Hoi
Ik zit met het volgende probleem,
Mijn auto stottert lichtje bij constant rijden en bij gaslossen, het is een 480 turbo 92 met een ander blok met 97000 echte kilometers
Ik heb het gevoel dat het erger is bij een legere tank, kan zijn dat dit tussen te oren zit maar het het gestotter is er zeker...
Onlangs zijn de bougies, kabels vervangen, de stroomverdeler is ok, alle stekkertjes zitten vast, enz... elektrisch is alles zo wat vervangen geweest van de onderelen die ik nog had van de auto vanwaar het blok uitkwam, het probleem is eerder een benzineprobleem volgens mij...
Volgende week komt er een nieuwe benzinefilter op. Hopen dus...
Maar vermits de auto nog als een beer trekt, turbodruk op 0.9 bar, denk ik niet dat het de benzinepomp is.
Btw, de gasklep en zo, is ook al eens nagekeken geweest.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?
Injectoren, benzinedrukregelaar?
Groeten
Ewout
stotteren volvo 480 turbo
- seb8iaan
- 3rd Gear member
- Berichten: 361
- Lid geworden op: 08.05.2007 - 14:58
- Locatie: Zoetermeer
Ik heb dit probleem ook, en ben na trial-error erachter gekomen dat dit komt omdat de lamdasonde kapot is, deze geeft dan gene goede waarden meer terug aan het motor management. Dit is een apparaat wat op de uitlaat zit net voor de katalysator.
Om deze mogelijkheid uit te sluiten zou je een CO test kunnen laten uitvoeren.
Om deze mogelijkheid uit te sluiten zou je een CO test kunnen laten uitvoeren.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 24.01.2007 - 19:31
Hoi, maar met een kapotte lambdasonde gaatje verbruik toch naar omhoog, of zie ik dat verkeerd? Hij is heel zuinig als ik rustig rij, ik heb bij een 120km/h een gemiddelde tussen de 7 liter en 8 liter verbruik per 100 km, toen ik van mijn ouders kwam gaf mijn boordcomputer zelfs 6.9 liter aan, toen reed ik ongeveer 110 km/h
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20762
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
[Mods break]
Topic verplaats naar rubriek 480
Topic verplaats naar rubriek 480
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 24.01.2007 - 19:31
Nu, ik heb net gezien dat het toch 13000 km geleden is dat ik mijn bougies heb vervangen, bosch bougies, kan het mss, gezien mijn rijstijl dat die er al door zijn?
- AndorabLe
- 4th Gear member
- Berichten: 788
- Lid geworden op: 31.12.2005 - 03:52
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Misschien dat de temperatuursensor onder het gasklephuis er iets mee te maken kan hebben. De symptomen lijken er een beetje op. Niet mooi statonair lopen, en niet goed door willen trekken als ie op temperatuur is.
1995 480 GT Turbo
http://andorable.nl
http://andorable.nl
- AndorabLe
- 4th Gear member
- Berichten: 788
- Lid geworden op: 31.12.2005 - 03:52
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Maak de contacten van stekkerverbindingen die je hebt maar eens schoon.
Afgelopen week hield mijn 480 in boven 4000 rpm. Verder liep hij heel slecht stationair, en wilde bij terugschakelen nogal eens afslaan. Bij mij hielp het om de contacten in de stekkeraansluiting van de luchtmassameter schoon te maken. (Nu gaat ie weer als de spreekwoordelijke brandweer vooruit.)
Afgelopen week hield mijn 480 in boven 4000 rpm. Verder liep hij heel slecht stationair, en wilde bij terugschakelen nogal eens afslaan. Bij mij hielp het om de contacten in de stekkeraansluiting van de luchtmassameter schoon te maken. (Nu gaat ie weer als de spreekwoordelijke brandweer vooruit.)
1995 480 GT Turbo
http://andorable.nl
http://andorable.nl
- AndorabLe
- 4th Gear member
- Berichten: 788
- Lid geworden op: 31.12.2005 - 03:52
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Je weet de doos te zitten waar je luchtfilter in zit? (Als je voor de auto staat en naar achteren kijkt, aan de rechterkant voor de veerpoot.) Deze volg je naar richting je motor. Zodra het kunstof onderdeel eindigt zit er een ander ding met een stekker erop. Dit andere ding is de luchtmassameter.
1995 480 GT Turbo
http://andorable.nl
http://andorable.nl
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 24.01.2007 - 19:31
Hoi, ik heb die contacten al gesprayed hoor... morgen gaat ie bij de dealer binnen, ben benieuwd...
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 24.01.2007 - 19:31
Hallo
