Van XC90 D5 via V60 D6 naar XC90T8
- Bart
- 8th Gear member
- Berichten: 12873
- Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
- Locatie: Nijmegen
De reactie waar je op hoopt, en die eigenlijk niet minder dan correct is. Top!
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10581
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Het enige juiste antwoord lijkt mij.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6679
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Meneer Van Dalen wacht nog op antwoord.... We gaan het zien, en anders gewoon na de vakantie. Geen zin in allemaal regelstress net voor de vakantie of het allemaal wel op tijd lukt, of dat dan opeens blijkt dat een wiel niet goed gebalanceerd is of zo en dat dan niet meer voor de vakantie te regelen is. Nee dank u. Behalve de schade/onvoldoende glans doen ze het verder prima.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6679
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Nou antwoord gehad en we gaan het niet meer voor de vakantie doen. Misschien stel ik het wel uit tot de winterwielen wissel.
Huidig verbruik: 2.8 liter op 1191 kilometer
Huidig verbruik: 2.8 liter op 1191 kilometer

Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3943
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
En je stroomverbruik? Nog 1,5 jaar...

2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6679
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Tja dat stroomverbruik.... Ik vind persoonlijk de rekenmethode waarbij je de prijs per kilometer stroom relateert aan prijs per kilometer benzine niet zo relevant.
Het uiteindelijke voordeel wat je kunt bereiken met een PIH is zo sterk afhankelijk van je rijpatroon. Voorbeeld:
Tot dit jaar reed ik 30K per jaar, gemiddeld verbruik 1:18 en verbruikte ik circa 2000kWh aan stroom, regelmatig afstanden van 100 tot 250 km enkele reis. Zonder laden zou dat verbruik rond de 1:11 zijn (op basis van praktijk ervaring).
Sinds januari rijdt mijn vrouw met de Volvo, is de afstand per jaar gehalveerd en zal het verbruik zonder laden zo maar op 1:8 uitkomen denk ik gemiddeld (veel korte ritjes, dus veel hoger verbruik).
Dus 15K/1:8, respectievelijk 15K/1:30 levert 3475,- respectievelijk 925,- euro aan benzinekosten. Mijn dynamische stroomprijs is gemiddeld een 12,5 per kWh.
Dit jaar 1225,65 kWh geladen tot nu toe, dus maal 12,5 cent is dat 153,- euro aan stroomkosten. Als ik dat over een jaar omreken betaal ik dus 925 + 306 euro aan kosten voor de PIH tegen anders 3475,- euro.
Ergo, mijn T8 is een moneymaker
Het uiteindelijke voordeel wat je kunt bereiken met een PIH is zo sterk afhankelijk van je rijpatroon. Voorbeeld:
Tot dit jaar reed ik 30K per jaar, gemiddeld verbruik 1:18 en verbruikte ik circa 2000kWh aan stroom, regelmatig afstanden van 100 tot 250 km enkele reis. Zonder laden zou dat verbruik rond de 1:11 zijn (op basis van praktijk ervaring).
Sinds januari rijdt mijn vrouw met de Volvo, is de afstand per jaar gehalveerd en zal het verbruik zonder laden zo maar op 1:8 uitkomen denk ik gemiddeld (veel korte ritjes, dus veel hoger verbruik).
Dus 15K/1:8, respectievelijk 15K/1:30 levert 3475,- respectievelijk 925,- euro aan benzinekosten. Mijn dynamische stroomprijs is gemiddeld een 12,5 per kWh.
Dit jaar 1225,65 kWh geladen tot nu toe, dus maal 12,5 cent is dat 153,- euro aan stroomkosten. Als ik dat over een jaar omreken betaal ik dus 925 + 306 euro aan kosten voor de PIH tegen anders 3475,- euro.
Ergo, mijn T8 is een moneymaker

Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3717
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Dus een verschil van 2250 euro. Na 5 jaar is dat 11.250 euro.
Zie hier de business case voor een nieuw accu pakket.
Zie hier de business case voor een nieuw accu pakket.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3943
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Zo is het.
OBC lader en Erad erbij en straks weer de volledige MRB.
OBC lader en Erad erbij en straks weer de volledige MRB.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6679
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
OBC (zelf moeten betalen) en ERAD (onder garantie bij de eerste eigenaar) zijn al vervangen........ En ja, vanaf volgend jaar betaal ik een 300 euro per jaar meer MRB dan een vergelijkbare T5, heb je zeker een punt.
Maar de eerlijkheid is dan ook dat ik in de afgelopen 5 jaar al heel veel geld heb bespaard aan brandstofkosten én MRB.
Grofweg had ik met een non-hybride in de afgelopen 5 jaar en 150K km ongeveer 25K aan brandstof uitgegeven en 3800 euro aan MRB.
In werkelijkheid was dat ongeveer 15.5K aan brandstof, nog geen 1000 aan stroom en 1900 aan MRB. Kortom, ruim 10K bespaard.
Trek daar de kosten voor de OBC vanaf en de besparing is nog steeds 8K.
En dan zijn er nog een heleboel voor mij positieve verschillen in comfort, de power/souplesse i.c.m. de caravan, etc.
Dus al zou de business case niet positief zijn in financieel opzicht, dan nog blijft een PIH voor mij persoonlijk een hele fijne machine.
Iedereen maakt zo zijn eigen afweging denk ik.

Maar de eerlijkheid is dan ook dat ik in de afgelopen 5 jaar al heel veel geld heb bespaard aan brandstofkosten én MRB.
Grofweg had ik met een non-hybride in de afgelopen 5 jaar en 150K km ongeveer 25K aan brandstof uitgegeven en 3800 euro aan MRB.
In werkelijkheid was dat ongeveer 15.5K aan brandstof, nog geen 1000 aan stroom en 1900 aan MRB. Kortom, ruim 10K bespaard.
Trek daar de kosten voor de OBC vanaf en de besparing is nog steeds 8K.
En dan zijn er nog een heleboel voor mij positieve verschillen in comfort, de power/souplesse i.c.m. de caravan, etc.
Dus al zou de business case niet positief zijn in financieel opzicht, dan nog blijft een PIH voor mij persoonlijk een hele fijne machine.
Iedereen maakt zo zijn eigen afweging denk ik.

Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5299
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
25 k€ brandstof voor 150 kkm's in een XC90T5 hmm denk het niet het grote voordeel van een goed gebruikte PHEV is dat je e gebruikt op de korte stukjes waar een koude ICE nu juist zo enorm inefficiënt is (koude motor).
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6679
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Waar ga ik volgens jou dan de mist in Niels? Mijn ervaringscijfers over de afgelopen 5 jaren heb ik hierboven al aangegeven: met laden 1:18, zonder 1:11 gemiddeld. Mijn rekensom is dan 150K/1:11 x 1,85 als gemiddelde prijs per liter en dat is volgens mij ruim 25K.
Of bedoel je dat je met een T5 nog veel meer dan die 25K kwijt was geweest?
Eens namelijk dat een PHEV maximaal voordeel heeft t.o.v. een ICE bij korte stukjes, hadden wij nu een T5 gehad denk ik dat ik blij mag zijn met een 1:8 gemiddeld......
Of bedoel je dat je met een T5 nog veel meer dan die 25K kwijt was geweest?
Eens namelijk dat een PHEV maximaal voordeel heeft t.o.v. een ICE bij korte stukjes, hadden wij nu een T5 gehad denk ik dat ik blij mag zijn met een 1:8 gemiddeld......
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5299
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Ik ben er van overtuigd idd dat je met een T5 meer kwijt geweest zou zijn geweest nu zijn je ritten zonder laden juist de lange ritten geweest, ice relatief zuinig had je ook de korte ritten op de ice gedaan geeft dat een fors hoger verbruik