Iemand die de specificaties van de systemen kent?
Maw: welke onderdelen worden grotendeels gedeeld en welke zijn meer gemodificeerd of zwaarder uitgevoerd, voor de R versie?
Koeling, turbo, remmen, aandrijfas etc....
(los van achterwielaandrijving)
Specificatieverschillen R modellen tov T5 ?
- v700r
- 5th Gear member
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: 23.10.2006 - 09:48
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Ze zijn niet allemaal even sympathiek maar stel je vragen hier nog een keer.
www.volvo850forum.nl
www.volvo850forum.nl
Groeten van Frans.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8629
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Welke modeljaar praat je over? De nieuwe R-types zijn behoorlijk anders dan de T5 modellen. Bij de classic is het voornamelijk cosmetisch en de aankleding, maar ook weer afhankelijk van het modeljaar. Iets meer info dus.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1668
- Lid geworden op: 24.04.2007 - 17:05
Rijd zelf een 2002 T5edraket schreef:Welke modeljaar praat je over? De nieuwe R-types zijn behoorlijk anders dan de T5 modellen. Bij de classic is het voornamelijk cosmetisch en de aankleding, maar ook weer afhankelijk van het modeljaar. Iets meer info dus.
dat zou je dus vergelijken dan met een 2003 R (gezien aantal jaar even geen R in program)
of kan je dan beter 2003+ T5 met 2003+ R vergelijken?
Zou beide wel interessant vinden om te horen
De pre 2000 modellen is het dus vnl cosmetisch?
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8629
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Kijk even op autoweek.nl. Daar worden de meeste verschillen wel genoemd. Het wordt een behoorlijke waslijst anders!
De latere R-modellen zijn inderdaad behoorlijk anders dan de T5's. Motor, onderstel, remmen, stoelen, tellers, kleuren en ben vast wel het een en ander vergeten.
De latere R-modellen zijn inderdaad behoorlijk anders dan de T5's. Motor, onderstel, remmen, stoelen, tellers, kleuren en ben vast wel het een en ander vergeten.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1668
- Lid geworden op: 24.04.2007 - 17:05
bedoelde vooral technische tolerantiesedraket schreef:Kijk even op autoweek.nl. Daar worden de meeste verschillen wel genoemd. Het wordt een behoorlijke waslijst anders!
De latere R-modellen zijn inderdaad behoorlijk anders dan de T5's. Motor, onderstel, remmen, stoelen, tellers, kleuren en ben vast wel het een en ander vergeten.
ie verschil remvermogen
verschil wat versnellingsbak probleemloos aankan etc
verschil in de turbo;s, groter?..of alleen meer druk?
dat soort dingen
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8629
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Remmen zijn compleet anders. Op de S60R zit een soort van big brake set. Het zijn volgens mij 4 zuiger remklauwen van iets van 320 mm schijven, terwijl de T5 het moet doen met slechts één zuiger en schijven van 305 mm. Turbo is ook anders. De R heeft een KKK turbo, de T5 een Mitsubishi.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1668
- Lid geworden op: 24.04.2007 - 17:05
de remmen is misschien dan wel de moeite waard om eens naar te kijkenedraket schreef:Remmen zijn compleet anders. Op de S60R zit een soort van big brake set. Het zijn volgens mij 4 zuiger remklauwen van iets van 320 mm schijven, terwijl de T5 het moet doen met slechts één zuiger en schijven van 305 mm. Turbo is ook anders. De R heeft een KKK turbo, de T5 een Mitsubishi.
moet aan andere kant ook weer niet te abrupt aangrijpen
-
- 4th Gear member
- Berichten: 597
- Lid geworden op: 11.03.2007 - 21:57
De V70 T5 is een 2.3T terwijl de V70R een 2.5T is met 2 intercoolers. Daarnaast de ophanging (four-c) welke ingesteld kan worden op 3 standen.
Remmen zijn van Bremo, 4 zuigers in iedere remklauw. En daarbij de aandrijflijn, ook achterwielaandrijving.
Remmen zijn van Bremo, 4 zuigers in iedere remklauw. En daarbij de aandrijflijn, ook achterwielaandrijving.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Een T5 heeft geen (nooit) AWD, een R wel, een T5 heeft een 5 bak, een R (vanaf 2003) een 6 bak, maar een R AWD weegt iets van 100kg's meer, dus qua kg/pk verhouding is het dus best spannend...
