↳ De 140 - 240 - 160 - 260 series
- ↳ De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90
- ↳ De Nederlandse Volvo's
- ↳ De 66 - 340 - 360 series
- ↳ De Volvo 440 - 460 series algemeen
- ↳ Volvo 400 evenementen
- ↳ Volvo 400 techniek
- ↳ Volvo 400 foto's
- ↳ Volvo 400 projekten
- ↳ S40 - V40 Classic
- ↳ De 480
- ↳ De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004
- ↳ S40 - V50 series
- ↳ C30
- ↳ V40
- ↳ XC40
- ↳ De 60 - 70 - 80 en 90 series
- ↳ S60 my 2000 t/m 2009
- ↳ S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018
- ↳ V60/S60 vanaf MY 2019
- ↳ V70 MY2000 t/m MY2007
- ↳ XC60 t/m MY2017
- ↳ XC60 vanaf MY 2018
- ↳ C70 vanaf MY2007
- ↳ XC70 t/m MY2007
- ↳ V70/XC70 vanaf MY2008
- ↳ S80
- ↳ S90 / V90 vanaf MY 2016
- ↳ XC90 Classic t/m MY 2014
- ↳ XC90 vanaf MY2015
- ↳ Elektrische Volvo's
- ↳ Plug In Hybrid Volvo's
- ↳ Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles
- ↳ EX30
- ↳ EC40
- ↳ EX40
- ↳ EX90
- ↳ Volvo Polestar tuning
- Volvo Techniek Algemeen
- ↳ Techniek overig
- ↳ Over alle vloeistoffen
- ↳ Turbo
- ↳ Handleidingen + gereedschapstips
- ↳ Banden en velgen
- ↳ Tuning (niet optisch)
- ↳ Bifuel
- ↳ Techniek niet modelgebonden
- ↳ Verzorging
- ↳ Canbus
- ↳ Software voor Volvo's
- ↳ Audio - Video - Navigatie - Communicatie
- ↳ Algemeen A-V-N
- ↳ iMIV-adapter - V50-S60/V70/XC70 tot MY07
- ↳ Telefoon in de auto
- ↳ Televisie in de auto
- ↳ Navigatie van Volvo
- ↳ Navigatie 'niet Volvo'
- ↳ Communicatie
- Volvo's in bedrijf
- ↳ De werkpaarden van Volvo
- ↳ Foto's van Volvo Trucks en Bussen
- ↳ Foto's van Volvo Graafmachines
- ↳ Informatie over Volvo op het werk
- Volvo Club Nederland
- ↳ VCN nieuwsberichten
- ↳ VCN Evenementen
- Off Topic
- ↳ Links
- ↳ Off Topic rubrieken
- ↳ Off Topic Auto
- ↳ Polestar
- ↳ Off Topic Algemeen
- ↳ De film van Ome Willem
- ↳ Off Topic IT
- ↳ Naar Scandinavië
- ↳ On(t)roerend goed
- ↳ Toeristische tips