Nieuwe V70 R op het forum

Voor kenners: de "Roffel"
ChristiaanK
1st Gear member

Hallo,

Al een tijdje rondgelezen op het forum ten tijde van mijn vorige V70, een 2.5 10v automaat. Nog bedankt voor de tip over het revisiesetje van de achterklep. De huidige eigenaar is vast blij dat 'ie niet meer rammelt. Ik heb 'm net verkocht ten faveure van een Saffran Pearl V70 R automaat, ook uit '98. Een gechipte ::D . En dat leek me een goed moment om me maar 's aan te melden.

De R heeft nu 208000 km op de teller, dus die kan nog wel even. Overzichtje van ingehaald onderhoud na aanschaf (3 weken geleden): voorbanden (Michelin Exalto), lambda-sonde lampje uit laten gaan dmv een nieuwe kat :( , grote beurt, nieuwe raambedieningsunit, weer de achterklepbekleding en wat klein spul. Dealer was weer blij met me. Nog in de planning in elk geval de veerpootbrug (bedankt voor de tip!), het gekraak in de bekleding verhelpen (waren ze ff vergeten...) en een carkit. Misschien nog eens xenon, maar ik heb al gelezen dat de meningen daarover verdeeld zijn. D'r zit ook nog een mooi bewijs van de stuurkunsten van de vorige eigenaar linksvoor op de bumper, maar die 300 euro wacht ik nog wel even mee.

Ervaringen tot nu toe: Fijn! Wel wat onrustiger door de lage banden, maar superstrak dankzij het onderstel. Motor is snel zat, de automaat echter niet bepaald. Misschien is het vloeken in de kerk, maar volgens mij zou 'ie met een DSG of CVT beter af zijn. Maar goed, ik ben klaar met zelf schakelen dus ik zal er aan moeten wennen. Nog niet echt hard gereden, daar is NL een beetje te klein en becameraat voor.

Eerste vraag ook meteen: las in het instructieboekje dat 'ie het meest blij wordt van RON 98, superplus dus. Nou is dat bij de aanbiedingspompen niet echt in de aanbieding. V-Power is goedkoper, maar RON 95. BP Ultimate is ongeveer net zo duur en wel RON 98. Iemand nog goede ervaringen met het een of ander in een R? Ik ga in elk geval alles maar eens proberen en zal het verbruik bijhouden.

GRRRoet, Christiaan
V70 R automaat, Saffran Pearl!
V70 2.5 10v automaat, blauw
Renault Scénic II (oeps!)
440 1.8 CVT
eddy3
4th Gear member

DE kleur voor een V70RI,prachtig!
Specialized
1st Gear member

Hoi Christiaan, van harte met je aanwinst!
Wat me ook doet reageren is dat anti-kraak achterklepsetje wat jij hebt aangeschaft. Sinds kort heb ik een mooie V70 T5 en ook die heeft wat last van kraakjes hier en daar. Waar kan ik zo'n setje aanschaffen (en wat kost dat?)
ChristiaanK
1st Gear member

Specialized,

T5, ook niet gek!
In mijn geval zat de bekleding van de achterklep los. Die zit normaal vastgeklikt met wat plastic klemmetjes, en die hebben een wat kortere levensduur dan Zweeds staal. Daar is een revisiesetje voor. Ik leen even de reactie van Ludo uit het draadje http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... achterklep:
Onderdeelnummer voor V70 is 8619383. Onderdeel kost 10 a 12 euro, laten monteren wat meer natuurlijk.

Groet, Christiaan
440 1.8 CVT
den toerist
5th Gear member

Dat is inderdaad een apparte kleur die 'em wel staat.
Persoonlijk zie ik 'em liever in Electric lazer Blauw.
Maar niet tegenstaande dit is het een kleur die het staat. 8)
Specialized
1st Gear member

ChristiaanK schreef:Specialized,

Onderdeelnummer voor V70 is 8619383. Onderdeel kost 10 a 12 euro, laten monteren wat meer natuurlijk.

