klachten nieuwe V50 (lang verhaal)

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
jaapje
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 17.12.2004 - 10:52

ONZE KLACHTEN VAN DE V50, NET VERZONDEN NAAR DE DEALER, AMAZON EN VOLVO CARS BELGIUEM, IEMAND NOG TIPS WAT WE MOETEN/KUNNEN DOEN ??????

Menen, 29 november 2004
Geachte ,

graag even Uw aandacht voor ons verhaal met betrekking tot de aanschaf van een nieuwe Volvo V50.
Op 7 mei 2004 ondertekenen we een bestelbon (zie bijlage 1) bij de firma x te x voor de aanschaf van een nieuwe Volvo V50.
Zoals de bestelbon vermeld, hebben we een wagen gevraagd met RTI mobility pack, zijnde een geïntegreerde telefoon + telefoon passagierszijde.
Op zaterdag 12 juni 2004 gaan we de wagen ophalen. We merken dat de telefoon niet in de wagen geïnstalleerd is en melden dit (alsook de vraag om de insignes achteraan Volvo en V50 weg te laten, zoals ook vermeld op de bestelbon, is ook niet gebeurd). Het antwoord van de verkoper was "tiens, nog niet opgemerkt" terwijl wij denken dat je toch een wagen controleert alvorens die aan de klant af te leveren. Wij vragen dus "en nu ?" "goh, geen probleem zegt de verkoper, neem de wagen gerust mee, het is nu weekend en ik kan niets regelen, maar maandag bellen we U op om af te spreken om de installatie van de telefoon alsnog te doen". Zo geschiede. Maandag, 14 juni 2004 belt de firma x ons om te melden dat het helaas niet meer mogelijk is om de telefoon nadien te installeren. Dus stellen ze voor een "blue tooth" systeem te installeren.
We antwoorden dat we eens gaan opzoeken wat dit precies is en er eens over spreken en dat we gaan terugbellen om onze beslissing mede te delen. Onze keuze was op Volvo gevallen, gezien de sobere, minimalistische opbouw van het interieur, met name het dashboard. evenals de mogelijkheid op een telefoon te integreren zonder een extra "lelijk" item te moeten plaatsen op het dashboard. Even in rand vertellen dat ik beroepshalve, tijdens de wachtdiensten, nood heb aan een telefoon in de wagen.
Ondertussen vragen we ook nog eens na (ook reeds gevraagd op zaterdag 12 juni) of de airbag passagier wel uitgeschakeld is zoals OOK vermeld op de bestelbon (we begonnen al argwaan te krijgen want alle extras op de bestelbon waren tot op heden niet uitgevoerd), maar voor de 2 de maal kregen we positief antwoord, dus dat de airbag passagier uitgeschakeld was en dat we met een gerust hart het babyzitje van onze dochter op de passagierszetel mochten laten staan.
Ondertussen ontvangen we een faktuur van de wagen via post en blijkt dat deze geheel verkeerd is opgemaakt, we kregen een korting toegewezen van 16.929,02 korting in plaats van 1.227,27 euro, waarvoor ze, na ons melden van deze een creditnota hebben opgestuurd.
Aangezien we niet de nodige uitleg kregen ivm dat bleu tooth systeem in het filiaal in x, vragen we een onderhoud aan bij de zaakvoerder, Dhr. x te x, in het hoofdfiliaal.
Intussen sturen we op 18 juni 2004 een aangetekend schrijven (zie bijlage 2) naar Dhr. x x om te melden dat de wagen niet conform de bestelbon is geleverd.
Op dinsdag 22 juni 2004 hebben we een onderhoud met Dhr. x x.
We laten ons ongenoegen duidelijk blijken en laten ons toch overhalen voor de installatie van een bleu tooth systeem. van het merk Nokia. We nemen zelf plaats in een gelijkaardige wagen in de toonzaal; om te bepalen waar het beige:grijs knopje "best" kan geplaatst worden, teneinde het design van het dashboard een minimum te schaden. Voor deze wou de firma x een "geste" doen en ons de 1000 euro die we betaald hadden voor de telefoon terugstorten (is eigenljk maar logisch dat je je geld terugkrijgt voor iets wat je niet gekregen hebt !!). Maar voor ons bracht dit weer extra kosten met zich mee, nl; de aanschaf van een gsm die blue tooth ondersteund, wetende dat dit de duurdere klasse van gsm toestellen is.
Tevens vragen we nogmaals na ivm de passagiersairbag; aangezien we toen ook opgemerkt hadden dat de sticker nog aanwezig was waarop verbod voor babyzitjes vooraan, duidelijk gemeld staat; wij dachten, indien ze dit uitschakelen, dan is het logisch dat ze de sticker verwijderen. Maar Dhr. x laat weten dat hij deze zaak heeft nagevraagd bij Volvo en dat het op dergelijke modellen niet mogelijk is om de passagiersairbag uit te schakelen !!? Gelukkig geen ongeval want ons dochtertje zat dus al die tijd vooraan in haar babyzitje (moesten andere problemen zich niet hebben voorgedaan, dan zat onze dochter nu nog steeds vooraan, Volvo en veiligheid !!??)
Pas op 22 juli 2004 konden deze aanpassingen worden uitgevoerd (wij stelden nog de vraag; moeten we niet langskomen in het hoofdfiliaal te x, nee dat was helemaal niet nodig zei Dhr. x ons).
Ondertussen vormt zich een probleem met de wagen, zijnde Xenon koplampen blijven flikkeren (onmogelijk om in donker mee te rijden) en de boordcomputer "zegt" dat de remvloeistof op is; dus reden genoeg om de wagen terug aan te bieden. Na afspraak brengen we de wagen op 3 juli 2004 en krijgen een "oude" V40 vervangwagen, niet conform het contract, daarin staat dat bij garantiefouten een gelijkaardige wagen ter beschikking wordt gesteld. Daarnaast een lege benzinetank, dus alle kosten voor benzine om de wagen van en naar de garage te brengen, tijdens ook onze werkuren waren ten onze laste.
Op 3 juli 2004 werd de wagen dus een eerste maal aangeboden voor het oplossen van deze acute problemen.
Op 22 juli bieden we de wagen een tweede keer aan, nu voor de installatie blue tooth EN ondertussen alweer een electronica probleem, 1 van de achterdeuren wil niet meer open.
We kregen een vervangwagen mee, zijnde terug de "oude" V40, terug niet volgens contract, zijnde een evenwaardige wagen, met lege benzine tank, dus alweer de kosten voor op en af rijden naar de garage en de tijd tijdens ook onze werkuren, waren volledig ten laste van ons.

