Motoren zijn beide prima, maar de powershift (volgens mij idd alleen icm. Ford motor) is een potentiële probleem bak.
Maar de powershift is bij mijn weten nooit geleverd in een XC70. Die ging van 3.2/T6 (3.0), beide AWD, naar VEA T5 FWD (waarbij T6 volgens mij nog kort gelijktijdig met de T5 geleverd is, maar dat kan ik mis hebben)
2 liter benzine XC70, ervaringen?
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2323
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 28.07.2009 - 23:47
Nee, het is juist de VEA die olieverbruik vertoont. De voorgaande T5 en T6 ook, maar daar is de grondoorzaak anders.
De VEA T5 waar het over gaat is de B4204T11 en een TJ zegt: From engine serial number: 1501327, engines have been modified from factory. Vanaf dit nummer hebben ze andere zuigers en zuigerveren. Onder dit nummer dus nog een ander ontwerp waar uiteindelijk de olieschraapveer verstopt raakt met (veel) olieverbruik als gevolg.
Volgens mij in NL vooral bekend als het D4-olieverbruikprobleem. Waarschijnlijk omdat er veel meer diesels rondrijden. En het ontwerp van de VEA is zo dat benzine en diesel vrijwel identieke blokken hadden (hebben?). Ook de dieseltjes hadden dus de dichtslibbende olieschraapveer.
Ik zou dit zeker checken als je een model uit deze jaren overweegt. Er is dus een instructie om zuigers en zuigerveren te vervangen, dat moet dan wel gebeurd zijn.
De VEA T5 waar het over gaat is de B4204T11 en een TJ zegt: From engine serial number: 1501327, engines have been modified from factory. Vanaf dit nummer hebben ze andere zuigers en zuigerveren. Onder dit nummer dus nog een ander ontwerp waar uiteindelijk de olieschraapveer verstopt raakt met (veel) olieverbruik als gevolg.
Volgens mij in NL vooral bekend als het D4-olieverbruikprobleem. Waarschijnlijk omdat er veel meer diesels rondrijden. En het ontwerp van de VEA is zo dat benzine en diesel vrijwel identieke blokken hadden (hebben?). Ook de dieseltjes hadden dus de dichtslibbende olieschraapveer.
Ik zou dit zeker checken als je een model uit deze jaren overweegt. Er is dus een instructie om zuigers en zuigerveren te vervangen, dat moet dan wel gebeurd zijn.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1416
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Sorry, maar ik blijf het een vaag verhaal vinden met al die verschillende type aanduidingen. Kan dus beter om de garantie vragen dat het geen motorprobleem blok is al het om cilinderwand en zuigerveren gaat
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
- Dahhri
- 2nd Gear member
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 21.01.2010 - 16:26
- Locatie: Nijmegen
Vaag verhaal? Dat snap ik niet. Kwestie van lezen?Frits V70 schreef:Sorry, maar ik blijf het een vaag verhaal vinden met al die verschillende type aanduidingen. Kan dus beter om de garantie vragen dat het geen motorprobleem blok is al het om cilinderwand en zuigerveren gaat
Mijn indruk is dat het vooral lastig is voor eenieder om jouw vragen naar jouw tevredenheid - of verwachting - te beantwoorden.
Volvo XC60 3.2 AWD Summum MY12
lease VAG product
Volvo V70 D2 MY14
Volvo V70 2.4 MY00
Alfa Romeo 159 SW
Alfa Romeo 164 Super 2.0 TwinSpark
lease VAG product
Volvo V70 D2 MY14
Volvo V70 2.4 MY00
Alfa Romeo 159 SW
Alfa Romeo 164 Super 2.0 TwinSpark
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1416
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Je hoeft je niet aangesproken te voelen Dahri. Dat het lastig is, blijkt wel. Het motoren verhaal vind ik nogal vaag bij Volvo. En ik wil voorkomen dat ik de miskoop doe door het kopen van een Volvo met de verkeerde motor.
Ik heb namelijk wel ervaring met diesels tot nu toe en niet met benzinemotoren. Bij diesel altijd voor de 5 cilinder gekozen. Altijd goed.
Ik heb namelijk wel ervaring met diesels tot nu toe en niet met benzinemotoren. Bij diesel altijd voor de 5 cilinder gekozen. Altijd goed.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3697
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Als je naar ervaringen vraagt is het toch juist fijn dat er wat details op tafel komen?
TJ = Technical Journal
Hier nog wat info met motorcodes over de VEA motoren: https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Engine_Architecture
TJ = Technical Journal
Hier nog wat info met motorcodes over de VEA motoren: https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Engine_Architecture
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2323
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Voorzover nog actueel, je zoekt een benzine XC70 van de laatste generatie (MY08 of jonger), toch?
