vandaag bij rica geweest en auto getuned
vermogensbankmeting zonder de tuning was 239 pk(250 af fabriek?)
koppel 319nm
na aanpassing software
269 pk 396 nm koppel
de verwachte 310 pk en 420 nm koppel zijn dus nog een eind weg
na controle van de turbo (vacuummeter ertussen) blijkt de turbodruk van 1,2 naar 0,8 terug te zakken bij 5000 toeren waardoor de powercurve niet meer oploopt maar juist iets terugzakt
weet iemand of dit te wijten is aan een lekke turbo of lekke slangetje's of iets dergelijks
de auto rijdt echt geweldig en reageert ook super op het gaspedaal
het enige wat ik jammer vindt is dat de pk's er niet zijn zoals ze wel een beetje beloofd worden op de site
rica heeft er echt alles aan gedaan (in mijn ogen) om het vermogen toch te krijgen op het niveau wat zij laten zien op hun site
verlies turbodruk na 5200 rpm
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
310 pk is gewoon niet te halen met een standaard auto, dus wat dat betreft ben je opgelicht. Ik snap ook nog steeds niet dat ze daarmee durven adverteren.
Je komt daar pas als je nog de nodige overige aanpassingen maakt. Jouw resultaat is gewoon gemiddeld voor een alleen chip, misschien iets aan de lage kant.
Dat de turbo afbouwt na 5000 toeren is normaal. De turbo loopt uit zijn efficiente gebied en kan de druk niet vasthouden.
Je komt daar pas als je nog de nodige overige aanpassingen maakt. Jouw resultaat is gewoon gemiddeld voor een alleen chip, misschien iets aan de lage kant.
Dat de turbo afbouwt na 5000 toeren is normaal. De turbo loopt uit zijn efficiente gebied en kan de druk niet vasthouden.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 17.07.2007 - 20:45
- Locatie: wijchen
hoi ed
ten eerste vindt ik niet dat ik ben opgelicht
de beloofde pk's zijn bij meerdere tuners voor een t5 haalbaar
(heico/hartog/fasttech/european tuning)
en bij rica zijn ze toch wel deskundig en proffesioneel genoeg om geen onzin te vermelden op de site (anders zijn alle tuners oplichters)
ten eerste vindt ik niet dat ik ben opgelicht
de beloofde pk's zijn bij meerdere tuners voor een t5 haalbaar
(heico/hartog/fasttech/european tuning)
en bij rica zijn ze toch wel deskundig en proffesioneel genoeg om geen onzin te vermelden op de site (anders zijn alle tuners oplichters)
V70 T5 aut full options R velgen rica tuned
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
oplichters is een groot woord, maar ik zou zeggen:beetje optimistischdre t5 schreef:hoi ed
ten eerste vindt ik niet dat ik ben opgelicht
de beloofde pk's zijn bij meerdere tuners voor een t5 haalbaar
(heico/hartog/fasttech/european tuning)
en bij rica zijn ze toch wel deskundig en proffesioneel genoeg om geen onzin te vermelden op de site (anders zijn alle tuners oplichters)
zijn ze wel.
vergeet niet dat jouw auto niet nieuw meer is,zoals jezelf aangaf,
de 250 standaard pk komen er ook al niet (meer?) uit :shock:
geen glans zonder wrijving
- Carfreak
- 7th Gear member
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
- Locatie: Twente
Wel typisch om dit te lezen.
Mijn zwager heeft zijn motorblok bij Rica laten chippen van 192 pk naar 230 pk. Men beloofde 250pk. Daarvoor was wel een aangepast luchtfilterhuis nodig en slangenwerk. Echter bleek de combinatie chippen/ luchtfilterhuis niet te werken. De kracht nam af bij 4000 tpm. Alsof de begrenzer erin kwam. Daarom werd het luchtfilterhuis weer vervangen door het origineel. Zodoende kwam men uiteindelijk op 230pk.