We krijgen dus de wagen na bluetooth installatie terug en bemerken hetvolgende (kopie van email geschreven naar Dhr. x x met onze bevindingen).

tav Dhr. x x
betreft: installatie telefoon (29 juli 2004)

graag schetsen wij even het verloop van de installatie van de telefoon in onze Volvo V 50.
Op 22 juni ll. hadden wij met U een afspraak betreffende het ontbreken van de geïntegreerde telefoon in onze volvo V50.
Na overleg, hebben we ingestemd met de installatie van een bluetooth systeem. Zoals we met U hadden afgesproken namen we contact op met x om hiervoor een afspraak te maken. Dit was op 3 juli 2004 ; daar de Volvo toch in x binnenmoest omdat we ondertussen een ander probleem hadden met deze, zijnde het blijven knipperen van de Xenon
koplampen, boordcomputer die verschillende opmerkingen gaf betreffende remvloeistof...

Toen we op dinsdag 6 juli de wagen terug mochten ophalen hebben we ook aan x persoonlijk doorgeven dat we toch opteerden voor het Nokia systeem zoals we met U hadden besproken, toen reeds hebt U ons op de hoogte gebracht van het feit dat die "knop" niet in het zwart bestaat, we hebben toen zelf via internet andere "knoppen" bekeken en het leek
ons inderdaad de mooiste oplossing toch voor die Nokia te kiezen qua eenvoud van de knop en toch in te stemmen met het beige. Zo hebben we dit ook aan x medegedeeld, we hebben hem gezegd "dezelfde knop als
we in x gezien hebben en besproken hebben met Dhr. x". Ok, een datum werd vastgelegd; x was nl in verlof en hij stelde voor toch met de installatie te wachten tot hij terug kwam. Ok, we hebben daarmee ingestemd en toen zei hij ook dat de klus wel op een dag kon geklaard worden.
Ook op zaterdag 3 juli hebben we reeds dit gemeld aan x, die het op een papierke heeft genoteerd. Dus 2 mensen in x waren van deze op de hoogte.
Echter de week voor onze afspraak hebben we een bijkomend probleem (1 van de achterdeuren kon niet meer open); dus wij bellen eerst naar U persoonlijk te Mechelen om dit te melden en U te vragen of de vervangwagen voor langer dan een dag kon worden voorzien (en of we dit mochten vragen aan de mensen in Londerzeel), gezien we dachten dit
beide zaken niet meer op 1 dag konden worden opgelost. U was afwezig maar een vriendelijke secretaresse wist ons te vertellen dat dit geen probleem zou zijn, en dat ik gerust met x in x mocht afspreken en dat ze U bij terugkomst wel op de hoogte zou brengen. Wij bellen naar x en spreken dit af met x (x was in verlof
dus aan hem konden we dit niet vragen). x zegt dat dit geregeld zal worden en bedankt ons voor het verwittigen zodat ze regelingen kunnen treffen ivm de vervangwagen. We komen op donderdag 23 juli bij x
aan, en vertellen hem dat we met x gebeld hadden, x was van deze nog niet op de hoogte maar zei ons wel "de vervangwagen is sowieso meer dan 1 dag voorzien aangezien we de klus niet op 1 dag gaan rond krijgen", ah, gelukkig hadden we ons daarop voorzien maar dat was op voorhand niet zo afgesproken. We melden nogmaals de achterdeur (waar hij niet op de hoogte van was) een probleem gaf en of deze ook kon opgelost worden.
Op vrijdag 24 juli 2004 komen onze ouders onze wagen ophalen om die naar Nederland te brengen (praktisch was het voor ons onmogelijk om 2 dagen na elkaar naar Belgie te komen, die afspraak was ook zo gemaakt met x). Onze ouders zouden dan op zaterdag terugkomen met de vervangwagen.
Bij ons aangekomen kijken we de wagen even na....tot onze spijt moeten we melden dat dit niet de afgesproken "minimalistische" knop van Nokia is maar een ander ongekend systeem, groter, dikker en met 2 knoppen (U vermelde nog het gemak en eenvoud in gebruik van 1 knop voor aan en uit), met daarop een flashy rode en groene telefoon geprint. Daarbij zien we ook duidelijk de draad lopen (wat we dus duidelijk verschillende keren hebben gevraagd of er echt geen draad zou zichtbaar zijn en telkens was het antwoord, nee, we plaatsen die op een naadje).
Wij vinden dit dus een verschrikkelijk item op ons dashboard, zoiets waar we dus op voorhand al schrik voor hadden. Daarbij moeten we nog vermelden dat aan die kant het dashboard "open" staat; wellicht oorzaak van het installeren van de "knop" en wijst op een onzorgvuldige afwerking (of kon het niet anders door die draad??).

