Volvo maakt een elektrische auto met benzinemotor - extreem bereik 1500 km

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Plaats reactie
Ben
Executive Member
Contacteer:

Volvo verraste velen toen ze hun nieuwe onderneming in de vorm van een elektrische auto met verbrandingsmotor onthulden. Er wordt gezegd dat de auto het beste van elektrische auto's en auto's met interne verbranding combineert. De technologie is geavanceerder dan in een gewone elektrische auto. Volvo's nieuwe EREV-auto kan een bereik hebben van 240 kilometer wanneer een Miller-motor de accu's oplaadt.

Volvo Cars had donderdag een kapitaalmarktdag in Göteborg. En ten overstaan ​​van een groot aantal financiële analisten koos het merk ervoor om een ​​kleine bom te laten vallen in zijn komende modellenprogramma. Na tot woensdag te hebben gestreefd naar het uitfaseren van auto's met verbrandingsmotoren, richt Volvo zich nu op en investeert het in de ontwikkeling van volledig nieuwe modellen met benzinemotoren, stelt Carup.

Er wordt een compleet nieuw type auto ontwikkeld door Volvo, een EREV (Extended Range Electric Vehicle). Dit is een elektrische auto waarbij de accu wordt opgeladen met een verbrandingsmotor. De auto zal wereldwijd gelanceerd worden. Het nieuws werd voor de zaal van World of Volvo bekendgemaakt door Erik Severinson, product- en strategiemanager van Volvo Cars.

- We zullen ook plug-in hybrides voor de lange afstand aanbieden, dit zijn in wezen elektrische auto's met een verbrandingsmotor als back-up. Wij zien plug-in hybrides met een groot bereik als de perfecte brug om volledig elektrisch te gaan, omdat ze het beste van twee werelden zijn, zegt Erik Severinson.

Alleen al op elektriciteit, die wordt opgeladen via het lichtnet, moet de nieuwe auto enkele tientallen kilometers kunnen rijden. En als het tijd is voor een lange reis, kan de auto met de motor worden gebruikt, zelfs op plaatsen waar er tekortkomingen zijn in de laadinfrastructuur. Dit is de auto waar Volvo tot 2030 het meeste in gelooft, afgezien van puur elektrische auto’s. Het bereik van EREV-auto's bedraagt ​​maximaal 240 kilometer.

- Dankzij de grotere actieradius kunnen onze klanten het grootste deel van hun dagelijkse woon-werkverkeer emissievrij en tegen lagere kosten rijden, terwijl ze toch over het back-upplan beschikken om af en toe een langere reis af te leggen. Naast de volledig elektrische auto’s zullen zij het belangrijkste type auto zijn dat we in 2030 zullen aanbieden, zegt Erik Severinson.

Dat Volvo, dat tot voor kort alle benzinemotoren in 2030 zou uitfaseren, nu een nieuw type auto met verbrandingsmotor omarmt, is verrassend. Maar Volvo heeft het nieuwe autotype geïdentificeerd als het beste van twee werelden.
- Het zal een noodzakelijke stap zijn op weg naar ons doel van een netto nuluitstoot van broeikasgassen in 2040. Deze hybrides voor lange afstanden zullen Volvo Cars wereldwijd helpen, maar zijn misschien wel het belangrijkst in China, waar de transitie naar premium elektrische auto’s plaatsvindt langer, zegt Severinson.

Verschillende fabrikanten hebben al EREV-auto's uitgebracht in China, en Volvo's zustermerk Zeekr ontwikkelt ook een EREV die al volgend jaar op de markt zou kunnen komen. Zeekr is daarmee niet langer een puur elektrisch automerk. Dus wat is een EREV? We hebben enkele van de modellen doorgenomen die al op de markt zijn gekomen en ontdekken hoe de technologie werkt.

De afkorting EREV staat voor Extended Range Electric Vehicle en verwijst naar een elektrische auto die voornamelijk op elektriciteit als brandstof rijdt, maar die ook een verbrandingsmotor heeft die een generator aandrijft die de accu kan opladen. Meestal is het een benzinemotor. De motor drijft niet de wielen aan, alleen de generator die de accu oplaadt. De auto is vaak behoorlijk zwaar en over het algemeen is de aandrijftechniek geavanceerder dan bij een puur elektrische auto. Alweer 10 jaar geleden werd er in Zweden een EREV-auto verkocht, namelijk de BMW i3. Maar hij had slechts een actieradius van 30 kilometer op elektriciteit en benzine.

De EREV’s die nu in China worden gelanceerd zijn enorm populair geworden, zijn iets heel anders en beschikken over de modernste technologie. De auto's hebben een gecombineerd elektrisch en benzinebereik van maximaal 240 kilometer. De accu’s kunnen net zo groot zijn als in een elektrische auto, tot wel 65 kWh. Net als een normale elektrische auto kan een EREV snel worden opgeladen aan een laadpaal.

Tegelijkertijd is de brandstoftank die de motor aandrijft erg groot, bij sommige auto's zelfs meer dan 80 liter. De verbrandingsmotor is meer gericht op brandstofverbruik dan op prestaties. Meestal draaien de motoren volgens de zogenaamde Miller-cyclus, die zorgt voor een optimaal brandstofverbruik. De motor wordt door sommigen een vijftaktmotor genoemd, omdat een deel van de compressiefase plaatsvindt met de inlaatklep open.