Groet, Christiaan
Dank, hophophop naar de dealer (of Hunter in Gorredijk) om de eerste kraakjes weg te werken dus.
Hans
8th Gear member
Contacteer:

Heb destijds ook zo'n setje gebruikt voor mijn V70 2,5T Werkt bijzonder doeltreffend. Geen geklapper meer.

Zijn er al foto's van de R ?????
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Blue Thunder
2nd Gear member

Gefeliciteerd met je mooie R. ZOu er zelf ook ooit nog eentje willen maarja het blijven dure speeltjes en dan niet alleen in aanschaf :D
Ik weet niet of je een AWD hebt of een FWD maar in het geval van een AWD moet je wel letten op het hele achterdifferentieel en de kruiskoppelingen. Deze staan bekend als zwakpunt. Zijn ook verschillende topics over...
Verder kan ik je zeggen dat Shell V-Power RON 97 is. BP Ultimate, Total Excellium e.d. zijn wel RON 98. Ik raad je aan om altijd 98 te tanken. De motor pingelt dan minder en levert wel die 300??pk. Zeker met een getunde motor is 98 erg belangrijk, anders kom je niet verder dan 250- tot 280pk..... Bij onze V70 scheelt het 25pk tussen 95 en 98. Heb dit gemeten op de rollenbank bij Rica. Oh ja die veerpoot heb ik ook in mijn S70 en het was de beste 70 euro tot nu toe. Auto is veel stijver en rijd zowaar iets beter door de bochten....
Veel plezier met je nieuwe R.
S60 (2008) 2.5T Drivers Edition handbak, Volvotune behandeling,Imola sport leder Oak/Arena, RTI, 17" Talos, Magic Blue Pearl.
2e auto: S70 (1999) 2.4i Aut Comfort Europa: 140pk, Rica Chip (170pk/240NM) Europa, Plus line, Leren bekleding (Oak), Nautic Blue Pearl, 16"; Pegasus.
raymond01
3rd Gear member

Leuk zo'n R.
Achterklepsetje Kost ongeveer 14 Euri.

Volvo V70 2.5T Aut bj 98
ChristiaanK
1st Gear member

Bedankt voor de felicitaties allemaal. Kan zelf ook domweg blij worden als ik 'm alleen al voor de deur zie staan. Qua kosten: aanschaf viel wel mee (7500 vond ik niet gek), ermee rijden is natuurlijk duur. Maar goed, dat wist ik van tevoren. Hoewel ik wel een gemiddelde van 10,4 / 100 km weet te rijden... Kwestie van af en toe genieten en niet de hele tijd. 's Morgens in de file schiet dat toch niet op. Dan kun je beter van de vogels om je heen genieten dan van je vermogen.

Foto's zal ik binnenkort voor zorgen, moet idd wel even natuurlijk.

Nav Blue Thunder: gelukkig heb ik een FWD. Had de info over de AWD al eerder gehoord. Ook eerder AWD proefgereden, maar daar mankeerde me te veel aan. De automaat weerhoudt me er vanzelf wel van om mijn voorbanden op te roken.

Moet overigens vrijdag alweer terug naar de dealer. Na de beurt die ik beschreven had is na ca 140 km het lambdasonde-lampje weer aan gegaan. Ook rammelt er iets in de uitlaat. Mag hopen niet de nieuwe kat. En dat de oude kat überhaupt de oorzaak was! Kraakjes in de bekleding (vnl. C-stijl) waren ze ook ff vergeten. En dat is irritant! Ten slotte trilt 'ie bij 120. De wielen zijn natuurlijk gebalanceerd toen de banden erom gingen, nu zo'n 2 a 3000 km geleden. Ben vrij zeker weten niet ergens hard tegenaan of overheen gereden. Laten die loodjes (die niet meer van lood zijn, weet ik) zo snel los? Wel positief: veerpootbrug en carkit zijn ook binnen en kunnen gemonteerd worden.