In rand willen we ook nog volgende opmerkingen vermelden;
- tot 3 maal hebben we gevraagd om achteraan de wagen de insignes V50 en 2,0 te verwijderen, dit werd nu eindelijk laatst gedaan, maar blijkbaar is het teveel om even de wagen op die plaats wat op te poetsen zodat nu nog duidelijk het stof te zien is rond die "voormalige" letters; is bij ons overgekomen als een blijk van "foert".
- Toen onze ouders (en zo was ook de afspraak met x) op zaterdagnamiddag speciaal van bij ons vroeg zijn vertrokken om voor 5 uur de vervangwagen terug te brengen, moesten ze om 16,30 uur vast stellen dat x al vertrokken was en al hun gehaast voor niets was geweest, nee hij lachte het nog weg (toen ze hem toch op de gsm probeerden te bereiken) met de opmerking dat ze dan maar het weekend extra gebruik moesten maken van de vervangwagen!?
- Na het gebruik van de vervangwagen, de eerste maal, toen we het probleem met de lichten hadden; hebben ze ons 3 dagen later gebeld met de "opmerking" (beschuldiging??) dat er een scheur was in de bumper en dat het niet was van de mensen die hem laatst hadden gebruikt, dus was het van de mensen ervoor en dat waren wij, voila, zo werd ons dat telefonisch gemeld om 8 u in de ochtend; wij hebben bij afhaling van de wagen deze scheur opgemerkt, getwijfeld om terug binnen te komen, maar toch gedacht; de wagens worden bij binnenbrengen gecontroleerd dus Volvo zal dat wel weten, nee dus, er wordt blijkbaar nonchalant met deze omgesprongen, zodat ze er niet voor terugdeinzen om onschuldigen
te beschuldigen. Verder hebben we van deze niets meer gehoord, wel opgemerkt bij de tweede maal gebruik makend van de vervangwagen, want de scheur was er nog altijd in.
- we kregen dus vrijdag ll. de wagen terug, blijkbaar is er aan de elektronica gesleuteld waardoor de info op de boordcomputer is verdwenen (klok, aantal te rijden kilometers ed,...) en nu moeten wij zelf in de handleiding op zoek naar het instellen van deze !?

Deze laatste opmerkingen zouden we nooit vermelden, maar aangezien we niet tevreden zijn over de gang van zaken en het geïnstelleerde, voelden we ons genoodzaakt deze opmerkingen te maken.
Vriendelijke groet,
Fam. x

Ziehier het antwoord dat we van Dhr. x mochten ontvangen; (29 juli 2004)

Geachte heer x,
Het spijt me ten zeerste te moeten vernemen dat er een aantal zaken misgelopen zijn.
Vermits morgen mijn laatste werkdag is, heb ik dit reeds deze middag uitvoerig met x besproken, en hij zal u contacteren om dit met u verder
te bespreken, alsook op te lossen.
M.VR.GR.
x x

Tot op heden, niemand van de firma x die ons over dit heeft aangesproken. Ook niet als ik op woensdag 25 augustus de wagen ga aanbieden voor een eerste onderhoudsbeurt.
Maar het ergste komt nog...........

