Ik doe niet aan bijgeloof, dat brengt ongeluk. Volvo S40 MY2012 DRIVe, Ice White, Business Edition Pro, Winter line Volvo 480 GT Turbo 1995, Paris Blue Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
Paul schreef:Nee is bij de MY09's geintregreerd in het Infotaiment systeem
Ik las het al in mijn topic
Ontopic maar :razz:
Ik doe niet aan bijgeloof, dat brengt ongeluk. Volvo S40 MY2012 DRIVe, Ice White, Business Edition Pro, Winter line Volvo 480 GT Turbo 1995, Paris Blue Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
Vanochtend voor de 2e keer getankt, 900 km op 54 liter liter, oftwel een dikke 1 op 16,5 . Tuurlijk, ik rijd nog steeds rustig (begin wel wat meer gas te geven als de motor lekker warm is), maar vind het voor een nieuwe auto met 1800 km op de teller een nette score! We gaan zien hoe het zal gaan als ik het gas wat dieper mag gaan intrappen .
Verder ben ik helemaal lyrisch over de iPod-adapter en de ingebouwde Bluetooth-carkit. Wat een fijne opties!
Kom nu maximaal tot 2600 toeren, ga nu langzaam maar zeker wat sneller naar dat toerental toe.
@kmser: de dealer drukte me op het hart het zeker de eerste 1000 km rustig aan te doen. Denk dat ik nu wel at harder zou kunnen gaan, maar we nemen het risico maar niet he . Gewoon rustig zo verder, en steeds een stukje steviger.
@Hakan: nee joh, geen 20.000! Gewoon de eerste 2-3000 km rustig aan, en de motor altijd netjes warmrijden. Verder ALTIJD na een rit de motor een paar seconden stationair laten lopen, zodat de turbo uit kan razen en dan ook nog gesmeerd wordt. Motor uit = oliepomp stopt = geen smering meer voor de turbo = niet leuk voor de turbo.
Koots schreef:@Hakan: nee joh, geen 20.000! Gewoon de eerste 2-3000 km rustig aan, en de motor altijd netjes warmrijden. Verder ALTIJD na een rit de motor een paar seconden stationair laten lopen, zodat de turbo uit kan razen en dan ook nog gesmeerd wordt. Motor uit = oliepomp stopt = geen smering meer voor de turbo = niet leuk voor de turbo.
Is dat stationair laten lopen van de auto na een rit bij alle turbo motoren? Of alleen bij de D5? Dus anders zou ik het ook moeten doen bij mijn T5?
Hebben ze nooit gezegd
Irene.
Volvo V60 T5 270pk Powershift R-Design MY12. RICA tuning. Passion Red. Off black leder. Zomer: 18"; Ixion velgen. Winter: 18"; Fortuna velgen. Business Pack Pro. Park assist voor & achter. Premium Sound. Driver Support Line. Security Line. Winter Line. Snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. Zilver kleurige roofrails. Automatisch dimmende binnenspiegel. Geblindeerde ramen. Side skuf plates.
Ireentje schreef:
Is dat stationair laten lopen van de auto na een rit bij alle turbo motoren? Of alleen bij de D5? Dus anders zou ik het ook moeten doen bij mijn T5?
Hebben ze nooit gezegd
In principe niet, maar als jij de turbo flink op zijn donder hebt gegeven, dan is het verstandig om de laatste 5-10 minuten van de rit rustig aan te doen. Als dit niet tot de opties behoort, laat de auto dan nog even een paar minuten stationair draaien.
Even de turbo de tijd gunnen om de hitte af te voeren via de rondpompende olie
De autoverkoper die mijn vriendin haar 480 GT Turbo verkocht, zei ook niets over het afkoelen. Hij stond mij ook wat glazig aan te kijken toen ik hem vertelde waarom je dat zou moeten doen
rsnhakan schreef:Hoe weten jullie dat? Misschien vind de turbo het juist leuk
Als je een kokende turbo niet laat afkoelen, dan krijg je in de afkoelende lagers onder andere spanningsverschillen, met kapotte lagers als gevolg.
Vertrouw ons, dat vindt een turbo niet leuk