Mijn zwager heeft zijn motorblok bij Rica laten chippen van 192 pk naar 230 pk. Men beloofde 250pk. Daarvoor was wel een aangepast luchtfilterhuis nodig en slangenwerk. Echter bleek de combinatie chippen/ luchtfilterhuis niet te werken. De kracht nam af bij 4000 tpm. Alsof de begrenzer erin kwam. Daarom werd het luchtfilterhuis weer vervangen door het origineel. Zodoende kwam men uiteindelijk op 230pk.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
-
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 17.07.2007 - 20:45
- Locatie: wijchen
ik vindt het heel jammer (niet onoverkomelijk) dat ik niet de min of meer beloofde pk tjes erbij heb gekregen maar ik vindt het verschil wel erg groot zeker gezien de auto maar net 150000 km heeft gelopen altijd netjes dealer onderhouden altijd netjes warm is gereden (ook door de vorige 1e eigenaar)
de eerste rollenbank uitdraai 239 pk (af fabriek) vindt ik netjes gezien leeftijd en km stand
maar dat de beloofde 60 pk extra uiteindelijk maar 30 pk is geworden vindt ik echt een beetje balen
de eerste rollenbank uitdraai 239 pk (af fabriek) vindt ik netjes gezien leeftijd en km stand
maar dat de beloofde 60 pk extra uiteindelijk maar 30 pk is geworden vindt ik echt een beetje balen

- NOS
- 7th Gear member
- Berichten: 6567
- Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
- Locatie: Pijnacker
Volvo geeft het aantal pk's op wat de motor levert, niet wat er op de weg komt!! (250pk motorvermogen is niet het vermogen wat je uiteindelijk op de weg krijgt.) Rica heeft waarschijnlijk het vermogen op de weg gemeten.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 17.07.2007 - 20:45
- Locatie: wijchen
hoi NOS
waarschijnlijk heb je gelijk
maar het lijkt mij als ze met deze meting uitkomen op 239 pk
of het nu motor vermogen of (krukas) wegvermogen (wielen) is
dat het vermogen wat ze zeggen er bij te krijgen niet zo ver kan/mag afwijken als nu het geval is
het verschil is toch 30 pk
waarschijnlijk heb je gelijk
maar het lijkt mij als ze met deze meting uitkomen op 239 pk
of het nu motor vermogen of (krukas) wegvermogen (wielen) is
dat het vermogen wat ze zeggen er bij te krijgen niet zo ver kan/mag afwijken als nu het geval is
het verschil is toch 30 pk
V70 T5 aut full options R velgen rica tuned
- Jan W
- 2nd Gear member
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 28.11.2006 - 20:41
- Locatie: Oosterhout NB
Inderdaad: dat zou het gebruik van de woorden "de eerste rollenbank uitdraai 239 pk (af fabriek)" mogelijk kunnen verklaren.
239 "feitelijke" peeka's aan de wielen, terwijl de fabrikant er 250 aan de krukas beloofd, vind ik héél schappelijk. Dat zouden er dan eigenlijk gerust wel wat méér aan de krukas kunnen zijn -onderweg verdwijnen er altijd hele kudde's paarden door allerlei appendages, pompen en dergelijke.
Greetz,
JanW
O ja: de mijne 'doet' 249 km/uur op de navi op de Duitse dreven. De laatste kilometer heb ik de Zweed maar vergeven....
Ik vond het toen hard zàt gaan.... De toerenteller stond toen overigens zowat in het rood, dus ik neem aan dat het met de gearing van bak & reductie wel snor zit (met 225/45R17).
239 "feitelijke" peeka's aan de wielen, terwijl de fabrikant er 250 aan de krukas beloofd, vind ik héél schappelijk. Dat zouden er dan eigenlijk gerust wel wat méér aan de krukas kunnen zijn -onderweg verdwijnen er altijd hele kudde's paarden door allerlei appendages, pompen en dergelijke.
Greetz,
JanW
O ja: de mijne 'doet' 249 km/uur op de navi op de Duitse dreven. De laatste kilometer heb ik de Zweed maar vergeven....
Ik vond het toen hard zàt gaan.... De toerenteller stond toen overigens zowat in het rood, dus ik neem aan dat het met de gearing van bak & reductie wel snor zit (met 225/45R17).
V 70 T5 in Silver met Offblack Select.
Voorzien van Estate-, Comfort- en Elegance-line.
Verder 's zomers op 17' Almathea, maar 's winters op 16' staal...