Op zaterdag 25 september 2004 willen we vertrekken met onze wagen vanuit de garagebox en de wagen wil niet starten. We contacteren de verzekering en die doen het nodige voor het laten wegslepen van de wagen. Gezien we op dat moment in Nederland waren, wist de verzekering ons ook te melden dat de wagen daar moest hersteld worden, bij de Volvo dealer. Ondertussen bellen we ook naar de firma Vermant op hen op de hoogte te brengen, het was nu eenmaal niet het eerste euvel dat we voorhadden met de wagen. x wimpelt alles af en zegt, laat de wagen maar naar een dealer in Nederland slepen, wij gaan dan eens bellen naar daar. Maar we gaan dus een vervangwagen ophalen bij de firma die onze Volvo had weggesleept, daar aangekomen vertellen ze ons dat ze onze Volvo aan de stratkabels hebben gelegd en dat deze terug start !? Dus zeggen ze, je hebt de keuze, ofwel slepen we inderdaad jullie wagen naar Terneuzen (45 minuten rijden) ofwel neem je je eigen wagen terug mee (wel even paar kilometers rijden teneinde de batterij te laden) en dan ga je zelf met de wagen naar je dealer want er is toch iets aan de hand, een platte accu bij dergelijke nieuwe wagen kan niet. Enfin, wij denken dat de beste oplossing is , inderdaad de wagen mee te nemen en zelf naar Vermant te gaan om deze te controleren.
Op maandag bellen we naar x met ons verhaal en de atelierchef in x zegt, "ik zoek alle eens uit, en bel je deze namiddag terug". Sedertdien hadden we nl een vreemd geluid bij het afleggen van de wagen, die zo nog een tijdje doorgaat. Pas op woensdag belt hij terug en zegt "ja ik heb eens op internet gekeken en het is volkomen normaal hoor dat geluid, dus maak je gen zorgen er is niets aan de hand met jullie wagen " ongelooflijk maar waar !!! We nemen dit niet langer, en willen eindelijk "au serieux" genomen worden den sturen terug een email naar Dhr. x, als volgt;



afzender: Fam x
Geachte Heer x, (29 september 2004)

Volgens onze informatie bent U zaterdag ll. door Dhr. x op de hoogte gebracht van onze problemen met onze Volvo V50.
Maandag heeft Dhr. x ons dan opgebeld om te vragen wat er precies aan de hand was; en Dhr. x zou "navragen" wat kan gedaan worden. Hij vermelde er ook bij dat hij het zou telefonisch proberen op te lossen? Hij zou ons in de loop van maandagnamiddag terugbellen. Deze avond, woensdag, heeft Dhr. x ons teruggebeld met de melding dat er niets "aan de hand" zou zijn met onze Volvo, Nogmaals deelden we hem mee dat er na het uitschakelen van het contact een vreemd geluid te horen is, net hetzelfde geluid dat zaterdag continu aanwezig was doch gelukkig nu telkens na ongeveer 1 minuut stopt; volgens hem is dit zo bij ieder Volvo V50, maar wij weten dat de wagen dit ervoor niet deed. Ergens willen wij ook een "nakijken" en "verklaren" van wat zaterdag precies voorgevallen is. U kunt begrijpen dat wij, gezien ook de eerdere problemen met deze wagen, geen "gerust" gevoel hebben telkens we de wagen uithalen. Het antwoord van Dhr. x was dat hij nogmaals op internet zou "zoeken" wat het probleem zou kunnen zijn. Daarbij stel ik me de vraag hoe iemand een verklaring kan zoeken op afstand?
Graag zouden wij U een voorstel doen, vrijdag aanstaande, 1 oktober, zouden we in de namiddag willen langskomen met wagen, teneinde dat jullie deze toch eens controleren en "luisteren" naar het geluid. Wij zouden Uw aanwezigheid in deze ten zeerste op prijs stellen, gelieve ons te laten weten of we eventueel in x terecht kunnen of we toch naar x moeten komen; we zouden er omstreeks 15.30-16 uur kunnen zijn.
We sturen deze vraag naar U, hopende dat U ons kan geruststellen en dat Uw mensen toch eens uitvoerig de wagen "onderzoeken".
Hopend op een gunstig antwoord,
met vriendelijke groet,
fam x

We vragen dus alweer een onderhoud bij de zaakvoerder. Op 1 oktober gaan we langs met ons verhaal, de zaakvoerder Dhr. x is er niet (we hadden toch een afspraak ??) en we worden door de atelierchef in x 'geholpen'.
Dus we mochten de wagen aanbieden op dinsdag 5 oktober 2004 en dan zou men eens grondig testen wat er nu allemaal fout is met de wagen. Zo geschiede; we kregen zelfs een gelijkaardige wagen mee als vervangwagen mét een volle dieseltank (even dachten we, ah medewerking van de firma x). Op vrijdag 8 oktober gaan we de wagen terug ophalen.
Ik kreeg als uitleg dat de fout van platte acuu was te wijten aan het verkeerd installeren van het blue tooth systeem , en de rest van de electronica , ja daar hadden en hebben ze nog steeds geen uitleg voor (de radio deed ondertussen ook al rare bokkesprongen, ramen die plots openstonde ed).
Enfin, weeral nemen we genoegen met de uitleg (in ons achterhoofd, ja dan maar wachten op eht volgend probleem zeker ?).
Maar nu komt het ergste van het verhaal nog; op 15 november 2004 krijgen we een faktuur van de firma x voor de diesel die we verbruikt hebben tijdens het gebruik van de vervangwagen !!!! (zie bijlage 3). Dit vinden we maar al te grof en sturen opnieuw een email naar Dhr. x: zie


