Weer een bericht over de a.s. upgrade

In dit board verzamelen we nieuws en tips & tricks over Volvo software
Plaats reactie
mga1600
6th Gear member

Volvo lanceert een van de meest uitgebreide software-updates in zijn geschiedenis. In de tweede helft van 2026 zal de Zweedse autofabrikant op afstand de multimediasystemen bijwerken van alle auto's met Android Automotive die na 2020 zijn geproduceerd. Hierdoor zullen oudere Volvo-modellen "bijna als nieuw" aanvoelen – althans wat betreft hun interface en digitale mogelijkheden.

Het belangrijkste onderdeel van de update, zoals gemeld door Tarantas News, is de overgang naar de nieuwe Volvo Car UX. Dit is dezelfde gebruikersinterface die al te vinden is in de EX30, EX90 en de onlangs onthulde EX60 elektrische voertuigen. De interface kenmerkt zich door een herziene menulogica, modernere graphics en vereenvoudigde navigatie. De meeste visuele elementen en functies worden aangepast aan de schermen en rekenkracht van eerdere modellen.

Tegelijkertijd vervangt Volvo de vorige Google Assistant door het geavanceerdere, door AI aangedreven Google Gemini-systeem. De nieuwe spraakassistent kan meer "menselijk" dialoog voeren, natuurlijke spraak beter begrijpen, helpen bij het zoeken in de handleiding, routes verfijnen, tekst vertalen en zelfs ondersteunen bij het opstellen van berichten.

Volvo-ingenieurs benadrukken dat het hoofddoel van de update is om de cognitieve belasting van de bestuurder te verminderen. Dankzij Gemini kunnen sommige taken via spraak worden uitgevoerd, waardoor complexe menu's en schermen worden vermeden. Het bedrijf merkt eerlijk op dat vanwege hardwarebeperkingen in oudere auto's de interface in sommige details kan verschillen, maar dat de belangrijkste functies behouden blijven. Het OTA-pakket ondergaat momenteel de laatste validatie.

Volvo's Chief Technology Officer, Anders Bell, noemde het een van de grootste updates in de geschiedenis van het merk. De update wordt automatisch geïnstalleerd zonder een bezoek aan de dealer, wat vooral belangrijk is voor eigenaren in afgelegen regio's.

In de praktijk zet Volvo een nieuwe standaard voor voertuigondersteuning. In plaats van minimale patches biedt het merk een volledige digitale upgrade naar het niveau van nieuwe modellen. In een tijdperk waarin software net zo belangrijk wordt als de motor, kan deze aanpak de restwaarde en eigenaarsloyaliteit aanzienlijk verhogen.

Bron: RDW Nieuws
XC60 T6 Ultimate Dark my24
teebee
7th Gear member

Veelbelovend….
Niet te hopen dat er veel bugs in zullen zitten….
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: XC60 T6 Dark Plus Onyx Zwart loaded MY24
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Edgecrusher
4th Gear member

Het bedrijf merkt eerlijk op dat vanwege hardwarebeperkingen in oudere auto's de interface in sommige details kan verschillen, maar dat de belangrijkste functies behouden blijven.
Hoe dit in praktijk uitpakt zal de tijd leren.
Het zal iets meer worden dan sommige details verwacht ik, aangezien de nieuwe UX toch echt een hardware update nodig heeft.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2022 Cupra Formentor & 2020 VW Grand California.
Ebe66
2nd Gear member

Weet iemand hoe je kan controleren of je Google assistent/maps al gemini gebruikt?

Ik heb een my26 V90 die de UX interface al heeft. (niet beter te weten).
De stem van de assistent is sinds een tijdje plotseling mannelijk geworden, maar de stem van de navigatie is nog steeds vrouwelijk.

Is er misschien een stem commando wat niet werkt bij de classic assistent en wel bij Gemini b.v.?
V90 T8 Ultra Executive Edition Polestar 2025 (MY26)

V40 2.0T Europa Prestige 2003
440DL 1.8i
hnsclmns
2nd Gear member

Ebe66 schreef: 28.01.2026 - 14:06 Weet iemand hoe je kan controleren of je Google assistent/maps al gemini gebruikt?

