Mijn XC 70 D5 Geartronic AWD 185pk/summum

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14546
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Zoals in autoweek en beetje aangepast: :wink:


Een splinter nieuwe XC 70 D5 Geartronic AWD 185pk/summum type MY06 uit de showroom gekocht.
Kleur Lava Sand Pearl metallic/468 met select leder light leder sand.
XC70 AWD D5 Geartronic. Summumpakket, Audio 2 line, Dark Wood inleg, Snelheids afh stuurb, afn. trekhaak, blue tooth, standkachel, Volvo-garmin navigatie en tuning Fasttech Neede. :wink:

Toen wij onze V70 D5 kochten was er nog een prijsverschil van bijna 13000,=. Toen nee tegen gezegd.
Nu heeft de garage dit "classic" model prijstechnisch anders aan geboden en is er een aantrekkelijk aanbod gemaakt dat we het niet hebben willen laten lopen. 12 januari XC nieuw op kenteken!

De XC70 past goed bij ons maar is in weggedrag een heeeeel andere volvo dan de V70 met verlaagd chassis.
Het verschil met de laatste 2007 uitvoering XC zit in de extra pakketten. Voor ons geen 17 inch maar 16 inch en geen knipperlichten in buitenspiegels en nog wat gadgets. Technisch verder identiek. En daar gaat het om.

Fijn is dat je hoger zit en de instap dus voor ons prettiger verloopt.
Het is ons eerste "lichte" interieur die we hebben en dat doet wat met houtinleg zakelijk aan. De uitvoering is redelijk compleet.

Motor is de bekende D5 185pk die we nu voor de derde keer onder de kap hebben.
( eerste 165pk )De autobeleving is met XC gewicht anders.
Inclusief bestuurder van 75 kg en bomvolle tank weegt deze XC op een ge ijkte brug 1907 kg.
M.a.w. de D5 moet er nogal aan trekken in vergelijking met een V70. Het verbruik is in de praktijk 1:10.
Mijn ervaring leert dat de tuning en het inlopen het verbruik zal afnemen. Maar ja 1900kg en met hele gezin totaal gewicht 2000kg heeft toch vermogen nodig en dat kost brandstof.1:11,5 schat ik in op termijn.

De eerste rij indrukken zijn dat de wagen wat trager reageert en iets overhelt in de bochten. Dat vereist een andere rijbenadering.
Maar eerlijk is eerlijk het went snel en ik ben er tevreden mee.

De gereden top van 210 en 199 echte kilometers was ff leuk, maar voor mijn beleving iets te hard voor een auto met verhoogd zwaartepunt.
Blijft over een uitstekende kruissnelheid van 160km voor de grote baan aan de andere kant van de grens.

De Garmin navigatie Nuvi 760 zijn een super verbetering t.o.v. het RTI systeem. En deze Garmin heeft alle nieuwaate snufjes. Inderdaad estisch is de RTI mooier. Maar de Garmin rekent sneller, herberekent pijlsnel en levert je de laatste flitsinfo.
Door bij volvo te bestellen betaal je 150,= euro meer dan bij de gewone winkel. Daarvoor heb je inbouw-opbouw zonder draadjes en volvoservicepunten aangeduid met updates. :signok:

De Xenon verlichting doet zijn werk helder en duidelijk en het klopt eenmaal ervaring met Xenon wil je niet meer anders.Zeker in deze donkere dagen. :o

De off de road kwaliteiten zijn reeds getest.
Zeer modderige boeren paden en als je de DTC maar uitschakeld zijn de mogelijkheden pas groot.Ok geen echte landrover terrein wagen; maar wel met verstand rijdend een behoorlijk off road bereik; mits je de bodem vrijheid weet te behouden.
Het uitschakelen van dtc is essentieel bij deze!
Heb je gelijk bij slip meteen de achterwielen erbij.
Leuk om eens te doen. 8)

De D5 diesel geeft een andere beleving doordat het gewicht minimaal 1900-2000kg kg in de praktijk blijkt.
Hat bekende” gat onderin " van de combi D5 en de geartronic bij weg trekken was er ook.
Daar heb ik na 2000km inrijden een oplossing voor gezocht bij VOLVO-tuning specialist Fasttech Neede.
Geweldig wat het effect is van een lichte motor modificatie op wens geschreven. :lol:

