Turbo controleren

De rubriek voor de 'geblazen' Volvo's, waaronder ook motoren die voorzien zijn van een compressor.
Plaats reactie
Lachie
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 17.02.2008 - 05:08

Weet iemand hoe ik de turbo kan controleren en of die nog goed functioneert?

G'day,

Weet iemand wat de symptonen zijn van een slecht werkende of kapotte turbo? Wat zie ik of kan ik horen?


Ik rijd voor het eerst nu in een Volvo V70 2.5T uit 1999. Nooit turbo ervaring gehad en weet dus niet precies wat ik van deze motor kan verwachten. Het valt me wel op dat de motor heel soepel is en een hele evenwichtige vermogensafgite laat zien over een groot toerengebied (1,500 - 4,000 toeren).

Volgens het boekje moet de motor iets van 200PK hebben. Ik heb niet het idee dat ik de straatstenen uit de straat trek met deze auto. De auto rijdt gewoon soepel en 'licht'.

Thanks.
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

hmm een turbo moet je kunnen horen.

klinkt als een soort fluitje wat op toeren komt als je veel gas geeft. De 2.5T is een lage druk turbo, en als ik het goed heb hebben daarom ook kleine turbo's welke stiller zijn dan de grote en ook sneller op toeren zijn.

Defecte turbo maakt de auto traag, 0-100 specifiactie wordt niet gehaald.
Verbruik is te hoog. Motor is erg lui onderin toeren bereik.
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
Gebruikersavatar
AndorabLe
4th Gear member
Berichten: 788
Lid geworden op: 31.12.2005 - 03:52
Locatie: Veghel
Contacteer:

steven460 schreef:hmm een turbo moet je kunnen horen.

klinkt als een soort fluitje wat op toeren komt als je veel gas geeft. De 2.5T is een lage druk turbo, en als ik het goed heb hebben daarom ook kleine turbo's welke stiller zijn dan de grote en ook sneller op toeren zijn.

Defecte turbo maakt de auto traag, 0-100 specifiactie wordt niet gehaald.
Verbruik is te hoog. Motor is erg lui onderin toeren bereik.
Een kleine turbo produceert in het lage toerenbereik al druk vanwege een lagere massatraagheid van de rotoren, kleiner turbine huis en kleiner compressor-koffer. Kleine turbo's fluiten over het algemeen niet zo heel hard terwijl ze toch voldoende druk leveren.
(De extra schop die je krijgt is over het algemeen niet zo hard als die van een grote turbo.)

Een grotere turbo heeft zowel een groter turbinehuis als een grotere compressor-koffer. Hierdoor duurt het iets langer voordat er druk is opgebouwd. (Pas hoger in de toeren krijg je ineens het extra vermogen dat door de opgebouwde turbodruk wordt geleverd.)
1995 480 GT Turbo
http://andorable.nl
Lachie
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 17.02.2008 - 05:08

Bedankt voor jullie reactie.

Ik heb de auto momenteel uitgeleend aan mijn bezoekers, maar als de auto terug is ga ik het allemaal toch even nader bekijken.

Ik houd momenteel zowel het olie als waterpeil in de gaten. Ik had eerst het idee dat ik wellicht een lekke koppaking had. De auto 'rookte' wat abnormaal bij een koude start. Witte rook. Meer dan dat ik gewend was in ieder geval. Als de motor eenmaal op temperatuur is, zie je er niets meer van. Het koelvloeistofpeil is nog goed (staat bij een koude motor iets boven 'low'. De kleur is verder goed. Maar goed, ik moet het even over een periode in de gaten houden.

Ik moest ook motorolie bijvullen. Toch heb ik de auto bij zowel koude als warme start geen blauwe dampen zien uitblazen. Blauwe rook, bedoel ik dan. Ook niet tijdens het rijden, als ik achter de auto rijd. Er zijn ook geen olie vlekken of plassen onder de auto gesignaleerd. Ik sta even voor een raadsel, tenzij bij aflevering van de auto de olie niet is gecontroleerd cq. vernieuwd dan wel is bijgevuld. Een ruime liter op 4,000km vind ik toch veel.

Kan de turbo hier een rol spelen? Kan die olie 'laten verdwijnen'? Is er overigens meer condensvorming bij een turbomotor? Allemaal vragen.

Desalnietemin is het een heerlijke auto om in te rijden en om in gezien te worden. Het is net even anders. Blij met de aankoop.

Groet,
Gebruikersavatar
arjen-440
3rd Gear member
Berichten: 401
Lid geworden op: 14.08.2006 - 16:24

Een turbo verbruikt altijd wat olie,
en een liter op 4000 km is niet bizar veel,
hoeveel km staan er op de wagen?

En met 200pk is het wel de bedoeling dat je de stenen van
tussen de straat trekt en asvalt verscheurd!
Wim J
4th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: 21.08.2007 - 15:44
Locatie: Gent - Drongen

arjen-440 schreef:
En met 200pk is het wel de bedoeling dat je de stenen van
tussen de straat trekt en asvalt verscheurd!

Inderdaad, ben je al gaan kijken of je aan het begin van de weg niet een stukje straat mist? Met 200pk trekje daar immers zo hard aan dat het wat kan opschuiven,.. :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Turbo”