Ik merk sinds eergisteren het volgende: wanneer ik de auto start en voordat ik weggereden ben branden de volgende alarmlichtjes: rem/laadstroom/benzinepeil/motorhitte/ruitenwisservloeistof.
Ze branden niet op 100% (met handrem aan bijv. lampje feller) en zijn uit zodra ik op ~2000 toeren zit (soms maar niet altijd stationair weer aan, indien stationair brandend kan ik ze uitkrijgen door gas te geven tot 2000 rpm).
De lampjes zelf zijn onzin (remvloeistof is genoeg, dynamo+riem laatst vervangen, benzine is genoeg, motor is koud, ruitenwisservloeistof is genoeg) dus ik vermoed een massaprobleem. Zo had ik een weekje terug bijv. een akkefietje waarbij de auto niet wilde starten (accu geen respons, zelfs geen binnenverlichting bij deur open terwijl accu wel op 17V zat). Min en pluskabel los, alle zekeringen eruit, daarna erin en kabels vast; dit twee maal en de auto startte weer.
Is er iemand die iets anders vermoed dan een massaprobleem? Ik ga binnenkort de massakabel gewoon maar vervangen denk ik en alle massapunten nalopen, maar ik denk niet dat ik daar tijd voor ga hebben tot na de verbouwing. Met andere woorden, wat kan ik nog meer vervangen/nakijken en heeft iemand dit eerder zo gezien?
"slechts" massaprobleem of toch iets specifieks?
- SchoutenCC
- 5th Gear member
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
-
- 5th Gear member
Tsja je zegt al zoiets ........ "terwijl accu wel op 17V zat".
Ik mag hopen dat het een type-foute is anders denk ik dat je spannigsregelaar/dynamo (weer) defect is.
12-13V is normaalstilstaand, hooguit 14.4V als motor aan staat en enigszins ook toeren heeft 2000rpm
Ik mag hopen dat het een type-foute is anders denk ik dat je spannigsregelaar/dynamo (weer) defect is.
12-13V is normaalstilstaand, hooguit 14.4V als motor aan staat en enigszins ook toeren heeft 2000rpm
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- SchoutenCC
- 5th Gear member
Ja die 17V klopte toch misschien niet helemaal - dit zei ik uit mijn hoofd zonder erbij na te denken maar tegelijkertijd heeft mijn accuvolt-meter nooit rechts in het rood gestaan. 17 dacht ik me te herinneren van mijn (speelgoed-achtige) multimeter.
Hoe dan ook, een rigoureus besluit is genomen: gisteravond wilde ik naar (ons nieuwe) huis rijden en op de snelweg voelde ik hem al hangen: de voltmeter viel steeds meer naar links, de dashboard-verlichting werd steeds minder; ik wist het al, accu gaat weer dood zijn.
Hartje Den Haag, op een kruising van de Hoefkade, moet mijn voorligger plots remmen en op dat punt slaat mijn motor af. Niet eens meer voldoende stroom voor goedwerkende alarmlichten :S Startkabels niet direct effect --> dan maar ANWB bellen (betaal genoeg dus los het maar op: en idd! betere startkabels en als service zelfs voorlichten nagekeken!).
Naar de parkeerplaats kunnen rijden en een kopje koffie en een koekje later het idee gehad laten we het proberen: auto start, we drukken het hek open, achteruit tegen de eenrichting in: na nog geen 50 meter staat de accumeter weer helemaal links!
Vandaag met leenauto tussen bouwmarktbezoeken in een originele Volvo-accu (60 AH) gehaald (kost een flink paar centen maar dan heb je ook een zwaarder model dan standaard met wat garantie en een rustig gevoel), vervolgens een spanningsregelaar (laatst vervangen met sloopexemplaar - nu opnieuw gedemonteerd (en nog nooit een s.r. gezien waar zoveel vuil in opgehoopt en op aangekoekt zat) en heel erg snel vervangen.
Hij rijdt weer als een zonnetje: hij klinkt ook eigenlijk veel rustiger dan hiervoor. Maandag komt nog als extra de bestelde massakabel binnen en dan tzt wanneer het huis klaar is en de parkeerplaats stroom heeft op een mooie dag alle kabels in die wagen schoonmaken en waar nodig (opnieuw) solderen...
Hoe dan ook, een rigoureus besluit is genomen: gisteravond wilde ik naar (ons nieuwe) huis rijden en op de snelweg voelde ik hem al hangen: de voltmeter viel steeds meer naar links, de dashboard-verlichting werd steeds minder; ik wist het al, accu gaat weer dood zijn.
Hartje Den Haag, op een kruising van de Hoefkade, moet mijn voorligger plots remmen en op dat punt slaat mijn motor af. Niet eens meer voldoende stroom voor goedwerkende alarmlichten :S Startkabels niet direct effect --> dan maar ANWB bellen (betaal genoeg dus los het maar op: en idd! betere startkabels en als service zelfs voorlichten nagekeken!).
Naar de parkeerplaats kunnen rijden en een kopje koffie en een koekje later het idee gehad laten we het proberen: auto start, we drukken het hek open, achteruit tegen de eenrichting in: na nog geen 50 meter staat de accumeter weer helemaal links!
Vandaag met leenauto tussen bouwmarktbezoeken in een originele Volvo-accu (60 AH) gehaald (kost een flink paar centen maar dan heb je ook een zwaarder model dan standaard met wat garantie en een rustig gevoel), vervolgens een spanningsregelaar (laatst vervangen met sloopexemplaar - nu opnieuw gedemonteerd (en nog nooit een s.r. gezien waar zoveel vuil in opgehoopt en op aangekoekt zat) en heel erg snel vervangen.
Hij rijdt weer als een zonnetje: hij klinkt ook eigenlijk veel rustiger dan hiervoor. Maandag komt nog als extra de bestelde massakabel binnen en dan tzt wanneer het huis klaar is en de parkeerplaats stroom heeft op een mooie dag alle kabels in die wagen schoonmaken en waar nodig (opnieuw) solderen...
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)