Geachte Heer x, (17 november 2004)

graag even Uw aandacht voor volgend feit.
Even in rand vermelden dat wij de familie x zijn, onlangs hebben wij in x een zwarte V50 gekocht met de gekende vele problemen en het ontbreken van de geintegreerde telefoon.
Maandag ll mocht ik van Uw firma een faktuur ontvangen ten bedrage van 16 euro voor de diesel bij het gebruik van de vervangwagen.
Wij hebben inderdaad van dinsdag 5 oktober tot en met vrijdag 8 oktober, dit naar aanleiding van problemen (niet meer starten en moeten laten wegslepen) met de wagen. Gezien Uw firma geen aanstalten maakte om naar het probleem te zoeken hebben wij U toen ook een persoonlijke mail gezonden en een positieve reaktie ontvangen om te wagen te komen aanbieden ten einde een afspraak te maken; zo gebeurde op vrijdag 1 oktober; toen zijn we door Dhr. x ontvangen, met als resultaat de afspraak met vervangwagen op dinsdag 5 oktober.
Zoals wij begrepen hebben waren de vele fouten (lege batterij ed) voornamelijk te wijten aan het verkeerd installeren van het blue tooth systeem in x. Voor de "andere" ongemakken die we ondervonden hadden hebben ze ons geen verdere verklaring kunnen geven.
Onlangs belde Dhr. x ons op met de vraag hoe de wagen het nu doet; tot op dat moment hadden we geen verder problemen gekend; nu hebben we reeds een aantal keren ondervonden dat de radio de voorgeselecteerde zenders kwijt is, na opstarten is alles terug in orde. dit belet ons uiteraard niet van te rijden.
Nu, een maand later stuurt Uw firma ons een faktuur van de gebruikte diesel in de vervangwagen; het gaat om een klein bedrag van 16 euro; maar voor ons gaat het op het principe, we waren toch beetje geschokt dat dit kan gebeuren.
Tevens wil ik nogmaals herinneren aan de mail die we in juli stuurden met onze ontevredenheid betreffende de manier van installatie van de bleu tooth. U reageerde dat Dhr. x contact zou opnemen. Nooit hebben we op deze reaktie gekregen. Tevens kan ik het niet nalaten ook te melden dat, toen we de wagen 8 oktober kwamen ophalen te Mechelen, we merkten dat er 77 km mee gereden was; ja Dhr. x vertelde ons eerlijk dat zijn collega Dhr. x, onze wagen maar gebruikt had om heen en weer naar huis te rijden (onder het mom van 'testen').
We hadden eerder gehoopt een tegemoedkoming van uwentwege te ontvangen voor alle miserie (een weekend zaten we al zonder auto, en de vele keren dat ik mocht langskomen tijdens onze eigen werkuren) dan een faktuur van 16 euro.

Groet,
familie x


pas een week later mochten we volgend antwoord ontvangen, zijn de van de atelierchef;


Geachte Familie x (23 november 2004)

Via x heb ik uw e-mail ontvangen, waarover ik ten zeersteverwonderd ben.
Uit uw verwijzen naar 'onder het mom van een proefrit' blijkt dat ondanks al onze inspanningen om uw voertuig aan alle Volvo normen te laten voldoen, u geen vertrouwen in onze diensten hebt wat ik ten zeerste betreur.
Er is u op voorhand gemeld dat wij met de wagen naar huis gingen rijden, om hem uitvoerig te testen, en zeker te zijn dat het euvel effectief verholpen was, waarop u geen negatieve reactie gaf. Ik ben zeer verheugd met zulke
gemotiveerde mekaniekers te kunnen werken, dewelke het testen in normale gebruiksomstandigheden (zowel rijden als technisch) als extra willen doen.
Tijdens zulke ritten gebeurd het meermaals dat er een panne optreed waardoor de avond van deze mensen zich ook niet beperkt tot het enkel naar huis rijden.
Bij de herstellingen aan uw wagen zijn zeer vele testen uitgevoerd en is een probleem met de bluetooth mogelijk als stoorzender opgegeven. Hieruit uitmaken dat de fout integraal hieraan lag lijkt mij dan ook iets te
voorbarig. Onze mensen geven altijd zoveel mogelijk info aan de klant, doch wij moeten ervoor zorgen dat dit niet tot een communicatiestoornis lijdt tussen klant en garage.
Er is een gelijkwaardig voertuig zoals het uwe als vervangwagen ter beschikking gesteld dewelke niet in de garantie voorzien is door Volvo, en zodoende volledig door x betaald is. Dat u de tijdens deze periode de
door u verbruikte brandstof dient te vergoeden lijkt mij normaal.
Zodoende zie ik mij genoodzaakt om deze faktuur te handhaven.
Vertrouwend u hiermee voldoende te hebben ingelicht, en u in de toekomst nog
als tevreden klant te mogen ontvangen groet ik,
Met achtingsvolle groeten,

x
Verantwoordelijke naverkoop



Op aanraden van onze raadsman, heb ik Volvo Insurance gecontacteerd en vandaar mijn schrijven om dit te melden bij de rechtsbijstandverzekering.
Wij kunnen ons NIET akkoord verklaren met deze handelswijze van de firma x, en het gaat niet niet specifiek over de betaling van 16 euro (alle tijd voor dit schrijven en heen en weer gebel kost ons al meer dan 16 euro), maar wij voelen ons telkens met een kluitje in het riet gestuurd en niet au serieux genomen. Verder hebben we nog steeds geen verklaring gekregen wwarom aale electronische problemen zich voordeden, en wachten zodus op het volgende probleem, en nog altijd in ons achterhoofd houdende dat we een wagen hebben moeten aanvaarden die we niet BESTELD hebben.
Graag Uw advies/raad/oplossing bij deze,

