Blanke lak zal niet voldoende hechtende eigenschappen hebben.
Ik kan je niet adviseren wat dan wel geschikt is.
V70 2.3 T5 geartronic MY2000. The neverending story.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1231
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 8190
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Sowieso zijn er middelen op basis van epoxy of urethaan in de handel.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
- Almerev70
- 4th Gear member
- Berichten: 860
- Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
- Locatie: Almere
Whow wat een werk weer, maar ziet er wel weer geweldig uit.
Respect voor je doorzettingsvermogen!
Respect voor je doorzettingsvermogen!
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9259
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Blanke lak rijd je er zo af ben ik bang, keer een stok of steentjes onder de auto door en je hebt een gat in de lak.
Ik weet niet wat voor materiaal het is maar dan krijg je nog roest ook?
Ik weet niet wat voor materiaal het is maar dan krijg je nog roest ook?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27246
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Die de BMW-sleutelaar gebruikt is ook roestwerend.
Onderdelen die na een jaar weer in beeld kwamen zagen er nog altijd netjes uit.
Onderdelen die na een jaar weer in beeld kwamen zagen er nog altijd netjes uit.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- maartjinski
- 2nd Gear member
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 22.07.2009 - 17:57
- Locatie: Best
Dit is giet alluminium, dat roest niet door.
Maar het krijgt wel een wit oxide laagje naar verloop van tijd.
Vanuit de fabriek is het onbehandeld gemonteerd.
Theoretisch beschermt polijsten al tegen de oxide, zolang je het schoon houdt.
Dus eronder zetten direct na het polijsten lonkt wel, deste eerder staat ze op haar wielen!
Een andere optie kan ook zijn om het in de wax of olie te zetten.
Alleen zal het met een bepaalde interval opnieuw aangebracht moeten worden.
De zon kan er niet bij dus zal een wax veel langer goed blijven, dat scheelt dan weer.
Of blanke lak, 2K, of een ander goedje voor alu, op langere termijn echt zal beschermen tegen steenslag, takken, enz, durf ik ook niet mijn hand voor in het vuur te steken.
Het zal net wat meer bescherming bieden dan zonder.
En de hechting blijft natuurlijk ook een ding.
Wat ik erover terug vind is wel allemaal positief over het resultaat, maar ik zet er wel m'n vraagtekens bij.
De ene alu is de ander niet, dus wat doet dit subframe?
Bovendien kost aflakken ook behoorlijk wat (droog) tijd en energie.
Heb ik alleen dat er al voor over als ik niet zeker weet wat het effect over langere tijd zal zijn?
Maar het krijgt wel een wit oxide laagje naar verloop van tijd.
Vanuit de fabriek is het onbehandeld gemonteerd.
Theoretisch beschermt polijsten al tegen de oxide, zolang je het schoon houdt.
Dus eronder zetten direct na het polijsten lonkt wel, deste eerder staat ze op haar wielen!
Een andere optie kan ook zijn om het in de wax of olie te zetten.
Alleen zal het met een bepaalde interval opnieuw aangebracht moeten worden.
De zon kan er niet bij dus zal een wax veel langer goed blijven, dat scheelt dan weer.
Of blanke lak, 2K, of een ander goedje voor alu, op langere termijn echt zal beschermen tegen steenslag, takken, enz, durf ik ook niet mijn hand voor in het vuur te steken.
Het zal net wat meer bescherming bieden dan zonder.
En de hechting blijft natuurlijk ook een ding.
Wat ik erover terug vind is wel allemaal positief over het resultaat, maar ik zet er wel m'n vraagtekens bij.
De ene alu is de ander niet, dus wat doet dit subframe?
Bovendien kost aflakken ook behoorlijk wat (droog) tijd en energie.
Heb ik alleen dat er al voor over als ik niet zeker weet wat het effect over langere tijd zal zijn?
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9259
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Aha, dan zou ik hem er zo weer onder schroeven. Als ze dat in Zweden zelf ook zo doen...
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- maartjinski
- 2nd Gear member
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 22.07.2009 - 17:57
- Locatie: Best
Mijn vraag over afwerking heb ik via mail voorgelegd aan een Amerikaans polijst bedrijf.
Renegade Products hebben namelijk een zeer informatief kanaal op de joetjoebs.
De volgende dag had ik al een antwoord terug;
Hello Maarten,
We would advise against clear-coating the subframe, as it will be an obstacle in the event that you are looking to re-polish or touch up the shine (as aluminum will oxidize from the inside to an extent). In the event that you look to re-polish or rework the surface, the clearcoat will need to be removed completely.
Dus in geval van een reparatie zal de complete blanke lak laag verwijderd moeten worden.
Dit klinkt behoorlijk logisch en daar had ik nog niet bij stil gestaan.
Toch fijn dat je tegenwoordig zo gemakkelijk vakmensen kunt benaderen.

Renegade Products hebben namelijk een zeer informatief kanaal op de joetjoebs.
De volgende dag had ik al een antwoord terug;
Hello Maarten,
We would advise against clear-coating the subframe, as it will be an obstacle in the event that you are looking to re-polish or touch up the shine (as aluminum will oxidize from the inside to an extent). In the event that you look to re-polish or rework the surface, the clearcoat will need to be removed completely.
Dus in geval van een reparatie zal de complete blanke lak laag verwijderd moeten worden.
Dit klinkt behoorlijk logisch en daar had ik nog niet bij stil gestaan.
Toch fijn dat je tegenwoordig zo gemakkelijk vakmensen kunt benaderen.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9259
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Gewoon zo laten dan, en er weer onder.
Smeert Volvo er af fabriek wel iets op? Want echt glazen doet mijn subframe daar ook niet bepaald.
Nou kijk ik er ook niet vaak naar moet ik zeggen hoor haha
Smeert Volvo er af fabriek wel iets op? Want echt glazen doet mijn subframe daar ook niet bepaald.
Nou kijk ik er ook niet vaak naar moet ik zeggen hoor haha
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- maartjinski
- 2nd Gear member
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 22.07.2009 - 17:57
- Locatie: Best
Gewoon een paar plaatjes.

















