XG60 T8 of T6 welke ?

De Nieuwe XC60
Plaats reactie
pskars
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 05.05.2019 - 20:42

Ik rij nu de volvo xc60 d3 wil de overstap maken naar de T8 of de T6 woon op een appartement heb wel een fietsen schuur met 230 gelinkt aan mijn meterkast van mijn appartement .Is het een optie om daarmee op te laden en hoeveel tijd kost een oplaadbeurt met 230.Welke Volvo zou de beste zijn .Ik rij 10000km rond mijn woonplaats en 12000km met de caravan. Hoor graag jullie mening.
Overigens de D3 doet het perfect (150000km)
Vriendelijke groet
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10932
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Hé dat is ongeveer, jij ietsje meer, wat ik ook rij met de XC60 T8.
Zoek er wel één met Luchtvering... als caravanrijden ga jij daaaaar heeeel blij van worden. Hier hangt er een 250 brede Zweed achter en ik heb dit jaar in Zweden enorm veel rust in de auto gehad en rust met het rijden. Het is een welkome luxe die je als caravanrijder gaat waarderen.

Opladen kan ook op een publieke laadplek middels een laadpas. Dat werkt eigenlijk ook prima. Heb je panelen op het dak dan loont een stroomdraadje vanuit de fietsenschuur. Hoeveel tijd het kost dat zou ik niet weten. Hier met een laadpaal en zonnepanelen doet hij er, gokje een uur of 4-5 over van leeg naar vol? Ik heb eigenlijk werkelijk waar geen idee hoe lang hij er over doet.
Met laadpas en publieke laadpaal gaat het laden ook meer dan voortreffelijk. Ik gebruik dat ook zo af en toe als ik onderweg ben en de accu is leeg.

Succes met het zoeken naar een fraaie T8.
“Carpe Diem”
Een zwarte XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20, een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”.
Een zwarte C70 T5 Tourer My' 12, een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo". Een auto met inmiddels een “lang verhaal”.......
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
adderoos
3rd Gear member
Berichten: 275
Lid geworden op: 28.04.2023 - 20:44

Afhankelijk van de 230 v lader en de instellingen die er mogelijk zijn.
Als ik op 10A laad dan duurt dat ongeveer zo'n 7 uur, zou dat op 6A zijn dan gaat dat richting de 10 uur.
Kijk wel even goed wat de kwaliteit van het stopcontact is in de fietsschuur en wat er nog meer op de groep is aangesloten als je richting de 10A gaat.
Maar kijk ook naar de rest van de gebruikte aparaten en het totale gebruik, zeker met een elektrisch kookplaat, wasmachine, oven, vaatwasser te gelijk aan.
Dan krijgt de hoofdzekering het behoorlijk zwaar bij een 1 fase installatie, in het donker en of kou zitten is niet fijn met de winter op komst.
Het verschil tussen de T6 en de T8 is niet zo groot vind ik, rijden beide lekker en wanneer nodig gaan beide goed vooruit.
Jolo
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 31.10.2023 - 19:18

Mijn vorige Volvo XC40 kon ik via een wandcontactdoos opladen met max. 10A door middel van een Mennekes lader (begrensd op 10A) die bij de Volvo werd geleverd (de Mennekes lader heb ik nog liggen).
Als je uit veiligheidsoverweging met max 10A laadt dan is dit 2.300 Watt per uur (10Ax230V).
Het Accupakket van een T6/T8 (longrange 2024) is circa 18 kW, het laden duurt dan circa 8 uur.
Uiteraard zal het laden onderweg sneller gaan.

Mijn huidige XC60 (model 2024) kan via 2-fasen worden opgeladen, voor 2024 was opladen via slechts 1-fase mogelijk.
Om met 2 fasen te kunne laden is onze huisinstallatie omgebouwd naar een 3-fasen installatie, wat inhoudt:
- het plaatsen van een 3-fase hoofdschakelaar (actie elektricien);
- de 1-fase kWh-meter vervangen door een 3-fase kWh-meter (kan worden aangevraagd bij het energiebedrijf, deze komen pas als er een 3-fase hoofdschakelaar is gemonteerd);
- plaatsen van load balancing in de meterkast (zie opm.) (actie elektricien);
- laadpaal/box met 7m-kabel aangebracht op de buiten muur.

Opm: Load balancing is een techniek die het laadvermogen van een laadpaal dynamisch aanpast aan het actuele elektriciteitsverbruik in huis, om overbelasting van de meterkast en het stroomnet te voorkomen.
Het systeem communiceert met de meterkast en regelt de stroomtoevoer naar de auto, zodat er altijd binnen de capaciteit van de aansluiting wordt gebleven.
Als er meer stroom in het woonhuis wordt verbruikt, da vermindert het laadvermogen, en als er minder verbruik in huis is, dan kan de auto sneller laden.
XC60 T6 Plus Vapour Grey dark 2024, XC40 T5 Thunder Grey en veel meer auto moois!
Gebruikersavatar
Arnold
5th Gear member
Berichten: 1694
Lid geworden op: 17.06.2007 - 14:47
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Binnenkort ga ik voor mijn 3e XC60 - T8. Ik zou zo-ie-zo voor een met luchtvering kiezen. Dit rijdt super comfortabel. De mijne (2023 en 50.000km) komt binnenkort in de verkoop. Mocht je interesse hebben, stuur me een pb, dan geef ik je het adres van het garagebedrijf door.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2023 en 2025: XC60 T8-AWD-Recharge / 2020: XC60 T8 / 2019: V90 Cross Country D5 / 2018-8: Tesla Model S 100D
2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
pskars
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 05.05.2019 - 20:42

Hartelijke dank voor jullie reacties ga mijn voordeel mee halen
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”