standverwarming

Plaats reactie
yedesieg
Starter

Beste Volvo-liefhebbers.

Ik ben in het bezit van een V70 uit 2013 met inmiddels iets meer dan 350.000 km op de teller. De auto is oorspronkelijk van een staflid van Volvo Zweden geweest, in 2015 naar Duitsland geimporteerd (door AutoKaiser uit Jaderberg??) en in dat zelfde jaar door mij uit Duitsland gehaald. In de linker voorbumper zit een zwart klepje, zou voor de electrische ?? standverwarming moeten zijn, maar informatie daarover is moeilijk te vinden, laat staan een bijbehorende kabel. Ik vraag mij af of je simpelweg 220 V hierop kunt zetten met een passende kabel en zo ja welk type stekker hier dan bij hoort en wat er dan in de auto gebeurt en waar. Daarbij nog een feature: Bij het voeteneind van de passagiersstoel rechtsvoor zit een stopcontact, maar hierop vind ik met een spanningzoeker geen stroom, ook niet bij een draaiende motor. Wie heeft dit eerder gezien? Nog even voor het complete plaatje: Bij import uit Duitsland reed de auto op CNG maar door de stijgende gasprijzen en de geringe actieradius op CNG heb ik de auto om laten bouwen op LPG, mede door goede ervaringen met eerdere Volvo's > 1992 op LPG. Door de oorspronkelijke CNG-configuratie ligt de vloer van de bagageruimte ongeveer 10 cm hoger dan standaard wat ruimte biedt voor extra grote LPG-tanks. Sinds de ombouw sta ik, ondanks de iets hogere wegenbelasting, fluitend bij de pomp, mits je de goede adresjes kent. Graag jullie hulp. M.vr.gr. S.
Urbexpeditie
7th Gear member

Behalve dat je in een verkeerd deel van het forum je vraag plaatst....

Dat zwarte stopcontact in de bumper is van de interieurverwarming. Daar hoort een kabel voor 220/230 volt bij.
Binnen op het stopcontact zit normaal een fan aangesloten welk warme lucht blaast als je deze inschakeld. Zie foto.

Bij mijn auto is niet alleen het interieurverwarming aangesloten op het stopcontact in de bumper. De mijne heeft ook elektrische motorverwarming.
Of dat bij jou auto ook zo is kan je zien. Volg de kabel vanaf de bumper via de motorruimte. Gaat deze rechtstreeks naar binnen, dan heb je interieurverwarming. Heeft deze een aftakking naar de motor, dan heeft de auto ook motorverwarming.

Er bestaan drie type kabels. Welke je moet hebben is afhankelijk van het merk fan en/of motorverwarming.

Screenshot_20260111_142538_Gallery.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"Small streams make great rivers 🎣"
Fredhead
Geartronic member

Topic verplaatst, voorstellen is inderdaad niet bedoelt voor technische vragen.

Omtrent de vraag, lees los van het antwoord hierboven ook dit topic eens door: viewtopic.php?t=99972
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”