dimitripb schreef: ↑29.08.2025 - 17:24
Wellicht dat BLIS dus soms gaat branden wanneer je auto's met een aanzienlijk snelheidsverschil inhaalt,
Maar dan klopt het toch wat ik zeg?
Jij beweert nl. van niet...
Anyway, heel logisch lijkt het idd niet. Als BLIS maar gaat branden bij auto's die van achter komen, daar vind ik de meerwaarde van BLIS zitten.
Niet voor situaties waarin je de auto net gepasseerd bent.
Tenzij dat passeren dan weer heel langzaam plaatsvindt......
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
raspaardje schreef: ↑29.08.2025 - 19:05
Maar dan klopt het toch wat ik z
Nee, lees het even goed. Enerzijds beschrijf ik hoe het volgens Volvo zou moeten werken. Namelijk alleen als je ingehaald wordt en niet als je zelf inhaalt en dan alleen als het snelheidsverschil klein is.
Daar tegenover staat mijn eigen ervaring van gisterenochtend: als je zelf inhaalt gaat BLIS ook regelmatig aan (wat dus niet strookt met wat Volvo zegt) en daarnaast is het patroon dan raar: bij een heel klein snelheidsverschil gaat het niet aan, bij een middelmatig snelheidsverschil wel en bij een groot snelheidsverschil weer niet.
dimitripb schreef: ↑29.08.2025 - 22:54
....Enerzijds beschrijf ik hoe het volgens Volvo zou moeten werken. Namelijk alleen als je ingehaald wordt....
BLIS waarschuwt naar mijn ervaring voor zowel auto's die jij inhaalt, als de auto's die jou inhalen.
Ik ben het met je eens dat het in de handleiding anders verwoord is. Maar even logisch redenerend: ook een auto die jij met een miniem snelheidsverschil inhaalt kan op een gegeven moment, zij het kort, in de dode hoek zitten.
Het lijkt me ook best lastig om in de handleiding exact te beschrijven hoe het systeem werkt, maar ik houd me vast aan de basis beschrijving uit de handleiding:
BLIS is een hulpmiddel om u te waarschuwen voor:
- voertuigen in de dode hoek
- snel naderende achterliggers in de linker en rechter rijbaan naast uw auto
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gouwe schreef: ↑30.08.2025 - 16:58
Ik ben het met je eens dat het in de handleiding anders verwoord is. Maar even logisch redenerend: ook een auto die jij met een miniem snelheidsverschil inhaalt kan op een gegeven moment, zij het kort, in de dode hoek zitten.
Dat is dus precies wat ik al diverse posts probeer aan te geven.
Zo lastig lijkt het me niet te beschrijven. Er staat expliciet dat het alleen werkt als je ingehaald wordt. Als het ook behoort te werken als je zelf iemand inhaalt had men dat gewoon kunnen omschrijven.
Gouwe schreef: ↑30.08.2025 - 16:58
Dat is dus precies wat ik al diverse posts probeer aan te geven.
Zo lastig lijkt het me niet te beschrijven. Er staat expliciet dat het alleen werkt als je ingehaald wordt. Als het ook behoort te werken als je zelf iemand inhaalt had men dat gewoon kunnen omschrijven.
dimitripb schreef: ↑30.08.2025 - 20:29
....Zo lastig lijkt het me niet te beschrijven. Er staat expliciet dat het alleen werkt als je ingehaald wordt. Als het ook behoort te werken als je zelf iemand inhaalt had men dat gewoon kunnen omschrijven.
Vertaalfouten? Interpretatiefout?
Je vergeet 9 (opnieuw) een essentieel onderdeel van mijn reactie mee te nemen: er staat heel duidelijk in (mijn citaat van) de handleiding dat het 1. een dodehoekwaarschuwingssysteem is en 2. een systeem om SNEL van achteren naderende voertuigen te detecteren.
Als dat de twee criteria zijn komt dat 1:1 over met mijn ervaringen (en kennelijk ook van die van jou) en vind ik het niet interessant dat in de verdere uitleg in de handleiding het "verkeerd" staat omschreven.