Inhoud brandstoftank S40 Phase II

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
joepdesign
2nd Gear member
Berichten: 112
Lid geworden op: 06.09.2007 - 01:20
Locatie: Swolgen
Contacteer:

Beste mede Volvo rijders,

Ik heb misschien een hele rare vraag, en er is in het verleden al het een en ander op dit forum over gepost geweest.

Volgens het boekje van mijn S40 1.9td 115PK Phase II, zou de inhoud van de tank z'n 60 liter moeten zijn. Telkens als ik bij de pomp sta, krijg ik er niet meer dan 45 a 48 liter in. Terwijl de computer aangeeft dat ik toch echt niet meer dan 35 a 40 km kan rijden. Als het daadwerkelijk om een tankinhoud van 60 liter zou gaan, dan zou dit toch moeten betekenen dat ik nog zeker 200 km mee zou moeten kunnen zijden.

Ergens mis ik dus die 10 liter! Ik rij nu ook gemiddeld 850 km met een volle tank.

Ervaringen, klopt dit, of zit er iets bij mij goed fout!, of zijn er ook auto's van dit type met een kleinere tank op de markt gekomen.
Gebruikersavatar
Maarten
5th Gear member
Berichten: 1412
Lid geworden op: 28.12.2006 - 20:16
Locatie: grunn

hebben volgens mij allemaal dezelfde tank(60 liter).
anders gewoon eens proberen,met een jerrycan diesel in de kofferbak,om tot de 1000 km te rijden.
volvo s40 1.8 aut. '97
volvo v40 1.9D 115pk '03
volvo V50 D5 2007 edition II sport
joepdesign
2nd Gear member
Berichten: 112
Lid geworden op: 06.09.2007 - 01:20
Locatie: Swolgen
Contacteer:

Okee, dat snap ik. Dat is natuurlijk de snelste manier op mijn eigen vraag. Waren het niet dat ik niet weet of dat dit type motor een automatische ontluchter heeft. Anders dan kan ik de tank wel weer vol gooien met de jarrycan, maar dan zal die toch eerst ontlucht moeten worden. (dan sta je mooi langs de kant van de weg te kijken)

Trouwens helemaal leeg rijden is ook weer niet goed, ivm mogelijke bezinksel. Althans lijkt me

Verder is het zo dat buitenom de computer, de meter ook aangeeft dat de tank compleet leeg is (de meter staat dan onder het rood)

Het is me wel opgevallen dat de meter snel zakt na het tanken. Als ik 250 km heb gereden, dan staat de meter iets boven half vol, en met z'n 350 km op half vol of leeg, net hoe je het bekijkt.
Gebruikersavatar
ren
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 10.06.2007 - 18:36
Locatie: Hellevoetsluis

als je de melding FUEL ziet, dan zit er echt nog minder als 10 liter in. Zelf uitgetest met zweet tussen m'n .... in de belgische ardennen s'avonds laat op een zondagavond terwijl alles dicht is, en dat je niet overal heb de juiste pinpomp.
850 GLT 2.5 20v´93
V40 1.8i 16v G3 ´97
V40 1.9 td 115pk ´04
Gebruikersavatar
Maarten
5th Gear member
Berichten: 1412
Lid geworden op: 28.12.2006 - 20:16
Locatie: grunn

heb zelf ook regelmatig meer als 50 liter getankt hoor,kan makkelijk.
het is natuurlijk altijd beter om je tank niet helemaal leeg te rijden,maar als jij nog geen 50 liter kan tanken heb je toch echt nog meer dan 10 liter op voorraad.
De boardcomputer is volgens mij ook niet helemaal betrouwbaar dan.
Ik rij trouwens ook maar zo'n 850 km op een tank(maar dan met iets meer dan 50 liter) :(
volvo s40 1.8 aut. '97
volvo v40 1.9D 115pk '03
volvo V50 D5 2007 edition II sport
Gebruikersavatar
DeNNiS_
4th Gear member
Berichten: 717
Lid geworden op: 25.08.2006 - 23:30
Locatie: Zeeuws-vlaanderen