- Rogier64
- 5th Gear member
- Berichten: 1265
- Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
- Locatie: Achterhoek
Die zet je inderdaad in een vitrine, niet onder de auto
Respect man voor de arbeid die het kost.

2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
- maartjinski
- 2nd Gear member
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 22.07.2009 - 17:57
- Locatie: Best
Dank jullie wel!



- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3706
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Wat een werk en wat een resultaat. Fantastisch. Leuk topic trouwens en tussen de regels door lees ik dat je helemaal zen wordt van deze klus.
Ik zou het frame wel behandelen, bijvoorbeeld met dit goedje:
https://mirari.nu/producten/hi-temp-wax ... id=2999810
Ik zou het frame wel behandelen, bijvoorbeeld met dit goedje:
https://mirari.nu/producten/hi-temp-wax ... id=2999810
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
- maartjinski
- 2nd Gear member
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 22.07.2009 - 17:57
- Locatie: Best
We zijn bijna 2 weken verder en ik heb niet stil gezeten.
Na de afgelopen fotoreportage heb ik eindelijk mijn pijlen op de rubber silentbussen gericht.
Hier een foto van een gestaag groeiend bergje oude bussen, sommige gaven zich niet zo maar gewonnen.

1 voor 1 vervangen voor nieuwe.



Maar het was niet allemaal rozenschijn en manegeur...
Het werken met universeel gereedschap biedt de unieke uitdaging dat alles eigenlijk net niet past.
De pers bussen zijn vaak te dik, te dun, te lang, te kort, of simpelweg niet aansluitend aan de te persen rubbers.
Voor de kleinere rubbers kan ik doppen gebruiken uit mijn ratelset, maar helemaal top is dat nou ook weer niet.
Hier een foto van een bus in het subframe voor de bovenste draagarm.
De eerste ging zonder problemen op z'n plek, hoezee!

Dezelfde maar dan aan de andere kant van het subframe was een heel ander verhaal.
Dat was en een eigenwijze m@therf#cker.

Ondanks dat ik de taatslagers en schroefdraad van de pers set continu gesmeerd hield, heb ik toch voor elkaar gekregen om 2 draadeinden krom te trekken of te laten exploderen.
Ik weet het, het is een gave.
En voor de 2 bussen waar het allemaal mee begonnen is had ik ook geen passende oplossing binnen de hbm pers set.
Maar als je eigenlijk de volgende foto's ziet dan had ik aan heel deze achterwielophanging niet hoeven beginnen toch?


De binnen werkjes liggen compleet los en het rubber is helemaal ingescheurd.
Ok even hergroeperen, wat kan ik doen...
Heel het spul onze tweede auto in, inclusief gereedschap en hop hop naar de doe-het-lekker-zelf garage in Eindhoven.
Daar staat een werkplaats pers en daarmee moest het vast lukken, was mijn idee.
Er hangt daar een heerlijk relaxte sfeer en na een half uur duimen draaien voor de balie, achter in de werkplaats, kreeg ik vlot toestemming tot gebruik van de pers.
Helaas mocht ik niet even de auto binnen zetten om alles uit te laden.
De parkeerplaats goden hadden besloten dat een beetje cardio voor mij geen kwaad kon.
En dus huppelde ik een aantal keer onder het stralende zonnetje, op en neer met heel m'n rommel.
Het moment dat ik met het subframe binnen slenterden viel de werkplaats stil, all eyes on me.
De werkplaatschef: "is dat?"
Ik: "achter subframe Volvo V70, 25 jaar oud"
Werkplaatschef: "ja, maar glimmen?"
Ik: "ik heb afgelopen 2 maanden gespendeerd aan polijsten"
Werkplaatschef: "wat, met schuren enzo?"
Ik in de lach: "ja, met schuren enzo, minstens 100 uur daarvan"
Iedereen in de lach.
De pers was helaas een rampenplan.
Geen bijbehorende verschillende pers stiften, geen hout van diverse maten om verschillende werkstukken te ondersteunen.
Wel een bak oud ijzer, oude stukken pijp, oude lagers, diverse stukken plaat, geheel gratis ter beschikking.
Heel even heb ik er een beetje mee gestoeid.
Maar dit ging hem gewoon niet worden.
Even heb ik nog met de chef gekletst en hij gaf al aan dat ie bedenkingen had toen ie zag waar ik mee binnen liep.
Ik hoefde niks af te rekenen en ik heb hem vriendelijk bedankt dat ik even mocht pielen.
En weer terug naar de auto met al mijn pracht en faal.
Die avond heb ik in Vida een mogelijke oplossing gevonden.
6 verschillende specifieke Volvo pers bussen die ik hoop te combineren met mijn universele hbm pers set.
Het magazijn van de plaatselijke Volvo dealer kreeg die avond een mail met de vraag wat ze me konden leveren.
Daarna heb ik veeeeel te lang op internet gesurft speurend naar het gereedschap.
Helaas blijkt de Volvo gereedschap aftermarket dun bezaaid.
Een enkel pers busje hier of daar maar helaas nergens een mooi setje zoals die voor VW of Audi bestaan.
Voordat ik echt naar mijn mandje moest omdat ik anders op mijn toetsenbord in slaap zou vallen, struikelde ik eBay op.
Daar vond ik een Duitse aanbieder met enkel orginele gereedschappen.
En een Italiaan die alles aanbood en meer.
Daar hadden ze namelijk zelfs de officiële Volvo klem om de veer mee op de onderste draagarm te fixeren tijdens de montage.
Vorig jaar had ik bij de dealer al te horen gekregen dat deze daar niet meer bestelbaar was.
Ik sloeg beide aanbieders mentaal op en ging lekker pitten.
De volgende ochtend had ik al een reactie van het Volvo magazijn.
3 van de 6 leverbaar en mogelijk over 2 dagen al in huis.
Ook de prijzen vielen me niet tegen dus ik heb gelijk bevestigd.
Daarna meteen de 2 die in Duitsland aangeboden werden via eBay besteld.
En de overgebleven producten in Italië besteld.
Het probleem met alles in Italië bestellen was naast twijfelachtige levertijd ook de extreme verzendkosten.
Ondanks dat de 7 stukken in 1 dikke envelop passen wilde de Italiaanse leverancier de verzendkosten niet bundelen.
Dit kwam neer op bijna €100,- aan verzendkosten.
Door deze constructie via de dealer en de Duitse aanbieder bespaar ik ruim €80,- aan verzendkosten, oh yeah!
De volgende ochtend raakte mijn kin de grond toen ik de in Duitsland bestelde delen in mijn handen gedrukt kreeg.
Even nog tijd om te lachen over het feit dat de nummers van deze gereedschappen toevalligerwijs eindigen op 40 - 45.
Maar daarna weer direct de kin aan de grond omdat ik in een mail van de dealer las dat de bestelling al in huis was...
Dan houdt het geluk toch wel op zou je denken, maar nee.
Bij de automaterialen zaak lagen de bestelde nieuwe bussen ook klaar voor me.
Deze ter vervanging van nieuwe bussen die dit agressieve menneke persoonlijk verkloot had....
De dop uit Italië heb ik echt nodig voordat ik het subframe weer aan de auto kan plakken.
De voorspelling is dat deze een dag voordat ik officieel 2 maanden de apk overschrijd, binnen zal komen.
En dus besloot ik even mijn buik vol genoeg van bussen en ophanging te hebben.
In het ergste geval kan ik een boete oplopen, het zij even zo ik heb in ieder geval een plan. sprak hij moedig met klotsende oksels
Na de afgelopen fotoreportage heb ik eindelijk mijn pijlen op de rubber silentbussen gericht.
Hier een foto van een gestaag groeiend bergje oude bussen, sommige gaven zich niet zo maar gewonnen.


