koppaking lek! (+beschrijving hoe te vervangen met foto's)

En een DAFje 33 of 44 mag hier ook wel langskomen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
arjen-440
3rd Gear member
Berichten: 401
Lid geworden op: 14.08.2006 - 16:24

ik post nogal veel de laatste tijd in het 340 deel :)

de volvo 340 met de vario...vorig topic
heb ik afgeslagen.
Nou kon ik er vandaag dus 1 gratis ophalen.

Lekke koppaking dus,

wie kan me vertellen hoe en wat?
ik ga het zelf doen, maar het zou handig zijn als iemand me kon vertellen
wat ik moet aanschaffen welk moment vastraaien welke volgorde.

liefst stapsgewijs.

alvast bedankt.

groetjes arjen
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

weleens een koppakking vervangen???????????
Gebruikersavatar
arjen-440
3rd Gear member
Berichten: 401
Lid geworden op: 14.08.2006 - 16:24

zie pb ;)
Gebruikersavatar
arjen-440
3rd Gear member
Berichten: 401
Lid geworden op: 14.08.2006 - 16:24

ondanks dat ramon&ramon niet wil vertellen waar ik op moet letten etc.
ga ik er toch aan beginnen....
ik ga nooit naar de garage dus nu ook niet!

word vervolgt ;)
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Vertellen?dan ben ik een uur bezig!!!!!!!
Koop een vraagbaak van olyslager
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19501
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

En dat laatste is een goed advies van de heren Ramon.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gast

Lijkt mij ook. Op Martkplaats worden veel van die vraagbaken aangeboden. Voor een 10tje heb je er wel een.

Piet
Gebruikersavatar
arjen-440
3rd Gear member
Berichten: 401
Lid geworden op: 14.08.2006 - 16:24

zoooo,

vandaag ff 2 uurtjes aan het sleutelen geweest.
Kop ligt er af...
heel cilinder 4 stond vol water.
Kleppen moet ik nog controleren.

Maar daar ga ik zo mee verder.
Morgen moet ie weer lopen als alles goed gaat.

daarna foto reportage ;)
Gebruikersavatar
arjen-440
3rd Gear member
Berichten: 401
Lid geworden op: 14.08.2006 - 16:24

zooo volvo vriendjes :D
5 uurtjes later pakking dr tussen en sleutel aanraken en lopen!
zo doen we dat... en gewoon zonder handleiding...
foto's etc komen er aan
Gebruikersavatar
arjen-440
3rd Gear member
Berichten: 401
Lid geworden op: 14.08.2006 - 16:24

nou zoals beloofd...
ik hoop dat iemand er wat aan heeft.

-men neme de motorkap van de auto af.
2 borgpennen en 1 bij het scharnier punt.

-accu loskoppelen en er uit halen

-onderste slang of ontluchtings bout er uit halen en kv aftappen

-luchtfilter en huis afnemen

-spanning van dynamo riem halen
en de dynamo er af halen.

-alle slangen die naar de waterpomp leiden er af halen(+kabeltje sensor).

-waterpomp demonteren.

-sommige slangen of kabels zul je wat aan de kant moeten leggen
zodat ze niet in de weg liggen.

-de benzine toevoer leiding van de carb er af halen.

-zo ook de vacuum slangen

-de kabeltjes op de carb afhalen 2 draadjes

-vacuum slangetje naar de benzine regelaar dinges er af halen

-gaskabel en choke kabel lossen

-kleppen deksel er af halen en slangen aan de kant steken.
en dan heb je ongeveer dit.

Afbeelding

-je haalt de 4 moeren waar de carb mee vast zit los (kan beetje
priegelen zijn maar is goed te doen.

-als die los zijn haal je het gebeuren los waar de gaskabel in zat,
3 moertjes

-me nemen het hele geheel er af.

-dan maken we het spruitstuk van de uitlaat los
aan de onderkant waar ie dus richting de demper gaat nog niet op het
blok zelf.

-dan halen we de moeren van het inlaat spruitstuk los
en nemen wehet spruitstuk er af.

-zo ook het uitlaatspruitstuk

-bougiekabels afnemen en bougies demonteren en controlen.

-controleer alles nog even...

dan moet het hier op lijken.

Afbeelding

op de foto is de verdeler en de rotor er af.. dit is niet noodzakelijk.

-dan beginnen we met het lossen van de kop in de juiste volgorde
deze weet ik 123 niet uit mijn hoofd mijn escuses daarvoor.

-eerst allemaal een klein slagje los en zo haal je um er in drie keer per
bout helemaal los als alle bouten er uit zijn kan de kop er af.

dan ziet het er zo uit:

Afbeelding

bravo je hebt nu de kop er af ;)

-als je dat voor elkaar hebt ziet het er op het blok zo uit...
omdat er altijd nog water in de kop zit.

Afbeelding

deze maken we helemaal schoon en we voorzien de cilinderwand van een vers laagje olie.

Omdat we 1 dag moesten wachten na het bestellen van de pakking konden we even niet verder.....
En als de auto er zo bij staat hoef je niet meer te rijden.
Dussssssssss :D
Tijd voor 1 lekker koud en verfrissend flesje bier!

Afbeelding
neem een lekker slokje bier...
gefeliciteerd je zit nu ongeveer op de helft.

