Hoog Voltage accu vervangen

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6615
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik had het in mijn eigen "blog" al aangegeven dat ik overweeg om de HV accu van mijn T8 te gaan laten vervangen.
Auto is nu 9 jaar oud, heeft 300K op de teller, bevalt gewoon hartstikke goed (wat kun je nog meer wensen dan een XC90T8?) en is technisch en optisch in goede staat. Ik ben van plan om nog zeker een jaar 4 door te rijden (en misschien wel langer, richting de 500K) en rijdt 30K per jaar. Nu de accu dus vervangen en ik heb er nog tenminste 4 jaar plezier van. Accu pas vervangen als deze defect gaat komt altijd ongelegen en doe je dat dan ook nog over 3 jaar? En in de tussentijd loopt de accu range steeds verder terug. Waar ligt de "sweet spot"?

Bij de laatste beurt heb ik gevraagd om de State of Health van de accu te meten. Met mijn type accu schijnt dat niet te kunnen. Wel hebben ze kunnen vaststellen dat de variatie in de State of Charge (SoC) van alle cellen max. 3% is (meer dan 10% is niet OK en zou foutmeldingen opleveren). Accu heeft op basis van de startwaarde (was 40 en is nu 30) een degradatie van ergens rond de 25%, ik kan maximaal 6,5 kWh laden.

Dit topic geopend omdat iemand hier in de toekomst wellicht ook nog iets aan heeft.
Opties voor het vervangen van de accu zijn:
- Nieuw kopen
- Refurbished accu plaatsen.
- Schade auto accu plaatsen.

Van de eerste types XC90 zijn de accu modules niet los te vervangen. Volvo is sowieso gestopt met het leveren van die accu omdat de latere versies van de accu gewoon in mijn "oude" past i.c.m. een software update.
De oude accu had bruto een capaciteit van 9,2 kWh, de nieuwe 11,6. Dus dat is al een winst van 25%. Als ik de degradatie van mijn huidige accu meeneem dan kom ik op een netto toename van de capaciteit van ergens tussen de 60 - 80%
Dealer kan een nieuwe accu plaatsen voor 7.5K. Grofweg kost de accu 6,8K en is de installatie 700 euro.
Ik heb de dealer gevraagd hoe het zit met de garantie. Is die dan weer 8 jaar en 160Kkm?

Een refurbished accu kost ook 4K, maar geen garantie op de degradatie. Die kan dus 5% maar ook 20% zijn?
Refurbishen wordt vooral gedaan als één van de (6) modules kapot is gegaan.

Als alternatief heb ik een passende accu gevonden uit een schade auto. Auto heeft nagenoeg geen kilometers op de teller gehad toen deze dus kennelijk total loss is gereden. Prijs is interessant, maar wat ik me afvraag is of zo'n klap ook impact kan hebben op de accu en daarmee dus de levensduur een capaciteit? Iemand van jullie daar beeld bij? Googelen levert niet veel meer op dan dat na een ongeval alsnog een chemische reactie op gang kan komen die er dan voor zorgt dat de accu alsnog ik de fik vliegt. Wat ik dan zou verwachten is dat dat dan niet na weken/maandag gebeurt, maar meer in uren/dagen? Benieuwd naar jullie mening?
Heb uiteraard ook de verkoper een bericht gestuurd en die reageert als volgt:
"De schade van het voertuig heeft geen invloed gehad op de accu. Anders zouden wij de onderdelen niet meer willen verkopen uiteraard."
Accu ligt alleen al wel 1,5 jaar op de plank na demontage.

Op de schade accu geeft de verkoper garantie: "Garantie houdt in dat u een vervangend exemplaar van ons krijgt (of terugbetaling) als de accu binnen deze 12 maanden defect gaat (lees: vermogensafname van meer dan 50%, te controleren aan de hand van de SOH)".
Op zich is die 50% wel een heel veilige marge voor de verkoper, aan de andere kant mag je ervan uitgaan dat als de accu het 11 maanden gewoon doet dat de degeneratie niet anders zal verlopen dan bij een nieuwe accu. Dus het risico wat je loopt is dat je de kosten van arbeid kwijt bent.

Ik houd hier mijn bevindingen de komende tijd wel bij.

Benieuwd naar jullie mening/ervaring/suggesties?
Laatst gewijzigd door Gouwe op 26.10.2024 - 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10556
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Duidelijk.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
Lupo Volvo
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 19.10.2023 - 22:17
Locatie: DONGEN

Ik heb in onze T8 een Aviloo testrapport laten maken. Ging prima hoor. Dongle er in, aanwijzingen volgen en klaar.
XC60 T8
C30 D2
V70n D5
245T
440 1.6
66
Longway
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 30.09.2022 - 09:51
Locatie: Katwijk

Mijn Xc90 T8 van 2017 geeft na opladen een elektrisch bereik van 32 km, is dit normaal?
Voorheen Volvo S40 en S80, later Nissan XTrail en nu weer Volvo XC90 T8
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13680
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Ja, was in 2017 max 40km
Mastiff
2nd Gear member
Berichten: 232
Lid geworden op: 07.04.2022 - 15:38

