Hi all,
Ik heb een Volvo V60 T6 uit 2019 (de volledige benzinemotor). Super fijne auto en wat een vermogen! Waar ik echter minder enthousiast over ben is de automaat. Deze heeft voor mijn gevoel een ''lag''/vertraging op het moment dat je het gaspedaal (nagenoeg) vol indrukt. Heel irritant met invoegen/inhalen/rotonde nog snel even oprijden. Ik zou deze vertraging er graag uit willen. Ik weet zeker dat dat het rijplezier ten goede gaat komen.
Nu heb ik begrepen dat deze motor zich (nog) niet leent voor tuning. Ik heb al met Obbe gebeld en Heico geeft hetzelfde aan. Rica geeft aan het sinds kort wel te kunnen, maar ik ben niet echt overtuigd nog. Ik wacht dit liever nog even af. Ik ben ook niet per se op zoek naar meer vermogen of koppel. Wat ik dus vooral wil is een betere afstelling van de automaat/gasrespons.
Vanochtend had ik Pieter van Heico aan de lijn en die gaf aan dat dit een bekend probleem is en hij raadde mij de Speed Pedal Tuning aan (https://www.heicosportiv.nl/product/hei ... al-tuning/). Dit zou de vertraging naar alle waarschijnlijkheid verhelpen. Het was een heel fijn gesprek en ik ben eigenlijk al wel overtuigd om het in ieder geval een kans te geven, maar ik ben eigenlijk nog even op zoek naar recente ervaringen. Ik zie wel een topic uit 2022 (viewtopic.php?t=89362), maar als er recente ervaringen zijn (of andere suggesties), dan hoor ik dat graag!
Heico Speed Pedal Tuning
-
Jelmer de Jong
- 6th Gear member
- Berichten: 3197
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Kan Rica de versnellingsbak niet aanpassen zonder de ECU te vervangen?
-
NCCV40D4
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 09.10.2022 - 18:14
Obbe zei dat alleen het aanpassen van de versnellingsbak niet kon. Aan Rica heb ik dit specifiek nog niet gevraagd.Jelmer de Jong schreef: ↑17.11.2025 - 13:25 Kan Rica de versnellingsbak niet aanpassen zonder de ECU te vervangen?
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 4404
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Er is tuning mogelijk via Volvo zelf: https://engineered.polestar.com/nl/prod ... tic-2019-8NCCV40D4 schreef: ↑17.11.2025 - 13:24 Hi all,
Ik heb een Volvo V60 T6 uit 2019 (de volledige benzinemotor). Super fijne auto en wat een vermogen! Waar ik echter minder enthousiast over ben is de automaat. Deze heeft voor mijn gevoel een ''lag''/vertraging op het moment dat je het gaspedaal (nagenoeg) vol indrukt. Heel irritant met invoegen/inhalen/rotonde nog snel even oprijden. Ik zou deze vertraging er graag uit willen. Ik weet zeker dat dat het rijplezier ten goede gaat komen.
Nu heb ik begrepen dat deze motor zich (nog) niet leent voor tuning. Ik heb al met Obbe gebeld en Heico geeft hetzelfde aan. Rica geeft aan het sinds kort wel te kunnen, maar ik ben niet echt overtuigd nog. Ik wacht dit liever nog even af. Ik ben ook niet per se op zoek naar meer vermogen of koppel. Wat ik dus vooral wil is een betere afstelling van de automaat/gasrespons.
Vanochtend had ik Pieter van Heico aan de lijn en die gaf aan dat dit een bekend probleem is en hij raadde mij de Speed Pedal Tuning aan (https://www.heicosportiv.nl/product/hei ... al-tuning/). Dit zou de vertraging naar alle waarschijnlijkheid verhelpen. Het was een heel fijn gesprek en ik ben eigenlijk al wel overtuigd om het in ieder geval een kans te geven, maar ik ben eigenlijk nog even op zoek naar recente ervaringen. Ik zie wel een topic uit 2022 (viewtopic.php?t=89362), maar als er recente ervaringen zijn (of andere suggesties), dan hoor ik dat graag!
Deze tuning zorgt ervoor dat de aandrijflijn veel meer vertraging vertoont.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
-
NCCV40D4
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 09.10.2022 - 18:14
Je zegt meer, maar je bedoelt minder denk ik?raspaardje schreef: ↑17.11.2025 - 13:37Er is tuning mogelijk via Volvo zelf: https://engineered.polestar.com/nl/prod ... tic-2019-8NCCV40D4 schreef: ↑17.11.2025 - 13:24 Hi all,
Ik heb een Volvo V60 T6 uit 2019 (de volledige benzinemotor). Super fijne auto en wat een vermogen! Waar ik echter minder enthousiast over ben is de automaat. Deze heeft voor mijn gevoel een ''lag''/vertraging op het moment dat je het gaspedaal (nagenoeg) vol indrukt. Heel irritant met invoegen/inhalen/rotonde nog snel even oprijden. Ik zou deze vertraging er graag uit willen. Ik weet zeker dat dat het rijplezier ten goede gaat komen.