Ik heb een my26 V90 die de UX interface al heeft. (niet beter te weten).
De stem van de assistent is sinds een tijdje plotseling mannelijk geworden, maar de stem van de navigatie is nog steeds vrouwelijk.

Is er misschien een stem commando wat niet werkt bij de classic assistent en wel bij Gemini b.v.?
Ik heb ook een m26 en die hebben gewoon Google Assistant, die ik regelmatig gebruik. Gemini is voor de AAOS nog niet uitgerold, behalve de EX60 volgens mij.
Icoontje boven de thuisknop zal straks dan aanpassen. Daar kunnen wij het aan zien, vermoed ik.

AAOS 4.2.13 draait (bij mij) lekker stabiel en hopelijk blijft dit met de nieuwe uitrol straks ook zo.
Volvo V60 Ultra, dark T8, Forest lake (my2026)
VW 1500 Karmann Ghia Typ 14, 1968 (kirschrot, zwart dak)
Ebe66
2nd Gear member

3.6.4 (?) die er bij aflevering opstond bij mij was rock solid. Enige was dat de ritregistratie er nog wel eens spontaan mee wou stoppen wat voor mij als puur prive rijder niet leuk maar niet erg was.

AAOS 4.2.13 was voor mij de eerste ota upgrade. Werkt nu goed maar...
- De dag na de upgrade sloeg, terwijl daar geen enkele reden toe was mijn inziens, de ice aan voor een paar minuten.
- Minder leuk was een paar dagen later toen ik naar een nieuwe bestemming wilde navigeren er geen enkel geluid uit de speakers kwam. En dan bedoel ik ook niets. Zelfs de richtingaanwijzers maakten geen geluid. Uiteindelijk midden op de A4 het infotainment herstart en het was weer in orde. Maar wel bizar om mee te maken.
- Zal vast tussen mijn oren zitten, maar mijn 455PK polestar lijkt wel een goeie 100pk verloren te hebben. Voor de update was de response direct tot het punt dat ik het gevaarlijk vond ermee te rijden. Nu moet ie, gevoelsmatig, een paar seconden denken en dan gaat ie. Maar nog steeds niet zo als het was. Nogmaals, zal vast tussen mijn oren zitten of ik ben er nu eindelijk aan gewent :-)

De eerste twee hick-up's waren eenmalig, de power of gebrek eraan is een blijvertje vooralsnog helaas.
Zijn er misschien meer mensen die dit ervaren?

Verder is AAOS 4.2.13 ook voor mij prima in orde.

440DL 1.8i
mga1600
6th Gear member

Ebe66 schreef: 29.01.2026 - 18:32 3.6.4 (?) die er bij aflevering opstond bij mij was rock solid. Enige was dat de ritregistratie er nog wel eens spontaan mee wou stoppen wat voor mij als puur prive rijder niet leuk maar niet erg was.

- De dag na de upgrade sloeg, terwijl daar geen enkele reden toe was mijn inziens, de ice aan voor een paar minuten.
- Minder leuk was een paar dagen later toen ik naar een nieuwe bestemming wilde navigeren er geen enkel geluid uit de speakers kwam. En dan bedoel ik ook niets. Zelfs de richtingaanwijzers maakten geen geluid. Uiteindelijk midden op de A4 het infotainment herstart en het was weer in orde. Maar wel bizar om mee te maken.
- Zal vast tussen mijn oren zitten, maar mijn 455PK polestar lijkt wel een goeie 100pk verloren te hebben. Voor de update was de response direct tot het punt dat ik het gevaarlijk vond ermee te rijden. Nu moet ie, gevoelsmatig, een paar seconden denken en dan gaat ie. Maar nog steeds niet zo als het was. Nogmaals, zal vast tussen mijn oren zitten of ik ben er nu eindelijk aan gewent :-)

De eerste twee hick-up's waren eenmalig, de power of gebrek eraan is een blijvertje vooralsnog helaas.

