Van mijn oude 'werkgever' kreeg ik als afscheid ik het geweldige aanbod om een dag in een Volvo Katterug te toeren. Hij had vernomen - kon niet missen - dat ik nogal Volvo addicted ben en via een bevriende dealer was het gelukt om zo'n wagen voor mij te regelen! Het werd een schitterende belevenis! We hebben er ontzettend van genoten. Alleen liep het wat anders af dan voorzien. Hieronder het verslag van die dag.
's Ochtends vroeg stonden we om half negen in Ermelo, bij Broekhuis. Een half woord bleek genoeg om een eerbiedige balieklerk ertoe te bewegen ons naar de Volvo te brengen. Daar stond ie. Een prachtige Volvo PV444, mooi bordeauxrood in de lak. Type H, uit ongeveer 1954.
Om de spanning ietwat te verhogen bleek de accu leeg te zijn. Geen nood, even aan de kabel en hij gaat zo aan. Omdat het natuurlijk een 6V gelijksstroomtype nog is: de massa wel aan het wiel om de weerstand wat te verhogen. Blijkbaar kan het ook zo? Stel je voor dat je elektrisch systeem er aan gaat. Dat er nog meer kapot kan, vermoedden we al, maar wat moest nog blijken.
Na een kleine uitleg pruttelde ik met een mak gangetje naar Nijkerk. 70 km/h, dat was het wel zo’n beetje. Half tien was ik weer thuis. Hem daar natuurlijk eerst uitgebreid bekeken en gefotografeerd. Prachtige kleur trouwens, dat rood. En dat dashboard, het interieur, 't zag er nog geweldig uit.
Daarna ben ik eerst maar eens met met mijn zoon gaan toeren. Niet te ver, even wennen. Onze zoon vond het natuurlijk ook fantastisch.
Daarna gingen mijn ega en ik vrolijk toeren. Je trekt trouwens wel bekijks in zo’n ding! Glimlachende, vrolijke en omkijkende mensen volgen je. Het is ook een bijzondere verschijning. Het plan was om naar Bunschoten te tuffen. Dat was niet al te ver weg, zo’n 13 kilometer. Toen we daar waren zetten we koers naar Eemdijk, om langs de Eem te rijden. Een prachtige weg. Maar in Eemdijk was het een puinhoop: opgebroken weggetjes, oponthoud, file. Jawel, file in Eemdijk. Hoe verzinnen ze het. We draaiden de Katterug, waar trouwens flink wat spierballenkracht voor nodig is. Je wilt niet weten hoe sterk de mensen vroeger waren die zich zonder stuurbekrachtiging moesten redden. Daar gingen we weer, het rustige weggetje van Eemdijk naar Bunschoten.
Plots, op dat weggetje zeg ik: "Hé, het lijkt wel of ik stoom onder de motorkap zie wegkomen. De ellende was: ALLES werkte in de wagen, behalve de temperatuurmeter van het water. En inderdaad: kokende motor. Bij het openen van de klep zie ik dat de hele radiateur lek is! Het ding lekt zelfs koelvloeistof! Dat was het. Daar stonden we, op het Dijkje, tussen Eemdijk en Bunschoten met een mooie, maar overleden Katterug….
Toen de garage maar gebeld. En die kwamen hem ophalen. O ja, dat duurde twee uur wachten! Gelukkig scheen het zonnetje, was het lekker weer, maar 't vroeg wel wat van ons geduld. De garage kwam, onder betuiging van allerlei excuses. De Katterug had namelijk al lange tijd stil gestaan, en nu bleek de radiateur lek. Nou, ik rook ook olie, dus ik ben wat bezorgd over de koppakking. Maar dat moet dan nog maar blijken.
Gelukkig was Broekhuizen met twee autos gekomen, en wij mochten de tweede mee: Een S80 2.5 T 200 PK Geartronic. Een auto met vleugels. Geweldig!
Maar niet de romantiek van een Katterug natuurlijk. 't Was toch echt geweldig en een unieke gelegenheid om zo'n prachtwagen als deze oude Volvo te rijden. Onvergetelijk. Waarschijnlijk ook voor de garage die de auto ter beschikking stelde.
Een dagje uit met een Katterug
- BlackSapphire
- 6th Gear member
- Berichten: 4157
- Lid geworden op: 31.01.2007 - 15:30
- Locatie: Keistad
Roel
2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011
- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011
- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
- Stinky
- 6th Gear member
- Berichten: 3176
- Lid geworden op: 24.01.2008 - 18:41
- Locatie: Terheijden
- Contacteer:
Schitterende foto's, geweldig goed verslag! Goede werkgever ook!
Echt jammer van die 444, ik hoop dat ze het overleeft.
Echt jammer van die 444, ik hoop dat ze het overleeft.
