inhouden V70 2.4 140 PK

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
duzzie
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 30.08.2007 - 20:10

Mijn V70 van 2001 met 152000 km houdt regelmatig even in/'slaat een slag over' als ik met ingeschakelde airco rijd. Gasklephuis is pas vernieuwd, meerdere keren een injectiereiniger van Volvo toegepast, softwareupgrade uitgevoerd, maar het probleem blijft. Wie heeft nuttige tips?? Stephen
Gebruikersavatar
Donic
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 27.08.2006 - 10:06
Locatie: Deventer

Het is normaal dat je de airo voelt in/uitschakelen en dat de auto dan even "hikt" of het moeilijk heeft. Helaas een Volvo trekje. Ik rij daarom als het niet nodig is ook met uitgeschakelde airco. Hoe meer je erop gat letten hoe meer je je eraan ergert. OP dit forum zijn daar onder de noemer "airco" meerder verhalen over geschreven.
Volvo 360 GLT 2.0
Volvo 850 GLT
V70 2.4T AWD 2001
JJDD
3rd Gear member
Berichten: 343
Lid geworden op: 13.08.2007 - 13:14
Locatie: Haarlem

Volgens mij niet een volvo trekje, maar een airco trekje. Dat heb je met iedere auto met airco. Misschien hoe stiller de auto/motor hoe meer je het merkt.
V70 - 140pk - 2003
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Deze laatste bewering gaat zeker niet op voor alle merken. Er zijn merken (o.a. VAG) die werken met een zogenaamde modulerende airco. Hierbij draait de compressor continu en slaat deze dus slechts 1 maal aan (na het starten van de motor of na het inschakelen van de airco) en slechts 1 maal weer uit (na het afzetten van de motor of na het uitschakelen van de airco). Volvo heeft (helaas) een zogenaamde aan-uit airco. Afhankelijk van de benodigde koeling zal de compressor een paar seconden aan zijn, dan weer uitschakelen, daarna weer inschakelen, enz.

Het is dus niet specifiek een Volvotrekje, er zijn meer merken met zo'n ouderwets werkende airco.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Ik voel de ECC never en nooit in of uitschakelen. Niet in de D5 destijds en nu ook niet in mijn benzineslurpende 2.5T
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gebruikersavatar
josas
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 05.03.2005 - 14:22

@Oceanracer,
In mijn Golf4 kon ik aan de verlichting zien, dat er af en toe iets werd ingeschakeld. De verlichting nam dan een klein moment in kracht af.
Dat was een auto met ecc.
Maar bij Golf kan het toch niet zo zijn dat de airco continue blaast om het interieur op 20 graden te houden? Dat doet íe toch óók met tussenpozes?

Bij Volvo merk je het misschien aan het inhouden, maar in een Golf merk je het aan de verlichting.
JOS
V40 mj 2003 1.8 aut. Europe sports edition, RTI nav, ECC
Nu: S60 mj 2004 2.5T GT full options
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik heb inmiddels mijn 5e Golf IV, waarvan 3 met climatronic en 2 met handmatige airco. Zowel op benzine als de bekende TDI. Bij niet eentje is het mij opgevallen dat de verlichting in kracht afgeneemt. En neem van mij maar aan, dat mij echt alles aan een auto wel opvalt.

Bij een handmatige airco zijn er 2 opties: Aan of uit. Dat schakel je zelf in (schakelaar op het dashboard) en de temperatuur regel je met de draaiknop van de kachel (warm/koud). De compressor draait dan wel of niet.

Bij climatronic heb je ook 2 opties: Compressor aan of uit. De temperatuur wordt steeds elektronisch geregeld door de unit. Dit gebreurt op de eco-stand zonder airco en op de auto-stand met compressor. Deze compressor schakelt op deze stand slechts 1 maal in. Afhankelijk van de vraag werkt deze modulerend.

Vergelijk het met de tegenwoordige CV-ketels. Vroegen had iedereen zo'n draaithermostaat van Honeywell aan de muur hangen. Deze schakelde aan en uit bij de ingestelde temperatuur. Nu hebben veel ketels bijbehorende thermostaatklokken die niet meer aan/uit schakelen, maar de ketel bijvoorbeeld eerst 100% laten werken om daarna af te bouwen naar 20% als de ingestelde temperatuur is bereikt. De ketel blijft dan continu een beetje werken ipv steeds aan- en uit te schakelen.

Hoewel ik niet wil beweren dat het bij iedere Volvo voelbaar is, kan ik dat in elk geval wel stellen dat in de Volvo's die ik heb (gehad) en die Volvo's waar ik in het gereden er niet eentje bijzat waarin ik het inschakelen van de airco niet bemerkte. Maar zoals ik al zei: Ik merk altijd alles aan een auto. En nee, dat is niet handig, want je gaat je overal aan storen...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
josas
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 05.03.2005 - 14:22

Ik heb 2 Golf 4's gehad. Met 1.6 motor.
Misschien dat dát de boosdoener was? Te zwakke motor?
Bij beide auto's, met climatronic, was er een daling van de verlichtingssterkte waarneembaar, op het moment dat er iets werd ingeschakeld.
Ik ben a-technisch, dus wat dat dán geweest is? Toch iets van een fan/airco?!

Overigens heb ik hetzelfde euvel....ik zie en hoor alles in een auto. Lastig. In het begin, wanneer je de auto niet kent, denk je telkens, "Oh jee, hij gaat stuk, wa's da voor 'n geluid?".
Daarna zijn het bekende geluiden, maar niet minder ergelijk.
Zo maakt de airco in een V40 ook zo'n kl*te herrie, tijdens het inslaan.
En da's vaak!
JOS
V40 mj 2003 1.8 aut. Europe sports edition, RTI nav, ECC
Nu: S60 mj 2004 2.5T GT full options
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Zo'n 1.6 kan inderdaad niet veel hebben. Ik heb zelfs wel eens gehad dat de motor afsloeg toen ik de airdo inschakelde, hahaha.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
josas
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 05.03.2005 - 14:22

Nou ja..... :-k
JOS
V40 mj 2003 1.8 aut. Europe sports edition, RTI nav, ECC
Nu: S60 mj 2004 2.5T GT full options
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Bij mijn Golf V 1.6 FSI 2004 had de airco last van tikkende lamellen. Kon niet gerepareerd worden volgens PON. Dus de stelling dat de VAG airco's zo goed zijn gaat wat mij betreft niet op. Ben nu wel benieuwd hoe de airco in mijn Volvo het doet. (nog 5 nachtjes!!!)
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Gebruikersavatar
josas
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 05.03.2005 - 14:22

VAG is óók niet meer wat het geweest is!!
Maar ja, welk merk wel?
En waren we 'vroeger' ook niet aan het schelden op onze auto's?
JOS
V40 mj 2003 1.8 aut. Europe sports edition, RTI nav, ECC
Nu: S60 mj 2004 2.5T GT full options
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”