1 voor 1 vervangen voor nieuwe.



Maar het was niet allemaal rozenschijn en manegeur...
Het werken met universeel gereedschap biedt de unieke uitdaging dat alles eigenlijk net niet past.

De pers bussen zijn vaak te dik, te dun, te lang, te kort, of simpelweg niet aansluitend aan de te persen rubbers.
Voor de kleinere rubbers kan ik doppen gebruiken uit mijn ratelset, maar helemaal top is dat nou ook weer niet.
Hier een foto van een bus in het subframe voor de bovenste draagarm.
De eerste ging zonder problemen op z'n plek, hoezee!

Dezelfde maar dan aan de andere kant van het subframe was een heel ander verhaal.
Dat was en een eigenwijze m@therf#cker.


Ondanks dat ik de taatslagers en schroefdraad van de pers set continu gesmeerd hield, heb ik toch voor elkaar gekregen om 2 draadeinden krom te trekken of te laten exploderen.
Ik weet het, het is een gave.

En voor de 2 bussen waar het allemaal mee begonnen is had ik ook geen passende oplossing binnen de hbm pers set.
Maar als je eigenlijk de volgende foto's ziet dan had ik aan heel deze achterwielophanging niet hoeven beginnen toch?



De binnen werkjes liggen compleet los en het rubber is helemaal ingescheurd.

Ok even hergroeperen, wat kan ik doen...

Heel het spul onze tweede auto in, inclusief gereedschap en hop hop naar de doe-het-lekker-zelf garage in Eindhoven.
Daar staat een werkplaats pers en daarmee moest het vast lukken, was mijn idee.

Er hangt daar een heerlijk relaxte sfeer en na een half uur duimen draaien voor de balie, achter in de werkplaats, kreeg ik vlot toestemming tot gebruik van de pers.
Helaas mocht ik niet even de auto binnen zetten om alles uit te laden.
De parkeerplaats goden hadden besloten dat een beetje cardio voor mij geen kwaad kon.
![:]](./images/smilies/w00t.png)
En dus huppelde ik een aantal keer onder het stralende zonnetje, op en neer met heel m'n rommel.
Het moment dat ik met het subframe binnen slenterden viel de werkplaats stil, all eyes on me.

De werkplaatschef: "is dat?"
Ik: "achter subframe Volvo V70, 25 jaar oud"
Werkplaatschef: "ja, maar glimmen?"
Ik: "ik heb afgelopen 2 maanden gespendeerd aan polijsten"
Werkplaatschef: "wat, met schuren enzo?"
Ik in de lach: "ja, met schuren enzo, minstens 100 uur daarvan"
Iedereen in de lach.

De pers was helaas een rampenplan.
Geen bijbehorende verschillende pers stiften, geen hout van diverse maten om verschillende werkstukken te ondersteunen.
Wel een bak oud ijzer, oude stukken pijp, oude lagers, diverse stukken plaat, geheel gratis ter beschikking.
Heel even heb ik er een beetje mee gestoeid.
Maar dit ging hem gewoon niet worden.
Even heb ik nog met de chef gekletst en hij gaf al aan dat ie bedenkingen had toen ie zag waar ik mee binnen liep.
Ik hoefde niks af te rekenen en ik heb hem vriendelijk bedankt dat ik even mocht pielen.
En weer terug naar de auto met al mijn pracht en faal.

Die avond heb ik in Vida een mogelijke oplossing gevonden.
6 verschillende specifieke Volvo pers bussen die ik hoop te combineren met mijn universele hbm pers set.
Het magazijn van de plaatselijke Volvo dealer kreeg die avond een mail met de vraag wat ze me konden leveren.
Daarna heb ik veeeeel te lang op internet gesurft speurend naar het gereedschap.