Je haalt een losse koppaking of een setje.. ik zou zeggen koop alleen een koppaking en een waterpomp pakking heb je genoeg aan...
De volgende dag sleutelen we er weer op los

Afbeelding

- Als je je koppaking gehaalt hebt... neem gerust een stukje waterproof schuurpapier mee...

-Controleer de kop op een glasplaat of spiegel of ie helemaal recht is.

-Controleer de kleppen op lekkage door een scheutje benzine oid.
in het inlaat en uitlaat kanaal te gooien. Sluiten de kleppen goed af ofwel
de lekkage is niets tot minimaal dan zijn de kleppen niet krom nog
versleten.

-neem een zo groot mogelijk schuurblok en schuur de oude pakking
resten en onefenheden uit de cilinderkop en het blok.

-zorg dat de kop perfect schoon is ook alle kanalen etc alvorens deze
weer te monteren.

-doe dit ook bij de bovenkant van het blok.

-Leg de nieuwe pakking in positie en zet de kop er op...
doe dit zo nauwkeurig mogelijk en voorkom schuiven.

-Voorzie de kopbouten (bij voorkeur nieuw) van een weinig doch
voldoende montage pasta, kopervet of zilverpasta.

-draai ze allemaal handvast (letterlijk dus met de hand ;) ).

-Zet ze daarna in de drie fases en de juiste volgorde vast met een
moment sleutel (deze gegevens zijn op te vragen bij de fabrikant.

-Steek de stoterstangen op zijn plaats waar dit niet gaat de klepstel
dingetjes losdraaien en de stangen op zijn plaats zetten.

-Als alles op zijn plek zit stellen we de kleppen.

-En monteren we alles weer in omgekeerde volgorde met op de juiste
plaatsen een drupje olie en of vet.

-En indien aanwezig zoals bij de waterpomp nieuwe pakkingen.

-let er op dat alles juist gemonteerd word en let op dat je niets vergeet,
zoals kabeltjes en vacuum slangetjes.

-Vervang olie en koelvoeistof!!!

Mocht ik iets vergeten zijn wat natuurlijk mogelijk is...
dan hoor ik het wel en zet ik het er tussen...
Ik hoop dat ik hier iemand een plezier mee doe,
het is een leuk klusje en niet heel erg moeilijk.

groetjes arjen
Gebruikersavatar
Niek850
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 17.01.2007 - 18:25

Wil je niet ongerust maken, maar heb je de motor rondgedraaid nadat de cilinderkop eraf was? (zo te zien wel namelijk op de foto's).
Als je pech hebt duw je hierbij de cilinders naar boven toe met de zuigers, met als gevolg dat je kans hebt dat deze onderaan aan de voet van de cilinder niet meer afdichten. Aangezien dit losse cilinderbussen zijn zit er aan de onderzijde een pakking die ervoor zorgt dat het koelwater niet in het carter terecht kan komen.
Als de cilinders los geweest zijn heb je grote kans dat deze pakkingen niet meer fatsoenlijk afdichten.
Gebruikersavatar
arjen-440
3rd Gear member
Berichten: 401
Lid geworden op: 14.08.2006 - 16:24

hij is idd gedraaid.
maar na 400 km nog nergens last mee...
Jarl
3rd Gear member
Berichten: 451
Lid geworden op: 09.06.2006 - 23:12
Locatie: Rijswijk

Topic "kick" :p

Wat een gedoe om zo'n pakking te vervangen zeg.
Nu heb ik een 340 op te oog. Vraagprijs 200 euro met lekke koppakking. Daar gaat natuurlijk echt wel nog wat vanaf. :p

Maar nu k t zo lees van die koppakking vervangen ziet t er wel ingewikkeld uit. Iemand in de buurt van Flevoland die mij daar mee zou kunnen helpen??

Zo niet, ga ik er wsl wel zelf aan beginnen.

Jarl
Jarl - Volvo.....het is gewoon een TIC van me!!


Volkswagen Golf II 1.3 1991
Opel Combo 1.7D 1997
Toyota Corolla Station 1.6 16V 1995
Daihatsu Cuore 0.8 1992
Volvo 340 GL automaat 1987
Toyota Starlet P8 1.3 12V 1992
Volvo 940 GL 2.0 1992
Renault Clio 1.2 1999
Peugeot 205 1.9D 1991
Daihatsu Cuore 1.0 sti 2000
Volvo 740 TIC 1990
Daihatsu Cuore 1.0 xti 1999
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

heb nog een nieuwe tussendemper en nog het een en ander liggen voor een 1.4
Paul Daf
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 28.09.2007 - 11:08
Locatie: arnhem
Contacteer:

Niek 850 heeft daar echt wel een punt.
Je hebt gewoon mazzel gehad.
Als de kopbouten los zijn doe ik altijd met een kunstof hamer tegen de zijkant van de kop slaan.
probeer de kop er af te draaien zo dat de bussen op hun plaats blijven, daarna plaats ik altijd borgplaten over de bussen heen dat ze niet omhoog kunnen mocht toch de krukas draaien.

maar verder goed idee om vario te gaan rijden, das echt genieten dat schakelen met je gas pendaal.


p.s ze kunnen snel zijn en ruim boven de 130 kmh komen maar dan zuipen ze wel.
Voor in de stad of in de file is er niks beters.

oja goed ontluchten van je koelsysteem is van levens belang voor de pakking/motor.

gr paul
Plaats reactie

Terug naar “De 66 - 340 - 360 series”