Geen verkeersinfo bij Sensus

Over de RTI navigatiesystemen van Volvo
Peter0269
Starter

Ik vraag me af of het probleem werkelijk bij INRIX zit. Al lange tijd is de verkeersinformatie provider leeg. Gisteren zag ik plotseling dat daar TMC via BNR radio stond. Na een tijdje werd dit vervangen door INRIX. Helaas is nu alles weer weg, maar opvallend dat eerst TMC daar stond voordat er INRIX kwam. TMC heeft toch niks met INRIX te maken? Dus waarom TMC er ook nooit staat??? Heb ook vaak bij 'updates' dat er geen 'service ' is terwijl er wel internet verbinding is.

Volvo XC60 2021
-KJ-
5th Gear member

Het zou kunnen zijn dat zolang er een internetverbinding is, de auto niet naar TMC overschakelt. Ook niet wanneer er via internet geen verkeersinfo wordt geleverd.
Sandertlnr
Starter

Vandaag voor de derde keer in 3 maanden met Volvo Nederland gemaild. Dit is de eerste mail die ik ontvang waarin de schuld niet meteen bij Inrix wordt gelegd.
Ik plak hieronder ter info mijn vraag en het antwoord:
Graag informeer ik andermaal naar de status van de RTTI storing. We zijn nu weer bijna een maand verder sinds onze laatste berichtwisseling en het blijft stil vanuit Volvo.
Inmiddels duurt de situatie al zo lang dat ik me ga afvragen of er wel een oplossing gaat komen. Het betreurt me daarnaast dat er geen (pro-)actieve informatie vanuit Volvo wordt gegeven.
Verneem graag de huidige status en verzoek op wat meer transparantie.
Hartelijk dank voor uw bericht en voor uw geduld in deze vervelende situatie.

We begrijpen uw frustratie volledig. De storing in de Real Time Traffic Information (RTTI)-dienst duurt inmiddels onacceptabel lang, en we erkennen dat de communicatie hierover beter had gekund. Onze oprechte excuses daarvoor.

De storing is het gevolg van een technisch probleem dat zich voordoet binnen het Sensus-platform, dat in veel Volvo-modellen wordt gebruikt. Onze technische teams zijn zich bewust van het probleem en werken nog steeds aan een oplossing. Helaas is er op dit moment nog geen concrete datum bekend waarop de dienst volledig hersteld zal zijn.

We begrijpen dat dit voor u als gebruiker bijzonder onbevredigend is, zeker gezien het belang van actuele verkeersinformatie voor een veilige en comfortabele rit. Uw verzoek om meer transparantie is terecht, en we zullen uw feedback intern delen om onze communicatie richting klanten te verbeteren.

Zodra er meer duidelijkheid is over de voortgang of beschikbaarheid van een oplossing, zullen wij u daar uiteraard direct over informeren.

Nogmaals onze excuses voor het ongemak en het gebrek aan informatie tot nu toe. We waarderen uw loyaliteit en geduld, en hopen u snel beter nieuws te kunnen brengen.

Med vänliga hälsningar

Met vriendelijke groet

Customer Care | Volvo Car Nederland
V90
XC70
V50
V70
480 turbo
245 super polar
PE1MTF
1st Gear member

Tja, hele mooie tekst, maar het zou fijn zijn als we een idee kregen van de waarde van deze boodschap....
XC60 T8 R-Design MY2019
Eerder een heleboel van dat andere geweldige Zweedse merk (RIP)
Sandertlnr
Starter

Eens
V90
XC70
V50
V70
480 turbo
245 super polar
Cris71
2nd Gear member

Idd.

Maandag wordt mijn Car Essentials Carplay box ingebouwd.
Dan heb ik fullscreen Android/Apple met navigatie app naar keuze te downloaden. Ookal zou Sensus weer gaan werken heb ik nog altijd het voordeel van het fullscreen gebruiken van andere apps. Met name het fullscreen door veel mapjes met muziek kunnen scrollen op een normale manier kijk ik erg naar uit.
Volvo XC40 Momentum pro.T2 bjr.2020, Leder, Harmon Kardon.
Toyota Yaris Dynamic Brons groen bjr.2022.
Volvo S60 D3 5cil.aut.bjr.2012 Momentum.
Volvo C30 Summum 2.0D bjr.2007, Leder, navigatie etc.
RobbieZ
1st Gear member

Laat volgende week maar weten hoe het bevalt.
Gelukkig hebben we de foto's nog.
Volvo XC40 Inscription 2021
Cris71
2nd Gear member

Doe ik zeker!
teebee
7th Gear member

PE1MTF schreef: 18.06.2025 - 20:13 Tja, hele mooie tekst, maar het zou fijn zijn als we een idee kregen van de waarde van deze boodschap....
Precies.
Wat ik vooral lees is bla bla bla blaaaaaa.
Het heeft geen prio, en communicatie verbeteren zou echt niet moeilijk hoeven zijn, dus als dat nu nog niet als vanzelfsprekend wordt gezien, dan gaat dat nooit gebeuren.
Kortom… ik geloof er geen fluit van dat dit ‘anytime soon’ opgelost gaat worden áls het al opgelost gaat worden.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
raspaardje
6th Gear member

Cris71 schreef: 19.06.2025 - 08:43 Idd.

