Ik heb een Volvo V70 XC AWD Cross Country uit 1998, met 290.000 km op de teller, waarvan de cardan as kapot is en doorlopend ratelt. Navraag leert dat het steken van een nieuwe as mij ca. 7000 euro kost bij de Volvo dealer. Bij schade bedrijven in NL en Vlaanderen kan ik geen passende tweedehands as vinden.
Ik overweeg nu de cardan as gewoon te laten verwijderen en dus van een 4x4 een 2x4 te maken. Dan maar geen AWD! Vraag is: kan dat?
Wie heeft hier ervaring mee? Wat zijn de eventuele gevolgen? En welke garage kan dit uitvoeren?
Graag uw reactie voordat ik de wagen voor schrootwaarde van de hand moet doen!
Kan je van V70XC AWD een 2x4 maken? Graag jullie ervaring!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1420
- Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
- Locatie: Den Haag
Ik heb wel op een duitse site gezien dat ze dat gedaan hebben, het lijkt mij een betere oplossing als je het budget niet hebt om het bij de dealer te laten doen het door een vakgarage te laten doen, het bedrag zal eerder in de papieren lopen door het arbeidsloon dan door het onderdeel.
Heb je trouwens al op de onderdelenlijn gekeken? Er moeten beslist Xc70's in de prak gereden zijn die op de sloop staan...
Heb je trouwens al op de onderdelenlijn gekeken? Er moeten beslist Xc70's in de prak gereden zijn die op de sloop staan...
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
- PJR
- 2nd Gear member
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 04.10.2007 - 16:08
- Locatie: Alphen a/d Rijn
Ik heb weinig verstand van dit type reparaties. Wat ik wel weet is dat het o.a. bij een Jeep Cherokee vaker voorkomt. Er worden regelmatig 4WD's ontdaan van de cardanas en als 2WD's verkocht (vaak zonder dat de koper dit merkt). Ik heb iemand gekend die een paar jaar geleden een dergelijke auto gekocht had en daar heel wat km's mee had gereden, voordat hij er bij toeval achter kwam dat de 4wd helemaal niet werkte. Die kennis heeft toen de bekende onderste steen boven gehaald en kwam er toen ook achter dat 4WD's regelmatig met slechts aandrijving op 2 wielen worden doorverkocht. Wellicht kun je hier eens wat nader speurwerk aan besteden om zo te achterhalen of het kwaad kan de as te achterhalen. Ik kan het hem helaas niet meer vragen.
V70 2.4D Edition Sport 01-´07
S80 2.5T Summum Graphite 07-'05
S80 2.5D 09-'99
S80 2.5T Summum Graphite 07-'05
S80 2.5D 09-'99
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 27.08.2007 - 17:33
Ja, heb het onderdeel op de onderdelenlijn geplaatst maar geen reactie gekregen. Ook bij de grootste Volvo onderdelenhandel, Auto Rima in Rosendaal, kennen ze het probleem goed. Krijgen wel 10x per week, naar hun zeggen, vraag naar een cardan as voor dit type Volvo. Het is duidelijk de zwakke plek van deze verder super soepele wagen.Barry (Grillmeister) schreef:Ik heb wel op een duitse site gezien dat ze dat gedaan hebben, het lijkt mij een betere oplossing als je het budget niet hebt om het bij de dealer te laten doen het door een vakgarage te laten doen, het bedrag zal eerder in de papieren lopen door het arbeidsloon dan door het onderdeel.
Heb je trouwens al op de onderdelenlijn gekeken? Er moeten beslist Xc70's in de prak gereden zijn die op de sloop staan...
Ik zie kortom geen alternatief dan de as te laten verwijderen....
In elk geval dank voor je reactie!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1420
- Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
- Locatie: Den Haag
Misschien op een duitse site, daar is de spoeling misschien wat dikker.
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
- C 30 T5
- 4th Gear member
- Berichten: 808
- Lid geworden op: 30.12.2006 - 23:41
Technies gezien kan je gewoon de as van voor naar achter verwijderen, er zal dan niets vreemds gebeuren. Alleen heb je dan een 2x4 met het gewicht van een 4x4.
De AWD werkt puur door de vloeistof koppeling op de achteras geen aandrijving geen 4x4.
Advies kan er zo onderuit zonder verdere gevolgen.
De AWD werkt puur door de vloeistof koppeling op de achteras geen aandrijving geen 4x4.
Advies kan er zo onderuit zonder verdere gevolgen.
De cardan (aandrijf) AS naar de achter wielen is stuk?
Als ik het dan goed begrijp, is (zijn) de kruiskoppeling(en) stuk?
Deze kan je toch uit elkaar persen en voorzien van nieuwe lagers en vervolgens balanceren?
Voor € 7000,- (of is het € 700,-) kan je een hoop doen, of is dit te simpel gedacht?
Als ik het dan goed begrijp, is (zijn) de kruiskoppeling(en) stuk?
