Olielekkage

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MaVe
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 05.04.2005 - 10:38
Locatie: België

Bij het laatste onderdeel van m'n V40 (1.9 Diesel, 102pk, bj 08/2000, 165000km btw) viel het me op dat het motorblok precies wat olie begon te lekken.

Ik heb even wat rondgekeken naar de oorzaak van het lek, en mij lijkt het dat de buis die van de intercooler komt (waar normaal lucht door stroomt als ik me niet vergis) aan het aansluitingspunt met de inlaatcollector lekt. Tussen de inlaatcollector en die buis steekt nog een klep als ik me niet vergis. Eronder zit de egr klep, welke ook besmeurd is me olie. Hoe meer ik zak, hoe meer olie ik terugvindt, ik vermoed dat de olie gewoon meer opengespat is door de rijwind...

Iemand een idee over de oorzaak van het lek, op het eerste zicht lijkt me de buis die van de intercooler komt goed aangesloten, en niet lek. Is het ook normaal dat er daar olie lekt? Zou dit een bekend euvel kunnen zijn? Ik vindt het ook bizar dat ik net daar een lekkage vind, daar de inlaatcollector, egr klep en alle bijhorende buizen ongeveer een kleine 2 jaar geleden vervangen zijn.

Enkele foto's ter verduidelijking:

Bovenaanzicht motor, aansluiting "intercooler-buis" op inlaatcollector:
Afbeelding

Net onder de buis, ik denk dat dit het motortje is die de egr klep bedient, de met olie besmeurde buis is die die van de luchtfilter komt en naar de inlaatcollector loopt:
Afbeelding

Onderaanzicht motor (carter):
Afbeelding

Onderaanzicht motor gezien vanaf koppeling/versnellingsbak:
Afbeelding

Alle tips zijn welkom! Alvast bedankt!
Volvo V40 1.9D 102HP 08/2000 (Phase 2)
Volvo C30 1.6D DRIVe Kinetic 01/2009
Volvo V50 1.6D DRIVe Start/Stop Business Edition 09/2011
Volvo V60 D2 Momentum Business Motion Pack 08/2014
Volvo V60 D3 Momentum 02/2019
Guestuser

IS je koelvloeistof nog wel helder? of is deze ook vervuild?
Gebruikersavatar
MaVe
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 05.04.2005 - 10:38
Locatie: België

Zeta_0049 schreef:IS je koelvloeistof nog wel helder? of is deze ook vervuild?
De koelvloeistof is nog zuiver, ze heeft nog steeds de originele groen-blauwe kleur, er zijn geen sporen van olie in terug te vinden...
Volvo V40 1.9D 102HP 08/2000 (Phase 2)
Volvo C30 1.6D DRIVe Kinetic 01/2009
Volvo V50 1.6D DRIVe Start/Stop Business Edition 09/2011
Volvo V60 D2 Momentum Business Motion Pack 08/2014
Volvo V60 D3 Momentum 02/2019
Nigel
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 27.03.2006 - 17:28
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Ghe, ik heb zoveel pakkingen vervangen door een olielek, wat uiteindelijk de krukaskeerring bleek te zijn. De olie concentreerde zich rond een aandrijfaspakking, zo leek het, maar dat was dus puur rondgespat en afgedropen. Op een gegeven moment lag er zelf olie op de kleppendeksel, waarna ook die pakking vernieuwd is.

Beste zoek je het door de motor enigszins schoon te maken en deze stationair warm te laten worden, zodat het in ieder geval niet door rijwind in de rondte vliegt. Helaas kan zo'n lek wel eens heel miniscuul zijn. Ik verloor bijvoorbeeld 1 liter motorolie per 2000 km en m'n hele auto zat al van boven tot onder onder de olie (zwarte auto, maar de opgedroogde oliedruppels hangen nog onder de bodem).

Succes, hopelijk vind men het sneller bij je dan bij mij :)
Gebruikersavatar
MaVe
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 05.04.2005 - 10:38
Locatie: België

Bedankt voor de tip, als ik in het weekend wat tijd heb ga ik het blok eens schoonmaken.

