ECO - bandenspanning: euh?

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
VOuLezVOus
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 10.01.2007 - 20:24

Heb sinds 2 weken een nieuwe V70. Bij eerste tankbeurt meteen ook eens de bandenspanning gecontroleerd. Ik rij gewoonlijk op 2,4, een compromis zeg maar.

Eerste dat mij opvalt: de 4 banden staan fabriek-af op 3 bar. Da's wel veel, wetende dat 2,2 de standaard is. Is de manometer van mijn garagist stuk? Of die van het tankstation? Mag ik me aan een klapbandje verwachten? Lekker hard gaat hij wel.

Tweede dat mij opvalt: de indicatiesticker in de deur én de handleiding van de wagen spreken van een ECO-bandenspanning: 2,6. Da's iets nieuws, ik meen me in mijn S60 niet zo'n indicatie gevonden te hebben.

Wat ook de lading is: blaas maar tot 2,6 want dat reduceert het verbruik.

Jullie mening?
VOuLezVOus
2004 S60 D5
2007 V70 2.4D
Gebruikersavatar
pieter007
5th Gear member
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23.12.2005 - 14:32
Locatie: Putte , bij mechelen
Contacteer:

mijn v50 stond ook op 3 bar ...


ga hem vandaag maar eens veranderen (moet nog kijken naar hoeveel)
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
Gebruikersavatar
MDA
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
Locatie: Leiden

de bandenspanning zoals opgegeven door de fabrikant is altijd een compromis tussen comfortable rijden (zacht), zuinig zijn (hard), en grip (relatief hard). Een hardere band rijd dus zuiniger, heeft een goeie wegligging, maar is iets minder comfortabel. De marge die de fabrikanten aanhouden is inderdaad in de orde van 0.4 bar. Weinig aan de hand dus als ie op 3 bar staat ipv 2.6 bar.

Verder is het wel zo dat je band niet 'bol' mag staan (slijtage / wegligging), maar dat zal bij 3 bar nog niet aan de orde zijn.

Ik heb mijn banden in ieder geval altijd iets harder (0.2 bar) dan fabrieksopgave. En voor een klapband hoef je echt niet bang te zijn. Dat heeft meer te maken met beschadigingen in/op de band, dan met een iets te hoge druk.

p.s. misschien moet deze thread trouwens naar de "banden" topic... Ben?
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
Gebruikersavatar
Iwema
2nd Gear member
Berichten: 120
Lid geworden op: 04.03.2007 - 17:51
Contacteer:

Hoe bepaal je de optimale bandenspanning?

Pomp de band op tot ongeveer 40% boven de druk als opgegeven door de autofabrikant (niet boven de max. bandenspanning als door de bandenfabrikant opgegeven op de band).

Ga nu rijden en je zult merken dat de auto geen last heeft van spoorvorming en strak stuurt.

Verlaag nu de bandespanning in kleine stapjes (0.2 bar) tot de auto slechter stuurt.

Verhoog nu de spanning met 0.2 bar en je hebt de optimale bandenspanning voor het rijgedrag.
Als het comfort je niet bevalt verlag je de bandenspanning verder.

Moderne bande zullen met een hoge bandespanning nog steeds egaal afslijten.

Bij mijn Range Rover geeft de fabricant 2.4 bar druk op. Als je deze waarden aanhoud dan heb je 3 rijbanen nodig bij 120kmh.
Ik heb mijn banden op 3.3 bar staan.
Nu rijdt en stuurt hij als een sportwagen zelfs bij 185kmh.
Als klanten klagen over het rijgedrag van hun Rover dan pomp ik de banden op en zij kennen de auto niet meer terug.

De banden gaan 120.000 km mee en slijten egaal af (verschil tussen midden en de zijkanten was bij vervanging minder dan 0.5mm).

Hugo IwemaLPG
Gebruikersavatar
VOuLezVOus
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 10.01.2007 - 20:24

Thanks to Iwema!
Schitterende uitleg.
Zullen we indachtig zijn. Ik vind op 3 bar dat ie prachtig rijdt!
VOuLezVOus
2004 S60 D5
2007 V70 2.4D
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4509
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

als het goed is heeft de fabrikant i.s.m. de bandenleverancier al bepaald wat de ideale bandenspanning is, ik heb daar al eerder op dit forum over bericht; ik zal mijn banden ook nooit op 3 bar pompen tenzij het is voorgeschreven; ok, de rolweerstand neemt af, maar de inrijdingsgevoeligheid stijgt weer en het comfort neemt af en door veranderingen in de ideale bandenspanning kan het stuurkarakter van de auto veranderen, daar kan je soms blij mee zijn, maar het kan soms ook leiden tot ongewenste situaties

bandenkeus (profiel, soort, merk, maatvoering) maar ook de daarbij horende spanning blijft altijd een compromis, waar natuurlijk best wel wat mee te experimenteren valt, maar wat mij betreft binnen bepaalde grenzen
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”