Ik heb een C70 uit 99 met een T5 motor. Nu heb ik een anderhalve maand geleden een beurt uit laten voeren bij de dealer. Op de bon stond dat ze de olie ververst hadden en er 5,8 liter ingegooid hadden.
Gisteren knipperde bij het uitremmen in een bocht mijn olielampje. Ik vertrouwde het niet, dus vanmorgen even langs een andere dealer. 3 liter olie bijgevuld.... Kan dat? Dat ze nu 3 liter bijgevuld hebben klopt, dat heb ik gezien...
Kan mijn auto zoveel olie verbruiken of niet? Geen lekkages, want na een nacht/dag stilstaan geen olievlekken.
Ook zie je hem NIET roken ofzo (dat ie olie verbandt...)
Hoe kan dit?!? Iemand een idee?
Volvo C70 T5 99 verbruikt olie??? Kan/mag dat?
-
- 2nd Gear member
Technisch gezien, wordt over het algemeen een maximaal olieverbruik van 1 liter op 1000KM aangehouden. Gebruikt hij nog meer, dan is er toch wel iets aan de hand.
Zelf vind ik 1 liter op 1000KM al fors, gezien het feit dat mijn vorige benzineauto, een S70 2.5, ongeveer een liter olie op 10.000KM verstookte en mijn huidige S60 D5 nagenoeg niks verbruikt tussen de beurten door.
Dus, als jij in die anderhalve maand een kilometertje of drie á vierduizend hebt gereden, zou e.e.a. nog net binnen de norm blijven.
Andere optie is dat de dealer het standaardvolume van 5.8L heeft opgeschreven, maar het er in werkelijkheid niet in is gegaan...
Heb je gepeild destijds toen de dealer hem had ververst? Waar stond toen de olie op je peilstok?
Volgens mij zit op de peilstok van jouw type motor een verschil van 1.5 liter tussen het minimum en maximum niveau.
Nou weet ik niet waar het peil moet liggen als er die 5.8 liter in gekiept is. Midden op de peilstok of op het maximum? Maakt ook nogal wat uit.
Affijn, indien er daadwerkelijk door jou drie liter olie geconsumeerd is op minder dan 3000KM, en de dealer heeft er destijds netjes 5.8L in gedaan, kon je wel eens een probleem hebben.
Als je een lekke krukaskeerring zou hebben, of een lek bij de turbo, zou je onder de kap toch wel een hoop vettigheid moeten zien. En anders wel op de vloer als hij een nachtje heeft stilgestaan.
Hoeveel KM heeft de auto gelopen?
Zelf vind ik 1 liter op 1000KM al fors, gezien het feit dat mijn vorige benzineauto, een S70 2.5, ongeveer een liter olie op 10.000KM verstookte en mijn huidige S60 D5 nagenoeg niks verbruikt tussen de beurten door.
Dus, als jij in die anderhalve maand een kilometertje of drie á vierduizend hebt gereden, zou e.e.a. nog net binnen de norm blijven.
Andere optie is dat de dealer het standaardvolume van 5.8L heeft opgeschreven, maar het er in werkelijkheid niet in is gegaan...
Heb je gepeild destijds toen de dealer hem had ververst? Waar stond toen de olie op je peilstok?
Volgens mij zit op de peilstok van jouw type motor een verschil van 1.5 liter tussen het minimum en maximum niveau.
Nou weet ik niet waar het peil moet liggen als er die 5.8 liter in gekiept is. Midden op de peilstok of op het maximum? Maakt ook nogal wat uit.
Affijn, indien er daadwerkelijk door jou drie liter olie geconsumeerd is op minder dan 3000KM, en de dealer heeft er destijds netjes 5.8L in gedaan, kon je wel eens een probleem hebben.
Als je een lekke krukaskeerring zou hebben, of een lek bij de turbo, zou je onder de kap toch wel een hoop vettigheid moeten zien. En anders wel op de vloer als hij een nachtje heeft stilgestaan.
Hoeveel KM heeft de auto gelopen?
Vroeger o.a. een 480ES, 850, S70 2.5, S60's en tegenwoordig een V70 2.4T AWD
-
- 1st Gear member
Km stand is 195.000 Ik rijd wel veel, dat klopt, ik denk dat ik inmiddels zo'n 5000 km erop heb zitten in de afgelopen maand. Dus wat dat betreft is er dus niet veel aan de hand begrijp ik?
Ik schrok er nogal van, aangezien 3 liter olie best veel lijkt. En bij de garage zeiden ze meteen, dat kan niet! Maar goed, garages verdienen liefst natuurlijk ook zoveel mogelijk.