Af en toe aanslaan van de ICE terwijl dat voor het gevoel onnodig is, is normaal. Dit vond ik daarover:

Het is volkomen begrijpelijk dat dit even onlogisch voelt. Je koopt een hybride om elektrisch te rijden, en dan besluit de auto opeens uit het niets die brandstofmotor aan te slingeren.
Geen zorgen: dit is meestal geen defect, maar een bewuste keuze van de computer in je Volvo. Hier zijn de meest voorkomende redenen waarom dit gebeurt:
1. Systeem- en Batterijonderhoud
Zelfs als je batterij vol is, moet de techniek in topconditie blijven.
• Brandstofverversing: Als je heel veel elektrisch rijdt, kan de benzine in de tank "verouderen". De auto start de motor om de oude brandstof te verbruiken en de leidingen door te spoelen.
• Smering: De motor moet af en toe draaien om de pakkingen en onderdelen gesmeerd te houden met olie.
2. Temperatuurbeheer
Dit is de meest voorkomende reden in de winter of zomer.
• Verwarming: In tegenstelling tot een volledig elektrische auto, gebruikt een hybride vaak de restwarmte van de motor om het interieur snel op te warmen. Als het buiten koud is en jij zet de kachel hoog, springt de motor bij.
• Batterijkoeling/opwarming: De accu werkt het best bij een specifieke temperatuur. De motor kan starten om de accu te helpen die ideale temperatuur te bereiken.
3. Vermogensvraag (Kickdown)
Als je het gaspedaal net iets te diep indrukt (bijvoorbeeld bij het invoegen op de snelweg), denkt de auto: "Oei, we hebben nu alle kracht nodig." De elektromotor krijgt dan hulp van de benzinemotor om je de volle 400+ pk (afhankelijk van je model) te geven.
4. De "Pure" vs. "Hybrid" modus
• In de Hybrid-modus bepaalt de auto zelf wat het meest efficiënt is.
• In de Pure-modus (de eco-stand) probeert de Volvo de motor zo lang mogelijk uit te laten, maar zelfs dan zijn er veiligheidslimieten waarbij de benzinekracht nodig is.
Ronnie88
1st Gear member

mga1600 schreef: 30.01.2026 - 08:38
Ebe66 schreef: 29.01.2026 - 18:32 3.6.4 (?) die er bij aflevering opstond bij mij was rock solid. Enige was dat de ritregistratie er nog wel eens spontaan mee wou stoppen wat voor mij als puur prive rijder niet leuk maar niet erg was.

Af en toe aanslaan van de ICE terwijl dat voor het gevoel onnodig is, is normaal. Dit vond ik daarover:

Het is volkomen begrijpelijk dat dit even onlogisch voelt. Je koopt een hybride om elektrisch te rijden, en dan besluit de auto opeens uit het niets die brandstofmotor aan te slingeren.
Geen zorgen: dit is meestal geen defect, maar een bewuste keuze van de computer in je Volvo. Hier zijn de meest voorkomende redenen waarom dit gebeurt:
1. Systeem- en Batterijonderhoud
Zelfs als je batterij vol is, moet de techniek in topconditie blijven.
• Brandstofverversing: Als je heel veel elektrisch rijdt, kan de benzine in de tank "verouderen". De auto start de motor om de oude brandstof te verbruiken en de leidingen door te spoelen.
• Smering: De motor moet af en toe draaien om de pakkingen en onderdelen gesmeerd te houden met olie.
2. Temperatuurbeheer
Dit is de meest voorkomende reden in de winter of zomer.
• Verwarming: In tegenstelling tot een volledig elektrische auto, gebruikt een hybride vaak de restwarmte van de motor om het interieur snel op te warmen. Als het buiten koud is en jij zet de kachel hoog, springt de motor bij.
• Batterijkoeling/opwarming: De accu werkt het best bij een specifieke temperatuur. De motor kan starten om de accu te helpen die ideale temperatuur te bereiken.
3. Vermogensvraag (Kickdown)
Als je het gaspedaal net iets te diep indrukt (bijvoorbeeld bij het invoegen op de snelweg), denkt de auto: "Oei, we hebben nu alle kracht nodig." De elektromotor krijgt dan hulp van de benzinemotor om je de volle 400+ pk (afhankelijk van je model) te geven.
4. De "Pure" vs. "Hybrid" modus
• In de Hybrid-modus bepaalt de auto zelf wat het meest efficiënt is.
• In de Pure-modus (de eco-stand) probeert de Volvo de motor zo lang mogelijk uit te laten, maar zelfs dan zijn er veiligheidslimieten waarbij de benzinekracht nodig is.
Waarschijnlijk sloeg de ICE gelijk aan bij starten, dat doet ie normaal gesproken niet. Mijn ervaring is dat na een software update bij de eerstvolgende keer starten de ICE altijd even aanslaat. Hierna doet ie dat overigen niet meer, tot een nieuwe update.
Ebe66
2nd Gear member

