Ik heb al een tijd een after-market xenon-setje in mijn S60 ingebouwd zitten, en was zeer te spreken over de lichtopbrengst van deze oplossing. Wat me stoorde was dat een groot gedeelte van het licht van de lampen door de matte glasplaat niet op de weg terecht kwam, maar overal om me heen ook. Ook vond ik de 6000K lampen die ik er in had zitten toch nog steeds aan de roze kant qua kleur.
Het tweede probleem heb ik grotendeels opgelost door een setje 5000K lampen te installeren, dat was al een stuk subtieler qua kleur.
Maar eigenlijk wilde ik dus helder glas hebben. De makkelijkste (en snelste) manier was geweest om een setje 'nieuw model' koplamp te kopen, want die worden vrij veel op het Internet aangeboden. Maar ja, ik ben kieskeurig en ik vind de nieuwe koplampen eigenlijk helemaal niet mooi

Alleen... Deze lampen zijn vrij schaars. Dus alles bij elkaar heeft het bijna een jaar geduurd voordat ik voor een fatsoenlijke prijs twee koplampen had. Eentje via eBay gekocht (meerdere keren op het laatste moment toch overboden door iemand anders, een keer weigerde de verkoper uiteindelijk de lampen op te sturen) en de andere vandaag opgehaald, gevonden na een zoektocht op marktplaats.
Dus kon ik vandaag eindelijk aan de gang

Als voorbereiding had ik al wel de benodigde verloopkabel bij de dealer gehaald, dat maakte het aansluiten letterlijk plug en play. Gelukkig geen stekkers afknippen, solderen en dat soort dingen. Zelfs de hoogteverstelling werkt goed (niet omgekeerd).

Als eerste moest de bumper er af, en daarvoor moesten de zwarte stoot-strips verwijderd worden. Dit was eigenlijk verbazingwekkend simpel, want die zitten gewoon vastgeklikt en waren er zo af.

Daarna een paar schroeven en bouten later, en de bumper was er ook vanaf. Ook dit ging eigenlijk makkelijker dan ik me voorgesteld had. In Vadis staat dat je dit met twee man moet doen, maar ik, eigenwijs, heb het ook zonder al te veel problemen in m'n eentje gedaan. Natuurlijk wel even de stekkers van de mislampen loshalen.

En nog een paar bouten later kwam ook zo de koplamp eruit, het slagveld was compleet

Koplamp erin en even testdraaien voordat we verder gaan, kun je meteen het verschil zien.

Aan de andere kant kwam ik wel een klein probleempje tegen. Hier in het midden van de foto zie je een stukje metaal recht omhoog steken, en laat daar nou net de ballast moeten komen zitten, dat paste dus niet. Gelukkig had ik nog een klauwhamer bij de hand, dus nadat ik 't ding onder een hoek van 45 graden had gemept ging ook deze lamp er fluitend in.

En daarna kon alles weer in elkaar, en is dit het resultaat, met de lampen uit:

en vanuit een andere hoek met de lampen aan:

Wat me opviel toen ik midden overdag met de auto ging testrijden dat ik bijna niet zag dat de lampen überhaupt aan stonden. Ik was zo gewend van de oude lampen dat zelfs midden overdag je je eigen lampen in de auto voor je kon zien dat ik me een beetje zorgen maakte of er eigenlijk wel licht uit kwam

Maar net een testrondje in het donker gereden, en gelukkig komt er toch een bak licht uit

Vooral een indrukwekkende partij licht als je het grootlicht er bij aan zet. Xenon groot licht is ECHT een hoop licht zeg...
Ik heb wel het gevoel dat de lampen erg laag staan op de hoogste stand, maar daarvoor ga ik maandag wel even langs de dealer om ze te laten uitrichten.
Natuurlijk is het niet allemaal compleet, want ik mis de automatische hoogte verstelling (zelfs als ik het zou willen kan ik dat niet in mijn 2001-model inbouwen, want de boordcomputer is nog van voor de xenon-tijd) en heb ook geen wasinstallatie op de lampen. Daarvoor zou ik de bumper nog moeten vervangen en de wissers vinden, dus dat is in ieder geval langere termijn werk...
Maar alles bij elkaar ben ik nu erg blij met de nieuwe 'looks', en 't licht is ook niet onaardig