Gonzende (cuppende) achterbanden 4-seizoenen

De volledig elektrische XC40, eerder bekend als Recharge
Plaats reactie
mjhjansen
1st Gear member

Onze XC40 recharge van 2022 is voorzien van 4 seizoen banden van Pirelli, type Scorpion die achter echter behoorlijk aan het gonzen zijn. Zijn er die dit herkennen? Zit nog ruim 5 mm profiel op. Welke 4 seizoenen band bevalt het beste? De een raadt me Vredesteins aan, de ander Michelins. Hoor graag.
WillyWortel2
5th Gear member

Cuppen bij banden treedt meestal op bij de niet aangedreven wielen.
Het komt meer voor bij auto's met voorwielaandrijving en dan vooral bij de achterwielen.
Het is ook afhankelijk van het merk en het type band.

De Cross Climate van Michelin krijgt erg veel waardering. Die banden zaten onder de V70 die ik gebruikt kocht.
Tot mijn genoegen kreeg ik een andere V70 toen de CC banden werden vervangen door Continental zomerbanden.
Euromaster hield vol dat het vage weggedrag van de V70 niet aan de Michelin banden kon liggen.
De V70 was goed uitgelijnd, daar kon het volgens Euromaster niet aan liggen.

Ik wissel twee keer per jaar van zomer naar winterbanden en vv. Voor mij geen All Season banden meer.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Rawils
1st Gear member

Ik heb een XC40 MY24 met achterwielaandrijving en Michelin CrossClimate 2 op 19" velgen en sinds een maand of zo hoor ik ook een gonzend of trommelend geluid van de achterwielen komen wat nog het meest lijkt op een kapot wiellager (bekend geluid bij cuppende banden) en zit er nog zo'n 3mm op de Michelins, dus die zijn sowieso aan vervanging toe.

Als ik met de hand over het profiel van de banden strijk, voel ik echter niets bijzonders.. Afijn, ik had al een set nieuwe 20" wielen gekocht en nieuwe banden (CC3) dus die gaan er binnenkort onder en wordt de 19" set verkocht. Voor de rest heb ik geen slechte ervaringen met all seasons. Voor ons gematigde klimaat zijn ze perfect. Alleen als ik met de wintersport zou gaan dan zou ik voor een aparte set zomer- en winterbanden gaan.

Goed geteste allseasons zijn:
Michelin CrossClimate 2 (of de nieuwe 3)
Continental AllSeasonContact 2
Bridgestone Turanza All Season 6
Zie deze test en deze.
Tyrereviews.com is wat mij betreft de beste bandentester die er is.
Volvo XC40 SMER Plus MY24 in Vapour Grey
Hans Eilander
7th Gear member

Zelf heb ik ook overwogen om naar All Seasons over te stappen. Maar daar echte strenge winters tot de uitzondering behoren, kies ik bewust voor zomerbanden. Bijkomend voordeel is, dat ik in het geval van sneeuw, de auto kan laten staan, tot de weg weer schoon is. Dus voor mij geen bandenwissel meer.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Rawils
1st Gear member

Hans Eilander schreef: 30.07.2025 - 10:02 Zelf heb ik ook overwogen om naar All Seasons over te stappen. Maar daar echte strenge winters tot de uitzondering behoren, kies ik bewust voor zomerbanden. Bijkomend voordeel is, dat ik in het geval van sneeuw, de auto kan laten staan, tot de weg weer schoon is. Dus voor mij geen bandenwissel meer.
Dat is een overweging, maar bedenk wel dat de rubbercompound van zomerbanden onder de 7 graden veel harder wordt en de grip dienovereenkomstig minder. Dus ook al is er geen sneeuw of ijs dan heb je alsnog een veel langere remweg bij bijvoorbeeld regen. En helaas regent het bij ons in de wintermaanden nogal vaak...

Winterbanden hebben daarentegen weer een (voor ons milde klimaat) veel te zachte rubbercompound en zijn eigenlijk alleen geschikt voor landen met echt strenge winters met veel sneeuw en ijs, zoals dus op de wintersport. Dan zou ik liever voor winterbanden gaan.

Maar de huidige moderne all season banden zijn dermate goed dat ze in veel bandentesten net zo goed of zelfs beter scoren in de sneeuw dan de gemiddelde winterband.
Zelf noem ik all season banden eigenlijk liever "mild climate" banden.
Rawils
1st Gear member

Bottomline is dat met de moderne nieuwe rubbercompounds van de grote merken all season banden steeds beter worden, zeker voor landen met een gematigd zeeklimaat zoals de onze.
Waar zomerbanden excelleren bij hogere temperaturen, zijn ze veel slechter onder de 7 graden. Winterbanden doen het dan weer heel goed in temperaturen beneden de 5 graden en met sneeuw en ijs maar beroerd boven de tien graden en slijten ze dan ook nog eens snel.

Vroeger waren all season banden echt een compromis, maar de hi-tech rubbercompounds zijn tegenwoordig zo goed dat ze een veel breder temperatuurbereik hebben dan zeg eens 8-10 jaar geleden. Daarom presteren banden als de Michelin CrossClimate 2 zo goed en met de CrossClimate 3 is dat nog weer verder verbeterd, zie deze test van Tyrereviews.
Verder vat dit artikel het goed samen.
Plaats reactie

Terug naar “EX40”