Ga je die investering ooit terug verdienen?
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13680
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Een nw volvo accu is zomaar >10k
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6615
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Lupo Volvo schreef: 26.10.2024 - 14:13 Ik heb in onze T8 een Aviloo testrapport laten maken. Ging prima hoor. Dongle er in, aanwijzingen volgen en klaar.
Jij hebt een > MY 2018 model. Ik een 2016 en we hebben dus niet dezelfde accu, daar zit het verschil.
Laatst gewijzigd door Gouwe op 26.10.2024 - 18:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6615
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Longway schreef: 26.10.2024 - 14:54 Mijn Xc90 T8 van 2017 geeft na opladen een elektrisch bereik van 32 km, is dit normaal?
Als jij nu nog 32 km als startwaarde hebt, is dat in hybride of in Pure? Daar zit namelijk ook een 4-5 kilometer verschil in.
Als dat in Hybrid is dan was dat 35 en heb je zeg 10% degradatie. Als dat in Pure is dan was dat 40 en heb je ca. 20% degradatie.

Ik heb 30 km in Pure (27 in hybrid) en dat betekent dus ca. 25% degradatie.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6615
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Mastiff schreef: 26.10.2024 - 15:44 Ga je die investering ooit terug verdienen?
Dat is ook wel mijn vraag. Aan de andere kant, als ik mijn auto nu inruil voor een jongere versie (geen LR) met zeg max 150K op de teller dan mag ik zeker 30-35K bijleggen. Op die auto schrijf ik dan in het eerste jaar ook 10K af? En dan loop ik net goed zo de kans dat de ERAD en OBC in die 5 jaar ook een keer stuk gaan.
Ik probeer met hoofd en hart de opties op een rij te zetten.
OGA244 schreef: 26.10.2024 - 15:47 Een nw volvo accu is zomaar >10k
Een nieuwe accu 11,6 kWh accu (CK26, 34 Ah, p/n 36010558) is inclusief montage 7,5K.
Een schade auto accu met minder dan 10K op de teller kost me incl. montage ca. 4K.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Lupo Volvo
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 19.10.2023 - 22:17
Locatie: DONGEN

Gouwe schreef: 26.10.2024 - 17:05 Jij hebt een > MY 2018 model. Ik een 2016 en we hebben dus niet dezelfde accu, daar zit het verschil.
Als ik een auto ingeef met een 9,2 kWh accu tussen 2015 en 2018 lijkt het er op dat ze er iets voor hebben. Ik wil hier niet het gelijk uit halen maar als het anderen met eenzelfde probleem in de toekomst kan helpen is het toch bruikbare informatie.
XC60 T8
C30 D2
V70n D5
245T
440 1.6
66
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6615
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Jij hebt het over Aviloo, ik heb het over de Volvo dealer, die geeft mij aan dat zij het niet kunnen...... Hebben we misschien wel beiden gelijk.
Overigens lees ik op hun website dat een SOH meting heel lastig is omdat die afhangt van heel veel variabele factoren. Zij passen dus in hun meting correctiefactoren toe. En heb ik wel de vraag hoe nauwkeurig die zijn vastgesteld? Het gevoel wat na het lezen heb is dat hun meting zo nauwkeurig als mogelijk gemeten wordt, maar de uitslag is naar mijn mening dan op zijn best een zo nauwkeurig mogelijk vastgestelde waarde op basis van een meting i.c.m. een berekening.
Dat roept dus ook de vraag op: hoe berekent de Volvo dealer dan de SOH?

@Lupo Volvo: Wat was bij jou volgens Aviloo de SOH en over welk bouwjaar/kilometerstand hebben we het dan?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1236
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Het is een nieuwe materie waarbij vooral het vaststellen van de conditie van een gebruikte accu lastig is.

7,5 K investeren in een nieuwe accu lijkt me geen goed plan. De auto is met die nieuwe accu over 4 jaar niets meer waard dan zonder die uitgave.

Ik zou wat meer willen weten van de accu uit de schade auto. Is 18 maanden niet gebruiken schadelijk voor z'n accu?
Hoeveel bedraagt het percentage zelf ontlading per maand? Is dat meer dan 3% dan zou ik van de koop afzien.
Staan alle seinen op groen dan kun je een bod doen. Uitgaande van de 50% marge voor een mogelijk beroep op garantie lijkt 2,5 K mij een mooi bod. Er is weinig interesse voor deze accu. Hij is al 18 maanden te koop.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13680
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Gouwe schreef: 26.10.2024 - 17:13
Mastiff schreef: 26.10.2024 - 15:44 Ga je die investering ooit terug verdienen?
Dat is ook wel mijn vraag. Aan de andere kant, als ik mijn auto nu inruil voor een jongere versie (geen LR) met zeg max 150K op de teller dan mag ik zeker 30-35K bijleggen. Op die auto schrijf ik dan in het eerste jaar ook 10K af? En dan loop ik net goed zo de kans dat de ERAD en OBC in die 5 jaar ook een keer stuk gaan.
Ik probeer met hoofd en hart de opties op een rij te zetten.
OGA244 schreef: 26.10.2024 - 15:47 Een nw volvo accu is zomaar >10k
Een nieuwe accu 11,6 kWh accu (CK26, 34 Ah, p/n 36010558) is inclusief montage 7,5K.
Een schade auto accu met minder dan 10K op de teller kost me incl. montage ca. 4K.
het is bij mijn weten een ruilsysteem, de oude accu wordt ingeleverd en brengt 4k..
Zonder die inname denk ik dat 11.5k wel klopt..
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6615
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ruilsysteem heb ik ook begrepen OGA (ook al staat dat niet op de offerte en inruilbedrag dus ook niet).

