Software update (OTA) voertuig niet vergrendeld

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Plaats reactie
Arthurj
2nd Gear member

Vandaag geprobeerd de 1e OTA te installeren op de XC 40. Helaas, het voertuig is niet vergrendeld.... zegt de melding in de app. Ik snap hem niet, nogmaals geprobeerd, fysiek auto gecheckt, alles op slot. App gesloten en opnieuw geopend en nieuwe poging ondernomen... Melding blijft, alle portieren zijn gesloten incl. kofferruimte. Wat mis ik?
Hans Eilander
7th Gear member

Het zou mijns inziens, met de huidige prijzen van nieuwe EV,s niet zo moeten zijn, dat je zelf de updates zou moeten installeren, maar dat dit automatisch via OTA moet gaan, zonder dat je daar omkijken naar hebt. Maar.......wie ben ik? Ik ben blij dat ik al dat gek*t niet heb met mijn XC40.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
-KJ-
5th Gear member

En dan gaat de auto ineens helemaal vanzelf een update installeren (waardoor je niet kunt rijden) terwijl je dringend weg moet. Nee, ik kies liever zelf het moment waarop de update wordt geïnstalleerd.
Arthurj
2nd Gear member

-KJ- schreef: 29.08.2025 - 00:06 En dan gaat de auto ineens helemaal vanzelf een update installeren (waardoor je niet kunt rijden) terwijl je dringend weg moet. Nee, ik kies liever zelf het moment waarop de update wordt geïnstalleerd.
Ik koos zelf het moment voor die update.... (dat dan weer wel).
mga1600
6th Gear member

Hans Eilander schreef: 28.08.2025 - 22:51 Het zou mijns inziens, met de huidige prijzen van nieuwe EV,s niet zo moeten zijn, dat je zelf de updates zou moeten installeren, maar dat dit automatisch via OTA moet gaan, zonder dat je daar omkijken naar hebt. Maar.......wie ben ik? Ik ben blij dat ik al dat gek*t niet heb met mijn XC40.
Het OTA proces is niet iets om angst voor te hebben! Maar het gaat het niet alleen om “dure EV’s “ maar om alle nieuwere tyoes. Inmiddels 2.500.000 exemplaren zegt Volvo die het AAOS systeem hebben. De XC40 (non-EV versies) was het laatste model wat bid oude Sensus had. En bij Sensus zul je naar de dealer moeten voor updates.

Maar het updaten per OTA gaat echt heel eenvoudig, zeker met de nieuwe app-versie: Je krijgt bij de een bericht op je telefoon als de software klaar staat en kunt daar aangeven wanneer de installatie ervan moet plaatsvinden (nu of gepland) . Daarbij geeft de app nog eens het lijstje met voorwaarden (auto moet afgesloten zijn, internet bereik hebben en niet aan het laden zijn etc. ).

De installatie gaat automatisch (het gaat net zo gemakkelijk als de update van bijvoorbeeld een iPhone)..Je hoeft er niet eens je luie stoel voor uit , je ziet de voortgang in de app en je krijgt een bericht als het klaar is. Wat mij betreft een heel stuk simpeler dan 30 km naar de dealer rijden, daar moeten wachten en weer 30 km terug.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Hans Eilander
7th Gear member

Tja, het is maar hoe je het bekijkt. Ik ben misschien al te oud voor deze wereld. Ik heb geen telefoon, waar ik apps kan ontvangen. En ja, ik heb inderdaad nog Sensus. Een keer per jaar naar de dealer voor een servicebeurt, en daar krijgt mijn Volvo de benodigde updates. Al snap ik nog steeds niet, waarom een auto elk jaar weer nieuwe updates moet krijgen. Als alles naar behoren werkt, vind ik het prima. Nooit geen gekloot met updates die niet werken. Als ik soms die verhalen lees, denk ik: Man, man, man, wat een getob. En wat ik bedoel met dure EV,s zijn alle auto's, ongeacht het merk, die meer kosten dan € 45K. Dat is omgerekend in guldens, een ton! Ook hoorde ik in de wandelgangen, dat Tesla dat veel beter voor elkaar heeft. Die benodigde updates gebeuren naar ik begreep s,nachts, als je ligt te slapen.
Dat dus.....
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
mga1600
6th Gear member

Hans Eilander schreef: 29.08.2025 - 10:22 Tja, het is maar hoe je het bekijkt. Ik ben misschien al te oud voor deze wereld. Ik heb geen telefoon, waar ik apps kan ontvangen. En ja, ik heb inderdaad nog Sensus. Een keer per jaar naar de dealer voor een servicebeurt, en daar krijgt mijn Volvo de benodigde updates. Al snap ik nog steeds niet, waarom een auto elk jaar weer nieuwe updates moet krijgen. Als alles naar behoren werkt, vind ik het prima. Nooit geen gekloot met updates die niet werken. Als ik soms die verhalen lees, denk ik: Man, man, man, wat een getob. En wat ik bedoel met dure EV,s zijn alle auto's, ongeacht het merk, die meer kosten dan € 45K. Dat is omgerekend in guldens, een ton! Ook hoorde ik in de wandelgangen, dat Tesla dat veel beter voor elkaar heeft. Die benodigde updates gebeuren naar ik begreep s,nachts, als je ligt te slapen.
Dat dus.....
Ik heb al sinds eind 2020 met AAOS auto’s gereden en dus alle OTA-updates binnen gekregen die Volvo ooit uitbracht en nooit maar dan ook nooit een probleem met de installatie van zo’n update gehad.

Zelf ben ik ook niet zo heel erg jong meer (ik ben 76), maar ben van mening dat je zonder smartphone je jezelf (nodeloos) tekort doet - ook bij een sensus auto - omdat het een afstandsbediening voor je auto vormt. Voorwarmen van de auto als de auto met bevroren ramen staat, navigatiebestemming vanuit huis doorsturen naar de auto en allerlei auto’s functies controleren.

Maar ook voor heel andere doeleinden is de telefoon tegenwoordig in mijn ogen eigenlijk vrijwel
onmisbaar. Het vormt een raam op de wereld. Zeker als je wat ouder bent en wellicht wat minder mobile bent ( gelukkig nog niet het geval) is het een uitkomst. Nieuwsberichten, bankzaken, e-mails, je besteld er je er je aankopen mee, je typt er berichtjes mee op het Volvo forum (haha) etc. Ik ben nogal een knutselaar en als ik iets uit elkaar haal maak ik veel foto’s zodat ik later weet hoe het ook alweer in elkaar moet, recent bijvoorbeeld mijn laserprinter (die rare strepen gaf) gedemonteerd, schoongemaakt en weer in elkaar gezet aan de hand van de foto’s. Idem ons espresso apparaat dat geen bonen meer wilde malen van een nieuwe maalunit voorzien.
Die telefoon zit in mijn zak en is dus altijd bij de hand om iets vast te leggen. Ik zie mezelf niet echt als verslaafd aan dat ding, maar zou - als het even kan- niet zonder meer willen. En o ja……je kunt er ook mee bellen…….
.
[Ook bij Tesla moet je zelf het ‘update commando’ geven, da’s op zich niet anders dan bij Volvo. En ook bij Volvo kun je die updates plannen zodat ze in de nacht gebeuren als dat beter uitkomt]
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Plaats reactie

Terug naar “XC40”