ik tank gemiddeld 54 liter

1x 58 liter getankt

alleen rij je wagen NOOOOIT helemaal leeg
want dan kan je gaan ontluchten

bij ca 80 km gaat het lampje branden + dat hij de afstand aangeeft

bij FUEL -> 0 zit er vaak nog een liter of 6 in de tank

dus pak 4x 15 is nog minstens 60 km op die tank

maja je kan beter op tijd tanken moet je nergens druk om maken ook
Volvo S40 1.9D Ph2
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
Graaf_van_Vlaanderen
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 17.11.2007 - 11:02

Op die boordcomputers zou ik in ieder geval niet te veel vertrouwen.
De tank is rond de 60 liter, maar dan heb je nog dat stuk dikke buis tussen pomp
en tank niet meegerekend. Als ik ga tanken gooi ik hem steeds boordevol.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20787
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Bij mijn wijlen V40 was de tankinhoud echt wel 60 liter. Dit heb ik ooit ook eens getankt. Ik reed toen echt op mijn laatste druppels. :wink:
Er zit overigens maar een behoorlijk kleine buis tussen tank en vuldop was mijn ervaring.

Bij de S60 kan er ongeveer 10 liter extra in.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
MDA
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
Locatie: Leiden

Ik heb er laatst 63 (!) liter in gekregen. Toen was ie echt echt echt heel erg leeg... maar ja: ik heb een benzine, en de pomp kan ik zien vanaf mijn huis, dus als ie ermee gekapt was, was het niet zo'n ramp geweest.

Moest wel 87 euro afdragen... :(
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
Gebruikersavatar
DeNNiS_
4th Gear member
Berichten: 717
Lid geworden op: 25.08.2006 - 23:30
Locatie: Zeeuws-vlaanderen

63?????

dan is dat echt wel de laatste druppel

ik heb is gekeken.. en ik denk dat er geen 3 liter in de buis kan
deze is nml echt niet zo lang en heel klein beetje ruimte in de tank?
Volvo S40 1.9D Ph2
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
Gebruikersavatar
MDA
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
Locatie: Leiden

Zou de benzinetank van de benzine-versie anders zijn dan de benzinetank (dieseltank) van de diesel?

En ik heb natuurlijk ook een phaseI en jullie allemaal (voor zover ik kan zien) een phaseII. Zou zat uitmaken?
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
Gebruikersavatar
General
3rd Gear member
Berichten: 432
Lid geworden op: 13.03.2005 - 17:37
Contacteer:

Ook een phase1 heeft een tank inhoud van precies 60 liter!
Afbeelding
_________";Some people and performances are beyond words";________
HenkV40II
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 29.11.2007 - 21:15

Ik tank nooit meer dan een goede 45 liter... Ik moet dan ook wel wat voorzichtig zijn aangezien mijn benzinemeter het niet meer doet. Ik heb geen boordcomputer, dus ik betrouw op mijn dagteller...

Wat wordt er hier eigenlijk verstaan onder boordevol? Gewoon bezine/diesel tanken tot het pistool afklikt? Of gieten jullie er dan nog brandstof bij?
Mij was het ter oren gekomen dat bijgieten van brandstof na dat het pistool afklikt gewoon via de uitlaat terug wegloopt... Weggesmeten geld dus.
Gebruikersavatar
DeNNiS_
4th Gear member
Berichten: 717
Lid geworden op: 25.08.2006 - 23:30
Locatie: Zeeuws-vlaanderen

dat lijkt me sterk..
Zou niet zo milieu vriendelijk zijn...


de buis naar boven loopt gewoon vol
en ook zit er een tank ontluchter dus om makkelijker tevullen
deze loopt ook vol en dan zit hij gewoon boorde vol

nokkie nokkie nokkie vol zo tank ik hem altijd af

liefst nog ff rammelen dat ik zeker weet dat alle lucht uit de tank is :P
Volvo S40 1.9D Ph2
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
HenkV40II
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 29.11.2007 - 21:15

Ja dat is dan met een diesel, bij mij is het benzine... Maar echt gek, nu dat de brandstof zo duur is, stonden in de krant tips om het wat binnen de perken te houden, en het feit dat je bijtankt nadat je pistool afklikt zou dus gewoon veroorzaken dat die benzine wegloopt...