@Willy Wortel2: zelfontlading en de gevolgen daarvan is inderdaad een relevante vraag en uiteraard ook de vraag hoe vol de accu was toen het ongeval plaatsvond. Maar dat zal niemand kunnen vertellen.

En eens dat ik de investering van de accu (of dat nu 4 of 7,5K is) niet terug ga krijgen bij verkoop over 4 jaar. Maar zoals ik aangeef is het alternatief doorrijden en wachten op het moment dat de accu overlijdt (en wanneer is dat dan?). En als deze niet defect raakt dan zal ik wel moeten accepteren dat de effectieve capaciteit de komende vier jaar nog eens 10-20% terugloopt (en wat doet dat met het gemiddelde verbruik?). Of andersom, als ik de range met tot 80% kan vergroten wat doet dat met het gemiddelde benzine verbruik? Ik zit nu op 1:18, misschien dat ik dan wel de 1:25 haal? Bij een literprijs van 1,90 is dat in vier jaar ook 4K......
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13680
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Zou hem zelf ook vervangen
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3710
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Als de rest van de XC90 nog goed is en minstens 5 jaar mee kan (of zolang als je van plan bent) dan ging ik voor een nieuwe longrange accu. Het is net zoveel geld als 6 maanden lang een nieuwe XC90 via CbV, dus in dat opzicht een no-brainer.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
fmulders
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 21.07.2021 - 10:20

Ik kan mij nog herinneren dat er hier iemand een defecte accu van een V60 had. De dealer vroeg heel veel geld voor een vervanging, maar hij was uiteindelijk terechtgekomen bij : https://www.hybride-shop.nl
Daar hadden ze nog nooit een Volvo accu bekeken, dus is het een hele studie geworden waarin alles netjes is gedocumenteerd. Dit zodat ze in de toekomst zijn voorbereid op Volvo was het verhaal.
Je zou eens contact met ze kunnen opnemen of ze je kunnen helpen, ze zijn er tenslotte in gespecialiseerd.

Inmiddels heeft dezelfde garage ook nog een andere website: https://hybride-accu.nl/volvo/
Daar staat de XC90 al tussen...
V60 D6 uit 2014 V90 T6 Inscription MY22
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1236
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Mijn ervaring is dat preventief onderhoud het altijd wint van curatief onderhoud.
Het scheelt meestal ook aardig wat geld.

Uitgaande van de huidige onaangename benzine prijs blijkt jouw voorbeeld overeen te komen met mijn ervaring.
Jammer dat er flink wat tijd en software gedoe gemoeid is met het verwisselen van de accu.
Een proefritje met de accu uit de schade auto geeft antwoord op veel vragen.

Het enige wat je op dit moment kunt meten aan de okkazie accu is de klemspanning. Dat zegt op zich niet veel over de toestand.
In Utrecht vind je de firma Miton. Daar zit veel accu kennis. 030-2926321.
Je zou ze eens kunnen vragen of zij iets weten over zelf ontlading van voertuig accu's.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6615
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

DB200 schreef: 26.10.2024 - 21:17 Als de rest van de XC90 nog goed is en minstens 5 jaar mee kan (of zolang als je van plan bent) dan ging ik voor een nieuwe longrange accu. Het is net zoveel geld als 6 maanden lang een nieuwe XC90 via CbV, dus in dat opzicht een no-brainer.
Dat is een interessante gedachte.
fmulders schreef: 27.10.2024 - 09:39 ....Inmiddels heeft dezelfde garage ook nog een andere website: https://hybride-accu.nl/volvo/
Daar staat de XC90 al tussen...
Ik zal hen ook eens bellen en hun mening vragen.
Maar voor de goede orde: ik heb geen foutcodes (en dat moment wil ik ook voor zijn, want dan moet je wat).
Dus reparatie (vervangen van een module) is niet aan de orde. Alleen volledig vervangen van de hele accu is dan een optie.
Wat ik van hun conculega begreep is dat een refurbished accu zeker geen 100% capaciteit heeft. Hoeveel dan wel, dat konden zij niet zeggen, maar vermoedelijk niet boven de 90%.
WillyWortel2 schreef: 27.10.2024 - 11:43 ....Het enige wat je op dit moment kunt meten aan de okkazie accu is de klemspanning. Dat zegt op zich niet veel over de toestand.
In Utrecht vind je de firma Miton. Daar zit veel accu kennis. 030-2926321.
Je zou ze eens kunnen vragen of zij iets weten over zelf ontlading van voertuig accu's.

Dank, zal hun ook eens bellen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”