Onderin regeert de volvo door gewoon aan het gas te hangen. De autobeleving is met 200% toegenoemen doordat de acceleratie gevoel beter wordt beleefd.
Met 210pk (11%+pk ) en 440nw( 10% meer koppel ) zal ik de machinekamer geen geweld aan doen.
Ik weet dat er andere waarden voor tuning mogelijk zijn bij Fasttech.
Voor mij is deze aanpassing voldoende. :yinandyang:

Ja en dan de uitstraling van de XC70. Daar is al veel over gezegd in testen.
Voor mij heeft deze volvo de juiste uitstraling en dat is persoonlijk. En vooral ik zit er lekker en goed in. Gelukkig voor iedereen wat wils in de volvomarkt en daarbuiten.

In de revieuw heb ik nog niets gezegd over de audio 2 line.
Ik vind dat de volvo daar te hoog van opgeeft in verhouding tot de kosten.
Die line kost 1900euries en dan mag je niet de resonantie horen in de deuren.
Het is een verbetering deze High performes 850 vergeleken met de basis 650 radio. Maar veel geld t.o.v beleving deze luisteraar.

De snelheids afhankelijke stuurbekrachtiging is een welkome gadget zeker in de stad bij inparkeren.
Het stuurgedrag voelt zo nu en dan wat wollig aan,. maar dat went snel.

Verder heb ik de onderkant van de XC wat zwart gespoten met coating om toekomstige roest tegen te gaan. Misschien overbodig maar kon niet laten. :lol:

Problemen:
Bij de aflevering bleek de gordelspanner achterin stuk en is vervangen onder de garantie.
De standkachel geeft veel rook en pruttelt soms en "vlammaker" is vervangen.

Huidige km 4100km
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
Autogek
5th Gear member
Berichten: 1322
Lid geworden op: 30.12.2007 - 12:29
Locatie: De Lutte
Contacteer:

AlexV70 schreef:@Bover,
Ik zat ook aan een XC te denken ± 2004/2005 maar schrok van jouw bevindingen, verbruik 1:11.
Dus eigenlijk maar laten gaan, maar sprak vandaag ook nog een andere XC70 gebruiker (2004) en die vond dit vreemd.
Hij reed er gemiddeld 1:15 mee en reed ook veel korte stukjes.

Dus de vraag is, ligt het misschien aan jouw rechter voet?
Ik las namelijk in jouw revieuw, gemiddelde snelheden van 160 km/h.
Mijn ervaring met de XC70 is inderdaad gemiddeld ook zo rond de 1:11 terwinl ik met de v70 zonder problemen 1:14 rijd.
1:15 met eec XC70 lijkt mij ook erg onwaarschijnlijk.
Edwin.

S40 - V40 - S40 -XC90 - XC70 - XC90 - V70 - XC60 - V40 ex Volvo's

Xc60 R design D4 AWD Wit, luxery winterline - pack connect.. enz..
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33108
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Onze XC70 gaf nu 8.2l/100km aan na 45000km (1 jaar oud bijna)

Overigens heb ik dat overhellen nog nooit gehad bij deze XC, wel bij de eerste serie XC's. Daar voelde je de wind wel onder je doorgaan.

Wel een feest die Standkachel! WOW zelfs compliment gekregen van de buurman in oostenrijk. Die hadden het met elkaar over onze auto, van kijk deze auto verwarmd zichzelf op en inderdaad heerlijk warm en niet hoeven krabben!
Overigens doet ie het niet als je nog maar 100km kan rijden!, te laag brandstof
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14546
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

@Paul:
Het overhellen is ook niet hindelijk.
Je voelt geoon dat het zwaartepunt wat hoger ligt.
Niet overdreven of zo.

De standkachel is superrrr.
Je stapt echt in een warme volvo en je colbertje meteen aan de haak en geen stoelverwarming meer nodig.

Het verbruik ligt nu met 4700 km in de praktijk precies op 1:11.
Tja en met zo ongeveer 1000km in de week op zaterdag en woensdag bij de pomp.

Het rijden is gewoon een feest. :D
De Xc70 nodigt bij mij uit tot een wat "statige rijstijl".