Helaas blijkt de Volvo gereedschap aftermarket dun bezaaid.
Een enkel pers busje hier of daar maar helaas nergens een mooi setje zoals die voor VW of Audi bestaan.

Voordat ik echt naar mijn mandje moest omdat ik anders op mijn toetsenbord in slaap zou vallen, struikelde ik eBay op.
Daar vond ik een Duitse aanbieder met enkel orginele gereedschappen.
En een Italiaan die alles aanbood en meer.
Daar hadden ze namelijk zelfs de officiële Volvo klem om de veer mee op de onderste draagarm te fixeren tijdens de montage.
Vorig jaar had ik bij de dealer al te horen gekregen dat deze daar niet meer bestelbaar was.
Ik sloeg beide aanbieders mentaal op en ging lekker pitten.
De volgende ochtend had ik al een reactie van het Volvo magazijn.
3 van de 6 leverbaar en mogelijk over 2 dagen al in huis.
Ook de prijzen vielen me niet tegen dus ik heb gelijk bevestigd.

Daarna meteen de 2 die in Duitsland aangeboden werden via eBay besteld.
En de overgebleven producten in Italië besteld.
Het probleem met alles in Italië bestellen was naast twijfelachtige levertijd ook de extreme verzendkosten.
Ondanks dat de 7 stukken in 1 dikke envelop passen wilde de Italiaanse leverancier de verzendkosten niet bundelen.
Dit kwam neer op bijna €100,- aan verzendkosten.
Door deze constructie via de dealer en de Duitse aanbieder bespaar ik ruim €80,- aan verzendkosten, oh yeah!

De volgende ochtend raakte mijn kin de grond toen ik de in Duitsland bestelde delen in mijn handen gedrukt kreeg.
Even nog tijd om te lachen over het feit dat de nummers van deze gereedschappen toevalligerwijs eindigen op 40 - 45.

Maar daarna weer direct de kin aan de grond omdat ik in een mail van de dealer las dat de bestelling al in huis was...
Dan houdt het geluk toch wel op zou je denken, maar nee.
Bij de automaterialen zaak lagen de bestelde nieuwe bussen ook klaar voor me.
Deze ter vervanging van nieuwe bussen die dit agressieve menneke persoonlijk verkloot had....

De dop uit Italië heb ik echt nodig voordat ik het subframe weer aan de auto kan plakken.
De voorspelling is dat deze een dag voordat ik officieel 2 maanden de apk overschrijd, binnen zal komen.
En dus besloot ik even mijn buik vol genoeg van bussen en ophanging te hebben.

In het ergste geval kan ik een boete oplopen, het zij even zo ik heb in ieder geval een plan. sprak hij moedig met klotsende oksels
Laatst gewijzigd door maartjinski op 08.06.2025 - 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
- maartjinski
- 2nd Gear member
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 22.07.2009 - 17:57
- Locatie: Best
Goed gedaan Maarten, leuk verhaal... Ho ho ho, je bent nog lange niet van me af, ik ben niet bij de pakken neer gaan zitten.
In de afgelopen dagen ben ik namelijk weer met de deuren aan het spelen geweest.
Via Marktplaats kocht ik deze 2 tamelijk gehavende premium deurpanelen.

Stinkend, beschimmeld, losse binnen panelen, verouderd kunstof en de verkeerde kleur sierstrip.
Hier de binnenkant.

Inclusief de gratis schimmelcultuur.

Ik schroef alles uit elkaar en test op een paar hoekjes onze stoom reiniger.
Het lijkt wel een kuuroord.
Eerst even iedere onderdeel en paneel badderen met een licht sopje.
Even afdrogen en vervolgens een heerlijk verfrissende stoomdouche voor iedere oppervlak, naadje, hoekje en kiertje.
Niet te lang op 1 plek om het materiaal te beschadigen maar goed genoeg om 99,9% van de schimmels te doden.
Direct gevolgd door een heerlijke zachte droogdoek.
Een mix van onderdelen van mijn eigen panelen en die van de premium deurpanelen levert me een complete set op.
De kunstof delen kietel ik waar ik maar kan met een penseeltje een een beetje rubber/plastic restorer.
Waarna ik ze nawrijf met een schone, droge doek.
Die restorer lijkt overigens verdacht veel op zuurvrije vaseline, wat ook het zelfde resultaat oplevert, ssst niet verder vertellen maar dat zou ik nooit hardop durven beweren.
Op de foto is de linker helft gekieteld en de rechter helft van de onderdelen alleen slechts schoon.

De binnenkant, links van de gele lijn zijn wederom de behandelde delen.

Alle onderdelen plakken niet en voelen fijn aan, tevens laat je bij aanraking ook geen "vettige" vlekken achter.
Bij de deurpaneel heb ik de gespleten delen helemaal ontdaan van kit en fabriekslijm.
Heel erg op mijn gemak met een scalpel om het vervolgens weer vluchtig te wassen, te drogen, te stomen, te drogen (extra goed handmatig en extra lang) en als toetje een alcohol behandeling.

Nadat ik een plan had hoe en waar ik mijn klemmen zou plaatsen begon ik met high-tack kit.
Adem in.... Kit een beetje... Adem uit...
Beetje bij beetje, voorzichtig en niet te veel, maar zeker dat ik het daar krijg waar ik het hebben wil.
Dan even het kleine beetje overtollige kit en die enkele toch geknoeide spikkels van het paneel verwijderen en de klemmen plaatsen.