Je ziet dat toch soms dat als een wagen optrekt benzine gewoon uit de uitlaat wegloopt? Hoe kan dat dan?
Gebruikersavatar
marsm104
5th Gear member
Berichten: 1168
Lid geworden op: 30.05.2006 - 18:35
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Bekend probleem, ik heb het ook.

En verder is het een kwestie van zuinig rijden. Ik sta op de 2e plek van de Volvo's, in Duitsland... :D
Groeten, Rick Marsman
Afbeelding
Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994
Afbeelding
Gebruikersavatar
DeNNiS_
4th Gear member
Berichten: 717
Lid geworden op: 25.08.2006 - 23:30
Locatie: Zeeuws-vlaanderen

HenkV40II schreef:Ja dat is dan met een diesel, bij mij is het benzine... Maar echt gek, nu dat de brandstof zo duur is, stonden in de krant tips om het wat binnen de perken te houden, en het feit dat je bijtankt nadat je pistool afklikt zou dus gewoon veroorzaken dat die benzine wegloopt...

Je ziet dat toch soms dat als een wagen optrekt benzine gewoon uit de uitlaat wegloopt? Hoe kan dat dan?

Dit is geen benzine... dit is gewoon water condens


als dit zo is mag een auto gewoon de weg niet meer op!!
een tank mag niet lekken... en moet volledig DICHT zijn

Want anders ben je een milieu vervuiler als dit echt zo zou zijn
dan ga je de groene wel horen
Volvo S40 1.9D Ph2
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
HenkV40II
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 29.11.2007 - 21:15

Watercondens?

Ik wil het graag geloven want ik snap niet hoe benzine zomaar voorbij het verbrandingsproces kan geraken zonder te worden verbrandt. Maar ik ben nog niet volledig overtuigd. We spreken hier trouwens wel niet over een lekke tank hé. Je zou het dan wel merken aan uw brandstofverbruik hoor, de liters zouden er nogal doorvliegen :s. Neen, het loopt dus echt wel uit de uitlaat en dat kan dus volgens mij even goed als je tank perfect dicht is...

Een functie van een turbo is toch het terug aanzuigen van brandstof die niet goed verbrandt is? Waarom zou dat bestaat als de verbranding van je brandstof toch altijd perfect zou gebeuren??...
Gebruikersavatar
DeNNiS_
4th Gear member
Berichten: 717
Lid geworden op: 25.08.2006 - 23:30
Locatie: Zeeuws-vlaanderen

Ik denk dat je iets wijs gemaakt is...
maar daar klopt totaal niks van


en een turbo zuigt geen brandstof terug aan...

Afbeelding

dit is wat een turbo doet...

door uitlaat gassen dus hoe warmer.. hoe harder de turbo draait
hoe meer lucht er in je cilinders word gepompt

heeft niks temaken met je brandstof in uitlaat...


wat je wel is hoort na injectie in je uitlaat (grote knallen)

omdat na gaslos laten er nog zoveel brandstof in je cilinder zit
en geen zuurstof dus geen voledige verbranding kan plaats vinden

en dan komt het in je uitlaat

maar wat er uitloopt is echt condens...
reken daar maar op
Volvo S40 1.9D Ph2
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
LehnertBerlin
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 08.06.2007 - 18:14
Locatie: Berlin

Der Dieseltank fasst genau 64 Liter, knapp 1000 Km fahre ich damit !
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”