Deze kan je toch uit elkaar persen en voorzien van nieuwe lagers en vervolgens balanceren?
Voor € 7000,- (of is het € 700,-) kan je een hoop doen, of is dit te simpel gedacht?
- Brambo67
- 3rd Gear member
- Berichten: 385
- Lid geworden op: 04.01.2007 - 11:25
Cardanas kost in NL ongeveer € 800. Heb je een nieuwe wel te verstaan. Een haakse overbrenging kost ongeveer € 1.400,00. Samen dus 2.200 euries. Beetje loon d'r bij en je zit op 3.000. Heb je wel een belangrijk deel van je AWD weer NIEUW. Als je visco, je eindoverbrenging en de versnellingsbak (MT of AT) nog goed zijn en je wilt nog een tijdje sturen in de XC70; laten repareren. AWD rijdt echt beter, ook al is het niet super geanvanceerd; het werkt! In Veendam in Groningen zit een bedrijf die eventueel de cardanas kan repareren als de homokineten stuk zijn.
By the way; ik heb het net op mijn V70 R AWD gedaan... weet dus waar ik het over heb. Ga naar een Volvo specialist, die kan het waarschijnlijk iets goedkoper.
By the way; ik heb het net op mijn V70 R AWD gedaan... weet dus waar ik het over heb. Ga naar een Volvo specialist, die kan het waarschijnlijk iets goedkoper.
Ben het met je eens en volgens mij moet het te reviseren zijn, ook zo'n haakse overbrenging.Brambo67 schreef:Cardanas kost in NL ongeveer € 800. Heb je een nieuwe wel te verstaan. Een haakse overbrenging kost ongeveer € 1.400,00. Samen dus 2.200 euries. Beetje loon d'r bij en je zit op 3.000. Heb je wel een belangrijk deel van je AWD weer NIEUW. Als je visco, je eindoverbrenging en de versnellingsbak (MT of AT) nog goed zijn en je wilt nog een tijdje sturen in de XC70; laten repareren. AWD rijdt echt beter, ook al is het niet super geanvanceerd; het werkt! In Veendam in Groningen zit een bedrijf die eventueel de cardanas kan repareren als de homokineten stuk zijn.
By the way; ik heb het net op mijn V70 R AWD gedaan... weet dus waar ik het over heb. Ga naar een Volvo specialist, die kan het waarschijnlijk iets goedkoper.
Als ik het zo lees gaat het om lagers, nou dat zij de kosten niet.
Het afstellen zal het moeilijkste deel zijn.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Het is net zoiets als een stuur zonder airbag terugplaatsen als deze een keer uitgeklapt is, zonde van de auto
Volvo for life
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 18:48
- Locatie: Amsterdam
Op het 850-forum is dit probleem ook al vaker besproken. 7000 euro is een belachelijke prijsopgaaf. Je zou er bijna een XC70 met flinke schade voor kopen en voor onderdelen bewaren.
Ik zou alles uit de kast trekken om de minst dure offerte te krijgen en de auto te laten repareren. Desnoods ergens in België of Duitsland. Een hotelovernachting of treinretour kost ook geen duizenden euro's.
Lijkt mij dat je zoals eerder gezegd, voor een bedrag tussen 2000 en 3000 euro klaar moet kunnen zijn. Maar dan heb je wel weer een zo goed als nieuwe aandrijflijn.
Sterkte ! Dit soort problemen wens je niemand toe.
Ik zou alles uit de kast trekken om de minst dure offerte te krijgen en de auto te laten repareren. Desnoods ergens in België of Duitsland. Een hotelovernachting of treinretour kost ook geen duizenden euro's.
Lijkt mij dat je zoals eerder gezegd, voor een bedrag tussen 2000 en 3000 euro klaar moet kunnen zijn. Maar dan heb je wel weer een zo goed als nieuwe aandrijflijn.
Sterkte ! Dit soort problemen wens je niemand toe.
Vroeger o.a. een 480ES, 850, S70 2.5, S60's en tegenwoordig een V70 2.4T AWD
- Carfreak
- 7th Gear member
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
- Locatie: Twente
Ik krijg er een beetje een VW Cross gevoel van 
Zonder dollen, succes met het vinden van een voor jou passende oplossing.

Zonder dollen, succes met het vinden van een voor jou passende oplossing.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20775
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Ik zie dit topic nu pas. Maar eigenlijk staat dit verkeerd.
Het betreft de eerste generatie V70XC uit 1998.
Dat betekent dus een regelrechte opvolger van de 850.
Deze heeft niets met de XC70 te maken.
Hebben de heren die antwoord hebben gegeven daar ook rekening mee gehouden?
Het betreft de eerste generatie V70XC uit 1998.
Dat betekent dus een regelrechte opvolger van de 850.
Deze heeft niets met de XC70 te maken.
Hebben de heren die antwoord hebben gegeven daar ook rekening mee gehouden?
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)