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40667
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Mooi verslag Roel. En een leuke ervaring, van een ouwe waar je spierballen voor nodig hebt in een nieuwe die je met een knipoog kunt besturen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Paul
- Top Gear member
- Berichten: 32863
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Gaaf hoor! Ook niet een verkeerde S80!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
- Bombina
- 3rd Gear member
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 13.01.2008 - 15:06
- Locatie: Utrecht
Leuk verhaal en prachtige foto's.
Als eigenaar van zowel een Amazon als V70 kan ik me in jouw ervaringen enigszins verplaatsen.
Uit dit verhaal blijkt overigens maar weer dat de oudere Volvo's gewoon regelmatig moeten rijden en niet alleen maar staan te glimmen in een showroom.
Stilstand = achteruitgang.
Trouwens, ik vind zo'n Volvo Servicewagen, zeker een 240 uitvoering, ook erg leuk. Die verdwijnen ook langzaam uit het straatbeeld.
Heeft iemand een idee wat er uiteindelijk mee gebeurt?
Als eigenaar van zowel een Amazon als V70 kan ik me in jouw ervaringen enigszins verplaatsen.
Uit dit verhaal blijkt overigens maar weer dat de oudere Volvo's gewoon regelmatig moeten rijden en niet alleen maar staan te glimmen in een showroom.
Stilstand = achteruitgang.
Trouwens, ik vind zo'n Volvo Servicewagen, zeker een 240 uitvoering, ook erg leuk. Die verdwijnen ook langzaam uit het straatbeeld.
Heeft iemand een idee wat er uiteindelijk mee gebeurt?
Volvo P120 Amazon B18A 1965 mét stuurversnelling
Volvo V70 2.4 Comfort Europa V & Plus Line 1999 LPi
[vroeger: Volvo 240 DL 2.3 Estate 1992, Airco-ABS-Airbag; ex-diplomaten auto van de Nederlandse Antillen]
Volvo V70 2.4 Comfort Europa V & Plus Line 1999 LPi
[vroeger: Volvo 240 DL 2.3 Estate 1992, Airco-ABS-Airbag; ex-diplomaten auto van de Nederlandse Antillen]
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Kijk is MP enzo ze worden met bosjes ingevoerd, en er zitten af en toe echt mooie en luxe 245 tussen. Zijn dan behoorlijk aan de prijs.Trouwens, ik vind zo'n Volvo Servicewagen, zeker een 240 uitvoering, ook erg leuk. Die verdwijnen ook langzaam uit het straatbeeld.
Heeft iemand een idee wat er uiteindelijk mee gebeurt?
- V480-S60
- 8th Gear member
- Berichten: 19497
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Roel, mooi verslag.
Ik heb ook je verslag gelezen op de website . Leuk.
Je blijft gelukkig in de buurt.
Ik heb ook je verslag gelezen op de website . Leuk.
Je blijft gelukkig in de buurt.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
- Bombina
- 3rd Gear member
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 13.01.2008 - 15:06
- Locatie: Utrecht
Ik bedoel niet de Volvo 240, maar de Volvo Servicewagen. Vaak 240, maar ook 850.Kijk is MP enzo ze worden met bosjes ingevoerd, en er zitten af en toe echt mooie en luxe 245 tussen. Zijn dan behoorlijk aan de prijs.
Volvo P120 Amazon B18A 1965 mét stuurversnelling
Volvo V70 2.4 Comfort Europa V & Plus Line 1999 LPi
[vroeger: Volvo 240 DL 2.3 Estate 1992, Airco-ABS-Airbag; ex-diplomaten auto van de Nederlandse Antillen]
Volvo V70 2.4 Comfort Europa V & Plus Line 1999 LPi
[vroeger: Volvo 240 DL 2.3 Estate 1992, Airco-ABS-Airbag; ex-diplomaten auto van de Nederlandse Antillen]
- Volvo-Sverige
- 3rd Gear member
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 04.10.2007 - 18:02
- Locatie: Maastricht/Oss
Wat een geweldige auto!! Ik denk dat er wel meer mensen zo'n baas willen. Fantastisch!!! :hello1:
- BlackSapphire
- 6th Gear member
- Berichten: 4157
- Lid geworden op: 31.01.2007 - 15:30
- Locatie: Keistad
Haha, jij hebt zo je bronnen!V480-S60 schreef:Roel, mooi verslag.
Ik heb ook je verslag gelezen op de website . Leuk.
Je blijft gelukkig in de buurt.
Roel
2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011
- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011
- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
- V480-S60
- 8th Gear member
- Berichten: 19497
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Natuurlijk .
BTW je moet je locatie even veranderen straks. (Iets toevoegen namelijk randmeer.)
BTW je moet je locatie even veranderen straks. (Iets toevoegen namelijk randmeer.)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)