Dan heb ik fullscreen Android/Apple met navigatie app naar keuze te downloaden. Ookal zou Sensus weer gaan werken heb ik nog altijd het voordeel van het fullscreen gebruiken van andere apps. Met name het fullscreen door veel mapjes met muziek kunnen scrollen op een normale manier kijk ik erg naar uit.
Dat is lekker snel.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen tav de integratie van de box met de bediening en activering van het Sensus systeem.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
raspaardje
6th Gear member

PE1MTF schreef: 18.06.2025 - 20:13 Tja, hele mooie tekst, maar het zou fijn zijn als we een idee kregen van de waarde van deze boodschap....
Volledig mee eens.
Mooie tekst, voelt als iets met een kluitje en riet.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
vvmark
2nd Gear member

Cris71 schreef: 19.06.2025 - 08:43 Idd.

Jammer dat de eenvoudige manier niet werkte.

Snel geregeld. Ben benieuwd naar je ervaringen.
Zal wel op dezelfde manier als deze werken : https://isudar.com/en-nl/products/isuda ... nnectivity
Huidig: Volvo v60 momentum pro 2020 denim blue
Hiervoor: Volvo v50 edition 2 my2009 barents blue
V52
2nd Gear member

Deze week de dealer gevraagd:
Goedemiddag,

Is er nog nieuws te melden omtrent de RTTI storing? Begint wel lang te duren zo.
Voor het dagelijkse woon-werk hebben we Flitsmeister, maar nu de vakanties eraan komen zou het toch wel erg handig zijn als verkeersinfo weer werkt.

Reactie:
Als eerste onze excuses voor het niet juist werken van u RTTI- systeem.

Vandaag heb ik even navraag gedaan wat hiervan de status is.

Volvo is samen met Inrix (leverancier verkeersinformatie) een onderzoek aan uitvoeren om dit probleem te gaan verhelpen maar geven hierbij aan dat dit een complex probleem is wat ze niet zomaar gaan oplossen, prioriteit van het probleem ligt wel zeer hoog en zijn ze er alles aan het doen om het probleem op te lossen.
Wij vragen nog even geduld te hebben aangezien wij ook moeten afwachten op de oplossing van zowel Volvo als Inrix.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
V40 T3 2017 Nordic+ Mussel Blue 17" Segomo
V50 D2 DRIVe 2012 Caspian Blue, Limited Edition (verkocht)
Cris71
2nd Gear member

Ja het is exact hetzelfde systeem, en werkt precies hetzelfde als de Isudar, ook dezelfde manier van inbouwen.

Ja idd jammer, dat scheelde ook wel €200,-
Maar als het niet werkt dan werkt het niet.

Zelf inbouwen kan ook (Scheelt €150,-) ben al zeg ik het zelf handig genoeg, maar ben altijd bang voor lipjes die afbreken oid. En als er wat aan de hand is hoor je meestal de eerste vraag "oh u hebt het zelf ingebouwd?" Dan weet ik wel welke kant het opgaat.

Wat deze schijnbaar ook heeft is dat je niet de bluetooth tethering aan hoeft te hebben. Alleen wifihotspot. Als hij een keer gekoppelt is met je bluetooth, dan herkend hij deze de eerst volgende keer dat je instapt. Zo gauw hij verbinding heeft met je bluetooth dan schakeld hij voor de verdere verbinding op Wifi welke wel automatisch aan kan laten gaan wanneer er verbinding is met bluetooth. Dan heb je dus niet meer dat als je vergeten bent je bluetoothtethering aan te zetten geen verbinding hebt. Er zijn ook Dongels die hetzelfde werken. De Motorola MA1 dongle werkt ook op die manier naar wat ik begrepen heb.
Tom_XC60
2nd Gear member

Cris71 schreef: 19.06.2025 - 10:42 Doe ik zeker!
Goed initiatief. Ik denk dat iedereen hier graag hoort hoe het dan gegaan is, de kosten en of je tevreden bent.))
Peter0269
Starter

Op engels volvo forum.