Deze kit heeft een hoge begin sterkte en een extreem hoge eind sterkte na 12 uur nadat ie volledig is uitgehard.
Hij blijft flexibel en kan tegen vocht en diverse chemicaliën.
Absoluut over-kill maar hiervoor heb ik al eens bison-tix uitgeprobeerd.
Het heeft een aantal jaar gehouden op mijn orginele deurpanelen, voordat het uiteindelijk toch los kwam.
In mijn ogen omdat het als een lijm echt hard wordt en daardoor niet met trillingen overweg kan.
Dus fingers crossed voor deze kit.
De klemmen besluit ik na 3 uur te verwijderen .
Ik wil het leer niet teveel indrukken door de klemmen te lang te laten zitten, maar wat is te lang? En die kit zou al krachtig moeten beginnen.
Met gezond zweet in mijn bilnaad verwijder ik ze voorzichtig stuk voor stuk.
Nauwlettend hou ik de voorheen ingeklemde delen in de gaten.
Ze bewegen geen milimeter en ik laat beide panelen nog geruime tijd (15 uur nog) met rust.
Daarna durf ik voorzichtig druk op de panelen uit te oefenen.
Ze voelen echt solide aan en er zit nergens meer beweging waar het niet hoort.
De binnenkant maak ik dan af met de isolatie plaatjes en schuimen steunblokken van mijn oude panelen.
Ook weer met die kit en het zit in enkele minuten al muurvast.
Dat ziet er toch weer een stukje frisser uit?

Met een algemene leer onderhouds wax verwen ik de eland huid en ik monteer het kunststof.

Dan gaan dingen weer even mis, want waarom niet?
Oh ja, omdat ik nog niet klaar was!
Eerst reviseer ik voor de rechter achterdeur, weer een van de via de sloop bemachtigde "deurvangers".
Die wissel ik uit met de oude en ook deze deur opent weer zonder te kermen.
Dan smeer ik al de raam rails, lopers en mechanismes aan de binnenkant van alle deuren.
Bij de laatste deur, links achter slaat het noodlot toe.
De deur heb ik open, de bekleding eraf, knop weer aangesloten en ik bedien het raam... Bzzzzt....knak... Pats!
De nieuwste missie getiteld: scherven brengen geluk!
Gaat u hem aan?


Heilige maagd maria ik schrok me wezenloos!
Waarom ik, waarom nou weer dit, wat is hier aan de hand?!?
Voorzichtig het raam en de deur gesloten en klaar voor die dag...
Alleen nog even een zoekopdracht op onderdelenlijn.nl geplaatst voor een vervangende ruit.
Dat is een overkoepelende site waar diverse auto demontage bedrijven bij zijn aangesloten.
Je plaatst centraal je vraag naar specifieke onderdelen, evt incl nummers en foto's.
De bedrijven reageren los van elkaar met hun aanbieding.
Ondersteund met foto's en eventuele informatie over het voertuig waar het vanaf komt.
De volgende dag heb ik de stoute schoenen aangetrokken en de deur weer geopend.
Die knak had me 's avonds niet los gelaten, dat was iets en ik ging het vinden.
Misschien een stukje popnagels tussen het mechanisme of de rail na het reviseren van die speaker?
Ondanks dat ik die zo zorgvuldig mogelijk had verzameld....
Of paste misschien het andere type deurvanger niet, want die had ik in deze deur als eerste vervangen.
En nooit het raam geopend met een geopende deur..... Hmmm...
Het raam wilde ik niet laten zakken, nu zat het nog in elkaar en dat wilde ik zo houden.
Dus naar binnen loeren met een lampje in de deur, de oorspronkelijke locatie van de barsten zitten allemaal in 1 hoek van het glas.
De andere passagiers deur geopend en daar naar binnen geloerd.
Voorzichtig dit raam beetje bij beetje laten zakken, geen problemen...
Terug naar de linker deur, hey de deurvanger zit anders... terug naar de rechter achterdeur... Jep verrek die zit andersom tov het midden van de auto en dit raam gaat prima open met open deur... Eureka!
De deurvanger pas ik aan en ik leer me in over het vervangen van het glas, iets wat ik nog nooit gedaan heb.
Wat is Vida toch een uitkomst!
Nog wat YouTube filmpjes om anderen ermee te zien stuntelen en ik denk dat ik het wel kan.
Nu ik reacties op onderdelenlijn begin te krijgen van diverse demontage bedrijven zie ik ook hoe handig dit is.
Deijne is 1 van de eerste die een raam voor €50,- aanbied, maar er staat bij: licht groen.
Heb ik licht groen?
Testen met een wit papiertje erachter levert me niet echt een overtuigende nee op.
Aangezien het maar 20 minuutjes rijden is vanuit ons ga ik gewoon even langs.
Eenmaal daar mag ik even kijken en het lijkt redelijk, dus ik bestel hem voor de volgende dag.
Ze hadden gelukkig geen tijd om direct tot demontage over te gaan en ik mocht het niet zelf doen, wat ik allemaal prima begrijp.
Eenmaal thuis zag ik namelijk meteen wel het verschil, ik ben raar ik weet het...
Dus de opdracht heb ik gelijk geannuleerd.
Rima had inmiddels voor €34,95 er 1 aangeboden.
Na verder contact hadden ze iedere wenselijke kleur in huis en kon ik die wanneer het mij schikte afhalen.
Of toe laten sturen als ik dat zou wensen.
En zoals ik aangaf heb ik gelijk nog wat meer toegevoegd aan mijn onderdelenlijn wensenlijstje.
Bij de linker achterdeur, die van het gebroken glas, was al een tijdje het onderste raam rubber aan de buitenkant van de deur een beetje gebobbeld.
Datzelfde gebeurde met hetzelfde raam rubber van de rechter voor portier, crazy right?
Nee, maar nu ik toch bezig was...
Die rubbers noemen ze blijkbaar raamlikker of raamsnor.
De stoelverwarming van de bestuurders stoel heeft in ons bezit nog nooit gefunctioneerd.
Ik heb de stoel even los gemaakt, de leuning dubbel gevouwen en de stoel gekanteld.
Zo kon ik even metingen doen en de aanwezige componenten controleren op onderdeel nummer.
De thermostaat en de aansturings eenheid heb ik even gedemonteerd.
De volgende dag gezellig ondersteund door mijn vader de rit van 70 km overbrugd om bij Rima een zijruitje op te halen.
Daar aangekomen toch stiekem nog gevraagd of ze voor de ramenlikkers en stoelverwarmingsdelen wilde kijken.
En warempel lag alles 20 minuutjes later, in keurige staat en voor prima prijzen op de balie!
Onderweg naar huis bedacht mijn vader een manier om de gebroken ruit heelhuids te verwijderen.
Compleet intapen, geniaal eenvoudig!
Even een korte ode aan mijn vaders technische oplossingen.
Hij heeft niet echt iets met auto's of techniek.
Maar in een ver verleden deelde hij samen met een vriend een fiets.
Omdat ze snel uitgekeken raakte op het veranderen van de zadelhoogte bedachten ze de spanklem zoals die nu nog overal en in diverse toepassingen gebruikt wordt.
Dit is opgemerkt door een zakelijk tactisch iemand en voor een "leuk" bedrag van maar liefst fl1000,- werd het idee verkocht.
True story!
Hij is veel handiger dan ie toegeeft, slimme vos.
Dus vaders veilig thuis gebracht en zelf die namiddag weer naar m'n Volvo.


