Software ellende 😒

Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 2306
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

raspaardje welke invloed hebben we?
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 4404
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Weinig, ik begrijp je vraag.
Ik zeg ook niet dat je je auto bij een dealer moet neerzetten.

Maar velen vinden AAOS helemaal prima, ook al moeten ze oa. elke lange rit de reset knop indrukken.
Dat bedoel ik met cognitieve dissonantiereductie.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 2306
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Ja cirkel van invloed. Ik zou niet willen ruilen met Sensus, maar het is ongekend hoe vaak en hoeveel bugs ze (her)introduceren bij updates. Voor mij ook een serieuze overweging om Volvo los te laten uiteindelijk. Het is echt bedroevend.
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1494
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

raspaardje schreef: 17.11.2025 - 10:13
Maar velen vinden AAOS helemaal prima, ook al moeten ze oa. elke lange rit de reset knop indrukken.
Dat bedoel ik met cognitieve dissonantiereductie.
Misschien omdat het bij anderen gewoon prima werkt. Ik heb werkelijk geen enkel van de door jou gemelde problemen met mijn V90 met 3.7.0. Net zo min dat ik het systeem regelmatig hoef te resetten, zelfs niet als ik in één keer 800 km rijd. Ik heb geen reden tot klagen met mijn AAOS omdat er gewoon geen problemen zijn.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 4404
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

J33Bee schreef: 17.11.2025 - 09:23 3.7.0 heeft weer coming home issues. Interieurverlichting gaat niet aan, kessy is mega traag, de laadpaal reageert ook traag omdat de auto niet thuis geeft, de stoel gaat niet terug in zijn stand wanneer de andere sleutel wordt gebruikt. Maar heej PiP is wel weer gemaakt...
EVV schreef: 17.11.2025 - 11:19 Misschien omdat het bij anderen gewoon prima werkt. Ik heb werkelijk geen enkel van de door jou gemelde problemen met mijn V90 met 3.7.0. Net zo min dat ik het systeem regelmatig hoef te resetten, zelfs niet als ik in één keer 800 km rijd. Ik heb geen reden tot klagen met mijn AAOS omdat er gewoon geen problemen zijn.
Heb je keyless entry, gebruik je de andere sleutel icm elektrische stoelen?
Draait je systeem op 3.7.0?

Het is natuurlijk fijn als je geen problemen ervaart.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
Henry82
6th Gear member
Berichten: 2592
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Hier ook probleemloos op 3.7.0. Keyless werkt prima, maar maak geen gebruik van een tweede sleutel.
Wel elektrische stoelen, maar gewoon 1 en 2 geprogrammeerd in het geheugen.

Maar daar heeft iemand met problemen natuurlijk niets aan.
Nieuwe UX is overigens uitgesteld naar begin '26.
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 31615
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Bij onze XC60 met 3.7.0. ook problemen met interieurverlichting die niet aangaat, keyless is traag, de laadpaal reageert ook traag omdat de auto niet thuis geeft en de stoel gaat niet terug in zijn stand wanneer de andere sleutel wordt gebruikt ondanks koppeling aan het juiste profiel.
XC60 T6 PIH Ultra Thema dark 2025
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
eddy3
4th Gear member
Berichten: 736
Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:11

Hallo,Heb nu ruim 4 maanden men nieuwe XC60 MJ 2026.
Infotainment werkt perfect, nog op geen enkel foutje kunnen betrappende kunnen het dus wel.
Vind het grote scherm echt super, zelfs rijstanden zeer snel te kiezen, in het menu met 2 tikjes, vind dit zelfs veel eenvoudiger dan met het vroegere scrolwieltje in middenconsole.
Volvo heeft volgens mijn bescheiden mening grote stappen gezet i.v.m software.


grtn Eddy
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 2306
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

eddy3 schreef: 17.11.2025 - 13:49 Hallo,Heb nu ruim 4 maanden men nieuwe XC60 MJ 2026.
Infotainment werkt perfect, nog op geen enkel foutje kunnen betrappende kunnen het dus wel.
Vind het grote scherm echt super, zelfs rijstanden zeer snel te kiezen, in het menu met 2 tikjes, vind dit zelfs veel eenvoudiger dan met het vroegere scrolwieltje in middenconsole.
Volvo heeft volgens mijn bescheiden mening grote stappen gezet i.v.m software.


grtn Eddy
Jij gebruikt de nieuwe UX met Snapdragon. Dit gaat om AAOS <MY26, die hebben die rijstanden button (NOG) niet, alsmede tragere hardware aan boord.
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1494
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

raspaardje schreef: 17.11.2025 - 11:36
J33Bee schreef: 17.11.2025 - 09:23 3.7.0 heeft weer coming home issues. Interieurverlichting gaat niet aan, kessy is mega traag, de laadpaal reageert ook traag omdat de auto niet thuis geeft, de stoel gaat niet terug in zijn stand wanneer de andere sleutel wordt gebruikt. Maar heej PiP is wel weer gemaakt...
EVV schreef: 17.11.2025 - 11:19 Misschien omdat het bij anderen gewoon prima werkt. Ik heb werkelijk geen enkel van de door jou gemelde problemen met mijn V90 met 3.7.0. Net zo min dat ik het systeem regelmatig hoef te resetten, zelfs niet als ik in één keer 800 km rijd. Ik heb geen reden tot klagen met mijn AAOS omdat er gewoon geen problemen zijn.
Heb je keyless entry, gebruik je de andere sleutel icm elektrische stoelen?
Draait je systeem op 3.7.0?