Volvo for life
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3008
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
ik ben er niet zeker van Ed, maar volgens mij geen 4 zuigers.edraket schreef: Op de S60R zit een soort van big brake set. Het zijn volgens mij 4 zuiger remklauwen ...
waarom plaatsen ze anders dan de Porsche remmen?.
als je ziet dat een ouwe 7/900 al een dubbele zuiger had, vind ik het maar een serieuze achteruitgang wat betreft de remmen, op de latere modellen met een enkele zuiger. :roll:
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3008
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
mm even gegoogeld.Ludo schreef:ik ben er niet zeker van Ed, maar volgens mij geen 4 zuigers.edraket schreef: Op de S60R zit een soort van big brake set. Het zijn volgens mij 4 zuiger remklauwen ...
waarom plaatsen ze anders dan de Porsche remmen?.
dus toch een Brembo four piston brake caliper.
- Auk
- 6th Gear member
- Berichten: 3524
- Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
- Locatie: Randstad
Nu weten we eigenlijk nog steeds niet meer!
Autoweek moet je overigens niet geloven, die geeft vaak verkeerde waardes aan! Denk bijvoorbeeld aan pk's/kw's/compressieverh. en dergelijke... die kloppen vaak niet op Autoweek.nl
Ik denk dat je voor de echte gegevens en verschillen langs de Volvo dealer moet gaan om een specs lijst aan te vragen. Er zijn overigens ook boeiende boekjes over de T5 en R modellen had ik gezien. Daarin staat precies beschreven hoe en wat! ( wellicht een vraagbaak? Kun je vaak ook tot op t detail lezen/zien wat de verschillen zijn )
Autoweek moet je overigens niet geloven, die geeft vaak verkeerde waardes aan! Denk bijvoorbeeld aan pk's/kw's/compressieverh. en dergelijke... die kloppen vaak niet op Autoweek.nl
Ik denk dat je voor de echte gegevens en verschillen langs de Volvo dealer moet gaan om een specs lijst aan te vragen. Er zijn overigens ook boeiende boekjes over de T5 en R modellen had ik gezien. Daarin staat precies beschreven hoe en wat! ( wellicht een vraagbaak? Kun je vaak ook tot op t detail lezen/zien wat de verschillen zijn )
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT
- Johann
- 5th Gear member
- Berichten: 1305
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
- Contacteer:
Let wel even op welke modellen je naast elkaar zet.
De 2003+ R heeft als basis de 2.5T motor welke als eerste in de S60 AWD leverbaar was.
Deze motor heeft variabele inlaat en uitlaat nokkenassen plus een tal van modificaties t.o.v. de oudere motoren. Ook de slag is 93.2 mm ipv 90 mm.
De krukas van deze motor is gebleven maar de drijfstangen en zuigers zijn aangepast voor de R motor.
De 2400CC T5 van 2005+ heeft nu ook dezelfde motor als basis. In wezen is dit een R motor maar heeft een kleinere 81 mm boring ipv 83 mm voor de R.
De turbo's zijn gelijk van de 2003 R en de 2005 T5, beide KKK-K24.
De verdere verschillen zitten in uitrusting, AWD gemis voor de T5 en de mindere remmen op de T5.
De 2003+ R heeft als basis de 2.5T motor welke als eerste in de S60 AWD leverbaar was.
Deze motor heeft variabele inlaat en uitlaat nokkenassen plus een tal van modificaties t.o.v. de oudere motoren. Ook de slag is 93.2 mm ipv 90 mm.
De krukas van deze motor is gebleven maar de drijfstangen en zuigers zijn aangepast voor de R motor.
De 2400CC T5 van 2005+ heeft nu ook dezelfde motor als basis. In wezen is dit een R motor maar heeft een kleinere 81 mm boring ipv 83 mm voor de R.
De turbo's zijn gelijk van de 2003 R en de 2005 T5, beide KKK-K24.
De verdere verschillen zitten in uitrusting, AWD gemis voor de T5 en de mindere remmen op de T5.
- xc90t6
- 4th Gear member
- Berichten: 685
- Lid geworden op: 20.07.2007 - 13:40
- Locatie: Onbekend
- Contacteer:
De R is Totaal anders als de T5. De T5 is gewoon een auto met veel pk's. R is meer een race (sport) auto.
Volvo V60 PIH2
Mercedes E250 CDI
Volvo XC90 T6
Volvo V70 2.4T
Volvo V40 1.8T
Volvo S40 2.4i
Volkswagen Polo 1.4
Mercedes E250 CDI
Volvo XC90 T6
Volvo V70 2.4T
Volvo V40 1.8T
Volvo S40 2.4i
Volkswagen Polo 1.4