Die heeft in NL (Europa) maar 3 verschillende benzine motoren gehad begon bij introductie met de 3.2 6-in-lijn en de T6 (3.0T 6-in-lijn). Beide altijd AWD en met GT6 en beide hebben volgens mij een keer een update gehad waardoor vermogen/pk’s iets veranderde. Vanaf ca. 2014/2015 zijn deze 2 vervangen (in stappen) door de VEA 2.0L T5 GT8 FWD.
Alle 3 Volvo motoren.
In o.a. de USA is er nog een T5 AWD geleverd. Dat is meen ik een 5-cyl (ook Volvo motor) maar die kom je hier eigenlijk niet tegen (heb er ooit 1 op MP gezien)
Die heeft in NL (Europa) maar 3 verschillende benzine motoren gehad begon bij introductie met de 3.2 6-in-lijn en de T6 (3.0T 6-in-lijn). Beide altijd AWD en met GT6 en beide hebben volgens mij een keer een update gehad waardoor vermogen/pk’s iets veranderde. Vanaf ca. 2014/2015 zijn deze 2 vervangen (in stappen) door de VEA 2.0L T5 GT8 FWD.
Alle 3 Volvo motoren.
In o.a. de USA is er nog een T5 AWD geleverd. Dat is meen ik een 5-cyl (ook Volvo motor) maar die kom je hier eigenlijk niet tegen (heb er ooit 1 op MP gezien)
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 28.07.2009 - 23:47
Daarom hebben we een forum toch? Als je een XC70 hebt gevonden, is zo te checken of die in de probleemreeks valt.
In de link van raspaardje zie je bij de benzinemotoren tussen haakjes een code staan. Zo is de B4204T11 dus (40). In de Technical Journal vind je de affected engines (zie plaatje: 26, 40, 49, 10 en A2).
26: B4204T12 - Volgens de wiki niet in XC70 geleverd
40: B4240T11 - Hele reeks, waaronder 'mijn' V70, maar ook als XC70 T5 geleverd
49: B4204T9 - niet als XC70
10: B4204T23 - niet als XC70
A2: B4204T27 - niet als XC70
Blijft voor jou dus over een XC70 T5, geproduceerd tussen week 46 2013 en week 4 2016, met een motornummer onder 1501327
Alles daarbuiten (eerder of later) valt niet binnen deze VEA olieverbruik-zaak
In de link van raspaardje zie je bij de benzinemotoren tussen haakjes een code staan. Zo is de B4204T11 dus (40). In de Technical Journal vind je de affected engines (zie plaatje: 26, 40, 49, 10 en A2).
26: B4204T12 - Volgens de wiki niet in XC70 geleverd
40: B4240T11 - Hele reeks, waaronder 'mijn' V70, maar ook als XC70 T5 geleverd
49: B4204T9 - niet als XC70
10: B4204T23 - niet als XC70
A2: B4204T27 - niet als XC70
Blijft voor jou dus over een XC70 T5, geproduceerd tussen week 46 2013 en week 4 2016, met een motornummer onder 1501327
Alles daarbuiten (eerder of later) valt niet binnen deze VEA olieverbruik-zaak
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1416
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Dank voor jouw reactie, Waal 70. Ik ken / heb de TJ niet, kan de plaatjes dus ook niet zien.
Deze motor zou in de auto zitten die ik nu aan het bekijken ben, zoals jij aangeeft de " 40: B4240T11 - Hele reeks, waaronder 'mijn' V70, maar ook als XC70 T5 geleverd".
Die (40) is dus niet goed, "affected" volgens jouw opmerking: "Zo is de B4204T11 dus (40). In de Technical Journal vind je de affected engines (zie plaatje: 26, 40, 49, 10 en A2)." ??
Deze motor zou in de auto zitten die ik nu aan het bekijken ben, zoals jij aangeeft de " 40: B4240T11 - Hele reeks, waaronder 'mijn' V70, maar ook als XC70 T5 geleverd".
Die (40) is dus niet goed, "affected" volgens jouw opmerking: "Zo is de B4204T11 dus (40). In de Technical Journal vind je de affected engines (zie plaatje: 26, 40, 49, 10 en A2)." ??
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1416
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Ik heb ook even gesproken met een vakman bij een Volvo garage. Die geeft aan dat het probleem zich voordoet/deed bij Ford 2 liter motoren met een distributieketting en niet bij Volvo motoren met een distributieriem. Voor mij nu helder om te weten waarop te letten.
