LPG van Witte tank..dat is idd gas om op te koken...

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
tommytommy
4th Gear member

Ik heb 1 jaar geleden een Volvo S60 gekocht op benzine..en heb later bij 160dkm gas in laten bouwen.

Tot mijn grote schik reed het net zo snel als op benzine..en zelfs m`n topsnelheid is hoger. Daarnaast loopt de motor lekkerder...meer geleidelijk.

Anyway...ik tank nu een 3/4 jaar gas bij de BP..wat over het algemeen zo`n 2-4 cent per liter duurder is dat het gas bij de witte pomp.

Aangezien de BP makkelijker te bereiken is kies ik hiervoor.

Tot ik gisteren toevallig op een weg reed en ik met mijn lege lpg tank bij de witte tank ging tanken..

Waar het nu op neerkomt is dat ik 2e bespaard heb....

maar ik de volgende dingen erg merk:

-Bij koude motor loopt mij niet lekker meer als hij net op gas overgeschakeld is.

-Bij optrekken en inhalen merk ik dat m`n auto een stuk minder power heeft dan normaal. Lijkt net of hij niet vooruit wil gaan.

Hebben meer mensen hier last van???

Ik gooi in ieder geval nooit met die troep erin. Blijkbaar kunnen ze dit toch armer aanleveren. Netzoals Tango arme benzine heeft waardoor de motor niet echt goed presteerd. Natuurlijk kan je er wel op rijden.
steven460
5th Gear member
Contacteer:

verschil in benzine merk/witmerk vind ik al een verschil wat niet te verkroppen is voor die paar cent besparing.

LPG, geen idee wat ze er bij in flikkeren, maar ik kan mij voorstellen het zelfde probleem is als met benzine. De toevoegingen! Gooi je 2 of meer verschillende toevoegingen (stabilermaken van het mengsel ed) dan krijg je wat jij nu hebt gemerkt.
trompetje
5th Gear member
Contacteer:

LPG heeft geen toevoegingen (behalve een geurstofje, geloof ik)
wel wordt de verhouding propaan/butaan gevarieerd. butaan is energierijker als propaan.....
Groet, Rik.

Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........

mijn andere hobby: Trompetjes!
C 30 T5
4th Gear member

Butaan is dus ook wat duurder waarschijnlijk, dus bij het mengen wat meer propaan erbij en het prijsverschil is weer weggepoetst

Wel is er verschil met zomer en winter LPG, Liquified Petroleum Gas (LPG) of autogas of motorgas bestaat hoofdzakelijk uit propaan (C3H8) en butaan (C4H10). In Nederland ligt de verdeling tussen propaan en butaan in de winter op 50/50-70/30 en in de zomer op 40/60-70/30. In Zweden ligt de verdeling het hele jaar op 96/4. Een hoog gehalte propaan is goed in koudere streken en omgekeerd is een hoog gehalte butaan aan te bevelen in warmere gebieden. In Griekenland ligt de verdeling bijvoorbeeld op 20/80

Zo weer wat wijzer over LPG.
paQ
4th Gear member

ik heb lang geleden ook op LPG gereden en ontdekte een soortgelijk iets.
De BP LPG deed het altijd prima, terwijl die van de Texaco idd voor vage bijwerkingen zorgde
tommytommy
4th Gear member

Bedankt voor die informatie. Dat bevestigd mijn vermoedens.

Dan toch maar weer naar m`n BP...al is dat op het moment 10 cent per liter duurder dan de Shell bij m`n studielocatie (Nieuwegein)

Eigelijk zou ik het eens moeten uitproberen daar...de broodjes en de koffie zijn wel lekker bij de Shell. Wie weet...

Iemand ervaring met de LPG daar..bij het industrie-educatie gebied in Nieuwegein?

Gr Tommy
trompetje
5th Gear member
Contacteer:

Shell LPG is BK-gas.
Mijn vorige (V40) liep daar net zo goed op als op BP (=LP-gas)
Dit zijn de twee grote jongens op LPG gebied in Nederland, volgens mij.......

De hierboven beschreven "wittepomp effecten" heb ik eigenlijk alleen in het buitenland meegemaakt:

- Franse/belgische LPG ging altijd wel goed
- Na een keer duitse LPG tanken kon ik bijna geen ander gas meer in de tank krijgen (hoge druk oid?)
- Oostenrijks gas (dat per km net zo duur was als benzine) met een verbruik van 1 op 6 ipv. 1 op 9.5 (en slecht lopen, met name bij lage toerentallen)
- Tsjechisch gas dat met de hand (uit 10 kg bombes) en zonder afdichtingsringen "gegoten" werd: hele bombes afrekenen graag, maarja, het kostte bijna niks.....
Groet, Rik.

glitz
3rd Gear member

"- Tsjechisch gas dat met de hand (uit 10 kg bombes) en zonder afdichtingsringen "gegoten" werd: hele bombes afrekenen graag"

Leg eens uit hoe dat werkt dan, ik ben een gas leek maar hier kan ik niets van maken.
trompetje
5th Gear member
Contacteer:

Het kan ook hongaars gas geweest zijn: daar ging de reis naartoe, via tsjechië.
Er was niet een grote tank met een pomp, maar er werden 10 kg bombes op de kop gezet. hoe het gas in de tank kwam? Ik kan me geen pompje herinneren: hij was wel vol na de tijd.....

Het is wel al een jaar of 8 geleden, precies weet ik het ook niet meer. Wel weet ik nog dat er nogal wat gemorst werd. :(
Groet, Rik.

hollander
3rd Gear member

Als je nu in Tsjechie komt zal je verbaast staan hoeveel LPG pompen er zijn.
Zelf heb ik vulling vanuit kleine gastankjes nooit gezien.
Grt Peter
trompetje
5th Gear member
Contacteer:

dat was toen al "booming": tsjechie en hongarije hadden toen al relatief veel LPG, meer als in nederland en bij "elke dikke boom". veel pompjes die alleen maar LPG hadden in een soort losse constructie: alleen een gastank en een pomp in een frame van de maat van een zeecontainer, en geen benzine of diesel.
Groet, Rik.

paQ
4th Gear member

glitz schreef:"- Tsjechisch gas dat met de hand (uit 10 kg bombes) en zonder afdichtingsringen "gegoten" werd: hele bombes afrekenen graag"

Leg eens uit hoe dat werkt dan, ik ben een gas leek maar hier kan ik niets van maken.
gelukkig met twee "e" ;)
tommytommy
4th Gear member

Ik kan me goed herinneren dat bij een vriend die in het oud ijzer zit..altijd eens per jaar mensen uit Litouwen kwamen om die tanks tekopen...ik denk dat ze dan ook elke sloop langsgingen.

Dat is ca 8 jaar geleden..dus zal daar wel goedkoop zijn gas..en de installatie niet te vinden.

Gr Tommy
nordicman
2nd Gear member

Ja ja,

LPG is C3 en C4 en daar doen we dus niks bij, ook geen geurstof zoals in NG (aardgas).
In de zomer zit er wat meer C4 in dan in de winter, maar dat doen we expresso, anders start hij zo slecht.

BK tankt bij Shell en Esso en BP/Texaco en mss oook wel bij Q8.

En witte-pompen laten het ophalen uit dezelfde gasbollen op dezelfde raffinaderijen.
Distillateur van Brandstoffen.

Autogek: www.gatebil.nl

Historie, dat kon ik niet bijhouden, Group A volvo van Bart van Gils ( B ):

.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”