Ik denk echter dat de lekkage inderdaad vrij miniscuul is, daar de auto op 15000km zo goed als niks van het oliereserve verbruikt (1 streepje op de peilstok). En waarschijnlijk is het net die olie aan de buitenkant van het blok hangt :)
Volvo V40 1.9D 102HP 08/2000 (Phase 2)
Volvo C30 1.6D DRIVe Kinetic 01/2009
Volvo V50 1.6D DRIVe Start/Stop Business Edition 09/2011
Volvo V60 D2 Momentum Business Motion Pack 08/2014
Volvo V60 D3 Momentum 02/2019
Nigel
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 27.03.2006 - 17:28
Locatie: Hoorn
Contacteer:

MaVe schreef:Bedankt voor de tip, als ik in het weekend wat tijd heb ga ik het blok eens schoonmaken.

Ik denk echter dat de lekkage inderdaad vrij miniscuul is, daar de auto op 15000km zo goed als niks van het oliereserve verbruikt (1 streepje op de peilstok). En waarschijnlijk is het net die olie aan de buitenkant van het blok hangt :)
Misschien heb je dan gewoon een lekkere zelftektilerende diesel, die elke 15.000 km een glaasje olie verspilt. Wie weet is het met 'n tikkie viscoser goedje al op te lossen joh :)

Oftewel, kom maar terug als 't eruit spuit, je hebt maar 'n schrammetje :P Ofzo :P

Maargoed, zonder gekkigheid, dat moet je wel heel graag willen als het echt zo weinig is. Wie weet is dit wel gewoon gemorste olie, hangen er uberhaupt wel ergens verse druppels ofzo?
mad_manic
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 07.02.2007 - 22:40

Ik ben ook benieuwd wat het is. Ik heb zelf een V40 115pk sports edition uit 2003 met 155.000 op de klok en op dezelfde plek zo'n kleine lekkage. Het is zeker niet de klepdekselpakking en ook zeker geen koppakking. De lekkage zit op dezelfde plek en vervolgens is de olie ook lager terug te vinden op de slangaansluiting van de turbo en koppeling. Ik heb met een kwastje met benzine de olie even verwijdert en die schroeven even aangedraait. De onderste zat wat los. Dit weekend ga ik bekijken of het weer gelekt heeft (afgelopen week 1000km gereden) en of het vastdraaien van het boutje heeft geholpen.
Volvo V60 T4 Summum, MY 2014
Volvo V70 2.0D Limited Edition, MY 2009
Volvo V40 1.9D 115pk Sports Edition MY2003, Virtual Blue
Volvo 440 DL 1.6 MY1993
V40-2.0
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:07

Het is volgens mij de keerring om de krukas. Heb deze zelf ook lek gehad en de symptomen die je noemt zijn ongeveer hetzelfde. De olie lekt een klein beetje (is wel dun omdat het heet is) en gaat door de rij-wind omhoog. Is wel veel werk om de keerring te vervangen, de versnellingsbak moet eraf, ongeveer 4-5 uur werk.
Is wel vroeg dat het gaat lekken, normaal na ongeveer 200000 km.
Barry (Grillmeister)
5th Gear member
Berichten: 1420
Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
Locatie: Den Haag

Mijn krukaskeering was met 216.000 kilometer aan de beurt (2000 geleden), bij de dealer 6 uur werk a €73,50 en €50,- voor de pakking, ik heb het bij een vakgarage laten doen en was samen met een nieuwe koppelings groep á €325,- net geen €790,- euro kwijt (€53,- uurloon) het vervange van je koppelings groep is het werk niet als de heleboel is verwijderd voor je keerring en moet waarschijnlijk in de nabije toekomst toch ook gebeuren (de mijne was niet erg fris meer iig)

Groet Barry
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
Gebruikersavatar
MaVe
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 05.04.2005 - 10:38
Locatie: België

Bedankt allen voor de reacties. Ik heb de boel eens schoongemaakt en ben nu aan het afwachten waar ik opnieuw ollielekkage zie verschijnen. Als het effectief de krukaskeerring blijkt te zijn, dan zal dat eens een eenmalig groot onderhoud worden met vervangen van koppeling, druklager en consoorten... daar de druklager ook van z'n pluimen begint te laten (ik vrees dat dit laatste het gevolg is van het vele fileverkeer dat ik met wagen reeds gedaan heb)
Volvo V40 1.9D 102HP 08/2000 (Phase 2)
Volvo C30 1.6D DRIVe Kinetic 01/2009
Volvo V50 1.6D DRIVe Start/Stop Business Edition 09/2011
Volvo V60 D2 Momentum Business Motion Pack 08/2014
Volvo V60 D3 Momentum 02/2019
jakenl
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 26.05.2008 - 01:18

En... wat was het nu?
Barry (Grillmeister)
5th Gear member
Berichten: 1420
Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
Locatie: Den Haag

in iedergeval lang geleden....
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”