met dank,

ONDERTUSSEN PITTIG DETAIL, DE TELEFOON IN DE AUTO WERKT NIET MEER EN DE RADIO MAAKT VERSCHRIKKELIJKE BOKKESPRONGEN EN DE LINKERZIJSPIEGEL HAPERT WANNEER WE DE SLEUTEL IN CONTACT STEKEN, GEDURENDE EEN HALVE MINUUT (dealer is van deze nog niet op de hoogte..)
IEMAND TIPS ?? GELIJKAARDIGE ERVARINGEN????????
eigenaar V50
Gebruikersavatar
BartT5R
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 21.09.2004 - 08:48
Locatie: Essen/Belgie

Zow,
das een boterham! :(

Misschien dat Walter ier iets mee kan? Anders veel suc6.
Lijkt mij een beetje zoals zo vaak, verkoop en onderhoud, verder, ho maar. :evil:
jaapje
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 17.12.2004 - 10:52

wie is "Walter"??
eigenaar V50
Gebruikersavatar
BartT5R
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 21.09.2004 - 08:48
Locatie: Essen/Belgie

Volvo Maffia :wink:
Gebruikersavatar
danny
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 13.09.2004 - 12:02
Locatie: Terhole

Phoef keer een verhaal. Ik vind dat je best vrij rustig blijf, ik zelf zou die auto al lang door het raam terug in de showroom hebben geparkeerd. Vind dat je best mag vermelden wie de dealer is ( heb zo'n vermoeden)Suc6 ermee!
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24362
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Ik ben Walter :D Heb alleen dit verhaal nog niet helemaal kunnen lezen, is een hele geschiedenis. Maar wil er zeker wel een keer serieus naar kijken

Walter
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Amieke850
4th Gear member
Berichten: 932
Lid geworden op: 21.09.2004 - 22:01
Locatie: Zoetermeer

Beste jaapje, zo werkt het zo'n beetje in Ned., zal in Belgie niet veel anders zijn [?!]:
klachten-na-aankoop

Hoop dat dit linkje lukt, is vlgns. mij excl. voor ANWB-leden, en om een lang verhaal dus nog wat langer te maken :P hierbij volledigheidshalve ook nog maar even de hele tekst:
----------------------------------
Klachten na aankoop

Als de auto niet voldoet aan uw verwachtingen is de verkoper aansprakelijk en heeft u recht op nakoming. Nakoming wil zeggen dat de verkoper alsnog moet voldoen aan zijn verplichting u een deugdelijk product te leveren. U moet uw klacht zo snel mogelijk na ontdekking bij de verkoper melden, hiervoor geldt in het algemeen een maximumtermijn van 2 maanden. Als u te lang wacht met klagen, verspeelt u uw rechten.

U kunt het volgende van de verkoper eisen:

nalevering van ontbrekende onderdelen
reparatie of vervanging van de auto
Als dit niet tot een oplossing leidt, kunt u kiezen voor:

ontbinding van de koopovereenkomst, of prijsvermindering
U als koper moet bewijzen dat de auto niet voldoet aan uw verwachtingen en dat het niet uw schuld is dat de auto gebreken heeft. Op deze regel is één uitzondering: als uw auto binnen 6 maanden na aflevering een gebrek vertoont, was volgens de wet dat gebrek al aanwezig toen u de auto kocht. In dat geval hoeft u niets te bewijzen en moet de verkoper bewijzen dat de auto bij aflevering wel deugdelijk was. Ontdekt u het mankement meer dan 6 maanden na aflevering, dan kunt u wellicht een beroep op de fabrieks- of importeursgarantie doen.

Nalevering ontbrekende onderdelen
Als de auto niet in de afgesproken uitvoering wordt geleverd of als de afgesproken onderdelen in uw gebruikte auto ontbreken, kunt u eisen dat deze alsnog worden geleverd en gemonteerd, zodat de auto alsnog voldoet aan hetgeen u bij de koop bent overeengekomen. De kosten hiervan zijn voor de verkoper.

Reparatie of vervanging
De wet geeft u de keuze: u kunt kiezen voor reparatie, maar ook voor vervanging van de auto voor een soortgelijke auto. Dat u die keuze heeft, wil niet zeggen dat de verkoper altijd verplicht is uw keuze uit te voeren. Er zijn namelijk situaties denkbaar waarin u niet aan uw keuze kunt vasthouden. Dit kan het geval zijn:

Als het mankement eenvoudig te repareren is, zult u niet voor vervanging kunnen kiezen en ligt reparatie voor de hand.
Als het gaat om een steeds terugkerend mankement, hoeft u uw auto niet eindeloos te laten repareren, maar zou u vervanging kunnen eisen. Maar als vervanging niet mogelijk is, dan kunt u de koopovereenkomst ontbinden. Dit kan het geval zijn als u een gebruikte auto heeft gekocht.
Als de reparatiekosten aanzienlijk hoger zijn dan de waarde van uw auto, kan van de verkoper niet worden geëist dat hij repareert. Vervanging zal dan een mogelijkheid kunnen zijn, maar ook hier geldt weer dat als vervanging niet mogelijk is, u de koopovereenkomst kunt ontbinden.
Als vervanging veel duurder is dan reparatie, zult u de auto dan moeten laten repareren.
De verkoper moet de reparatie of vervanging zonder ernstige overlast voor u uitvoeren en binnen een redelijke termijn. Als de reparatie aan uw auto lang duurt, is het redelijk als de verkoper u een gratis leenauto aanbiedt. Echter, als de verkoper de overlast voor u niet kan beperken, dan kunt u de koopovereenkomst ontbinden.
De kosten van reparatie of vervanging komen voor rekening van de verkoper.