Voorzien van Estate-, Comfort- en Elegance-line.
Verder 's zomers op 17' Almathea, maar 's winters op 16' staal...
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
dan heb je toch slecht gelezen.dre t5 schreef: de beloofde pk's zijn bij meerdere tuners voor een t5 haalbaar
(heico/hartog/fasttech/european tuning)
ze geven allemaal zowat hetzelfde vermogen op.
dat rica met een hoger vermogen adverteerd, zijn al ontelbare topics over geweest.
de conclusie is zoals Ed schrijft.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 17.07.2007 - 20:45
- Locatie: wijchen
hoi JanW
is jou auto ook getuned of heb je hem standaard
ik neem aan dat je een handgeschakelde hebt
mijn auto haalde voor de tuning 243 km op de gps Teller op 255km
(op autobahn)
wat niet slecht is voor een automaat
ben benieuwd nu de begrenzing er af is
gr dre
is jou auto ook getuned of heb je hem standaard
ik neem aan dat je een handgeschakelde hebt
mijn auto haalde voor de tuning 243 km op de gps Teller op 255km
(op autobahn)
wat niet slecht is voor een automaat
ben benieuwd nu de begrenzing er af is
gr dre
V70 T5 aut full options R velgen rica tuned
-
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 17.07.2007 - 20:45
- Locatie: wijchen
hoi ludo
ik heb nog even gekeken bij een paar
je hebt helemaal gelijk rica is inderdaad de enige van het eerder beschreven rijtje
maar ga eens naar ziptuning.nl daar geven ze op 315 pk
ik denk als ik wat meerdere tuners zoek en opbel wat ik natuurlijk heb gedaan voordat ik naar rica ben gegaan dat er toch wel een aantal zijn wat rond de 300 pk opgeeft voor alleen een software aanpassing
gr dre
ik heb nog even gekeken bij een paar
je hebt helemaal gelijk rica is inderdaad de enige van het eerder beschreven rijtje
maar ga eens naar ziptuning.nl daar geven ze op 315 pk
ik denk als ik wat meerdere tuners zoek en opbel wat ik natuurlijk heb gedaan voordat ik naar rica ben gegaan dat er toch wel een aantal zijn wat rond de 300 pk opgeeft voor alleen een software aanpassing
gr dre
V70 T5 aut full options R velgen rica tuned
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
je had eigenlijk ook moeten vragen of je je geld zou terugkrijgen als het beloofde cijfer niet gehaald werd.dre t5 schreef: ik denk als ik wat meerdere tuners zoek en opbel wat ik natuurlijk heb gedaan voordat ik naar rica ben gegaan dat er toch wel een aantal zijn wat rond de 300 pk opgeeft voor alleen een software aanpassing
dan was je meteen véél wijzer geweest...
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Nee zeker niet. het vemogen wat Rica opgeeft als gemeten waarde zijn de pk's aan de motor. Ze meten inderdaad aan de wielen en meten vervolgens het aandrijfverlies. Zodoende kunnen ze het motorvermogen bepalen.NOS schreef:Volvo geeft het aantal pk's op wat de motor levert, niet wat er op de weg komt!! (250pk motorvermogen is niet het vermogen wat je uiteindelijk op de weg krijgt.) Rica heeft waarschijnlijk het vermogen op de weg gemeten.
Ik noemde het ook "opgelicht" met een knipoog, maar feitelijk gezien is het wel een vorm van oplichting.
Die 10 pk die je "mist" zou ik me niet druk om maken. Het verschilt per testbank wat er aan resultaat uit komt. Als je in wateringen bent geweest op de Maha bank is het zeker geen slecht resultaat, want deze schijnt vrij pessimistisch te zijn. Als je op een Dynojet bank gaat rollen vind je waarschijnlijk de verloren pk's terug. Dit is een statische bank.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Nee zeker niet. het vemogen wat Rica opgeeft als gemeten waarde zijn de pk's aan de motor. Ze meten inderdaad aan de wielen en meten vervolgens het aandrijfverlies. Zodoende kunnen ze het motorvermogen bepalen.NOS schreef:Volvo geeft het aantal pk's op wat de motor levert, niet wat er op de weg komt!! (250pk motorvermogen is niet het vermogen wat je uiteindelijk op de weg krijgt.) Rica heeft waarschijnlijk het vermogen op de weg gemeten.
