Ik heb alweer een probleem met de versnellingsbak van m'n volvo 460 Turbo. Volgens mij ligt het diff eruit; ik kan hem namelijk zonders koppeling met lopende motor zo in elke versnelling duwen. Hij komt echter niet meer vooruit.
Dit is overigens de tweede keer al dat me dit gebeurd. Ik heb het ook een keer meegemaakt dat de voorwielen plotseling volledig blokkeerde: bak vastgelopen.
Nu is mijn vraag: is het diff nog te repareren of kan ik beter gewoon een andere bak zoeken? Dit laatste is best een probleem: er staan er niet zoveel te koop en bij de sloop moeten ze er al gauw 300-500 euro voor hebben.
En als ik dan een andere versnelling zou moeten kopen, welk type raden jullie dan aan? Er zijn namelijk verschillende types de revue gepasseerd: M55, M59, M58...... De M59 is daarvan de sterkste?
Alvast bedankt voor de reacties!
Versnellingsbak 460 Turbo
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Ik denk dat het je koppeling is. Waarschijnlijk is het hart van de koppelingsplaat losgebroken. Heb precies hetzelfde gehad, gebeurde opeens zonder enige waarschuwing tijdens het rijden. Koppeling voelde normaal als ik hem intrapte, maar geen aandrijving meer in welke versnelling, met of zonder koppelen, ik hem ook zette.
De M59 bak is trouwens inderdaad het beste voor een turbo. Daar zitten naaldlagers in ipv rollagers en hij is op een paar punten wat verstevigd.
De M59 bak is trouwens inderdaad het beste voor een turbo. Daar zitten naaldlagers in ipv rollagers en hij is op een paar punten wat verstevigd.
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 14.10.2008 - 13:26
Aha, kijk eens. Da's nog eens nuttige informatie.
Ik mag dan hopen dat het de koppelingsplaat is; deze heb ik namelijk nog zo goed als nieuw liggen.
Om de auto te repareren kan ik gebruik maken van een brug bij een bekende van me. Misschien is het niet verkeerd vanavond het ding eens op de brug te zetten en de bak eraf te halen om te kijken of het de koppeling niet is. Of is dit ook te zien zonder de bak er helemaal af te halen? Dit scheelt namelijk aanzienlijk veel werk
Ik mag dan hopen dat het de koppelingsplaat is; deze heb ik namelijk nog zo goed als nieuw liggen.
Om de auto te repareren kan ik gebruik maken van een brug bij een bekende van me. Misschien is het niet verkeerd vanavond het ding eens op de brug te zetten en de bak eraf te halen om te kijken of het de koppeling niet is. Of is dit ook te zien zonder de bak er helemaal af te halen? Dit scheelt namelijk aanzienlijk veel werk
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Je bak zal eronderuit moeten om het te kunnen zien. Vergeet niet je versn.bakolie aftetappen voordat je de rubber hoes van de L. aandrijfas losmaakt! geeft anders zo'n zooitje... Ik zou gelijk de oliekeerring van de krukas vervangen als je de boel toch loshebt, kost maar een paar €€. Het is trouwens een behoorlijke klus, zal je waarschijnlijk niet lukken in een avondje.
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 14.10.2008 - 13:26
Idd, ik had al wel ik de gaten dat het niet zomaar in 1 avond zou lukken. Daarbij wil ik ook meteen nog extra onderhoud plegen: Er gaan sowieso een andere koppeling in en 't motortje wordt voorzien van een nieuwe distributieset.
Komt het het weleens voor dat de oliekeerring van de krukas lekt? De auto heeft nu zo'n 210.000km gelopen. Misschien dus niet overbodig?
Wat betreft de versnellingsbak: Ik heb zojuist de voorwielen eens van de grond gezet. Daarna eens met de wielen afzonderlijk gedraaid om te horen wat een geluid dat geeft: niks. De wielen draaien uitzonderlijk soepel. Mijn mening: Het diff is naar de ballen. Ook wanneer ik hem in verschillende versnellingen zet merk ik totaal geen verschil in wrijving en geluid. Dat wordt dus de bak vervangen.