”I just wanted to update you that we have finally had an update on the issue with the Real Time Traffic Information. A fix has been found and will be available in our workshops over the next few weeks. Once the fix has been released to your retailer over the next few weeks, they will start taking bookings to get this matter resolved. I apologise that this is not able to be done via an over-the-air update. Once we have a confirmed date for release, I will, of course, update you again via email. I would also like to take this opportunity to thank you for your patience on this while our teams have been collaborating with the developers of the RTTI to get a fix in place.​“
Broersky
1st Gear member

Sandertlnr schreef: 18.06.2025 - 20:10 Vandaag voor de derde keer in 3 maanden met Volvo Nederland gemaild. Dit is de eerste mail die ik ontvang waarin de schuld niet meteen bij Inrix wordt gelegd.
Ik plak hieronder ter info mijn vraag en het antwoord:
Graag informeer ik andermaal naar de status van de RTTI storing. We zijn nu weer bijna een maand verder sinds onze laatste berichtwisseling en het blijft stil vanuit Volvo.
Inmiddels duurt de situatie al zo lang dat ik me ga afvragen of er wel een oplossing gaat komen. Het betreurt me daarnaast dat er geen (pro-)actieve informatie vanuit Volvo wordt gegeven.
Verneem graag de huidige status en verzoek op wat meer transparantie.
Hartelijk dank voor uw bericht en voor uw geduld in deze vervelende situatie.

We begrijpen uw frustratie volledig. De storing in de Real Time Traffic Information (RTTI)-dienst duurt inmiddels onacceptabel lang, en we erkennen dat de communicatie hierover beter had gekund. Onze oprechte excuses daarvoor.

De storing is het gevolg van een technisch probleem dat zich voordoet binnen het Sensus-platform, dat in veel Volvo-modellen wordt gebruikt. Onze technische teams zijn zich bewust van het probleem en werken nog steeds aan een oplossing. Helaas is er op dit moment nog geen concrete datum bekend waarop de dienst volledig hersteld zal zijn.

We begrijpen dat dit voor u als gebruiker bijzonder onbevredigend is, zeker gezien het belang van actuele verkeersinformatie voor een veilige en comfortabele rit. Uw verzoek om meer transparantie is terecht, en we zullen uw feedback intern delen om onze communicatie richting klanten te verbeteren.

Zodra er meer duidelijkheid is over de voortgang of beschikbaarheid van een oplossing, zullen wij u daar uiteraard direct over informeren.

Nogmaals onze excuses voor het ongemak en het gebrek aan informatie tot nu toe. We waarderen uw loyaliteit en geduld, en hopen u snel beter nieuws te kunnen brengen.

Med vänliga hälsningar

Met vriendelijke groet

Customer Care | Volvo Car Nederland
Grappig.
Had niet helemaal dezelfde vraag gesteld na ook 3x gemaild te hebben, maar kreeg wel bijna hetzelfde antwoord.
Miin mening is (zelf inmiddels via custom care 3x gemaild en via de app 2x) dat we ze zo veel mogelijk moeten mailen. Ik heb ook gezegd dat volvo zo prat gaat op veiligheid. Hoe kan je dat garanderen als je de files niet eens aan ziet komen op je scherm. Ze konden zich er helemaal in vinden en toen was het weer stil.
teebee
7th Gear member

Peter0269 schreef: 19.06.2025 - 19:55 Op engels volvo forum.

”I just wanted to update you that we have finally had an update on the issue with the Real Time Traffic Information. A fix has been found and will be available in our workshops over the next few weeks. Once the fix has been released to your retailer over the next few weeks, they will start taking bookings to get this matter resolved. I apologise that this is not able to be done via an over-the-air update. Once we have a confirmed date for release, I will, of course, update you again via email. I would also like to take this opportunity to thank you for your patience on this while our teams have been collaborating with the developers of the RTTI to get a fix in place.​“
En wie is de schrijver van dat heugelijke nieuws? Bijzonder dat men hier in NL die info niet deelt (of niet heeft…)
Indien info klopt dan kunnen we (zoals al verwacht) met zn allen in de rij bij de dealer voor een update… zullen ze blij mee zijn <not>
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
IzzyT6
2nd Gear member

Communicatie richting klanten verbeteren, schrijft Customer Care van Volvo hierboven.

Sure, wie gelooft het nog…

Ik heb merk er in elk geval helemaal niets van.
Volvo V60 T6 Twin Engine Inscription april 2020
MisterNick
2nd Gear member

IzzyT6 schreef: 20.06.2025 - 07:32 Communicatie richting klanten verbeteren, schrijft Customer Care van Volvo hierboven.

Sure, wie gelooft het nog…

Ik heb merk er in elk geval helemaal niets van.
Een keer goed nieuws kunnen geven is niet hetzelfde als betere communicatie😂
Volvo V60 T6 Twin Engine R-Design Fusion Red (2020)
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie van Volvo”