Ik noemde het ook "opgelicht" met een knipoog, maar feitelijk gezien is het wel een vorm van oplichting.
Die 10 pk die je "mist" zou ik me niet druk om maken. Het verschilt per testbank wat er aan resultaat uit komt. Als je in wateringen bent geweest op de Maha bank is het zeker geen slecht resultaat, want deze schijnt vrij pessimistisch te zijn. Als je op een Dynojet bank gaat rollen vind je waarschijnlijk de verloren pk's terug. Dit is een statische bank.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Jan W
- 2nd Gear member
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 28.11.2006 - 20:41
- Locatie: Oosterhout NB
Neen, de mijne is geheel "standaard" -voorzover daar natuurlijk bij dit model sprake van kan zijn....dre t5 schreef:hoi JanW
is jou auto ook getuned of heb je hem standaard
ik neem aan dat je een handgeschakelde hebt
mijn auto haalde voor de tuning 243 km op de gps Teller op 255km
(op autobahn)
wat niet slecht is voor een automaat
ben benieuwd nu de begrenzing er af is
gr dre
Er zit een manueel bediende bak onder, wat dat betreft natuurlijk een voordeel ten opzichte van een geartronic -deze snoept altijd een aantal peeka's èn -als vanzelfsprekend- pure eindsnelheid van het totaal af (onderschat de luchtweerstand bij snelheden boven de 225 km/uur niet!).
O ja: bij de reeds gemeldde hoogst gemeten snelheid, was de wijzer van de snelheidsmeter de (welhaast 'magische') '260' op de schaalverdeling reeds gepasseerd. De eerlijkheid gebiedt overigens wel nog te zeggen dat ik het ritje maar één kant op heb gedaan. Wellicht was er sprake van enige rugwind. Dat kan in dit soort gevallen, zo heb ik me laten vertellen door 'echte' techneuten op dat gebied, gerust een kilometer of 5 à 7 schelen.
Greetz -en succes met jouw proefritten!
Jan W
V 70 T5 in Silver met Offblack Select.
Voorzien van Estate-, Comfort- en Elegance-line.
Verder 's zomers op 17' Almathea, maar 's winters op 16' staal...
Voorzien van Estate-, Comfort- en Elegance-line.
Verder 's zomers op 17' Almathea, maar 's winters op 16' staal...
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 343
- Lid geworden op: 13.08.2007 - 13:14
- Locatie: Haarlem
Ik schat in dat dat nog wel meer kilometers kan schelen, zeker bij de topsnelheden. Zeg een rustig herfstwindje, windkracht 4, zo'n 25 km uur. Of je die mee of tegen hebt, scheelt dus 50 km / uur wind, dat is al ongeveer windkracht 7. Daarnaast wordt de luchtweerstand bij hogere snelheden relatief hoger. Ben echter geen natuurkundige, dus kan je het fijne er niet van vertellen.Jan W schreef:Wellicht was er sprake van enige rugwind. Dat kan in dit soort gevallen, zo heb ik me laten vertellen door 'echte' techneuten op dat gebied, gerust een kilometer of 5 à 7 schelen.
Jan W
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 343
- Lid geworden op: 13.08.2007 - 13:14
- Locatie: Haarlem
Als windsurfer hou ik me wel met de sterkte van de wind bezig, dus iets meer dan gemiddelde interesse heb ik wel, natuurkunde heb ik echter zo snel mogelijk laten vallen op school, lang lang geleden, had er graag meer van geweten, maar mijn kwaliteiten liggen in ieder geval niet aan de beta kant ....
Daarnaast hebben we een ford transit campertje, en die heeft windafhankelijk een snelheidsverschil van ongeveer 50 km / uur (140 wind mee, 90 wind tegen) .... iets negatievere cw waarde, dat wel.
Daarnaast hebben we een ford transit campertje, en die heeft windafhankelijk een snelheidsverschil van ongeveer 50 km / uur (140 wind mee, 90 wind tegen) .... iets negatievere cw waarde, dat wel.
V70 - 140pk - 2003