Nope, althans direct na de upgrade heb ik het niet gemerkt. Maar dat kan ook aan mij liggen, je merkt er vaak haast niets van dat hij aanslaat.

Dit keer gebeurde het halverwege Zoetermeer-Delft dus na ~6 km. Het maakt ook niet uit, maar vond het het even vermelden waard.
Ik weet van de noodzaak tot af en toe (automatisch) starten van de ice en dat dit bv ook gebeurd om te voorkomen dat de brandstof verouderd. Maar ik ben sinds ik hem heb haast elk weekend op pad en word door de afstand de ice regelmatig gebruikt. Dit was voor mij de eerste keer dat hij spontaan aansloeg terwijl ik een constante snelheid reed en de accu vol was.
Het zal inderdaad niets zijn, maar het viel me gewoon op.

Het gevoelsmatige (?) vermogensverlies vind ik een stuk minder. Maar aangezien daar geen reacties op komen zal dat wel denkbeeldig/gewenning zijn.

440DL 1.8i
J33Bee
5th Gear member

Zelfde persbericht als eind 2024... mooi verpakt dat je als Volvo al meer dan een jaar laakt om de UX upgrade te kunnen brengen. Kansloos.
mga1600
6th Gear member

Ebe66 schreef: 01.02.2026 - 15:46 Nope, althans direct na de upgrade heb ik het niet gemerkt. Maar dat kan ook aan mij liggen, je merkt er vaak haast niets van dat hij aanslaat.

Dit keer gebeurde het halverwege Zoetermeer-Delft dus na ~6 km. Het maakt ook niet uit, maar vond het het even vermelden waard.
Ik weet van de noodzaak tot af en toe (automatisch) starten van de ice en dat dit bv ook gebeurd om te voorkomen dat de brandstof verouderd. Maar ik ben sinds ik hem heb haast elk weekend op pad en word door de afstand de ice regelmatig gebruikt. Dit was voor mij de eerste keer dat hij spontaan aansloeg terwijl ik een constante snelheid reed en de accu vol was.
Het zal inderdaad niets zijn, maar het viel me gewoon op.

Het gevoelsmatige (?) vermogensverlies vind ik een stuk minder. Maar aangezien daar geen reacties op komen zal dat wel denkbeeldig/gewenning zijn.
Over dat vermeende vetmogensverlies: ik heb juist de indruk dat het allemaal (nog) wat soepeler gaat met optrekken. Zal misschien (ook) wel verbeelding zijn?
TomAmazon
2nd Gear member

Er zou info gelekt zijn. Gevonden op Reddit en Facebook.

( )
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2009 C70 2.0D Summum
1969 P121 Amazon B18B Weber Downdraft OD
2009 XC90 2.4D AWD Momentum Shadow Blue Metallic
2022 XC60 T6 PHEV Inscription Expr. Platinum Grey, Blond Moritz leder
Plaats reactie

Terug naar “Software voor Volvo's”