Verbrande klep V70 2.4 170pk '00

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
SilverSurfer
Starter

beste lezers,

kan iemand mij vertellen of er een verband is tussen een verkeerde CO2 uitstoot en een opzijnde verbrande klep?

Nadat ik mijn v70 tot de nok toe had volgepakt (6 surfboards op het dak en een shitload aan spullen achterin) voor een 3 weekse surfvakantie, ben ik even een proefrondje gaan maken om te zien of de auto goed ingepakt was.
Eenmaal op de snelweg begon spontaan het 'motorblok'-icoontje in mijn dashboard te branden. Nadat ik het volvo instructieboekje had doorgenomen begreep ik dat dit betekent dat de CO2 uitstoot verkeerd is. In mijn naiviteit dacht ik dat dit zou komen door de 6 surfboards op het dak, die de auto er niet aerodynamischer op maken.
Diezelfde avond heb ik toch maar even gebeld met de volvo assistance en gevraagd of ik hiermee zonder problemen op vakantie kan. Mij werd verzekerd dat dit geen problemen op levert en dat ik gewoon op vakantie kan gaan. Echter aangekomen op de plaats van bestemming (1400km verder) bleek de motor te schokken en te tikken bij het starten. Op advies van volvo assistance ben ik toch maar naar een volvo garage gegaan. Na een inspectie bij de plaatselijke volvo dealer bleek de 5de cilinder geen compressie te geven door een verbrande klep.

Nu zou ik graag willen weten of iemand mij kan vertellen of er een relatie kan bestaan tussen een verkeerde c02 uitstoot (wat in mijn ogen een verkeerde verbranding betekent) en een klep die hierdoor kan verbranden.

vriendelijke groeten,

Jordi
Winnox
2nd Gear member

Onjuist mengsel en ontstekingstijdstip kunnen verbrande kleppen veroorzaken.
Toen het lampje ging branden was het waarschijnlijk al te laat voor je klep.

Ik denk dat het erger is dan een verbrande klep. Met geen compressie, en dat schokken en tikken van de motor is die waarschijnlijk zelfs geheel of gedeeltelijk afgebroken.
Ludo
6th Gear member

Winnox schreef:Toen het lampje ging branden was het waarschijnlijk al te laat voor je klep.
ik denk van niet.
als het lampje gaat branden, betekent dat, dat er iets mis is met de verbranding.
je zegt het zelf al, onjuist mengsel en ontstekingstijdstip. (dus een verkeerde CO2 uitstoot)
dat kan meerdere oorzaken hebben.
soms is dat simpelweg een los/lek vacuumslangetje.
persoonlijk vind het advies om zo op vakantie te vertrekken van de Volvo assistance nergens op slaan.
als er niets mis is, gaat dit lampje ook niet branden!.
ben benieuwd of zij ook voor dit verkeerd advies of verkeerde diagnose gaan opdraaien?.
zal wel niet. :roll:
SilverSurfer
Starter

ik heb zojuist een feitenoverzicht gemaakt en toegestuurd naar volvo assistance en ben benieuwd wat hun visie hierop is. Het grappige is dat volvo haar 'assistance' uitbesteed heeft aan de ANWB.
Voor mij staat vast dat de klep niet had hoeven verbranden wanneer het advies luidde om eerst de auto uit te laten lezen bij de garage. Waarschijnlijk had de reparatie dan voordeliger uitgepakt.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”