wiel bouten/moeren
-
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 20.05.2006 - 21:15
Ik heb een set stalen winter velgen gekocht, kan ik dezelfde bouten / moeren gebruiken van mijn LM velgen om ze te bevestegen, en wat is het aanhaalmoment voor stalen velgen?
- subvolvo
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 04.11.2006 - 20:40
Weet iemand wat het aandraaimoment is voor mijn Aquarius 9 spaak velgen, maat 235/65R17.
Deze heb ik nu net met mijn winterbanden gemonteerd. Ik had de indruk dat mijn andere velgen, 18" Atlantis, er veel te vast onder zaten.
mvgr
Hans
Deze heb ik nu net met mijn winterbanden gemonteerd. Ik had de indruk dat mijn andere velgen, 18" Atlantis, er veel te vast onder zaten.
mvgr
Hans
Hans
Subaru Legacy II, 1995
BMW 523i touring executive, 1998
Volvo XC90 2.5T Geartronic, 2004
Subaru Legacy II, 1995
BMW 523i touring executive, 1998
Volvo XC90 2.5T Geartronic, 2004
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17725
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Hou maar gewoon 120 nm aan, zo stellen ze in de garage de luchtsleutel meestal ook af.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Mijn dealer adviseert voor zowel de stalen (winter-)velg als de lm-velgen 140nm.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17725
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Bij Mercedesdealers doen ze 120 nm. Hebben ze daar betere velgen dan?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Misschien meer vertrouwen in de bouten?!! Ik weet het niet.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- subvolvo
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 04.11.2006 - 20:40
Vraag het anders eens bij o.a. Profile Tyre Centre. Ik heb daar een band laten controleren vanwege een klein scheurtje. Ze kwamen daar met een aandraaimoment van 135 Nm. Dusdanig dicht in de buurt van de 140 Nm die ik had gehoord dat ik niet wakker lig van 5 Nm.
Ze hebben daar van elke gangbare auto, dus ook een S80, de aanhaalmomenten in een tabel staan.
Maar ik kan mij niet voorstellen dat het ver van 140 Nm af zit.
Groetjes,
Hans
BMW 523i Touring Executive
Volvo XC90 2.5T Geartronic
Ze hebben daar van elke gangbare auto, dus ook een S80, de aanhaalmomenten in een tabel staan.
Maar ik kan mij niet voorstellen dat het ver van 140 Nm af zit.
Groetjes,
Hans
BMW 523i Touring Executive
Volvo XC90 2.5T Geartronic
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 20.10.2005 - 22:05
[quote="subvolvo"]Vraag het anders eens bij o.a. Profile Tyre Centre. Ik heb daar een band laten controleren vanwege een klein scheurtje. Ze kwamen daar met een aandraaimoment van 135 Nm. Dusdanig dicht in de buurt van de 140 Nm die ik had gehoord dat ik niet wakker lig van 5 Nm.
Ze hebben daar van elke gangbare auto, dus ook een S80, de aanhaalmomenten in een tabel staan.
Maar ik kan mij niet voorstellen dat het ver van 140 Nm af zit.
Het voorgeschreven aanhaalmoment voor de wielbouten is 140 nm, de dealer heeft speciale momentdoppen die op de luchtsleutel komen. tip!
Smeer de centreer ring van de alu velgen even in met kopervet, dit voorkomt vastzitten van de velg op de naaf a.g.v water en pekel
Ze hebben daar van elke gangbare auto, dus ook een S80, de aanhaalmomenten in een tabel staan.
Maar ik kan mij niet voorstellen dat het ver van 140 Nm af zit.
Het voorgeschreven aanhaalmoment voor de wielbouten is 140 nm, de dealer heeft speciale momentdoppen die op de luchtsleutel komen. tip!
Smeer de centreer ring van de alu velgen even in met kopervet, dit voorkomt vastzitten van de velg op de naaf a.g.v water en pekel
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17725
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Die 120nm die ik eerder noemde was nog zo gek niet.
Ben maar eens gaan zoeken in de instructies van de S80. En wat zegt Volvo zelf: 120nm!
En dat is al aan de hoge kant als je je realiseert dat voor stalen velgen in de jaren 70 nog gewoon 80nm-100nm werd geadviseerd...
Ben maar eens gaan zoeken in de instructies van de S80. En wat zegt Volvo zelf: 120nm!
En dat is al aan de hoge kant als je je realiseert dat voor stalen velgen in de jaren 70 nog gewoon 80nm-100nm werd geadviseerd...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 16.05.2007 - 18:36
standaard is voor elke auto volgens volvo werkplaatsocumentatie een ander aanhalmoment gegeven mestal rond de 90Nm 110Nm maar het beste is gewoon 140Nm. dat is altijd genoeg en nooit teveel. En even over de luchthamers de meeste kun je niet afstellen op aantal Nm gewoon vast en los hebben wel verschillende standen mar neem van mij aan dat deze niet gebuikt worden regel tis velg tegen naaf duwen bouten 2 3 slagen met hand erin draaien met de luchthamer vastdraaien en zodra de luchthamer begint te ''hameren'' loslaten en naar de volgende bout en als de auto weer op de grond staat met de moment sleuten op 140Nm vastzetten
440 B18U 1995, Elec. Ramen+Spiegels, Middenarmsteun, Halflederinterieur Dubbele Remus DTM, Pilot Openluchtfilter, 40MM Verlaagd en Black windows.
290.000KM op de klok.
290.000KM op de klok.