Nog bedankt voor het antwoord op de brandstof. Had er V-Power in zitten. Vervolgens bij het stoplicht aan het begin van de A44 een nieuwe C5 naast me en een bijna lege snelweg voor me. Makkie, toch? Niet dus... Bleef 'm voor, maar ook maar net. Zelfs als hij een V6 heeft, zou ik nog een stuk sneller moeten zijn. Ik heb geen R om me door een Citrofiel de les te laten lezen he! Nu BP Ultimate er in. Vind het gevoelsmatig lekkerder rijden. Kans is natuurlijk klein dat ik die C5 nog 's terugzie om het nog eens te proberen. Maar goed, ben dus nog niet zeker of alle peekaatjes nog thuis zijn. Is zo'n vermogenstest prijzig?

Voor wie zelf nog niet eerder in een R gereden heeft: ik ben erachter dat bochtjes nemen echt heeeel lollig is. Hier op het industrieterrein wat haakse exemplaren. Gek gevoel om een station van 1,5 ton daar met 50 doorheen te hoeken. Maar erg leuk! Dat was met de vorige 2.5 10v niet zo'n goed idee.

Lees bovendien net nog dat de S70 in '98 al 4 sterren in de NCAP kreeg. Wist dat nog niet. Super score voor die tijd. Wat dan wel weer onbegrijpelijk is: deze auto kostte nieuw 56000 euro (eh, heleboel guldens dus toen nog). En toen kon er kennelijk geen passagiersairbag meer af... Was de eerste eigenaar een man alleen? Afijn, ook geen onderdeeltje wat je nog even achteraf inbouwt. Lekker schadevrij blijven rijden maar.
440 1.8 CVT
ChristiaanK
1st Gear member

Had foto's beloofd, maar nog niet geplaatst. Bij deze alsnog, hij is tenslotte wel een fotootje waard.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
440 1.8 CVT
Dries77
3rd Gear member

Mooi!
An3s
V50 2.0D, 2006, 117k
Volvo S60 Bifuel edition, 2004 en 163k
ChristiaanK
1st Gear member

Meteen een laatste update;
- Comet velgen zijn beschadigd (3 v/d 4), vandaar het trillen. Dan maar even de resonantiefrequentie vermijden (~120 km/h).
- Er ontbreekt idd vermogen. Kapotte lambdasondes is waarschijnlijk belangrijkste verklaring. Idee van dealer is dat ze stukgetrild zijn omdat de kat rammelde. De R heeft er 2, kosten bij elkaar ca. 500 euri.
- Ze houden 'm echter nog een weekje daar omdat er ook wat olie op de bougies ligt, en zij (en ik) graag willen weten waar dat vandaan komt.
- Turbo lijkt ook te laat actief te worden. Oorzaak daarvan proberen ze ook deze week te vinden.
- Parrot MK6100 laten monteren voor de HTC Touch: werkt ok.

Kortom: blijft leuke auto, maar helaas iets meer reparaties dan ik voorzien had.
Ben benieuwd hoe 'ie rijdt als 'ie wel helemaal in orde is!
440 1.8 CVT
Ludo
6th Gear member

ChristiaanK schreef:- Er ontbreekt idd vermogen. Kapotte lambdasondes is waarschijnlijk belangrijkste verklaring. Idee van dealer is dat ze stukgetrild zijn omdat de kat rammelde. De R heeft er 2, kosten bij elkaar ca. 500 euri.
hoe komen ze aan de diagnosestelling dat het ontbreken van vermogen aan de lambdsasonde(s) ligt. ::?:
Hans
8th Gear member
Contacteer:

Weet je toch Ludo, als dat lampje gaat branden begint de garage van voor naar achter (in dit geval van achter naar voren) de boel te vervangen. Stel dat ze het bij toeval vinden ;-)
Maar idd, waarom niet LMM, bougiekabels, rotorkap/verdeler....turbo...

