Benzineverbruik absurd laag

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Ik heb dit weekend ongeveer 1300 km gereden met een gemiddeld verbruik van 1 op 13,25. Het grootste deel gewoon afgelegd met de cruise control op 130, zoals ik eigenlijk altijd doe. Nou is dit best een heel netjes verbruik, alleen wel veel lager dan normaal mogelijk is (veel beter dan 1 op 12,5 heb ik nog nooit gemerkt en meestal zit ik net iets onder de 1 op 12). Ik kan het zelf eigenlijk niet verklaren.
Iemand enig idee hoe dit te verklaren is? Het enige wat ik me kan bedenken is dat het motormanagement zich aangepast heeft doordat ik hiervoor 1 tank 95 octaan leeg gereden heb, maar ook dat klinkt wat onwaarschijnlijk (zou na 2 tanks toch wel weer over moeten zijn).
Annie mg
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 22.03.2007 - 17:14
Locatie: Dordrecht

Rij je normaal op 98 rond dan?? Maar zowiezo proficiat met zulke cijfers! =D>

Greetz Marco
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Ja dat moet een T4 eigenlijk wel, op 95 merk je, met name bij lage toerentallen, dat de motor niet lekker loopt.
Die cijfers zijn wel mooi inderdaad, daar zal een 1.8 rijder nog jaloers op zijn ;) ben alleen bang dat er iets kapot is. LMM misschien?
Gebruikersavatar
MDA
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
Locatie: Leiden

Als de LMM kapot is krijg je toch een foutmelding van de computer (dashboard)... En hij stelt de luchtstroon af op de Lamba sonde, maar via de LMM. En als het zo is dat de LMM stuk is zou je het zeker moeten merken in hoe ie rijdt (weinig vermogen bij lage en hoge toeren, alleen goed in het midden)...

En inderdaad met mijn 2.0 heb ik nooit 1:13.5 kunnen rijden, dus het klinkt verdacht ;-)
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
Gebruikersavatar
Okke
4th Gear member
Berichten: 587
Lid geworden op: 20.02.2006 - 10:42

menjo schreef:Ja dat moet een T4 eigenlijk wel, op 95 merk je, met name bij lage toerentallen, dat de motor niet lekker loopt.
Die cijfers zijn wel mooi inderdaad, daar zal een 1.8 rijder nog jaloers op zijn ;) ben alleen bang dat er iets kapot is. LMM misschien?
Welnee...is natuurlijk ook warmer weer. Ik kan op benzine 1:12 rijden met de 1.8 maar da's wel een bifuel (en die zijn volgens de fabriek minder zuinig op benzine dan de normale 1.8 ). Een grotere motorinhoud hoeft niet altijd te betekenen dat je onzuiniger rijdt, maar mischien heb je toch je rijstijl wat aangepast :lol:. Even wat anders: vanochtend ook gezien dat mijn AX nu weer 1:17,5 rijdt ipv 1:16 in de winter. Ook met cruise control (en af en toe file :roll: ).
V40
Fiesta
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 01.04.2007 - 19:09

Het warmere weer maakt een boel uit: Mijn Fiesta (dit was toch een volvo forum?) rijdt in de winter 1:15 en schiet nu naar 1:20, op de autoweg zelfs 1:25 met goed weer.
Nu moet ik daar wel bij zeggen dat dat op V-Power was, dat heeft een hoger octaangehalte en levert dus een iets lager verbruik.
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Het warme weer kan het niet echt zijn, dan had ik vorig jaar in de zomer ook zo zuinig moeten rijden. Inmiddels is het verbruik weer terug naar normaal, 2 tanks na de 95 octaan, denk toch dat het daar iets mee te maken heeft, dat het motormanagement zich er op aanpast ofzo.
Misschien volgende tank weer eens 95 octaan tanken om het te testen.
Gebruikersavatar
german
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 08.02.2007 - 21:33
Locatie: Gramsbergen

Misschien is ie nu pas goed ingereden :D
Volvo S60 T5
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”