Ik denk dat ik totaal verkeerd zat, mijn benzinepomp, brandstofleidingen , filter en zo vervangen, benzinepomp met vlotter had ik nog liggen...
Ook nog een onderdeel in de stroomverdeler is vervangen...
Ik heb de volgende test gedaan:
Motor stationair laten draaien, mijn hand op het motorblok gelegd, dan lichtjes gasgeven, ik voel dus het blok schokken...
Foutcodes in klem twee heeft ie niet.
Ik denk nu aan mijn bosch bougies, kunnen die kapot zijn na 13000 km? Ik rij soms zéér vlot...
Ik denk dat ik totaal verkeerd zat, mijn benzinepomp, brandstofleidingen , filter en zo vervangen, benzinepomp met vlotter had ik nog liggen...
Ook nog een onderdeel in de stroomverdeler is vervangen...
Ik heb de volgende test gedaan:
Motor stationair laten draaien, mijn hand op het motorblok gelegd, dan lichtjes gasgeven, ik voel dus het blok schokken...
Foutcodes in klem twee heeft ie niet.
Ik denk nu aan mijn bosch bougies, kunnen die kapot zijn na 13000 km? Ik rij soms zéér vlot...
- AndorabLe
- 4th Gear member
- Berichten: 788
- Lid geworden op: 31.12.2005 - 03:52
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Een turbo kun je helaas niet uitlezen. De benodigde pinnen in het kastje ontbreken.
Ik heb wel eens verhalen gehoord dat een 480 soms bougies kan vreten. Wat ervan waar is weet ik niet. (Sinds ik mijn 480 heb zijn volgens mij de bougies nog niet vervangen, maar dat durf ik niet zeker te zeggen.)
Ik heb wel eens verhalen gehoord dat een 480 soms bougies kan vreten. Wat ervan waar is weet ik niet. (Sinds ik mijn 480 heb zijn volgens mij de bougies nog niet vervangen, maar dat durf ik niet zeker te zeggen.)
1995 480 GT Turbo
http://andorable.nl
http://andorable.nl
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 24.01.2007 - 19:31
Bingoooo, het was idd de turbodichting!!! Er ontbraken twee van de vier moeren op mijn turbo, losgebodderd wss, bedankt!!!!!!
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 24.01.2007 - 19:31
Bedankt!
Het zijn die moeren die je van boven niet kunt zien, redelijk lange moeren...
Het zijn die moeren die je van boven niet kunt zien, redelijk lange moeren...
Fat Rat schreef:Volgende keer met een drupje loctite 243 vastzetten dan...
- seb8iaan
- 3rd Gear member
- Berichten: 361
- Lid geworden op: 08.05.2007 - 14:58
- Locatie: Zoetermeer
Heb je een foto van de lokatie, dit kan ook wel is de oplossing voor mijn probleem zijn,Volvo_480_turbootje schreef:Bedankt!
Het zijn die moeren die je van boven niet kunt zien, redelijk lange moeren...
Fat Rat schreef:Volgende keer met een drupje loctite 243 vastzetten dan...
- AndorabLe
- 4th Gear member
- Berichten: 788
- Lid geworden op: 31.12.2005 - 03:52
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Dan graag de foto in dit topic plaatsen aangezien ik ook wel wil zien over welke moeren/bouten je het hebt.
1995 480 GT Turbo
http://andorable.nl
http://andorable.nl
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 24.01.2007 - 19:31
Ik zal morgen fotokes trekken, het zijn niet de moeren waarmee hij op het blok zit, maar de moeren die voor het oog niet direct zichtbaar zijn en dus de moeren die op de bouten naar onder gericht staan... op die plek is de turbodichting ook in metaal
Morgen fotokes...
groeten
Morgen fotokes...
groeten
AndorabLe schreef:Dan graag de foto in dit topic plaatsen aangezien ik ook wel wil zien over welke moeren/bouten je het hebt.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 24.01.2007 - 19:31
Hoi, hier de foto's, btw kan het zijn dat door dit verlies mijn auto als het koud is, moeilijker start? Bij de dealer beweren ze van niet...
Maar bij mijn weten zet metaal uit bij warmte en heb je dan minder verlies bij die dichting, zie foto's...
Foto van de turbo

Close up van de turbo, je kan aan het roet al zien waar het verlies is, daar ontbreekt ook een moer, onderaan dan

Close up van de plaats waar het verlies is en waar 1 van de 2 moeren ontbreekt (op de vorige foto zie je trouwens links een moer, rechts niet)

Maar bij mijn weten zet metaal uit bij warmte en heb je dan minder verlies bij die dichting, zie foto's...
Foto van de turbo

Close up van de turbo, je kan aan het roet al zien waar het verlies is, daar ontbreekt ook een moer, onderaan dan

Close up van de plaats waar het verlies is en waar 1 van de 2 moeren ontbreekt (op de vorige foto zie je trouwens links een moer, rechts niet)
