Ik weet niet of er behoefte aan is, maar hier kun je heel beknopt lezen / zien hoe je je achterblokken moet vervangen / schijf. Dit is een S40 uit '97 maar het princiepe is nagenoeg hetzelfde bij de andere modellen.
Je begint (duh) met het verwijderen van je wiel. Vervolgens draai je de twee bouten los van de klauw. Als je goed kijkt, zie je dat de onderste is losgedraaid. Deze moet je helemaal losdraaien. Hierboven zit dezelfde bout. Als je alleen de blokken wilt vervangen draai je deze alleen los, zodat je de klauw naar boven toe kunt kantelen. Zodoende kun je de oude blokken verwijderen en de nieuwe plaatsen.
Als je beide bouten losdraait kun je de hele klauw wegpakken, dat ziet er zo uit:
Nu moet je de 'zadels' waar de blokken in rusten goed schoenmaken. Ook de zuiger die tegen de blokken drukt moet je schoonmaken. Ga je ook de schijven vervangen, dan moet je ook de beugel waarop de remklauw gemonteerd zit verwijderen.
Dus; Schijf vervangen is die beugel EN de klauw losmaken (voor schijf vervangen lees door)
Blokken vervangen alleen de klauw losmaken, of zoals hierboven beschreven, kantellen
Op deze beugel zitten bussen (2x) voor de remklauw & -blokken. Als deze vastzitten, kan het zijn dat de blokken tegen de schijf aangedrukt blijven omdat ze niet meer terug kunnen naar de 'rustpositie'. Controleer dus even of de bussen soepel bewegen. Is dit niet geval met je een revisiesetje kopen OF, de stofhoesjes losmaken en een zwik vet erin spuiten / wrijven en het weer gangbaar maken.
Nu die beugel weg is, draai je 1 of 2 schroeven los op de remschijf (zie onderstaande foto). Nu kan je de schijf eraf pakken en vervangen. P.s. deze foto is geen goed voorbeeld omdat de hele remmerij er nog op zit, maar je kunt hier goed de schroef van de schijf op zien!
Nu plaats je de nieuwe schijf en monteer je de beugel weer. Vet nu de remklauw in daar waar de blokken in contact komen met de klauw:
De beugel:
De klauw:
Doe hetzelfde op de blokjes, daar waar de klauw de blokken gaat raken:
Vóórdat je de klauw weer plaatst (welke over de remblokken valt), moet je de zuiger de remcilinder weer inDRAAIEN. Dus druk erop zetten en tegelijkertijd draaien. Haal voordat je dit gaat doen de dop van het remvloeistofreservoir los. Check naderhand ook het peil.
Monteer nu alles weer;
-Eerst de beugel met twee bouten (tip van flip, vet de boutjes in met kopervet):
-Plaats de blokken
-Plaats de klauw en draai deze met twee bouten vast
Klaar
P.s. vet de wielnaaf ook even in. Voor is nagenoeg hetzelfde princiepe, alleen hier moet je de zuiger de remklauw indrukken i.p.v draaien.
How To achterblokken & schijven vervangen
- Rob-V40
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 30.03.2008 - 20:49
- Locatie: Zuid-Oost Brabant
Nog een kleine toevoeging met betrekking tot het gelijktijdig indrukken en draaien
Op de foto hieronder zie je wat men hier mee bedoeld. De twee rode pijlen, daar moet je drukken. Ik heb dit gedaan met een lijmtang, aan voorzijde op zuiger, achter op een moer of bout (weet het niet zeker meer) van het handrem mechanisme.
Vervolgens pak je de kop van de zuiger met een waterpomptang vast en begin je met de klok mee langzaam te draaien. Aan uitsparingen in kop te zien heeft Volvo daar vast een prachtig tooltje voor... :?
Let op dat je alleen het staal pakt zodat rubber niet kapot gaat!
Tijdens het draaien van de zuiger, schroef je ook de lijmtang in, de zuiger verplaatst zich nu langzaam naar achteren, op gegeven moment is de ruimte voldoende om nieuwe blokken te kunnen plaatsen.
Hieronder de nieuwe blokken op de plaats. Bij het gebruikte setje zaten nieuwe bouten voor het vastzetten van de klauw.
Op de foto hieronder zie je wat men hier mee bedoeld. De twee rode pijlen, daar moet je drukken. Ik heb dit gedaan met een lijmtang, aan voorzijde op zuiger, achter op een moer of bout (weet het niet zeker meer) van het handrem mechanisme.
Vervolgens pak je de kop van de zuiger met een waterpomptang vast en begin je met de klok mee langzaam te draaien. Aan uitsparingen in kop te zien heeft Volvo daar vast een prachtig tooltje voor... :?
Let op dat je alleen het staal pakt zodat rubber niet kapot gaat!
Tijdens het draaien van de zuiger, schroef je ook de lijmtang in, de zuiger verplaatst zich nu langzaam naar achteren, op gegeven moment is de ruimte voldoende om nieuwe blokken te kunnen plaatsen.
Hieronder de nieuwe blokken op de plaats. Bij het gebruikte setje zaten nieuwe bouten voor het vastzetten van de klauw.