Volgens Vida's aanwijzingen de raamrubbers voorzichtig uit de sponningen kunnen verwijderen nadat ik het raam had laten zakken.
En de geleide rail die in de deur zit, aan de kant van het slot, gedemonteerd.
Daarna het raam op een hoogte gebracht zodat ik de popnagels kon uitboren.
Easy peasy, het raam bleef heel en kwam hanteerbaar los en uit de deur!

Vervolgens heeft mijn lieftallige echtgenoot de Rima ruit gepoetst, terwijl ik met de sponningen en alle rubbers even heb gebadderd, teamwork!
Daarna alles maar gemonteerd, want wat moet je anders met je dag?

Gister heb ik de premium speaker aan de bestuurders deur bevestigd.
Top tip, bij het popnagelen van afgebroken of uitgeboorde bevestigings oogjes van de speaker...
Leg een m6 ringetje tussen het voetje en de popnagel, werkt perfect!
Voor de grap heb ik de deurkaart ook even op z'n plek gehangen.
Ik moest nog even uitvogelen dat ik de vocht membramen binnen op de deur met butyl kit wil bevestigen.
Op aanraden van Vida en belangrijk tegen schimmels enz.
Het bedieningspaneel en de knoppen wil ik nog even opfrissen.
En het leer van de kaart moet minimaal nog eens ingevet worden, maar ik moest het gewoon even zien.

Achter deur kaarten nog reinigen en kitten, diverse speakers plaatsen, deuren van binnen even reinigen, alle deuren weer van nette membramen voorzien (heb ik in huis, nog van die eerste grote dag spelen bij Deijne).
Een dagje of 2 en alle deuren zijn weer good to go, schoon en voorlopig weer solide bestendig tegen hevige regenval voor de komende jaren.
De stereo wordt naar premium ge-upgrade, incl aangepaste tweeters all round en versterker.
Alles als orgineel, met gebruikte orginele Volvo delen.
Ps. Het blijft raar wanneer ik bezig ben om veranderingen van een flinke tijd terug, terug te zien.
Bijvoorbeeld de asbak weg en bekerhouders in de plaats in het middenconsole.
Dat is echt al even geleden sinds ik dat gedaan heb en ik heb geen meter gereden daarmee....
In de afgelopen dagen ben ik namelijk weer met de deuren aan het spelen geweest.
Via Marktplaats kocht ik deze 2 tamelijk gehavende premium deurpanelen.

Stinkend, beschimmeld, losse binnen panelen, verouderd kunstof en de verkeerde kleur sierstrip.
Hier de binnenkant.

Inclusief de gratis schimmelcultuur.


Ik schroef alles uit elkaar en test op een paar hoekjes onze stoom reiniger.
Het lijkt wel een kuuroord.
Eerst even iedere onderdeel en paneel badderen met een licht sopje.
Even afdrogen en vervolgens een heerlijk verfrissende stoomdouche voor iedere oppervlak, naadje, hoekje en kiertje.
Niet te lang op 1 plek om het materiaal te beschadigen maar goed genoeg om 99,9% van de schimmels te doden.
Direct gevolgd door een heerlijke zachte droogdoek.
Een mix van onderdelen van mijn eigen panelen en die van de premium deurpanelen levert me een complete set op.
De kunstof delen kietel ik waar ik maar kan met een penseeltje een een beetje rubber/plastic restorer.
Waarna ik ze nawrijf met een schone, droge doek.
Die restorer lijkt overigens verdacht veel op zuurvrije vaseline, wat ook het zelfde resultaat oplevert, ssst niet verder vertellen maar dat zou ik nooit hardop durven beweren.

Op de foto is de linker helft gekieteld en de rechter helft van de onderdelen alleen slechts schoon.

De binnenkant, links van de gele lijn zijn wederom de behandelde delen.

Alle onderdelen plakken niet en voelen fijn aan, tevens laat je bij aanraking ook geen "vettige" vlekken achter.
Bij de deurpaneel heb ik de gespleten delen helemaal ontdaan van kit en fabriekslijm.
Heel erg op mijn gemak met een scalpel om het vervolgens weer vluchtig te wassen, te drogen, te stomen, te drogen (extra goed handmatig en extra lang) en als toetje een alcohol behandeling.

Nadat ik een plan had hoe en waar ik mijn klemmen zou plaatsen begon ik met high-tack kit.
Adem in.... Kit een beetje... Adem uit...
Beetje bij beetje, voorzichtig en niet te veel, maar zeker dat ik het daar krijg waar ik het hebben wil.
Dan even het kleine beetje overtollige kit en die enkele toch geknoeide spikkels van het paneel verwijderen en de klemmen plaatsen.