In China is al een groot aantal automodellen met EREV-technologie gelanceerd. Een van de grootste merken bij EREV is Li Auto, dat verschillende EREV-SUV's heeft. Eén van de modellen is de Li L9, die een gecombineerd bereik heeft van 220 kilometer en alleen op elektriciteit 45 kilometer kan rijden. De verbrandingsmotor en generator bevinden zich voorin en de auto en de auto worden aangedreven door elektromotoren. De prestaties zijn indrukwekkend en de auto sprint van 0-100 km/u in 5,3 seconden. BYD's luxemerk Yangwang heeft ook een EREV uitgebracht in China.

Het zijn dit soort auto's waar Volvo Cars nu mee wil concurreren. Volvo heeft moeite met het verkopen van elektrische auto's in China en is niet van plan mee te doen aan de prijzenoorlog. Dan worden de EREV-auto’s een belangrijke investering, maar volgens Severinson zijn ze ook een mondiale investering. Ze zullen waarschijnlijk ook erg aantrekkelijk zijn in de VS, waar in sommige kampen de scepsis ten aanzien van puur elektrische auto's groot is. Wanneer de auto van Volvo precies arriveert, wil Erik Severinson een directe vraag van Carup niet bevestigen. De strategiemanager doet erg geheimzinnig over de exacte details.
- We zien veel interesse in dit type auto, vooral in China, dat is de enige verdere opmerking die ik kan geven, zegt hij tegen Carup.

Bron: NU.SE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
OGA244
8th Gear member

Dat lijkt er meer op...
Daneel67
2nd Gear member

Het lijkt me erg handig, alleen vraag ik me dan af of de benzine in de tank geen problemen gaat geven als je (bijna) alleen maar electrisch rijdt en maar een paar keer per jaar de benzine motor gebruikt?
V60 - T8 awd Plus Bright Onyx Black 2023 in de Care-by-Volvo uitvoering. Dus met panoramadak, intellisafe surround, leer, full-led, trekhaak etc.
V70 - D5 Edition Sport M6 (BJ2006)met Polestar van 2006 tot 2010
V70 - D5 AWD Edition Sport GT6 (BJ2007) met Polestar van 2010 tot 2015
raspaardje
6th Gear member

Ik lees 240 km als gecombineerde actieradius maar ook "extreem bereik".
Lees ik verkeerd, mist er her en der een "0" of prik ik door een marketing verhaal?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2017 Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
v164
3rd Gear member

Er mist een 0, zie de range van de i3, 30 ipv 300km

Volvo '71 164r / '73 164e / '95 945lpt / '98 945LE/ '01 xc70

2004 XC70R
OGA244
8th Gear member

raspaardje schreef: 10.09.2024 - 11:19 Ik lees 240 km als gecombineerde actieradius maar ook "extreem bereik".
Lees ik verkeerd, mist er her en der een "0" of prik ik door een marketing verhaal?
je vertaalt 150mil naar 240km, een zweedse mil is 10km, derhalve hebben ze het hier over 1500km
0000vt
2nd Gear member

Is dit niet wat ze met de eerste Opel Ampera ook al deden? Een elektrische aangedreven auto met range extender?
V60 D3 5 cyl R-Design 2011 325.000km+
NielsPHEV
7th Gear member

Dit is niet iets was past bij de eerder geschetste vooruitzichten, wellicht kunnen ze doen door de grote hoeveelheid Chinese broertjes en zusje sneller reageren want als het daadwerkelijk een ontwikkeling van scratch af aan zou zijn dan zou het nog jaren duren voor er iets is.
matijn
Starter

Ik ben de vertaling van150mil in Zweeds, na gegaan via twee bronnen. Is gewoon 1500 kilometer!
Klopt dus, wat @OGA244 al zegt. Dat is zeker een extreem bereik.

EDIT:
Beeldmateriaal toegevoegd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Edgecrusher
4th Gear member

Ah, vandaar, las eerder ook 30 en 240km en kon dat ook niet rijmen met een extreem bereik.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
OGA244
8th Gear member

Dat zou mij een stuk beter passen dan een EV waar ik niets in zie.
pbor
3rd Gear member

Als ik erg mijn best deed reed ik dat met mijn vorige V70 2.4d 6 mt (uit 2006!) op een tank (oké, bijna dan, record was 1460 km). Dan zijn we in bijna 20 jaar toch niet veel opgeschoten.
V70 D5 6at 2013 - 230k km
V70 2.4d 6mt 2006 418k km
M900 ‘93
900 SL ‘94
OGA244
8th Gear member

Uitstoot technisch weer wel..
Urbexpeditie
7th Gear member

Daneel67 schreef: 10.09.2024 - 10:58 Het lijkt me erg handig, alleen vraag ik me dan af of de benzine in de tank geen problemen gaat geven als je (bijna) alleen maar electrisch rijdt en maar een paar keer per jaar de benzine motor gebruikt?
Daar heb je Aspen voor. Dat vlokt ook niet. Is de meest zuivere vorm van brandstof. Zowel in 2-takt als 4-takt en diesel verkrijgbaar.
Hier gebruiken wij het voor de machines wanneer deze in de wintermaanden (5 maanden) niet gebruikt worden.
Dus dat hoeft geen probleem te zijn 😉
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

XC70 D5 AWD 2003 - Restauratie + motorrevisie
Subaru Outback Touring 2023 X-fuel E85
Ford Ranger - lifted 4x4 with front diff lock - Overland Bound
Can-Am Outlander MAX XU T 700 4X4
Scott Strike eRide 930
NielsPHEV
7th Gear member

Aspen is alkylaat benzine niet meest zuiver het komt niet uit aardolie synthetisch en idd heel stabiel
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”