Reparatie door een ander
Als de verkoper verplicht kan worden om te repareren en hij weigert, dan kunt u de auto door een ander laten repareren. De kosten van die reparatie zijn voor de verkoper.
Vóór u hiertoe overgaat, moet u eerst de verkoper een schriftelijke aanmaning sturen.

Gebruiksvergoeding
Als u vervanging eist en u heeft de auto al enige tijd gebruikt, dan hoeft u in principe geen gebruiksvergoeding te betalen. Echter, als u een lange tijd met de auto heeft gereden of in korte tijd veel kilometers heeft gemaakt, dan kunt u wel een redelijke gebruiksvergoeding verschuldigd zijn.

Ontbinding van de koopovereenkomst
Ontbinding van de koopovereenkomst houdt in dat de verkoper u de koopprijs terugbetaalt. U op uw beurt bent verplicht de auto terug te geven. U kunt de koopovereenkomst ontbinden:

als reparatie of vervanging niet mogelijk is;
als de verkoper de auto niet wil repareren of vervangen;
als reparatie of vervanging niet binnen een redelijke termijn kan plaatsvinden;
als herhaalde reparatie niet afdoende blijkt.
Ontbinding is echter niet mogelijk als het gaat om een gering gebrek, dat een normaal gebruik van de auto niet verhindert. Zo geeft een kras op het dashboard van uw nieuwe auto geen recht op ontbinding.
Voor u tot ontbinding overgaat, moet u eerst de verkoper de gelegenheid hebben gegeven de auto te repareren of te vervangen.

Prijsvermindering
In plaats van ontbinding van de koopovereenkomst kunt u kiezen voor een passende vermindering van de koopprijs. Dit wordt ook wel gedeeltelijke ontbinding genoemd. U krijgt dan een deel van de prijs terug.
Prijsvermindering is een oplossing als reparatie of vervanging niet mogelijk is of als de klacht niet ernstig genoeg is om tot ontbinding van de koopovereenkomst over te gaan.
Als u prijsvermindering in plaats van ontbinding wilt, moet u dit aan de verkoper meedelen.

Schadevergoeding
Voor schade die u heeft geleden omdat uw auto niet aan de overeenkomst beantwoordt, is de verkoper aansprakelijk. U moet hierbij denken aan de kosten van autohuur als u een auto nodig heeft en de verkoper u geen leenauto ter beschikking stelt. Of u heeft uw auto moeten laten wegslepen vanwege een motorstoring. U bent wel verplicht de schade zoveel mogelijk te beperken.

Hoe te handelen bij gebreken?
U weet nu wat uw rechten zijn als uw auto niet voldoet aan hetgeen u mocht verwachten. Om uw recht te halen, zijn er nog een aantal zaken waar u op moet letten.
In het stappenplan hebben wij deze voor u op een rijtje gezet.

Stappenplan

Vernietiging van de koopovereenkomst
Als u een ondeugdelijke auto, nieuw of gebruikt, heeft gekocht, kunt u mogelijk een beroep doen op dwaling. Als dat zo is kunt u de koop vernietigen. Dat wil zeggen dat u de koop ongedaan maakt: de verkoper moet u de koopsom terugbetalen en u moet de auto teruggeven.
Er is sprake van dwaling als u de auto heeft gekocht, terwijl u een onjuiste voorstelling van zaken had: u wist niet of u kon niet weten in welke staat de auto werkelijk verkeerde.
Bijvoorbeeld als het werkelijk aantal gereden kilometers hoger is dan de kilometerteller aangeeft. Als u dat had geweten, had u de auto niet gekocht of tegen een lagere prijs.

De dwaling moet te wijten zijn aan informatie die de verkoper heeft gegeven of als de verkoper u had moeten inlichten over iets, waarvan hij wist dat het voor u van essentieel belang was. Dit alles neemt niet weg dat u zelf helemaal niets zou hoeven doen. U heeft een onderzoeksplicht.

Zo’n onderzoeksplicht houdt in dat u de verkoper moet vragen naar informatie die voor u van belang is. Het kan ook betekenen dat u zelf de auto moet (laten) onderzoeken, bijvoorbeeld op eerdere schades. Echter, als de verkoper mededelingen heeft gedaan, bijvoorbeeld dat de auto altijd schadevrij is geweest, dan mag u daar op afgaan. U hoeft dan niet zelf een onderzoek in te stellen naar de staat van de auto.