Dank voor ieders hulp.
Dank voor ieders hulp.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3697
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Nu dus niet thuiskomen met een B4204T11 met motornummer <1501327, hè?
Hier het betreffende TJ: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2019/ ... 9-9999.pdf
Verder: viewtopic.php?t=92295, waal70 weet dus waar hij het over heeft.
Hier het betreffende TJ: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2019/ ... 9-9999.pdf
Verder: viewtopic.php?t=92295, waal70 weet dus waar hij het over heeft.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1416
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Daar lijkt het zeker op! Niet best!raspaardje schreef: ↑01.10.2024 - 17:41 Nu dus niet thuiskomen met een B4204T11 met motornummer <1501327, hè?
Hier het betreffende TJ: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2019/ ... 9-9999.pdf
Verder: viewtopic.php?t=92295, waal70 weet dus waar hij het over heeft.
Motoren na 150237 zijn dus af fabriek gemodificeerd. Goed om te weten, dank!
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
- Jiska
- 4th Gear member
- Berichten: 964
- Lid geworden op: 11.08.2022 - 14:23
De 4 cilinder 2 Liter is nooit geleverd op een XC70.Frits V70 schreef: ↑01.10.2024 - 16:36 Ik heb ook even gesproken met een vakman bij een Volvo garage. Die geeft aan dat het probleem zich voordoet/deed bij Ford 2 liter motoren met een distributieketting en niet bij Volvo motoren met een distributieriem. Voor mij nu helder om te weten waarop te letten.
Dank voor ieders hulp.
Laatst gewijzigd door Jiska op 02.10.2024 - 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Een echte Volvo-man 
Huidige wagen:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..

Huidige wagen:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1416
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
?? Dit kan ik even niet volgen.Jiska schreef: ↑02.10.2024 - 16:29De 4 cilinder 2 Liter is nooit geleverd op een V70.Frits V70 schreef: ↑01.10.2024 - 16:36 Ik heb ook even gesproken met een vakman bij een Volvo garage. Die geeft aan dat het probleem zich voordoet/deed bij Ford 2 liter motoren met een distributieketting en niet bij Volvo motoren met een distributieriem. Voor mij nu helder om te weten waarop te letten.
Dank voor ieders hulp.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
- Jiska
- 4th Gear member
- Berichten: 964
- Lid geworden op: 11.08.2022 - 14:23
Ik bedoel dat er nooit een 2 liter 4 cilinder benzine is geleverd bij een XC70. Heb het verkeerd gezegd. Bij een xc70 heb je dan weer wel weer de 2.0 D4 motor. Mocht je heel nieuwsgierig zijn welke motoren er zijn geleverd op een bepaald bouwjaar kun je de prijslijst hier vinden:Frits V70 schreef: ↑02.10.2024 - 16:39?? Dit kan ik even niet volgen.Jiska schreef: ↑02.10.2024 - 16:29De 4 cilinder 2 Liter is nooit geleverd op een V70.Frits V70 schreef: ↑01.10.2024 - 16:36 Ik heb ook even gesproken met een vakman bij een Volvo garage. Die geeft aan dat het probleem zich voordoet/deed bij Ford 2 liter motoren met een distributieketting en niet bij Volvo motoren met een distributieriem. Voor mij nu helder om te weten waarop te letten.
Dank voor ieders hulp.
https://volvocarstools.nl/prijslijsten/
Een echte Volvo-man 
Huidige wagen:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..

Huidige wagen:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3697
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Wel dus.
Er is nooit een Ford 2-liter 4-cilinder geleverd, dat klopt.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- Jiska
- 4th Gear member
- Berichten: 964
- Lid geworden op: 11.08.2022 - 14:23
Oh ja ik vond het verwarrend omdat het een 'T5' was. Daar versta ik Turbo 5 cilinder onder, maar het is inderdaad een 4 cilinder.
Een echte Volvo-man 
Huidige wagen:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..

Huidige wagen:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3697
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Erg grappig je te zien verwijzen naar dé manier hoe hier gemakkelijk de juiste info over te verkrijgen valt maar dan zelf niet de juiste info verschaffen...
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- Jiska
- 4th Gear member
- Berichten: 964
- Lid geworden op: 11.08.2022 - 14:23
Haha daar heb je gelijk inraspaardje schreef: ↑02.10.2024 - 18:17 Erg grappig je te zien verwijzen naar dé manier hoe hier gemakkelijk de juiste info over te verkrijgen valt maar dan zelf niet de juiste info verschaffen...![]()
Een echte Volvo-man 
Huidige wagen:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..

Huidige wagen:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..