Wat is trouwens de richtprijs voor zo'n versnellingbak? Een sloper hier in de buurt heeft er één liggen voor 250 euro.
Hoe weet ik trouwens zeker dat het een M59-bak is? Staat het erop? Liggen deze type bakken in specifieke type auto's? Bijvoorbeeld alleen in de turbo's na '93 ofzo?
Komt het het weleens voor dat de oliekeerring van de krukas lekt? De auto heeft nu zo'n 210.000km gelopen. Misschien dus niet overbodig?
Wat betreft de versnellingsbak: Ik heb zojuist de voorwielen eens van de grond gezet. Daarna eens met de wielen afzonderlijk gedraaid om te horen wat een geluid dat geeft: niks. De wielen draaien uitzonderlijk soepel. Mijn mening: Het diff is naar de ballen. Ook wanneer ik hem in verschillende versnellingen zet merk ik totaal geen verschil in wrijving en geluid. Dat wordt dus de bak vervangen.
Wat is trouwens de richtprijs voor zo'n versnellingbak? Een sloper hier in de buurt heeft er één liggen voor 250 euro.
Hoe weet ik trouwens zeker dat het een M59-bak is? Staat het erop? Liggen deze type bakken in specifieke type auto's? Bijvoorbeeld alleen in de turbo's na '93 ofzo?
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Oliekeerring is simpel te vervangen. Er uit trekken met een haakje en nwe erin kloppen met een juiste diameter dop. Let op hoever de oude erin zit zodat je weet hoever je de nwe erin moet kloppen. Zou ik zeker doen, zeker bij deze kmstand. En check gelijk je versnellingsbak rubber nu je er bij kunt!
Mocht het toch de bak zijn, maar dan had je al eerder bijgeluiden moeten horen, dan moet je een M59-373E bak hebben. De E staat voor elektronische aandrijving van de km teller, een M heeft een mechanische aandrijving. Alu type plaatje zit bovenop de bak met het nummer. Elk type bak heeft zijn eigen kleur plaatje trouwens.
Mocht je toch een bak nodig hebben dan zou ik Wouter eens bellen.
Mocht het toch de bak zijn, maar dan had je al eerder bijgeluiden moeten horen, dan moet je een M59-373E bak hebben. De E staat voor elektronische aandrijving van de km teller, een M heeft een mechanische aandrijving. Alu type plaatje zit bovenop de bak met het nummer. Elk type bak heeft zijn eigen kleur plaatje trouwens.
Mocht je toch een bak nodig hebben dan zou ik Wouter eens bellen.
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 14.10.2008 - 13:26
Ik heb vanavond nog gebelt met Wouter van Onderdeel-nodig.nl
Hij heeft mij goed advies/informatie gegeven.
Het euvel kon inderdaad een aantal oorzaken hebben:
- Het diff wat uit elkaar ligt (seegerring losgeklapt)
- Het diff echt stuk
- Het koppelingshart uit de frictieplaat gescheurd
- De versnellingsbak zelf stuk
Het bleek dus het eerste te zijn. Wat mij ook al opviel is dat het geen type M59-373E bak was. Er zat namelijk geen elektrische km-telleraansluiting op.
Wel was er aan de bovenkant een gat niet afgedopt waardoor er nogal wat vuil in de bak is gekomen (bedankt vorige eigenaar!!!)
De bak wordt dus vervangen. Morgen kan ik hem op gaan halen.
Alvast hartstikke bedank voor jullie advies, morgen komen de foto's van het sleutelen!
Hij heeft mij goed advies/informatie gegeven.
