Een vriend die momenteel een V60CC D3 van 2017 rijdt heeft me gevraagd om eens rond te kijken voor een benzine auto daar ze regelmatig meldingen krijgt ivm roetfilter en EGR.
Ik kwam een leuke XC40 T3 tegen van 2019 maar huiver een beetje bij het lezen van een 3 cyl motor.
Wat zijn de ervaringen hier met de T3 in een XC40 ?
Ervaringen XC40 T3
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8600
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 7248
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Ik snap ook niet waarom je moet huiveren van een 3 cilinder. Hier bijna 65.000 probleemloze kilometers weg. 3 cilinder motoren worden door best veel automerken toegepast. Zelfs de nieuwe generatie Volvo PIH XC40 T5 heeft een 3 cilinder.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8600
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Bij een 3 cylinder denk ik dan direct aan een brommobiel.
Ben nog steeds verknocht aan de 5 pitters, de VEA was voor mij al een grote stap…
Ben nog steeds verknocht aan de 5 pitters, de VEA was voor mij al een grote stap…
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
-
Stoyanov
- 3rd Gear member
- Berichten: 339
- Lid geworden op: 26.06.2024 - 10:31
Merk je niks van.
Bij de koude start klinkt hij even als een diesel, maar als hij warm is hoor je dat niet meer.
Koppel zat. Trekt prima.
Maar als je een diesel gewend bent kan het wellicht tegenvallen.
Ik waarschuw je voor het benzineverbruik.
3 cilinder wil niet zeggen dat hij voordelig rijdt.
Korte stukjes zijn killing. Met name op de winterdag.
Rijdt je vriend daarentegen veel snelwegkilometers, reken dan maar op 1:16 gemiddeld.
Veel stadskilometers ongeveer 1:10,5
Bij de koude start klinkt hij even als een diesel, maar als hij warm is hoor je dat niet meer.
Koppel zat. Trekt prima.
Maar als je een diesel gewend bent kan het wellicht tegenvallen.
Ik waarschuw je voor het benzineverbruik.
3 cilinder wil niet zeggen dat hij voordelig rijdt.
Korte stukjes zijn killing. Met name op de winterdag.
Rijdt je vriend daarentegen veel snelwegkilometers, reken dan maar op 1:16 gemiddeld.
Veel stadskilometers ongeveer 1:10,5
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 7248
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Ik rij hier veel gevarieerd. Veel dijken en dorpen, en 15% snelweg. Zit op een verbruik van 1:16. Wel met een rustige, defensieve rijstijl. Het verbruik is sterk afhankelijk, hoe je de rechtervoet gebruikt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 7248
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Dit is toch overduidelijk geen brommobiel?BlackcurrantV70 schreef: ↑03.11.2025 - 19:34 Bij een 3 cilinder denk ik dan direct aan een brommobiel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 28016
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Dat zijn 2 cilindersBlackcurrantV70 schreef: ↑03.11.2025 - 19:34 Bij een 3 cylinder denk ik dan direct aan een brommobiel.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8600
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Brommobiel was niet letterlijk bedoeld, ik vroeg me vooral af of de T2 en T3 motoren wel voldoen in een auto als een XC40, of dat het meer behelpen is.
Mijn vriend rijdt nu een V60CC D3 dus ze is wel het koppel van een diesel gewend, haar echtgenoot rijdt XC70 24d dus ook geen lichte auto.
Ze gaat alleszins een afspraak maken om de auto te bekijken en proef te rijden
Mijn vriend rijdt nu een V60CC D3 dus ze is wel het koppel van een diesel gewend, haar echtgenoot rijdt XC70 24d dus ook geen lichte auto.
Ze gaat alleszins een afspraak maken om de auto te bekijken en proef te rijden
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 7248
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
De T2 met 129 pk is zeker niet behelpen. Hij doet vlot en geruisloos zijn werk, en als het echt nodig is bij krap invoegen, vind ik hem zelfs verrassend snel. Ik heb geen trekhaak of caravan. Ik kan me voorstellen als je regelmatig door Europa met de caravan op vakantie wil, dan is meer pk's wel gewenst. Maar ik vind de 3 cilinder helemaal top. Bovendien nog relatief zuinig, voor pakweg bijna 1700 kg. ( auto met chauffeur)BlackcurrantV70 schreef: ↑04.11.2025 - 17:59 Brommobiel was niet letterlijk bedoeld, ik vroeg me vooral af of de T2 en T3 motoren wel voldoen in een auto als een XC40, of dat het meer behelpen is.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 28016
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Als je een D3 gewend bent kan ik me voorstellen dat een T2 wel echt als een stap terug voelt.
Zou dan voor een T3 of T4 kijken als ik voor mezelf spreek.
Zou dan voor een T3 of T4 kijken als ik voor mezelf spreek.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- EasyWim
- 2nd Gear member
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 29.09.2024 - 21:53
Die 3 cilinder roffelt veel minder dan een 3 cilinder in een Suzuki Alto. Misschien dat je er iets van merkt (iets rauwer) tijdens het flink gasgeven, maar dat went heel snel. Bij constante snelheid of gewoon gasgeven merk je niet eens dat het een 3 cilinder is. Die van mij verbruikt geen olie en ik vind hem dus prima rijden. Het vermogen is echt ruim voldoende, vanwege een zwaardere caravan achter de auto heb ik hem laten tunen tot een T4 (190pk). Hij is nu echt heel snel en het kostte maar 370 euro. Ook qua koppel doet hij nu niet meer onder voor een diesel uitvoering. Een zeer veelzijdige motor dus, ook na 110k op de teller.
