Welke moet ik kopen, een 940 of 960

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
cjniezen
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 15.04.2007 - 12:23

Hallo,
Op dit moment ben ik de bestuurder van een lease bak. Over een paar maanden ga ik starten als zelfstandig ondernemer. Lease bak inleveren en zelf een auto kopen. Mijn blik is daarbij gevallen op een 940/960 station.
Ik ga de auto dagelijks gebruiken. Geschat kilometrage 40.000/jaar

Ik heb nog niets gekocht en zit in de luxe oriënteringsfase Wat kan ik het beste aanschaffen en waarom. Waar moet ik op letten en wie weet is er iemand met een gunstig aanbod. Ik wil overigens een auto op LPG en zo rond bouwjaar 1996/1997.
Ik ben erg nieuwsgierig naar jullie reacties.
Groeten,
Jaap
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Als je naar de kwaliteit van het onderstel kijkt: een 960. Onderstel is flink anders en dus veel beter bochtenwerk.
Verder heeft een 960 veel meer luxe aan boord.
In de TÜV-lijsten komt ie er goed vanaf: weinig storingen.

Nadaal: hoger verbruik dan een 940.

Maar ja, een gemiddelde 940 is zwaar ondergemotoriseerd, dus dat is zo gek niet...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Aad A
2nd Gear member
Berichten: 184
Lid geworden op: 12.01.2007 - 00:23

Heb ruim 3 jaar een 960 op gas gereden bij aankoop 267000km op de teller .
Door klapband en te wilde stuurreactie van zoonlief (koprol,Volvo scheef dak, mijn zoon alleen geschrokken gelukkig)einde van deze fijne auto.
110000 km mee gereden.
Enigste kosten achterste demper uitlaat en lekke radiator.
Nu sinds bijna een jaar 740 Estate op gas, bij aankoop 323000 km op teller.
Nu 42000 km verder kosten tot heden uitlaat vanaf KAT.
Onderhoud doe ik zelf en brandstofverbruik voor de 960 gem.1op 8 ,De 740 gem 1 op 8.2.
Plus af en toe wat benzine ( Auto's starten op benzine )
De 960 was veel comfortabeler maar ben zeker net zo tevreden met de 740.
Veel succes met je zoektocht naar de door U gewenste auto.
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

De 3.0 24V is natuurlijk het allerleukst (had ik ooit): een wolf in schaapskleren. Je kan er heel rustig mee cruisen, maar desnoods Golfrijdertjes de stuipen op het lijf jagen bij een stoplichtsprintje!

Ik weet eigenlijk niet of ze ook in turboversies bestaan, anders zijn die wellicht nóg leuker (voordat iemand zegt dat zijn turbo nog vééél leuker is of was)...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20765
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

De 960 is in Nederland in ieder geval niet met Turbo geleverd.

Maar cjniezen, Een goede 960 is behoorlijk moeilijk te vinden. Een 940 is wat makkelijker op te scharrelen.
Je gaat een aardig kilometrage rijden. Dus LPG is zeker een aanrader maar beter is om een goede op benzine te kopen en die op LPG te zetten. Als je een 940 TD te pakken kunt krijgen, die nog "vers" is, is dat misschien ook een optie.

Veel succes met de zoektocht.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

Zou ook gaan voor de 960. Heb er zelf ook een. En ook een 940 uit '98 gehad. Toch een wereld van verschil. Kunnen beide goed op gas rijden. Een klein nadeeltje is dat momenteel een run is op een goede 960estate/V90 na MY 1995 en dat geldt in meer of mindere mate ook voor de 940 estate MY1997-1998. Deze laatste zijn ook vol met leuke goodies..

M.a.w. de pijzen zijn flink aan het stijgen. Momenteel weten ze, helaas, dat nu ook in Duitsland waar nog regelmatig goede 960/V90 worden aangeboden. In Nederland zijn die echt schaars. Meer kans met een 940 dus.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
rikke
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 02.03.2007 - 22:11

960driver schreef:Ik ben gecharmeerd van de 960. Mooie luxe versie met alles d'r op en d'r aan.
Maar wat ok belangrijk is wat voor werk je doet.
Ik heb klanten waar ik beter niet "die grote dure bak" voor kan rijden (ook als is ie 10 jaar oud). Dan is een 850 misschien een betere keus.
Met een 940 heb ik geen ervaring maar mijn 960 is een heuse limousine met een fijne 6 cilinder motor.
Ik heb geen recht van spreken natuurlijk, want ik heb nog steeds niet mijn 940 uit '97. Ik heb wel regelmatig gereden in een 940. Echte een chille bak, rijd echt als een tiet :shock: ,maar het is zeker geen formule 1 auto :roll:

960 ken ik van zien 8) 8) mooi man.

Maar om even op het citaat terug te komen. Mensen denken toch altijd dat wat ze willen denken. Zo ook met een auto. Om nou een 850 te kopen in plaats van een 940 omdat deze minder duur uitziet!!!! Ik vind persoonlijk de 850 een stuk duurder uit zien, dus om die rede zou ik het dus laten. 960 ziet er inderdaad wel erg patserig uit naar mijn mening.

Als je sportief wil rijden zou ik voor een 850/v70 t5 gaan. Wat ik trouwens erg maf vind aan de 940 is zijn simpliciteit.

Ok, dat was het. Af en toe wil ik toch mee praten :wink:
Gebruikersavatar
Smiley
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 11.12.2006 - 10:54
Locatie: Arnhem

Wij hebben sinds eind 2006 een 960 3.0 en binnenkort komt er gas in. Dat moet ook wel want het verbruik ligt rond de 1 op 6 en dat is erg hoog. Neemt niet weg dat het een fantastische wagen is om in te rijden en gezegd moet worden, ik heb ook eerder een 740 gehad dat er wel een wereld van verschil zit tussen die 2 modellen. Ze rijden allebei fantastisch maar als ik 120 rijdt met de 960 ervaar ik dat toch echt heel anders dan in de 740, het is stiller, hij ligt stabieler op de weg en door het grotere aantal opties ook een stuk luxer, neem alleen al al die speakers door de hele auto, super!

Veel plezier en succes met je keuze...
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

Smiley schreef:Wij hebben sinds eind 2006 een 960 3.0 en binnenkort komt er gas in. Dat moet ook wel want het verbruik ligt rond de 1 op 6 en dat is erg hoog............door het grotere aantal opties ook een stuk luxer, neem alleen al al die speakers door de hele auto, super!
Een op zes? Dat is fors. Ik rijd gemiddeld een op negen tot negen en half.
Ja, een rijdend concertzaaltje........
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
cjniezen
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 15.04.2007 - 12:23

Bedankt allemaal voor jullie reacties, ik open nog even een nieuw onderwerp over gas
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”