de nieuwe Volvo ES90 voegt 300 km toe in 10 minuten en legt 700 km af met een volle batterij

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40866
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Sneller en verder dan welke Volvo dan ook: de nieuwe Volvo ES90 voegt 300 km toe in 10 minuten en legt 700 km af met een volle batterij.

De nieuwe Volvo ES90 wordt aangedreven door 800V-technologie, wat bijdraagt aan een auto die verder gaat en sneller oplaadt dan welke elektrische Volvo dan ook.
De ES90 kan tot 300 kilometer bereik toevoegen in slechts 10 minuten opladen en biedt een rijbereik tot 700 kilometer.
De ES90 brengt ook innovatie op het gebied van efficiëntie en duurzaamheid, dankzij gerecyclede en natuurlijke materialen, en meer.


Een nieuwe, volledig elektrische Volvo die net dat beetje verder kan met minder oplaadtijd? De nieuwe Volvo ES90 doet precies dat, dankzij Volvo’s nieuwe 800V-technologie die zijn debuut maakt in het nieuwste volledig elektrische model.

De voordelen van een 800V elektrisch systeem zijn talrijk: de batterij wordt sneller opgeladen, de elektrische auto levert betere algemene prestaties en het elektrische systeem is efficiënter in vergelijking met een 400V systeem.

Combineer dit met volledig nieuwe software en hardware voor batterijbeheer en een vooruitstrevend ontwerp, en het resultaat is een auto die verder gaat en sneller oplaadt dan welke elektrische Volvo dan ook. De Volvo ES90 kan 300 kilometer bereik toevoegen in slechts 10 minuten bij 350 kW snellaadstations en biedt een rijbereik tot 700 kilometer in de WLTP-testcyclus.

De Volvo ES90 is ontworpen voor een leven in balans. Voor quality time met dierbaren en voor de rust, ruimte en luxe waar we in het dagelijks leven veel waarde aan hechten. Een geavanceerd elektrisch systeem dat sneller opladen en een grotere actieradius mogelijk maakt. Het maakt niet uit waar of hoever de reis gaat, de ES90 is ontworpen om zijn passagiers daar betrouwbaar en comfortabel te brengen.



“Onze 800V-technologie markeert nog een belangrijke technologische upgrade voor onze klanten op weg naar volledige elektrificatie,” zegt Anders Bell, Chief Engineering and Technology Officer van Volvo Cars. “Het maakt onze elektrische auto's nog efficiënter, helpt u om uw elektrische Volvo sneller op te laden en verder te gaan met één lading.”



800V geeft meer van alles

Om Volvo’s nieuwe 800V systeem te maken, is elk onderdeel van het elektrische systeem geüpgraded om compatibel te zijn met 800 volt, inclusief de accucellen, e-motoren, omvormer, opladen en klimaat- en thermische systemen. Dat biedt voordelen op het gebied van opladen, efficiëntie en prestaties.

Een systeem met een hogere spanning kan meer vermogen (in kilowatt of kW) en bereik leveren met dezelfde stroom als een systeem van 400V. Deze benadering genereert minder warmte, wat betekent dat de batterij sneller kan worden opgeladen tot 350 kW zonder het elektrische systeem te overbelasten.

Het 800V systeem bevat ook lichtere e-motoren en andere onderdelen, waardoor het totale gewicht van de auto afneemt. Dit verbetert ook de efficiëntie van het systeem, terwijl de acceleratie en het rijbereik van de auto toenemen.

De gloednieuwe, intern ontwikkelde accubeheersoftware zorgt voor een robuustere laadervaring. In vergelijking met andere elektrische Volvo's verkort Volvo's nieuwe software de tijd die nodig is om de ES90 op te laden van 10 tot 80% met maar liefst 30%, tot 20 minuten. Dit is deels te danken aan de integratie van adaptieve laadsoftware van Breathe Battery Technologies, een bedrijf waarin Volvo Cars vorig jaar heeft geïnvesteerd via het Volvo Cars Tech Fund, Volvo’s zakelijke durfkapitaalpoot.

Duurzaamheid in beeld

Maar de batterijtechnologie is niet het enige gebied waarop de ES90 een uitblinker is. Het helpt Volvo ook vooruitgang te boeken op andere duurzaamheidgerelateerde gebieden. Zo zit de ES90 vol met gerecyclede en natuurlijke materialen die bijdragen aan een lagere CO2-uitstoot tijdens de productie. Zo zit de ES90 vol met gerecyclede en natuurlijke materialen die bijdragen aan een lagere CO2-uitstoot tijdens de productie. 29% van al het aluminium en 18% van al het staal dat in de ES90 wordt gebruikt, is gerecycled, terwijl de ES90 ook 16% gerecyclede polymeren en materialen van biologische oorsprong bevat. De houten panelen in de ES90 zijn gemaakt van FSC-gecertificeerd hout.

De ES90 wordt ook geleverd met batterijpaspoort. Dit paspoort is gebaseerd op blockchaintechnologie waarmee Volvo grondstoffen kan traceren. Het paspoort vertelt waar de lithium, kobalt, nikkel en grafiet die in de batterij worden gebruikt vandaan komen. Het laat ook de CO2-voetafdruk van het volledige batterijpakket en andere relevante informatie zien. Voor klanten biedt dit transparantie over hoe Volvo grondstoffen voor batterijen op een verantwoorde manier inkoopt.

De Volvo ES90 wordt op woensdag 5 maart aan de wereld onthuld. Volg de livestream via es90event.volvocars.com
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9272
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

En de boordspanning blijft nog altijd hangen op 12V of gaat die nu ook eens meer omhoog naar 48V?
Scheelt nog meer (beetje eigenlijk) gewicht, verbruik, co², prachtig allemaal.
Batterijpaspoort O.O Kom nou toch...
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29251
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Klinkt goed. Ben benieuwd naar de prijs.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1564
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

JeroenSpock schreef: 26.02.2025 - 11:14 Batterijpaspoort O.O Kom nou toch...
Hoop eigenlijk dat er eens wat onderzoeksjournalisten hier in willen duiken, of het allemaal wel klopt wat Volvo ons doet geloven. Of deze blockchain technologie wel zo eerlijk en waterdicht is. En over de productie van alle Chinese onderdelen.
Plaats reactie

Terug naar “ES90”