Ruitenwisser schema 340

En een DAFje 33 of 44 mag hier ook wel langskomen
Plaats reactie
Toysoldier
2nd Gear member
Berichten: 110
Lid geworden op: 24.07.2007 - 18:53
Locatie: Heerlen, Zuid Limburg

Hoi, sinds kort heb ik een Volvo 340 GL uit 90 gekocht, en ben er mee bezig om hem een beetje op te knappen.
Nu ben ik bij het probleem gekomen dat de ophanging van de ruitenwisser-hendel/schakelaar kapot is.
Nu is dat niet zo'n probleem, aangezien ik elektromonteur ben, en heb er dus voor gekozen om een 3-standen schakelaar in te bouwen in de middenconsole, en een drukker(maak-contact) voor het sproeien.
Het was natuurlijk mooier geweest om dat in 1 knop in te werken, maargoed.

Even wat ik al weet:

De originele schakelaar heeft de volgende beschrijvingen bij de contacten staan, en erachter heb ik geschreven welke kleuren er zijn gebruikt, qua draad;

+ = Blauw
J = Oranje
53 = Wit
53b = Grijs
P = Rood
31b = Roze

Voor het gemak gebruik ik ipv de kleur van de draad, gewoon de benaming die hierboven staat.

Nu heb ik op de 4 standenschakelaar de volgende aansluitpunten ter beschikking, met daarachter waarvoor ik ze wil gebruiken.

L = binnenkomende spanning.
1 = naar intervalstand draad
2 = naar langzaamstand draad
3 = naar snelstand draad

Uiteraard heeft de schakelaar een nulstand, maar daar word natuurlijk niks op aangesloten.

En verder gebruik ik een indrukker, maakcontact, voor de sproeifuntie.

Over de originele schakelaar:
Over de sproeistand hoef ik het niet te hebben, daarvoor moet er verinding gemaakt worden tussen + & P.
Maar het probleem zit me hierin:

In de UIT stand: verbinding tussen 53 & 31b.
In de INTERVAL stand: verbinding tussen + & J en tussen 53 & 31b.
In de LANGZAAM stand: verbinding tusen + & 53
In de SNEL stand: verbinding tussen + & 53b

Het probleem zit hem in die verbinding tussen de 53 & 31b, die verbinding is nodig om de ruitenwisser naar zijn beginstand te brengen.
De verbinding word in de schakelaar niet meer gemaakt zodra hij in de LANGZAAM of SNEL stand gezet word, aangezien hij in de NUL stand naar zijn beginpunt word gebracht, door de verbinding tussen 53 & 31b.

Nu heb ik zelf met een draadje een verbinding gemaakt tussen de 53 & de 31b, waardoor de ruitenwisser in elke stand teruggebracht word naar de beginstand, maar dat moet alleen in de UIT en in de INTERVAL stand.

Of het in de SNELstand een probleem is als de verbinding tussen 53 & 31b er is weet ik niet, maar in de LANGZAAMstand is dat een pobleem, want zodra de ruitenwisser dan in zijn beginstand komt, springt de zekering.

Dus ik moet zorgen dat de verbinding tussen 53 & 31b er alleen in de standen INTERVAL en UIT is.
Hoe kan ik dit doen?
Relais er tussen zetten?
Met op het relais een maakcontact dat verbinding maakt tussen 53 & 31b, en het relais alleen in laten schakelen in de INTERVAL en de UIT stand?

Stel ik gebruik die optie van dat relais, dan moet dat relais ingeschakeld worden bij UIT en bij INTERVAL, hoe kan ik dat dan doen?
Of heeft een relais 2 a's (inkomend) en 2 b's(uitgaand) die afzonderlijk van elkaar het relais inschakelen?? dus geen verbinding tussen a en a2 en b en b2?

Anders moet ik 2 relais gebruiken, 1 die ingaat bij de UITstand en 1 die ingaat bij de INTERVALstand. Maar hoe verbind ik dan de 53 met de 31b zodra 1 relais niet ingeschakeld is?

OF ik gebruik 1 relais, en ik schakel die alleen in in de INTERVALstand, aangezien ik "langs" die stand ga als ik de ruitenwisser uit zet.
Dus voordat ik in de UITstand van mijn 4standenschakelaar kom, klik je hem door de INTERVAL stand.
Probleem is dan wel dat ik hem dan even in de INTERVAL stand moet laten staan voordat ik hem in de UITstand kan zetten, toch?

En, zover ik nu zelf merk, in de UITstand kan ik niks verbinden, aangezien mijn 4standenschakelaar daar geen draad voor heeft zitten.
Wel laat ik hierbovenstaande oplossingen staan, voor eventueel iemand anders, die ook in de UITstand iets kan aansluiten.



Lang verhaal, maar ik heb geprobeert het zo overzichtelijk mogelijk te houden.
Ik hoop dat het geen eerder gestelde vraag is, want dan heb ik alles voor niks getypt :P
Nou, iemand een idee? Misschien het zelfde "probleem" gehad?
Volvospecialist
2nd Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: 23.07.2007 - 21:49

Volgens mij is een nieuwe steun monteren een paar uur minder werk !! :-k ::D ::D
Meten is weten, als je weet wat je meet !!
Toysoldier
2nd Gear member
Berichten: 110
Lid geworden op: 24.07.2007 - 18:53
Locatie: Heerlen, Zuid Limburg

Ja, dan was ik al klaar geweest in de tijd dat ik alles getypt heb, en uiteindelijk nog tijdens mijn eigen getyp zelf een oplossing gevonden.
Maarja, is misschien nog interessant voor iemand anders :)
Volvo 340
Volvo 960 2.5 24v 1995 LP-NX-77 289.000 - 336.000 RIP
Volvo 960 2.5 24v 1994 JP-RV-09 286.000 - 293.000 RIP
Volvo S60 2.4 D5 2002 30-JF-VL 287.000 - 291.000 SOLD
Volvo V40 1.9 T4 1999 08-HH-TJ 328.000 - 329.000 SOLD
Volvo S70 2.5T 1997 RD-TX-74 187.000 - 189.000 SOLD
Volvo V70 2.5 TDI 1998 TN-TZ-21 529.000 - 575.000 RIP
Volvo 940 2.3 IC 1997 RH-TX-11 531423 -
Plaats reactie

Terug naar “De 66 - 340 - 360 series”