Nu heb ik begrepen dat deze motor zich (nog) niet leent voor tuning. Ik heb al met Obbe gebeld en Heico geeft hetzelfde aan. Rica geeft aan het sinds kort wel te kunnen, maar ik ben niet echt overtuigd nog. Ik wacht dit liever nog even af. Ik ben ook niet per se op zoek naar meer vermogen of koppel. Wat ik dus vooral wil is een betere afstelling van de automaat/gasrespons.
Vanochtend had ik Pieter van Heico aan de lijn en die gaf aan dat dit een bekend probleem is en hij raadde mij de Speed Pedal Tuning aan (https://www.heicosportiv.nl/product/hei ... al-tuning/). Dit zou de vertraging naar alle waarschijnlijkheid verhelpen. Het was een heel fijn gesprek en ik ben eigenlijk al wel overtuigd om het in ieder geval een kans te geven, maar ik ben eigenlijk nog even op zoek naar recente ervaringen. Ik zie wel een topic uit 2022 (viewtopic.php?t=89362), maar als er recente ervaringen zijn (of andere suggesties), dan hoor ik dat graag!
Deze tuning zorgt ervoor dat de aandrijflijn veel meer vertraging vertoont.
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 4404
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Ik bedoelde "dat de aandrijflijn veel meer bij de les is" of "dat de aandrijflijn veel minder vertraging vertoont"....
En ja, ik heb Polestar op mijn T5 en dat geeft de aandrijflijn precies dat wat het imo nodig had: niet zozeer heel veel meer vermogen maar een meer soepele, minder twijfelachtige rijervaring omdat de automaat veel beter is afgesteld.
Velen anderen ervaren hetzelfde effect, er is hierover genoeg te lezen op dit forum.
En ja, ik heb Polestar op mijn T5 en dat geeft de aandrijflijn precies dat wat het imo nodig had: niet zozeer heel veel meer vermogen maar een meer soepele, minder twijfelachtige rijervaring omdat de automaat veel beter is afgesteld.
Velen anderen ervaren hetzelfde effect, er is hierover genoeg te lezen op dit forum.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
-
NCCV40D4
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 09.10.2022 - 18:14
Kijk, dat is mooi om te lezen! Dank voor de tip.raspaardje schreef: ↑17.11.2025 - 14:11 Ik bedoelde "dat de aandrijflijn veel meer bij de les is" of "dat de aandrijflijn veel minder vertraging vertoont"....
En ja, ik heb Polestar op mijn T5 en dat geeft de aandrijflijn precies dat wat het imo nodig had: niet zozeer heel veel meer vermogen maar een meer soepele, minder twijfelachtige rijervaring omdat de automaat veel beter is afgesteld.
Velen anderen ervaren hetzelfde effect, er is hierover genoeg te lezen op dit forum.
- Philken
- 5th Gear member
- Berichten: 2386
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
- Locatie: Leeuwergem(B)
ik zou ook eerder gaan voor de Polestar upgrade(zonder de prijzen te kennen) ik heb de pedal box van Heico gehad op mijn vorige 2021 d3, qua vermogen niet vergelijkbaar met je t6 maar ik vond juist dat het fijne rustige karakter volledig teniet gedaan werd, het voelde voor mij echt aan als een AAN/UIT knop ipv de geleidelijke versnelling en met de km die ik maak(1200km/week gemiddeld) was dat teveel van het goede
het gaf me echt het gevoel van weleer die ooit heb ervaren met een >>Visa GTI, was ook zo een gevalletje alles of niks
het gaf me echt het gevoel van weleer die ooit heb ervaren met een >>Visa GTI, was ook zo een gevalletje alles of niks
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad
you've been beaten by a bRick
you've been beaten by a bRick
-
NCCV40D4
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 09.10.2022 - 18:14
Dank voor je reactie! Ik kan me iets voorstellen bij het gevoel dat je beschrijft, maar ik zou het echt moeten ervaren denk ik om te kunnen zeggen of ik het storend zou vinden.Philken schreef: ↑17.11.2025 - 18:23 ik zou ook eerder gaan voor de Polestar upgrade(zonder de prijzen te kennen) ik heb de pedal box van Heico gehad op mijn vorige 2021 d3, qua vermogen niet vergelijkbaar met je t6 maar ik vond juist dat het fijne rustige karakter volledig teniet gedaan werd, het voelde voor mij echt aan als een AAN/UIT knop ipv de geleidelijke versnelling en met de km die ik maak(1200km/week gemiddeld) was dat teveel van het goede
het gaf me echt het gevoel van weleer die ooit heb ervaren met een >>Visa GTI, was ook zo een gevalletje alles of niks
-
wasbeer2006
- 5th Gear member
- Berichten: 1395
- Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45
Ik heb het vier jaar met goede ervaringen gereden.