Mooie R!! Zie ik daar nou een lelijke schaafplek op de voorbumper?
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Auk
6th Gear member

Oeh, dat brengt herinneringen naar boven hier! Laat m'n pa dit maar niet zien :lol: :D

Mooie wagen! Wees er zuinig op!
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
MM
2nd Gear member

Jij hoeft niet lang te zoeken op een volle parkeerplaats! Mooi hoor.
Lekker genieten van de sound....
Maarten
850 2.5 [1995]
V70 Classic 2.5 [1999]
V70 2.5T AWD [2003]
V70 D5 215pk (Fasttech) Sport- en Seasonline [2007]
edraket
7th Gear member

Ik neem aan dat je geen garantie hebt bij de dealer (als je al garantie hebt). Vermoed van niet met zo'n aanschafprijs.
De olie op de bougies komt waarschijnlijk omdat het rubber van de oliedop verhard. Zou de dealer toch wel moeten weten. Kost 1 euro oid.
Verder erg mooie auto. Heb een zelfde gehad, maar dan blauw met licht interieur. Erg fijne auto. Denk er nog steeds vaak aan terug.
Overigens kan euro 95 geen kwaad, zoals eerder gesteld gaat de auto niet pingelen. Als dat zo was zou hij meteen stuk gaan. Er zitten namelijk pingel sensoren in die het ontstekingstijdstip bijstellen waardoor het vermogen afneemt. Als je heel vaak hard rijd zou ik er zeker 98 in gooien, maar het kan echt geen kwaad om op 95 te rijden.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Blade
5th Gear member
Contacteer:

ChristiaanK schreef:Meteen een laatste update;
- Comet velgen zijn beschadigd (3 v/d 4), vandaar het trillen. Dan maar even de resonantiefrequentie vermijden (~120 km/h).
- Er ontbreekt idd vermogen. Kapotte lambdasondes is waarschijnlijk belangrijkste verklaring. Idee van dealer is dat ze stukgetrild zijn omdat de kat rammelde. De R heeft er 2, kosten bij elkaar ca. 500 euri.
- Ze houden 'm echter nog een weekje daar omdat er ook wat olie op de bougies ligt, en zij (en ik) graag willen weten waar dat vandaan komt.
- Turbo lijkt ook te laat actief te worden. Oorzaak daarvan proberen ze ook deze week te vinden.
- Parrot MK6100 laten monteren voor de HTC Touch: werkt ok.

Kortom: blijft leuke auto, maar helaas iets meer reparaties dan ik voorzien had.
Ben benieuwd hoe 'ie rijdt als 'ie wel helemaal in orde is!

9 van de 10x komt de olie die op je kleppendeksel ligt =van de olievuldop, de rubberen ring hiervan droogt uit en gaat lekken. Waarschijnlijk niks ernstigs dus.
ferretje
4th Gear member

Ook 5 jaar met een opgevoerde V70R uit 1997 gereden. Volgens Rica 330 PK.

Op zich leuk rijden hoor, alleen de voorbanden. Reed nopgal eens vanuit Nootdorp de a12 op richting den haag, beetje nat asfalt, 180 graden bocht en bij het uitkomen vol op het gas in z'n 2. Acceleratie 0,0 bandenslijtage 100% kortom meer dan 300 pk op de voorwielen? Wel een enorm fijne auto om mee te rijden. Heb mezelf overigens wel een rijvaardigheidstraining cadeau gedaan.....
Bij normaal gebruik gewone benzine getankt. Als ik in Duitsland moest zijn wel RON 98 om effe te blazen. Meestal werd de auto pas op de terugweg losser.
Ook een leuke kostenpost: nieuwe bougies......

Verder uitstekende keuze, ik denk af en toe nog met weemoed terug aan m'n V70R. Misschien toch nog maar eens een er bij......
Volvo Amazon Estate 1968, Tesla Model X, Citroen 2CVSpecial Grijs (1984)
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”