Het euvel kon inderdaad een aantal oorzaken hebben:
- Het diff wat uit elkaar ligt (seegerring losgeklapt)
- Het diff echt stuk
- Het koppelingshart uit de frictieplaat gescheurd
- De versnellingsbak zelf stuk
Het bleek dus het eerste te zijn. Wat mij ook al opviel is dat het geen type M59-373E bak was. Er zat namelijk geen elektrische km-telleraansluiting op.
Wel was er aan de bovenkant een gat niet afgedopt waardoor er nogal wat vuil in de bak is gekomen (bedankt vorige eigenaar!!!)
De bak wordt dus vervangen. Morgen kan ik hem op gaan halen.
Alvast hartstikke bedank voor jullie advies, morgen komen de foto's van het sleutelen!
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 14.10.2008 - 13:26
Het gat wat dus niet afgedopt was op de oude versnellingsbak was dus de mechanische km-teller-aansluiting.
Vandaag de "nieuwe" versnellingsbak opgehaald: een "M59 373E". Hierbij waren helaas de sensoren afgeknipt. Leuke sloper die Franken uit Rucphen. De originele km-teller-sensor zat gelukkig nog op de auto (km-teller heeft overigens nooit gewerkt). De vorige eigenaar heeft die jammergenoeg tegen de uitlaat laten bungelen waardoor jammergenoeg de bedrading aan elkaar is gesmolten. Als het goed is heb ik ergens nog zo'n sensor ergens liggen; morgen even opzoeken.
Eerst vandaag eens de distributieriem en rollen vervangen. Eindelijk iets wat beter verliep. Binnen het half uurtje was het klusje geklaard.
Bij het wisselen van de koppeling stuitte ik al op een ander probleem: de zgan koppeling die ik had liggen was een stuk kleiner qua diameter en past dus niet. Aangezien de originele koppeling er nog aardig uit zag heb ik die laten zitten.
Een ander punt was de startmotor die weleens haperde en die, na het diff-accidentje, het totaal niet meer deed. Deze dus thuis eens uit elkaar gegooid: koolborstels zijn helemaal op en het startmotorrelais wou af en toe ook niet echt. Aangezien je de startmotor er niet zomaar uithaalt wou ik deze toch eventjes "reviseren". Dwz: nieuwe koolborstels, goed schoonmaken beetje schuren en opnieuw in het vet.
Jammergenoeg moet morgen de auto af; de brug moet vrij komen voor het weekend. Dat gaat dus mooi niet lukken.......... *zucht*
Vandaag de "nieuwe" versnellingsbak opgehaald: een "M59 373E". Hierbij waren helaas de sensoren afgeknipt. Leuke sloper die Franken uit Rucphen. De originele km-teller-sensor zat gelukkig nog op de auto (km-teller heeft overigens nooit gewerkt). De vorige eigenaar heeft die jammergenoeg tegen de uitlaat laten bungelen waardoor jammergenoeg de bedrading aan elkaar is gesmolten. Als het goed is heb ik ergens nog zo'n sensor ergens liggen; morgen even opzoeken.
Eerst vandaag eens de distributieriem en rollen vervangen. Eindelijk iets wat beter verliep. Binnen het half uurtje was het klusje geklaard.
Bij het wisselen van de koppeling stuitte ik al op een ander probleem: de zgan koppeling die ik had liggen was een stuk kleiner qua diameter en past dus niet. Aangezien de originele koppeling er nog aardig uit zag heb ik die laten zitten.
Een ander punt was de startmotor die weleens haperde en die, na het diff-accidentje, het totaal niet meer deed. Deze dus thuis eens uit elkaar gegooid: koolborstels zijn helemaal op en het startmotorrelais wou af en toe ook niet echt. Aangezien je de startmotor er niet zomaar uithaalt wou ik deze toch eventjes "reviseren". Dwz: nieuwe koolborstels, goed schoonmaken beetje schuren en opnieuw in het vet.
Jammergenoeg moet morgen de auto af; de brug moet vrij komen voor het weekend. Dat gaat dus mooi niet lukken.......... *zucht*