Volvo is gestart met de productie van de S40 en V50 FlexiFuel, die lopen op ethanol. De FlexiFuel heeft de 1.8 motor met 125 pk waarmee je E85 kunt tanken.
Ethanol wordt gewonnen uit graan, suikerriet of andere restmaterialen, zoals bijvoorbeeld aardappelschillen. Daardoor is het minder schadelijk voor het milieu, een motor die op E85 loopt (een mix van 85 procent ethanol, 15 procent gewone benzine) stoot tot 80 procent minder CO2 uit dan een normale auto op benzine. Volvo heeft de 1.8 met 125 pk geschikt gemaakt voor bio-ethanol, iets wat partner Ford al deed met dezelfde krachtbron voor de Focus. Ook Volvo noemt deze versie FlexiFuel. In Zweden is rijden op ethanol ingeburgerd, in 2006 worden er naar verwachting bijvoorbeeld 6000 Volvo´s S40 en V50 FlexiFuel verkocht. Andere merken die het daar goed doen zijn Saab, met de 9-5 BioPower die op bio-ethanol loopt, en Ford met de Focus FlexiFuel. In Zweden zijn er dan ook fiscale voordelen aan E85 gekoppeld
Nederland loopt ver achter op het gebied van biobrandstoffen. Op 1 november is de eerste brandstofpomp geopend waar je benzine kunt tanken waaran 5 procent bio-ethanol is toegevoegd, in 2007 moet er verplicht door alle oliemaatschappijen 2 procent worden bijgemengd. Naar verwachting opent in het eerste kwartaal van 2006 de eerste Nederlandse pomp waar E85 te tanken is. Mocht de vraag naar bio-ethanol stijgen dan zijn de producenten er klaar voor, zo heeft Nedalco in Sas van Gent onlangs een nieuwe productiefaciliteit geopend.
bron: autoweek
Flexifuel
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40671
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17725
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
NL zit voorlopig nog verstrikt in het biodiesel-denken. Diesel uit planten lijkt heel leuk, maar de planten leveren hooguit ongeveer 40% aan biodiesel per gewichtseenheid plantprodukt.
De Brazilianen hebben al heel veel ervaring met ethanol. Die alcohol levert maximaal 80% brandstof op per gewichtseenheid plantprodukt. Een plant levert immers meer glucose op (en dat levert via vergisting alcohol op) dan olie-achtige bestanddelen (en daarmee maakt je slaolie, ahum: biodiesel).
Hopelijk zien politici in dat ethanol een veel hoger rendement per ha. landbouwgrond heeft.
De Brazilianen hebben al heel veel ervaring met ethanol. Die alcohol levert maximaal 80% brandstof op per gewichtseenheid plantprodukt. Een plant levert immers meer glucose op (en dat levert via vergisting alcohol op) dan olie-achtige bestanddelen (en daarmee maakt je slaolie, ahum: biodiesel).
Hopelijk zien politici in dat ethanol een veel hoger rendement per ha. landbouwgrond heeft.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- +++t blijft behelpen+++
- 6th Gear member
- Berichten: 2796
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
- Locatie: Oz
- Contacteer:
hee Drs suikerpee!
Heb je ook de verbruikscijfers van Biodiesel vs Ethanol auto's meegenomen. (de calorische waarde van de brandstof is dat meen ik)
hoe liggen die verhoudingen?
En welke planten zijn dat en hoe makkelijk groeien die overal? hoeveel energie gaat er in? en hoeveel energie kost olie er uit halen en hoe zit dat met oogsten en omzetten naar glucose en vervolgens naar ethanol?
de verhouding 40%-80% per eenheid plantproduct zegt me ook niet zo veel.
40% olie uit een kokosnoot of 80% ethanol uit een graankorrel (mocht dat kunnen) dat is een groot verschil.
There are three kinds of lies: lies, damn lies, and statistics
Heb je ook de verbruikscijfers van Biodiesel vs Ethanol auto's meegenomen. (de calorische waarde van de brandstof is dat meen ik)
hoe liggen die verhoudingen?
En welke planten zijn dat en hoe makkelijk groeien die overal? hoeveel energie gaat er in? en hoeveel energie kost olie er uit halen en hoe zit dat met oogsten en omzetten naar glucose en vervolgens naar ethanol?
de verhouding 40%-80% per eenheid plantproduct zegt me ook niet zo veel.
40% olie uit een kokosnoot of 80% ethanol uit een graankorrel (mocht dat kunnen) dat is een groot verschil.
There are three kinds of lies: lies, damn lies, and statistics
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
- Znef
- 2nd Gear member
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 01.11.2005 - 23:37
- Locatie: ergens in België
- Contacteer:
Troost jullie, België volgt meestels zelfs pas lang na NederlandBen schreef:Nederland loopt ver achter op het gebied van biobrandstoffen.
Wooptidoo, I'm Znef and driving a Volvo :p
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Dat op haar beurt weer lang na de rest van Europa aanhaakt.... :shock:Znef schreef:Troost jullie, België volgt meestels zelfs pas lang na NederlandBen schreef:Nederland loopt ver achter op het gebied van biobrandstoffen.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17725
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Dat hoef ik niet uit te zoeken, dat is allemaal al lang uitgezocht door biologen en scheikundigen.+++t blijft behelpen+++ schreef:hee Drs suikerpee!
Heb je ook de verbruikscijfers van Biodiesel vs Ethanol auto's meegenomen. (de calorische waarde van de brandstof is dat meen ik)
hoe liggen die verhoudingen?
En welke planten zijn dat en hoe makkelijk groeien die overal? hoeveel energie gaat er in? en hoeveel energie kost olie er uit halen en hoe zit dat met oogsten en omzetten naar glucose en vervolgens naar ethanol?
de verhouding 40%-80% per eenheid plantproduct zegt me ook niet zo veel.
40% olie uit een kokosnoot of 80% ethanol uit een graankorrel (mocht dat kunnen) dat is een groot verschil.
There are three kinds of lies: lies, damn lies, and statistics
Het komt erop neer dat met de productie van een ha. landbouwgrond de optimale hoeveelheid biodiesel hooguit de helft kan zijn van de optimale hoeveelheid gewonnen ethanol. Let wel; optimaal, dat is met het meest renderende gewas.
Het soort gewas maakt dus wel wat uit: als je producten van bomen wil oogsten (kokosnoten of peren) dan is het rendement per ha. bijzonder laag. Akkerbouwgewassen scoren het hoogst, met name gewassen met van nature veel zoetstof. DWZ: met maïs kom je een heel eind, met koolzaad ook, maar met rietsuiker kom je heel erg dicht tegen de genoemde 80%rendementsgrens aan te zitten. Dit gewas levert veel kilo's per ha. en heeft een zeer hoog glucosegehalte. Suikerbieten lijken optisch minderwaardig (lage gewashoogte), maar door de zware suikerpee en het bijzonder hoge glucosegehalte, kom je ook heel erg ver.
Het mooie is in alle gevallen dat ook het blad van zo'n plant geen "snijverliezen" oplevert, maar ook kan vergisten tot ethanol.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.