XC40 T3 Momentum PRO automaat uit 2020 (getuned door Obbe naar T4)
-
Stoyanov
- 3rd Gear member
- Berichten: 339
- Lid geworden op: 26.06.2024 - 10:31
Dat tunen tot T4, merk je daar iets van met schakelen?EasyWim schreef: ↑04.11.2025 - 21:14 Die 3 cilinder roffelt veel minder dan een 3 cilinder in een Suzuki Alto. Misschien dat je er iets van merkt (iets rauwer) tijdens het flink gasgeven, maar dat went heel snel. Bij constante snelheid of gewoon gasgeven merk je niet eens dat het een 3 cilinder is. Die van mij verbruikt geen olie en ik vind hem dus prima rijden. Het vermogen is echt ruim voldoende, vanwege een zwaardere caravan achter de auto heb ik hem laten tunen tot een T4 (190pk). Hij is nu echt heel snel en het kostte maar 370 euro. Ook qua koppel doet hij nu niet meer onder voor een diesel uitvoering. Een zeer veelzijdige motor dus, ook na 110k op de teller.
De bak wil in 'normale' toestand wel eens 1 versnelling te hoog staan bij een lagere snelheid, waardoor je na een bocht wat trager bent. Hoe is dat na de update?
En.... wordt die tuning niet overschreven bij een update door de garage?
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8600
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Bedankt iedereen voor de feedback, hier ben ik echt mee geholpen.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 7248
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
De kans dat de Tuning bij een servicebeurt bij Volvo word overgeschreven, is vrij groot. Ik wilde mijn T2 op laten schroeven naar 190 pk. Maar word de Tuning (per ongeluk) overgeschreven, moet ik wel naar de andere kant van het land, om dit weer recht te laten breien. Buiten dat, komt ook de garantie (coulance) in het geding bij Tunen, bij eventuele motorschade. Daarom heb ik de Tuning niet gedaan.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- EasyWim
- 2nd Gear member
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 29.09.2024 - 21:53
Ik heb de tuning in eerste instantie laten doen omdat ik de automaat te traag vond schakelen. En wat Obbe zei klopt inderdaad, de bak is zelflerend en is na het tunen in de loop der tijd steeds beter gaan schakelen.Stoyanov schreef: ↑05.11.2025 - 05:02 Dat tunen tot T4, merk je daar iets van met schakelen?
De bak wil in 'normale' toestand wel eens 1 versnelling te hoog staan bij een lagere snelheid, waardoor je na een bocht wat trager bent. Hoe is dat na de update?
En.... wordt die tuning niet overschreven bij een update door de garage?
Ik vertel de garage dat ze het motormanagement niet moeten overschrijven vanwege de tuning. Maar lang niet alle updates zijn zo uitgebreid dat het motormanagement wordt overschreven.
XC40 T3 Momentum PRO automaat uit 2020 (getuned door Obbe naar T4)
-
Stoyanov
- 3rd Gear member
- Berichten: 339
- Lid geworden op: 26.06.2024 - 10:31
EasyWim schreef: ↑05.11.2025 - 21:33Stoyanov schreef: ↑05.11.2025 - 05:02 Dat tunen tot T4, merk je daar iets van met schakelen?
De bak wil in 'normale' toestand wel eens 1 versnelling te hoog staan bij een lagere snelheid, waardoor je na een bocht wat trager bent. Hoe is dat na de update?
En.... wordt die tuning niet overschreven bij een update door de garage?
Ik heb de tuning in eerste instantie laten doen omdat ik de automaat te traag vond schakelen. En wat Obbe zei klopt inderdaad, de bak is zelflerend en is na het tunen in de loop der tijd steeds beter gaan schakelen.
Ik vertel de garage dat ze het motormanagement niet moeten overschrijven vanwege de tuning. Maar lang niet alle updates zijn zo uitgebreid dat het motormanagement wordt overschreven.
Geldt die zelflerendheid ook bij de standaard T3 instellingen? Of moet je daarvoor per se de motor laten tunen? Ik kan daar op Chat-GPT namelijk niets over vinden
- EasyWim
- 2nd Gear member
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 29.09.2024 - 21:53
Van de website van Obbe:
De software in de TCM (transmission control module) is bij de aisin warner automaten die volvo gebruikt eigenlijk niet echt aan te passen.
Bij aisin warner is de TCM adaptief, met andere woorden, de automaat past zich naar de berijder en waarden uit de ECM aan.
Het tunen van de automaten van aisin warner kan dus via de ECM.
Men kan dus in de software van de ECM (engine control module) de torque limiters van de automaat aanpassen naar andere waarden.
Door de limiters in de ECM b.v. mooier lineair te maken, krijgt men een soepeler schakel gedrag van de automaat.
Men kan de automaat ook eerder of later laten schakelen via deze limiters.
Bij sommige Engine Control Modules kan men zelfs per versnelling aangeven tot welke waarden deze mag gaan.
Helaas kan niet bij elke ECM de automaat limiters aangepast worden.
De software in de TCM (transmission control module) is bij de aisin warner automaten die volvo gebruikt eigenlijk niet echt aan te passen.
Bij aisin warner is de TCM adaptief, met andere woorden, de automaat past zich naar de berijder en waarden uit de ECM aan.
Het tunen van de automaten van aisin warner kan dus via de ECM.
Men kan dus in de software van de ECM (engine control module) de torque limiters van de automaat aanpassen naar andere waarden.
Door de limiters in de ECM b.v. mooier lineair te maken, krijgt men een soepeler schakel gedrag van de automaat.
Men kan de automaat ook eerder of later laten schakelen via deze limiters.
Bij sommige Engine Control Modules kan men zelfs per versnelling aangeven tot welke waarden deze mag gaan.
Helaas kan niet bij elke ECM de automaat limiters aangepast worden.
XC40 T3 Momentum PRO automaat uit 2020 (getuned door Obbe naar T4)