Ik heb helaas niet gezien of er ook daadwerkelijk 5,8 liter ingegaan is. Het is inderdaad exact het voorgeschreven maximum, dus kan ook zijn dat ze het gewoon overgenomen hebben.
Voorheen keek ik namelijk nooit naar het oliepeil, dat nam ik aan dat dat voldoende was. Nu ga ik er zeker op letten! Bij de garage gaven ze me ook aan dat op het moment dat het lampje gaat branden je eigenlijk al te laat bent... Is dat zo?
Overigens zie ik dus op de grond niks, kurkdroog en ook onder de motorkap niet, dus ik vermoed dat het dan wel normaal zal zijn.... Gewoon vaker olie controleren...
Persoonlijk vind ik 1000km 1 liter best veel, maar als dat de norm is stelt dat wat gerust.
Bedankt voor de info en snelle reacties in ieder geval!
Ik schrok er nogal van, aangezien 3 liter olie best veel lijkt. En bij de garage zeiden ze meteen, dat kan niet! Maar goed, garages verdienen liefst natuurlijk ook zoveel mogelijk.
Ik heb helaas niet gezien of er ook daadwerkelijk 5,8 liter ingegaan is. Het is inderdaad exact het voorgeschreven maximum, dus kan ook zijn dat ze het gewoon overgenomen hebben.
Voorheen keek ik namelijk nooit naar het oliepeil, dat nam ik aan dat dat voldoende was. Nu ga ik er zeker op letten! Bij de garage gaven ze me ook aan dat op het moment dat het lampje gaat branden je eigenlijk al te laat bent... Is dat zo?
Overigens zie ik dus op de grond niks, kurkdroog en ook onder de motorkap niet, dus ik vermoed dat het dan wel normaal zal zijn.... Gewoon vaker olie controleren...
Persoonlijk vind ik 1000km 1 liter best veel, maar als dat de norm is stelt dat wat gerust.
Bedankt voor de info en snelle reacties in ieder geval!
- NOS
- 7th Gear member
Als het lampje gaat branden ben je nog niet te laat. Waarschuwen als het al te laat is heeft geen zin en er is echt wel een marge ingebouwd zodat je niet meteen je motor in de soep rijdt.
1 liter op 1000km is ook wel het maximum!
1 liter op 1000km is ook wel het maximum!
-
- 1st Gear member
Dank je! Ik denk dat ik na de beurt nu zo'n 7500 km heb gereden, dus dat zou betekenen 1 liter op 2500km... Dat is dan wel acceptabel denk ik?
-
- 4th Gear member
1 liter op de 2500km is vrij veel... Het hoeft niet meteen te betekenen dat je een groot probleem hebt, maar ik zou het wel in de gaten houden.
Welk lampje ging er trouwens branden, een lampje dat een laag olieniveau aangeeft, of een oliedruklampje? Als het oliedruklampje gaat branden heb je al een echt te laag olieniveau!
Welk lampje ging er trouwens branden, een lampje dat een laag olieniveau aangeeft, of een oliedruklampje? Als het oliedruklampje gaat branden heb je al een echt te laag olieniveau!
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
-
- 1st Gear member
Het lampje met het oliekannetje erop.... Weet niet welke dat is, denk niveau...
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Bij het olielampje in Franse auto's stond vroeger altijd 'HUILE'
Zodra het lampje brandt is het inderdaad huilen!
Zodra het lampje brandt is het inderdaad huilen!
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 1st Gear member
Inderdaad, Franse auto's is altijd huilen.... Haha!
Dus als dat lampje brandt ben je wel wat aan de late kant?
Kan iemand ook uitsluitsel geven over de hoeveelheid van 1 liter op 2500km?
Dus als dat lampje brandt ben je wel wat aan de late kant?
Kan iemand ook uitsluitsel geven over de hoeveelheid van 1 liter op 2500km?
- Rogier64
- 5th Gear member
Mmm, persoonlijk vind ik 1 liter op 2500 km best veel. Mijn V70 T5 verbruikt eigenlijk niets aan olie. Ik rijd zo'n 15k per jaar en er hoeft nooit olie bij tussen de jaarlijke beurten. Na een beurt staat het peil netjes iets boven het midden van min-max op de peilstok. Na een jaar is dat nog altijd ruim boven min op de peilstok.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
- edraket
- 7th Gear member
Als het lampje brand is het dus wel te laat. Je hebt dan geen oliedruk meer (het is nl het oliedruk lampje), en de lagers komen droog te staan. Als je de auto direct afzet hoeft er echter nog geen schade te zijn, maar als je de motor hoog belast op dat moment...
Kijk eens in je koelvloeistof vaatje. Is die nog mooi schoon?
Kijk eens in je koelvloeistof vaatje. Is die nog mooi schoon?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15