Het euvel wat Philken beschrijft kan ik met wel voorstellen, maar bij mijn B4 kon ik er goed mee rijden.
Wat het probleem is dat sowieso 80% van het vermogen onder zeg 25% van je pedaal slag zit en dat vond ik soms wel vervelend.
Maar als ik weer een V60 zou rijden en er zou geen polestar tuning beschikbaar zijn, dan zou ik de pedal tuning er zeker weer inzetten.
Bij een T6 neemt de electromotor al een deel van het trage reageren van het pedaal op de ice weg.
Het euvel wat Philken beschrijft kan ik met wel voorstellen, maar bij mijn B4 kon ik er goed mee rijden.
Wat het probleem is dat sowieso 80% van het vermogen onder zeg 25% van je pedaal slag zit en dat vond ik soms wel vervelend.
Maar als ik weer een V60 zou rijden en er zou geen polestar tuning beschikbaar zijn, dan zou ik de pedal tuning er zeker weer inzetten.
Bij een T6 neemt de electromotor al een deel van het trage reageren van het pedaal op de ice weg.
-V60 B4 7dct R design wit
- V40marijn
- 2nd Gear member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 16.02.2006 - 19:09
- Locatie: ZLD
Mocht het schakelgedrag alleen zijn wat je aan zou willen passen dan kun je via Orbit ook de Polestar- karakteristiek voor de automaat programmeren. Heb dit programma gekocht en bak schakelt veel soepeler en directer. Heeft in mijn geval (T6 recharge) geen invloed op de PK's, alleen op de bak.
Van V40 via heleboel omwegen naar V60 R-Design
-
NCCV40D4
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 09.10.2022 - 18:14
Dit klinkt als iets voor de Handige Harry en niet voor ondergetekende…V40marijn schreef: ↑19.11.2025 - 11:37 Mocht het schakelgedrag alleen zijn wat je aan zou willen passen dan kun je via Orbit ook de Polestar- karakteristiek voor de automaat programmeren. Heb dit programma gekocht en bak schakelt veel soepeler en directer. Heeft in mijn geval (T6 recharge) geen invloed op de PK's, alleen op de bak.
-
wasbeer2006
- 5th Gear member
- Berichten: 1395
- Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45
Ik heb me ook wel eens (te kort) verdiept in de software en aanpassingen en het kopen van pakketten.
Volgens mij is het niet heel moeilijk. Maar ik kon toen ook niet een simpele handleiding of fimpje vinden hoe dat werkt, want volgens mij is het best wel simpel.
Let wel. De pedal tuning zorgt ervoor dat de vertraging van het gaspedaal weg is, gewoon bijna 0. Het doet niets met de bak.
Ik denk dat een echte polestart tune dit ook aanpast in mindere maten.
Toen ik zonder reed dacht ik dat de automaat in ijn geval 7dct wat traag is. Maar dat is niet het geval. De reactie op het gas is traag waardoor ik dat ging aanpassen en daardoor kreeg de bak feitelijk verschillen imput.
Voorbeeld: Ik wil even snel inhalen, met zeg 70% vermogen, dan trap je het gas met een bepaalde hoeveelheid in, dan gebeurde er niets/te laat en trapte ik verder, als de reactie kwam, was die goed, maar net daarna ging de bak dan reageren op mijn tweede actie.
Ik kon er ook echt slecht vlot mee rijden omdat je op momenten dat je aandrijving wilt altijd te laat was.
Volgens mij is het niet heel moeilijk. Maar ik kon toen ook niet een simpele handleiding of fimpje vinden hoe dat werkt, want volgens mij is het best wel simpel.
Let wel. De pedal tuning zorgt ervoor dat de vertraging van het gaspedaal weg is, gewoon bijna 0. Het doet niets met de bak.
Ik denk dat een echte polestart tune dit ook aanpast in mindere maten.
Toen ik zonder reed dacht ik dat de automaat in ijn geval 7dct wat traag is. Maar dat is niet het geval. De reactie op het gas is traag waardoor ik dat ging aanpassen en daardoor kreeg de bak feitelijk verschillen imput.
Voorbeeld: Ik wil even snel inhalen, met zeg 70% vermogen, dan trap je het gas met een bepaalde hoeveelheid in, dan gebeurde er niets/te laat en trapte ik verder, als de reactie kwam, was die goed, maar net daarna ging de bak dan reageren op mijn tweede actie.
Ik kon er ook echt slecht vlot mee rijden omdat je op momenten dat je aandrijving wilt altijd te laat was.
-V60 B4 7dct R design wit