Als u de overeenkomst wegens dwaling wilt vernietigen, moet u dit schriftelijk aan de verkoper kenbaar maken. Vermeld in uw brief wat de reden is dat u de koopovereenkomst wilt vernietigen.

Gratis advies
Voor advies, vragen en informatie kunnen ANWB-leden op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur bellen met ANWB Rechtshulp, op telefoonnummer (070) 314 77 88. Ook kunt u uw vraag stellen met behulp van onderstaand e-mailformulier.
E-mailformulier Rechtshulp
-----------------------------------------
ANNEMIEKE'S
Afbeelding
850 GLE 2.5I
Marinus
4th Gear member
Berichten: 892
Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36

Terugbrengen en NOOIT meer zaken doen met deze dealer.
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Het allermakkelijkst was geweest de auto weigeren, omdat het niet de bestelde auto was. En vervolgens het reeds betaalde geld snel via de bank laten storneren: dan wordt het geld weer teruggehaald van de rekening van de dealer. Daarna zal de dealer een héél stuk harder lopen om de levering vervolgens wél correct te laten verlopen.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
jaapje
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 17.12.2004 - 10:52

ja hadden we geweten dat er achteraf in de wagen geen geintegreerde telefoon meer kon geinstalleerd worden gingen we deze weigeren, maar de verkoper zei, dat is mogelijk hoor, we gaan dat dan volgende week regelen (want we kwamen de wagen op een zaterdag ophalen).
Pas toen ze ons de maandag belden wisten we dat het niet kon op deze manier.......en de bankcheque was al afgegeven......

Denken jullie ook dat we best een advocaat nemen om dit te regelen ? we hebben toch eigenlijk alle bewijzen dat we op tijd hebben gereageerd..., niet ?
eigenaar V50
Gebruikersavatar
Amieke850
4th Gear member
Berichten: 932
Lid geworden op: 21.09.2004 - 22:01
Locatie: Zoetermeer

ja jaapje, moeilijk hoor.

In je eerste bericht heb je het over een 'raadsman'.. bedoel je hiermee een adviseur in algemene zin, of een juridisch onderlegd adviseur? Ik ben niet goed op de hoogte van de Belgische juridische terminologie, vandaar. In Ned. heb je instanties zoals de Consumentenbond, wetswinkels, ANWB Rechtshulp enz., heeft Belgie niet zoiets waar je je juridisch kunt laten adviseren? Je kunt je natuurlijk ook voor een orienterend gesprek wenden tot een advocaat, en dan maar hopen dat hij je kan vertellen of verdere acties zin hebben ...
ANNEMIEKE'S
Afbeelding
850 GLE 2.5I
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24362
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Jaap, ik zou eerst proberen het rustig rond de tafel met de dealer uit te spreken. Wellicht kan er een nieuwe auto besteld worden volgens de gewenste specificaties. Kost de dealer wel geld en jou misschien iets afschrijving voor de gemaakte km's maar dan lost ie het wel netjes op. <hiermee zeg ik niet dat mijn werkgever deze oplossing zou kiezen>

Heb je al een reactie van Volvo NL? Daar zou ik op wachten alvoor je juridische stappen gaat ondernemen. Doe je dat later dan sta je sterker doordat je het bedrijf de kans hebt gegeven een oplossing te zoeken. Daarnaast wordt het bedrijf naar ik denk niet bereidwilliger als er ineens een advokaat op de stoep staat.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
BartT5R
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 21.09.2004 - 08:48
Locatie: Essen/Belgie

Je kan het in Belgie eens bij Test Aankoop proberen, die hebben op dat vlak wel wat ervaring.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40743
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

En wat zou de importeur in Belgie hier van vinden?
Ik denk niet dat Volvo Nederland hier iets mee doet.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

In Nederland is er een heel stuk wetboek volgeschreven over consumentenrecht en -plicht.
Probeer eens uit te vissen wat er aan Belgische wetgeving bestaat over dit onderwerp.
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24362
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Ben schreef:En wat zou de importeur in Belgie hier van vinden?
Ik denk niet dat Volvo Nederland hier iets mee doet.
Sorry, was even vergeten dat het hier een Belgische kwestie betrof...
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
jaapje
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 17.12.2004 - 10:52

wat zou jij "eisen" /vragen aan de dealer ?
eigenaar V50
Gebruikersavatar
Amieke850
4th Gear member
Berichten: 932
Lid geworden op: 21.09.2004 - 22:01
Locatie: Zoetermeer

De afgeleverde zaak (i.c. de auto) beantwoordt niet geheel aan de overeenkomst. Als consument in Ned. kun je nakoming van de verplichtingen van de verkoper eisen: aflevering van het ontbrekende; herstel van de afgeleverde zaak; vervanging van de afgeleverde zaak. Voorwaarde is dat e.e.a. binnen bep. tijd kenbaar is gemaakt aan de verkoper... Zal in Belgie niet veel anders zijn...
ANNEMIEKE'S
Afbeelding
850 GLE 2.5I
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32867
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Hoe staat het inmiddels hiermee?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Karoshi
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 28.03.2005 - 00:18

heeft dit nog een vervolg?
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”