Hoi mensen,
Ik zit al jaren op het forum, eerst bij S60 en daarna V70 en inmiddels een upgrade naar XC70 2014. Dat sinds augustus. Inmiddels al zo'n dikke 20k km gereden. Het is nog de klassieke D5 2.4 motor met handbak. Zie de plaatjes (links nog mijn oude vermoeide V70 inruil met net geen 600.000 op de klok).
Het echte vertrouwen in de XC is er nog niet helemaal, helaas. Inmiddels verschillende achterstallige dingetjes / dingen laten doen, en laatst zelf de AWD olie en HALDEX olie ververst. Dat ging soepel, vooral dankzij de goede informatie van DB200 in zijn blog waarvoor nogmaals dank!
Hierbij dan mijn vraag 1:
toen ik laatst onder de auto lag zag ik dat de binnenste aandrijfas-hoes best veel molybdeenvet gesproeid had. vlak bij waar de binnenste klem zit (zijde versnellingsbak). En dat terwijl de aandrijfas 4 maand geleden vervangen is bij een goed bekend staande specialist. Ik heb komende week afgesproken langs de garage te rijden, maar ze zijn erg druk. Ik hoop dus van harte dat het een easy fix is...Bijv dat ze die klem vier maanden geleden te slordig geplaatst hebben. En dat dat de bron van de smurrie is. Heeft iemand hier ervaring mee? Het kan toch bijna geen scheur zijn bij nieuw, goed spul?
Mijn vraag 2:
Sinds ik de auto heb, is de dynamo vrij rumoerig. Bij bepaalde temperatuur/vochtigheid (?) een soort aanschaafgeluid, ik vermoed lagers. Als hij minder belast wordt (airco uit), is het geluid weg. Airco is al vervangen overigens. Een monteur die een keertje geluisterd heeft naar de dynamo, dacht dat de lager(s) gaar waren en dat hij een keer nat is gespoten (hogedrukspuit van vorige eigenaar ofzo) . Heeft iemand hier ervaring met zelf een dynamo vervangen? Ik vond de kosten bij de garage vrij hoog ingeschat , ca 700-800 EU inclusief alles. Is het erg ingewikkeld of secuur? of valt het mee?
alvast dank
even voorstellen en 2 vragen
- Chrizzle D5
- 2nd Gear member
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 10.10.2008 - 13:30
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
- Kick
- 5th Gear member
- Berichten: 1526
- Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
- Locatie: Aan boord van de Kasper Ohm
Welkom! Ik ben niet technisch genoeg om je vragen te beantwoorden maar er zijn hier vast wel leden die dat wel kunnen 

XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
- Chrizzle D5
- 2nd Gear member
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 10.10.2008 - 13:30
Hoi mensen,
dank voor het reageren. Misschien dat hier wat minder zelfknutselaars zijn.
In ieder geval heb ik een update bij mijn eerste vraag 1: De XC is inmiddels bij Nordicar op de brug geweest (waar de vervanging van de aandrijfas ook is gedaan). En het blijkt dat er een gaatje zat in de nieuwe as-hoes waardoor het vet er uit liep. Hele fijne en professionele reactie bij de garage en het wordt vervangen onder garantie. Dus dat vind ik hele nette en keurige service.
Vraag 2 gaan we de komende tijd maar eens aanzien.
dank voor het reageren. Misschien dat hier wat minder zelfknutselaars zijn.
In ieder geval heb ik een update bij mijn eerste vraag 1: De XC is inmiddels bij Nordicar op de brug geweest (waar de vervanging van de aandrijfas ook is gedaan). En het blijkt dat er een gaatje zat in de nieuwe as-hoes waardoor het vet er uit liep. Hele fijne en professionele reactie bij de garage en het wordt vervangen onder garantie. Dus dat vind ik hele nette en keurige service.
Vraag 2 gaan we de komende tijd maar eens aanzien.
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26874
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Als de dynamo schaaft/aan loopt zou je dat ook ergens terug moeten zien.
Of aan de dynamo zelf en anders wel in hele kleine ijzerdeeltjes die je terug vind onder de motorkap.
Of aan de dynamo zelf en anders wel in hele kleine ijzerdeeltjes die je terug vind onder de motorkap.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D