speakers dashboard 940

In deze rubriek alle vragen en opmerkingen die met beeld en geluid te maken hebben voor alle modellen.
Plaats reactie
Basso
Starter

Hoi allen,

Zitten er onder de roosterjes op het dashboard eigenlijk ook speakertjes? zo ja....is het dan verstandig om daar de hoge tonen in te monteren en de lage tonen in de deur?
Ik kan de roostertjes op het dashboard moeilijk verwijderen...ze zitten vast met een soort plastic dopjes/pinnetjes. Moet ik die eruitforceren of is daar een speciale manier voor? Wat zijn de meest geschikte speakers om te plaatsen?
(volvo 940 2.3 polar holiday estate '97)
Exeres
6th Gear member

Hej

Bij mij zaten daar standaard geen speakers onder. Het zou wel kunnen dat dit komt omdat m'n 940 van de eerste lichting is (begin jaren '90). Ik heb er wel speakers in geplaatst en ik moet zeggen dat het een prachtig resultaat geeft. In de voordeuren heb ik nu enkel lagetonen-speakers zitten. Bij het verwijderen van die roostertjes moet je inderdaad goed opletten dat er niks afbreekt (wat bij mij wel is gebeurd)

Je moet eerst die zwarte plastiekjes verwijderen die aan de onderkant hangen. Doe dit voorzichtig, want de bevestigingspunten breken nogal snel af. Bij mij hangen ze er nu op met dubbelklevende plakband, vermits alle punten zijn afgebroken..na een aantal keer in en uit te verplaatsen. Eens die plastiekjes verwijderd zijn, zie je hieronder andere 'knopjes' zitten. deze verwijder je door dat binnenste omhoog te doen, met een platte schroevendraaier bijvoorbeeld. Als je dit binnenste ongeveer een halve centimeter omhoog hebt gedaan, kan je ze er helemaal uithalen, en pak je dat roostertje er zonder enig probleem uit.

Bij mij zit er nu een combo set in van Pioneer (te verkrijgen bij Halfords). De tweeters zijn wel wat kleiner, maar met het tussenstuk dat er bijgeleverd was (bij de Pioneers), lukt het perfect om ze er in te krijgen. Het is enkel wat moeilijk om de verbinding te maken tussen de luidsprekers in je deur en die op het dashboard. Maar ook dit is niet onmogelijk. Je zal daarvoor enkel wel wat interieur onderdelen moeten demonteren, om het kabeltje te trekken van je dashboard naar je deur.

Het kabeltje dat er van Volvo uit al bijzit in die speakerbebuizing, wordt bij mij niet gebruikt. Weet eigenlijk ook niet of deze aangesloten zijn? Was ook niet nodig om dit uit te meten, vermits ik de tweeters met de lagetoonluidsprekers moest verbinden.

Hopelijk ben je wat met deze uitleg!
Maarten

Volvo V60

Volvo V50
Volvo 940
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen A-V-N”