Maarrr het twentsche achterland biedt voldoende gelegenheid echte te AWD uit te testen. 8)
Heb de modderpaden en karresporen ook gedaan en lijkt me leuk in te bouwen in eenV70- XC70 meeting.
Zal een tractor organiseren :lol:
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Wim J
4th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: 21.08.2007 - 15:44
Locatie: Gent - Drongen

Autogek schreef:
AlexV70 schreef:@Bover,
Ik zat ook aan een XC te denken ± 2004/2005 maar schrok van jouw bevindingen, verbruik 1:11.
Dus eigenlijk maar laten gaan, maar sprak vandaag ook nog een andere XC70 gebruiker (2004) en die vond dit vreemd.
Hij reed er gemiddeld 1:15 mee en reed ook veel korte stukjes.

Dus de vraag is, ligt het misschien aan jouw rechter voet?
Ik las namelijk in jouw revieuw, gemiddelde snelheden van 160 km/h.
Mijn ervaring met de XC70 is inderdaad gemiddeld ook zo rond de 1:11 terwinl ik met de v70 zonder problemen 1:14 rijd.
1:15 met eec XC70 lijkt mij ook erg onwaarschijnlijk.
Met mijn XC70 2.5T haal ik 1:10 of zelfs iets beter (1:11). Korte trippen doen het verbruik aanzienlijk stijgen. Bij 120km/u krijg ik de wagen op 1:12,mits zeer lichtvoetig rijgedrag. Iets sportiever rijgedrag heeft al snel 1:9 tot 1:8 tot gevolg.

WJ
Gast

Wim J schreef:
Autogek schreef:
AlexV70 schreef:@Bover,
Ik zat ook aan een XC te denken ± 2004/2005 maar schrok van jouw bevindingen, verbruik 1:11.
Dus eigenlijk maar laten gaan, maar sprak vandaag ook nog een andere XC70 gebruiker (2004) en die vond dit vreemd.
Hij reed er gemiddeld 1:15 mee en reed ook veel korte stukjes.

Dus de vraag is, ligt het misschien aan jouw rechter voet?
Ik las namelijk in jouw revieuw, gemiddelde snelheden van 160 km/h.
Mijn ervaring met de XC70 is inderdaad gemiddeld ook zo rond de 1:11 terwinl ik met de v70 zonder problemen 1:14 rijd.
1:15 met eec XC70 lijkt mij ook erg onwaarschijnlijk.
Met mijn XC70 2.5T haal ik 1:10 of zelfs iets beter (1:11). Korte trippen doen het verbruik aanzienlijk stijgen. Bij 120km/u krijg ik de wagen op 1:12,mits zeer lichtvoetig rijgedrag. Iets sportiever rijgedrag heeft al snel 1:9 tot 1:8 tot gevolg.

WJ
@Wim J, voor een benzine ben ik daar niet verbaast over.
Maar we hebben het hier over een diesel. :cry:
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14546
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Deze week getankt. Ik rij 1:11.3 veelop de grote baan.
Maar deze D5 diesel sleept wel +/-1900kg voort incl bestuurder.
En is een geartronic niet te vergeten en die gebruiken altijd wat meer

Met
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14546
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ooi oei, :(

was vandaag bij bevriende garage.
Kijk eens eens naar de airo...
eigenlijk meer voor de test

JA hoor er zat maar 101gram in waar 700 inhoort. :oops:
Gaat lekker zo. Woensdag bijvullen bij de dealer.
Baal er wel van. :-x
Op mijn vraag aan dealer controleren jullie niet:
We meten ondertemperatuur airco bij aflevering.... :cry:
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
robertslaat
3rd Gear member
Berichten: 333
Lid geworden op: 26.02.2006 - 16:03
Locatie: Twente

Ben je er nu eindelijk klaar mee dan? Is toch niet normaal meer hoe "slecht" je splinternieuwe auto is afgeleverd. Jammer dat het zo moet gaan.
Volvo V70 D5 2007, Geartronic, Electric Silver, Edition Sport, 225pk/485nm by VolvoTune, DPF + EGR off, RTI, S/Kdak, 19" Pegasus, Adaptive-Xenon, Standkachel, PDC, CFE, IMIV
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33108
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Echt ongelooflijk Bover!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14546
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Tja als ik nu ga optellen:

Bij ophalen uit showroom eerste dag:
Accu leeg :oops:
gordel vervangen achter. ( gewoon niet gekeken had niet gehoeven )
standkachel rookt veel nog niet ok
stuurpomp olie nivo op absoluut minimum. Ik heb ze zelf maar bij gevuld.
blue tooth mic anders inbouwen zat niet goed geplaatst

en nu airco leeg. :rightfighter2:

Vervelende is dat ik die airco pas geweten had als alles kapot was gedraaid.
( neem aan dat niet goed gaat met 100gr inhoud )
Wie gaat nu normaal zijn airco testen bij nieuwe auto. :shock:
Er zat net 100gr in. :evil:
Totale waarde 700gr.

Garage zegt wel vlot: Garantie repareren we wel
Maar is gewoon vervelend. :(
Als of mijn tijd geen geld kost... :-x

Inderdaad had wel anders afgeleverd kunnen worden.
Mijn vrouw baalt echt als een stekker.
Tja en we hebben het niet over een zak aardappelen
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33108
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ik denk dat ze toch echt beter even hadden kunnen kijken naar die auto, toch tijd in de showroom gestaan. Moeten ze dat toch echt even anders behandelen dan dat de auto net uit de fabriek komt!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

Een hele slechte zaak zeg!

Zo zie je maar, wel of geen Volvo dealer...."je weet het nooit". Op je gevoel afgaan is zo makkelijk nog niet.

Dit zou zelfs niet bij een occasion mogen gebeuren, laat staan een nieuwe!

Succes ermee.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14546
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ja ja, mag niet gebeuren :wink:
ach ik denk soms dat grote bedrijven zoals volvo bedrijfsmatig zijn ingepakt het primaire ondernemersgevoel verdwijnt.

voor de duidelijkheid de goede niet te na gesproken,maar in grote lijn,
hoe worden caravans afgeleverd, nieuwe boten, fietsen,

Waar is de wil om de perfectie na te streven.
Je te verbinden met dje produkt en klant.

Men lijkt zich wat meer te verbinden met de omzet aantallen en de bonus en wat minder met de klant :cry:
Zakelijk verkeer ach....
of.......
ben ik wat te negatief?
( trouwens ik ben 100% prive koper..)

Het dient wel opgemerkt worden dat de volvo het wel meteen oppakt als ik bel..
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

Het dient wel opgemerkt worden dat de volvo het wel meteen oppakt als ik bel..
Dat is ook erg belangrijk en prettig. De perfectie nastreven, daar zit nou net het probleem. De ene garage doet dat beter dan de andere. Dat ze het probleem vervolgens wel meteen oppakken (met een glimlach), onderscheidt ze weer van enkele andere garages.

Prachtige wagen heb je in iedergeval wel.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14546
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

relativeren kunnen we wel:
en het id maar een vliegeN poepje op 350.000km nog te gaan

Heerlijk om xc te rijden :D
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14546
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

oei
de rookwolk uit de standkachel ...
zocht zich met de wind in twee seconden een weg naar de openstaande deuren van de deuren slaapkamer buren... :shock:
Vorige week net een nieuw ventilator erin en nog wat ..

En nu gaat er wat mij betreft een nieuwe standkachtel gemonteerd worden potverdrie :(

Voor de rest rijdt deze xc als een zonnetje.
Ben al 8300km verder en verbruik neemt gaande weg wat af. Nu gemiddeld op 11.4 met deze getunde diesel...


@Alex, al een XC 70 gekocht?
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33108
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Onze XC70 staat nu op 7.9l/100km !!

Sterkte met die standverwarming hoor, meoten we anders keer met een XC meeting over hebben
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14546
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

@paul,

Ha de boord pc geeft bij mij 8.2 aan. Dat is een stuk voordeliger dan de werkelijke liters aan de pomp.
En Paul een xc meeting gaan we doen.
Misschien is goed om eens naar een datum te kijken....
De zomer komt eraan
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gast

Bover schreef:@Alex, al een XC 70 gekocht?
Nee en zoals het nu lijkt wordt het hem ook niet.
Een V70 Geartronic Edition II, zeg ik ook geen nee tegen!

Ik wacht nog even af wat voorbij komt. Ik heb de tijd. :P
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”