Deze kit heeft een hoge begin sterkte en een extreem hoge eind sterkte na 12 uur nadat ie volledig is uitgehard.
Hij blijft flexibel en kan tegen vocht en diverse chemicaliën.
Absoluut over-kill maar hiervoor heb ik al eens bison-tix uitgeprobeerd.
Het heeft een aantal jaar gehouden op mijn orginele deurpanelen, voordat het uiteindelijk toch los kwam.
In mijn ogen omdat het als een lijm echt hard wordt en daardoor niet met trillingen overweg kan.
Dus fingers crossed voor deze kit.

De klemmen besluit ik na 3 uur te verwijderen .
Ik wil het leer niet teveel indrukken door de klemmen te lang te laten zitten, maar wat is te lang? En die kit zou al krachtig moeten beginnen.
Met gezond zweet in mijn bilnaad verwijder ik ze voorzichtig stuk voor stuk.
Nauwlettend hou ik de voorheen ingeklemde delen in de gaten.
Ze bewegen geen milimeter en ik laat beide panelen nog geruime tijd (15 uur nog) met rust.
Daarna durf ik voorzichtig druk op de panelen uit te oefenen.
Ze voelen echt solide aan en er zit nergens meer beweging waar het niet hoort.

De binnenkant maak ik dan af met de isolatie plaatjes en schuimen steunblokken van mijn oude panelen.
Ook weer met die kit en het zit in enkele minuten al muurvast.
Dat ziet er toch weer een stukje frisser uit?

Met een algemene leer onderhouds wax verwen ik de eland huid en ik monteer het kunststof.


Dan gaan dingen weer even mis, want waarom niet?
Oh ja, omdat ik nog niet klaar was!

Eerst reviseer ik voor de rechter achterdeur, weer een van de via de sloop bemachtigde "deurvangers".
Die wissel ik uit met de oude en ook deze deur opent weer zonder te kermen.

Dan smeer ik al de raam rails, lopers en mechanismes aan de binnenkant van alle deuren.
Bij de laatste deur, links achter slaat het noodlot toe.
De deur heb ik open, de bekleding eraf, knop weer aangesloten en ik bedien het raam... Bzzzzt....knak... Pats!
De nieuwste missie getiteld: scherven brengen geluk!
Gaat u hem aan?


Heilige maagd maria ik schrok me wezenloos!

Waarom ik, waarom nou weer dit, wat is hier aan de hand?!?
Voorzichtig het raam en de deur gesloten en klaar voor die dag...

Alleen nog even een zoekopdracht op onderdelenlijn.nl geplaatst voor een vervangende ruit.
Dat is een overkoepelende site waar diverse auto demontage bedrijven bij zijn aangesloten.
Je plaatst centraal je vraag naar specifieke onderdelen, evt incl nummers en foto's.
De bedrijven reageren los van elkaar met hun aanbieding.
Ondersteund met foto's en eventuele informatie over het voertuig waar het vanaf komt.

De volgende dag heb ik de stoute schoenen aangetrokken en de deur weer geopend.
Die knak had me 's avonds niet los gelaten, dat was iets en ik ging het vinden.
Misschien een stukje popnagels tussen het mechanisme of de rail na het reviseren van die speaker?

Ondanks dat ik die zo zorgvuldig mogelijk had verzameld....
Of paste misschien het andere type deurvanger niet, want die had ik in deze deur als eerste vervangen.
En nooit het raam geopend met een geopende deur..... Hmmm...

Het raam wilde ik niet laten zakken, nu zat het nog in elkaar en dat wilde ik zo houden.
Dus naar binnen loeren met een lampje in de deur, de oorspronkelijke locatie van de barsten zitten allemaal in 1 hoek van het glas.
De andere passagiers deur geopend en daar naar binnen geloerd.
Voorzichtig dit raam beetje bij beetje laten zakken, geen problemen...
Terug naar de linker deur, hey de deurvanger zit anders... terug naar de rechter achterdeur... Jep verrek die zit andersom tov het midden van de auto en dit raam gaat prima open met open deur... Eureka!
De deurvanger pas ik aan en ik leer me in over het vervangen van het glas, iets wat ik nog nooit gedaan heb.
Wat is Vida toch een uitkomst!
Nog wat YouTube filmpjes om anderen ermee te zien stuntelen en ik denk dat ik het wel kan.
Nu ik reacties op onderdelenlijn begin te krijgen van diverse demontage bedrijven zie ik ook hoe handig dit is.
Deijne is 1 van de eerste die een raam voor €50,- aanbied, maar er staat bij: licht groen.
Heb ik licht groen?
Testen met een wit papiertje erachter levert me niet echt een overtuigende nee op.
Aangezien het maar 20 minuutjes rijden is vanuit ons ga ik gewoon even langs.
Eenmaal daar mag ik even kijken en het lijkt redelijk, dus ik bestel hem voor de volgende dag.
Ze hadden gelukkig geen tijd om direct tot demontage over te gaan en ik mocht het niet zelf doen, wat ik allemaal prima begrijp.
Eenmaal thuis zag ik namelijk meteen wel het verschil, ik ben raar ik weet het...
Dus de opdracht heb ik gelijk geannuleerd.
Rima had inmiddels voor €34,95 er 1 aangeboden.
Na verder contact hadden ze iedere wenselijke kleur in huis en kon ik die wanneer het mij schikte afhalen.
Of toe laten sturen als ik dat zou wensen.
En zoals ik aangaf heb ik gelijk nog wat meer toegevoegd aan mijn onderdelenlijn wensenlijstje.
Bij de linker achterdeur, die van het gebroken glas, was al een tijdje het onderste raam rubber aan de buitenkant van de deur een beetje gebobbeld.
Datzelfde gebeurde met hetzelfde raam rubber van de rechter voor portier, crazy right?
Nee, maar nu ik toch bezig was...
Die rubbers noemen ze blijkbaar raamlikker of raamsnor.
![:]](./images/smilies/w00t.png)
De stoelverwarming van de bestuurders stoel heeft in ons bezit nog nooit gefunctioneerd.
Ik heb de stoel even los gemaakt, de leuning dubbel gevouwen en de stoel gekanteld.
Zo kon ik even metingen doen en de aanwezige componenten controleren op onderdeel nummer.
De thermostaat en de aansturings eenheid heb ik even gedemonteerd.
De volgende dag gezellig ondersteund door mijn vader de rit van 70 km overbrugd om bij Rima een zijruitje op te halen.
Daar aangekomen toch stiekem nog gevraagd of ze voor de ramenlikkers en stoelverwarmingsdelen wilde kijken.
En warempel lag alles 20 minuutjes later, in keurige staat en voor prima prijzen op de balie!