Het is natuurlijk fijn als je geen problemen ervaart.
Het komt niet heel vaak voor dat de andere sleutel gebruikt wordt, maar ik hoef in ieder geval nooit mijn stoel handmatig opnieuw in te stellen als de andere sleutel een keer gebruikt is en de stoel versteld.
wasbeer2006
5th Gear member
Berichten: 1395
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Het aaos systeem was bij introductie gewoon nog niet af. Later werd het soms beter en soms slechter.
Maargoed dat hebben meer merken met de introductie van software.

Alles zit tegenwoordig geintegreerd dat is gewoon een probleem, doet je telefoon raar, dan doet de auto ook raar als je pech hebt.
Daarom is ansich dat aaos nog niet zo,n slecht idee, dan sluit je voor een groot deel de telefoon uit.

En elk merk heeft wat. Ik merk nu bij Audi dat sommige dingen beter zijn maar sommige ook niet.
Ik vind het nog wel leuk, maar ze hebben echt veel en veel teveel instellingen die aan en uit kunnen, veiligheids systemen ik gok 10 tot 15x meer opties dan bij de V60 misschien wel x 20 en wat heb ik eraan...... het is in bepaalde zin echt next level maar of het echt veiliger wordt. Ik krijg zoveel te zien dat ik het niet eens meer lees.

Wat ze goed doen een aantal shortcut knoppen. 1 druk op de knop en ik kan vijf favorieten bemoemal opties meteen uitzetten op het display.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 4404
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Je wil dat kunnen programmeren.
Met één knop precies de zaken uitzetten die je uit wil hebben.
Ik geloof dat Renault dat zo doet.
Dus geen snelkoppeling naar een menu waar je alsnog de zaken naar keuze uitzet.

Verder vind ik het storend at we wel 100 miljoen onnodige zaken kunnen aanpassen terwijl de stabiliteit van de basis soms tekort schiet. Maar zo ben ik.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 2306
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Heb je helemaal gelijk in. Het EU gedram helpt niet. Een snelkoppeling zou fantastisch zijn ipv 7x drukken alvorens je kan vertrekken om je eigen settings goed te zetten (elke keer als je de auto start). Individual drive mode zoals ook bij de Sensus bijvoorbeeld kon MET wieltje…

ISA, motorisering en CTA in mijn geval.
wasbeer2006
5th Gear member
Berichten: 1395
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Er gaan nu soms zoveel piepjes en waarschuwingen dat ik het niet eens meer hoor.
Daar moeten ze echt iets mee.

Parkeren met zes camera,s. Nou binnen een meter gaat het piepen. Je zit met parkeren altijd wel binnen een meter.
Dus continu piepjes. Op de V60 had ik alleen slechte sensoren achter, maar nooit iets geraakt.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 15322
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ze hebben misschien een Chinese programeur bij Geelink en de echte 100% Chinese auto s moeten natuurlijk beter presenteren ha ha.

Is niet normaal wat in China allemaal aan entertainment in auto gebouwd wordt en hoe privé leven gekoppeld wordt. Ok in EU doen we dat ook al een beetje maar de Chinezen overtreffen. Bijv koffie klaar als je auto de oprit oprijdt, of de juiste muziek als auto merkt dat je gestresst bent... Met AI hoeft de mens straks niet meer te denken..
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie ....
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5319
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Na meer dan 3 decennia zweeds een BMW 5 serie gekocht in januari opgehaald, nu 37 k km's verder gewoon probleemloos. De MY 2023 V90T8 die we prive rijden heeft z'n resets regelmatig nodig. De BMW is in alles beter... behalve de stoelen.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 31615
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Herkenbaar, onze Z4 is op alle gebieden probleemloos.
XC60 T6 PIH Ultra Thema dark 2025
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1434
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

raspaardje schreef: 17.11.2025 - 20:38
Verder vind ik het storend at we wel 100 miljoen onnodige zaken kunnen aanpassen terwijl de stabiliteit van de basis soms tekort schiet. Maar zo ben ik.
De basis moet gewoon goed in orde zijn. Een autokoper s niet geïnteresseerd in reeksen updates van de software. Het moet in een keer goed zijn.
Duitse merken bewijzen dat het kan.

Bij Volvo is het uitgangspunt volledig verkeerd. Software met gebreken wordt op kopers van een Volvo losgelaten met de gedachte dat problemen opgelost
kunnen worden met een upgrade. De software afdeling moet een tegeltje aan de muur hangen met de tekst "Het moet in een keer goed"
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 2306
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Vergeet niet dat EU gedram hier ook een boosdoener is. Lane assist moet ten alle tijden aan, vermoeidheidssysteem idem, alsmede ISA. Elke keer zelf aanpassen... Het leid zoveel af, dat het eerder gevaarlijk is, dan veiligheid toevoegd. Staat even los van alle andere knullige bugs die ze er steeds "in" programmeren...
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 4404
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Volvo kan net als andere fabrikanten de verplichte aanwezigheid van ADAS verzachten door de mogelijkheid te bieden deze naar wens te kunnen programmeren.

Wat kunnen we afleiden uit het feit dat er zoveel andere software zaken misgaan? En dat dit niet alle auto's treft? Is dat laatste het verschil in hardware en/of zijn dat bestuurders die de bugs niet merken?
Het geeft mij het idee dat Volvo gewoon niet in control is vwb sofware.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”