Onderweg naar huis bedacht mijn vader een manier om de gebroken ruit heelhuids te verwijderen.
Compleet intapen, geniaal eenvoudig!
Even een korte ode aan mijn vaders technische oplossingen.

Hij heeft niet echt iets met auto's of techniek.
Maar in een ver verleden deelde hij samen met een vriend een fiets.
Omdat ze snel uitgekeken raakte op het veranderen van de zadelhoogte bedachten ze de spanklem zoals die nu nog overal en in diverse toepassingen gebruikt wordt.
Dit is opgemerkt door een zakelijk tactisch iemand en voor een "leuk" bedrag van maar liefst fl1000,- werd het idee verkocht.
True story!
Hij is veel handiger dan ie toegeeft, slimme vos.
Dus vaders veilig thuis gebracht en zelf die namiddag weer naar m'n Volvo.


Volgens Vida's aanwijzingen de raamrubbers voorzichtig uit de sponningen kunnen verwijderen nadat ik het raam had laten zakken.
En de geleide rail die in de deur zit, aan de kant van het slot, gedemonteerd.
Daarna het raam op een hoogte gebracht zodat ik de popnagels kon uitboren.
Easy peasy, het raam bleef heel en kwam hanteerbaar los en uit de deur!

Vervolgens heeft mijn lieftallige echtgenoot de Rima ruit gepoetst, terwijl ik met de sponningen en alle rubbers even heb gebadderd, teamwork!
Daarna alles maar gemonteerd, want wat moet je anders met je dag?

Gister heb ik de premium speaker aan de bestuurders deur bevestigd.
Top tip, bij het popnagelen van afgebroken of uitgeboorde bevestigings oogjes van de speaker...
Leg een m6 ringetje tussen het voetje en de popnagel, werkt perfect!
Voor de grap heb ik de deurkaart ook even op z'n plek gehangen.
Ik moest nog even uitvogelen dat ik de vocht membramen binnen op de deur met butyl kit wil bevestigen.
Op aanraden van Vida en belangrijk tegen schimmels enz.
Het bedieningspaneel en de knoppen wil ik nog even opfrissen.
En het leer van de kaart moet minimaal nog eens ingevet worden, maar ik moest het gewoon even zien.




Achter deur kaarten nog reinigen en kitten, diverse speakers plaatsen, deuren van binnen even reinigen, alle deuren weer van nette membramen voorzien (heb ik in huis, nog van die eerste grote dag spelen bij Deijne).
Een dagje of 2 en alle deuren zijn weer good to go, schoon en voorlopig weer solide bestendig tegen hevige regenval voor de komende jaren.
De stereo wordt naar premium ge-upgrade, incl aangepaste tweeters all round en versterker.
Alles als orgineel, met gebruikte orginele Volvo delen.

Ps. Het blijft raar wanneer ik bezig ben om veranderingen van een flinke tijd terug, terug te zien.
Bijvoorbeeld de asbak weg en bekerhouders in de plaats in het middenconsole.
Dat is echt al even geleden sinds ik dat gedaan heb en ik heb geen meter gereden daarmee....

- maartjinski
- 2nd Gear member
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 22.07.2009 - 17:57
- Locatie: Best
Dank je!DB200 schreef: ↑07.06.2025 - 21:24 Wat een werk en wat een resultaat. Fantastisch. Leuk topic trouwens en tussen de regels door lees ik dat je helemaal zen wordt van deze klus.
Ik zou het frame wel behandelen, bijvoorbeeld met dit goedje:
https://mirari.nu/producten/hi-temp-wax ... id=2999810
Zolang dingen meewerken kan ik er inderdaad echt zen van worden...
Dan kan ik het ook beter verwerken wanneer het niet mee werkt.
Zo iets als je aanraadt ben ik wel van plan, alleen waarschijnlijk van een ander merk.
- maartjinski
- 2nd Gear member
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 22.07.2009 - 17:57
- Locatie: Best
Ps. Het zijn membranen en niet membraMen, dyslexie is een trut.
Gratis top tip 2: de orginele vocht membranen (het stukje schuim of folie dat binnen de bekleding tegen de deuren zit geplakt) zijn dus met butyl kit verwerkt.
Dat betekent dat het na even opwarmen met een hete lucht pistool of föhn weer helemaal zacht wordt.
Zo kun je zonder beschadigingen het membraan lossen en weer terug plaatsen.
Nieuwe kit is dan niet nodig!

Gratis top tip 2: de orginele vocht membranen (het stukje schuim of folie dat binnen de bekleding tegen de deuren zit geplakt) zijn dus met butyl kit verwerkt.
Dat betekent dat het na even opwarmen met een hete lucht pistool of föhn weer helemaal zacht wordt.
Zo kun je zonder beschadigingen het membraan lossen en weer terug plaatsen.
Nieuwe kit is dan niet nodig!
- Jiska
- 4th Gear member
- Berichten: 986
- Lid geworden op: 11.08.2022 - 14:23
Mooi man! Wat ben je toch handig zeg..
Een echte Volvo-man 
Huidige wagen:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..

Huidige wagen:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27246
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Af en toe een stap teruguit en dan weer meerdere vooruit! 

'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D